Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Reklamy suplementów diety bez wykorzystywania wizerunku lekarzy

Publikacja:
Reklamy suplementów diety bez wykorzystywania wizerunku lekarzy

Reklamy suplementów diety bez wykorzystywania wizerunku lekarzy

25 listopada w siedzibie KRRiT nadawcy telewizyjni oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety podpisali przygotowane wspólnie porozumienie dotyczące sposobu reklamowania suplementów diety. W reklamach nie będzie można m.in. wykorzystywać wizerunku lekarzy, lekarzy dentystów czy farmaceutów.

Dokument przygotowali i podpisali nadawcy telewizyjni prowadzący działalność reklamową (Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja TVN) oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety (PASMI Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”, Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, Krajowa Rada Suplementów i Odżywek, Polski Związek Producentów Przemysłu Farmaceutycznego PZPPF).

Dokument jest efektem współpracy przedstawicieli rynku nadawców z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, stanowiąc kompromis między wszystkimi uczestnikami rynku oraz organami państwowymi, odpowiedzialnymi za sferę reklam suplementów diety. – KRRiT rozpoczęła konsultacje z przedstawicielami rynku nadawców w czerwcu 2018 r. organizując w ramach prac Okrągłego Stołu Mediów konferencję poświęconą problemowi reklam suplementów diety, wyrobów medycznych oraz żywności specjalnego przeznaczenia. Brali w niej udział, oprócz nadawców, także przedstawiciele ministerstwa zdrowia, Głównego Inspektora Farmaceutycznego, Głównego Inspektora Sanitarnego i Rady Reklamy – czytamy w komunikacie KRRiT.

W regulacji założono, że reklama suplementów diety nie może m.in. wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze oraz sugerować, że spożycie suplementu może zastępować zrównoważoną dietę. W reklamach nie będą mogły znajdować się odniesienia do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją. Reklama suplementu nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego. Dodatkowo, nie może przedstawiać wizerunku osób, które mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną. Nadawcy telewizyjni nie będą nadawać reklam suplementów diety bezpośrednio przy audycjach dla dzieci.

Porozumienie zacznie obowiązywać od 1 grudnia 2019 r. i dotyczyć będzie wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 r.

Zakaz reklamy powinien dotyczyć tylko leków refundowanych, a nie całej działalności aptekarskiej – twierdzą przedstawiciele branży farmaceutycznej.

Oprac. Aleksandra Filipiak-Graczykowska na podst. http://www.krrit.gov.pl/

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

ukraina 1
Pomoc dla lekarzy i lekarzy dentystów z Ukrainy oraz ich rodzin Lekarz

Naczelna Izba Lekarska we współpracy z Okręgowymi Izbami Lekarskimi angażuje się w pomoc dla lekarzy i lekarzy dentystów z Ukrainy wraz z rodzinami, którzy w wyniku napaści na Ukrainę znaleźli się na terenie Polski. Jak czytamy, prośbę o pomoc – po...

reklama produktow leczniczych
Będą zmiany w zasadach reklamy produktów leczniczych Lekarz

W projekcie rozporządzenia ministra zdrowia znalazły się propozycje zmian w zasadach reklamy produktów leczniczych. Planuje się m.in. zmianę treści ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa stosowania produktu leczniczego oraz odstąpienie od obowiązku wsk...

suplementy diety
Końskie dawki suplementów ogromnym problemem Lekarz

Nadmierna suplementacja stała się ogromnym problemem, prowadzi do poważnych dolegliwości zdrowotnych, które mogą skutkować zagrożeniem życia. Pacjenci decydują się nawet na prawdziwie końskie dawki - przyjmowanie preparatów dla tych zwierząt - podkre...

ROZWIŃ WIĘCEJ
chipsy
Żywność wysokoprzetworzona – nawet 60% diety Asysta

W badaniu, którego wyniki zostały zaprezentowane podczas sesji naukowej Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego dotyczącej nadciśnienia tętniczego (American Heart Association's Hypertension Scientific Sessions 2022), podano, że wysokoprzetworzona...

dieta
Kaloryczność codziennej diety a objawy choroby dziąseł Lekarz

Niedawne badanie naukowców reprezentujących kilka ośrodków (Londyn, Liverpool, Barcelona, Los Angeles) sugeruje, że obniżenie podaży kalorii – nawet do poziomu około 1300 dziennie – może być pomocne w ograniczeniu objawów choroby dziąseł, miejscowo i...

dieta
Czy popularne diety wywołują problemy stomatologiczne? Asysta

Według ustaleń przedstawionych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań Stomatologicznych, Jamy Ustnej i Twarzy (International Association for Dental, Oral and Craniofacial Research; IADR), niektóre cieszące się obecnie dużą popularnością diety mogą...

Rubifoam2
Zęby jak perły, czyli piękno starej reklamy prasowej Lekarz

Tym razem przedmiotem rozważań będą ponad stuletnie amerykańskie reklamy zachęcające do dbania o zęby. Rubifoam to nie piana, jak nazwa mogłaby wskazywać, a nawet nie pasta lub proszek. Zwany z francuska „dentifrice” Rubifoam to płyn o nieznanym dz...