Reklamy suplementów diety bez wykorzystywania wizerunku lekarzy
Reklamy suplementów diety bez wykorzystywania wizerunku lekarzy
25 listopada w siedzibie KRRiT nadawcy telewizyjni oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety podpisali przygotowane wspólnie porozumienie dotyczące sposobu reklamowania suplementów diety. W reklamach nie będzie można m.in. wykorzystywać wizerunku lekarzy, lekarzy dentystów czy farmaceutów.
Dokument przygotowali i podpisali nadawcy telewizyjni prowadzący działalność reklamową (Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja TVN) oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety (PASMI Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”, Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, Krajowa Rada Suplementów i Odżywek, Polski Związek Producentów Przemysłu Farmaceutycznego PZPPF).
Dokument jest efektem współpracy przedstawicieli rynku nadawców z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, stanowiąc kompromis między wszystkimi uczestnikami rynku oraz organami państwowymi, odpowiedzialnymi za sferę reklam suplementów diety. – KRRiT rozpoczęła konsultacje z przedstawicielami rynku nadawców w czerwcu 2018 r. organizując w ramach prac Okrągłego Stołu Mediów konferencję poświęconą problemowi reklam suplementów diety, wyrobów medycznych oraz żywności specjalnego przeznaczenia. Brali w niej udział, oprócz nadawców, także przedstawiciele ministerstwa zdrowia, Głównego Inspektora Farmaceutycznego, Głównego Inspektora Sanitarnego i Rady Reklamy – czytamy w komunikacie KRRiT.
W regulacji założono, że reklama suplementów diety nie może m.in. wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze oraz sugerować, że spożycie suplementu może zastępować zrównoważoną dietę. W reklamach nie będą mogły znajdować się odniesienia do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją. Reklama suplementu nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego. Dodatkowo, nie może przedstawiać wizerunku osób, które mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną. Nadawcy telewizyjni nie będą nadawać reklam suplementów diety bezpośrednio przy audycjach dla dzieci.
Porozumienie zacznie obowiązywać od 1 grudnia 2019 r. i dotyczyć będzie wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 r.
Zakaz reklamy powinien dotyczyć tylko leków refundowanych, a nie całej działalności aptekarskiej – twierdzą przedstawiciele branży farmaceutycznej.
Oprac. Aleksandra Filipiak-Graczykowska na podst. http://www.krrit.gov.pl/
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Senacka komisja zdrowia stwierdziła, że zabiegi medycyny estetycznej, wykonywane obecnie przez kosmetyczki, powinny być zarezerwowane dla lekarzy i lekarzy dentystów. Temat ten poruszono podczas poniedziałkowego posiedzenia komisji.Prof. Jerzy Struży...
Lekarze i lekarze dentyści, wdrażający rozwiązania informatyczne do wystawiania elektronicznych zaświadczeń o niezdolności do pracy, e-skierowań, e-recept oraz elektronicznej dokumentacji medycznej, powinni mieć możliwość skorzystania z dofinansowani...
Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę suplementy diety – sprawdzała, jak są oznakowane, czy producenci nie wprowadzają konsumentów w błąd i czy zgłosili suplementy do Głównego Inspektora Sanitarnego. Kontrolerzy mieli zarzuty do 20% partii produktów. Ko...
Singapur będzie pierwszym na świecie państwem, które wprowadzi zakaz reklamowania napojów o wysokiej zawartości cukru. Nowe przepisy mają wejść w życie już w przyszłym roku – informuje Business Insider.Rząd Singapuru zdecydował się na wprowadzenie ta...
Naczelna Rada Lekarska zaapelowała o jak najszybsze uregulowanie sytuacji osób studiujących na ostatnim roku studiów na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym, tak aby absolwenci mogli bez przeszkód rozpocząć planowany staż podyplomowy lekarzy i...
Tym razem przedmiotem rozważań będą ponad stuletnie amerykańskie reklamy zachęcające do dbania o zęby. Rubifoam to nie piana, jak nazwa mogłaby wskazywać, a nawet nie pasta lub proszek. Zwany z francuska „dentifrice” Rubifoam to płyn o nieznanym dz...
Do Okręgowej Izby Lekarskiej w Łodzi trafiło 74 000 maseczek chirurgicznych, 111 200 maseczek KN95/FFP2, 7 400 kombinezonów, 7 600 gogli i 7 500 przyłbic dla lekarzy województwa łódzkiego. Akcja trwała 14 tygodni. Samorząd lekarski w Łodzi właśnie ją...
Obradujący w dniach 25-26 maja Krajowy Zjazd Lekarzy przyjął szereg stanowisk i apeli w sprawie warunków pracy lekarzy oraz lekarzy dentystów.W jednym ze stanowisk Krajowy Zjazd Lekarzy ponownie poruszył temat wynagrodzeń lekarzy oraz lekarzy dentyst...
Jak informuje „Gazeta Lekarska”, swoje prace zakończył zespół powołany przez ministra zdrowia na mocy porozumienia między resortem a lekarzami rezydentami. Przygotował on sporo propozycji zmian dotyczących pracy lekarzy i lekarzy dentystów.Według inf...
Naczelna Rada Lekarska przygotowała specjalny formularz, przed który można zgłaszać przypadki zakażeń koronawirusem wśród lekarzy i lekarzy dentystów. – W związku ze skierowaną do Okręgowych Izb Lekarskich prośbą o zgłaszanie do Naczelnej Izby Lekar...
Naczelna Izba Lekarska regularnie publikuje apele - do premiera, ministrów czy osób zarządzających wszelkimi instytucjami publicznymi. Jeden z ostatnich apeli wystosowanych przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej skierowany jest jednak do... obywat...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji