Recesje dziąsłowe z perspektywy higienistki stomatologicznej
Recesje dziąsłowe z perspektywy higienistki stomatologicznej
– Świadomość i wiedza higienistek w zakresie recesji dziąsłowych pozwalają im na samodzielne kontrolowanie stanu takiego pacjenta, utrzymywanie kontroli płytki nazębnej, a w przypadku potrzebnej konsultacji lekarza stomatologa lub periodontologa – na kierowanie na taką wizytę – mówi dr n. med. Bartłomiej Górski, jeden z wykładowców tegorocznej konferencji ASYSDENT. Jego wykład dotyczyć będzie roli higienistek w profilaktyce oraz leczeniu recesji dziąsłowych.
Jaką rolę pełnią higienistki w leczeniu recesji dziąsłowych?
Dr n. med. Bartłomiej Górski: Recesje dziąseł są bardzo złożonym tematem. Uważam, że w przypadku higienistek i ich roli w prowadzeniu pacjentów z takim problemem należy położyć nacisk na dwa zagadnienia. Pierwszym jest niewłaściwa higiena jamy ustnej pacjentów, a w konsekwencji – choroby dziąseł i przyzębia prowadzące do utraty tkanek miękkich i twardych. Drugi aspekt to recesje wiążące się z przewlekłym urazem, który pojawić się może u osób przestrzegających zasad higieny jamy ustnej – w tym wypadku przez niewłaściwą technikę szczotkowania lub nieadekwatne akcesoria dochodzi do powstania recesji dziąsłowych.
W pierwszym przypadku zadaniem higienistki jest przede wszystkim klarowne przedstawienie prawidłowej techniki oczyszczania zębów oraz pomoc w doborze szczoteczki do zębów i przyrządów do higieny przestrzeni międzyzębowych oraz innych trudno dostępnych miejsc. Higienistka powinna także motywować pacjenta do regularnych zabiegów higienizacyjnych i kontrolować efekty takiego instruktażu w odpowiednich przedziałach czasu.
W przypadku drugiej grupy pacjentów problemem nie jest motywacja, ale utrwalone złe nawyki dotyczące techniki oczyszczania zębów. W związku z tym ważne jest uświadomienie pacjentom niekorzystnego wpływu takich zabiegów higienicznych na ich przyzębie, odpowiednia korekta i kontrola potwierdzająca zmianę codziennych nawyków higienicznych pacjentów. Jest to bardzo istotne, bo to właśnie ta grupa pacjentów często kwalifikuje się do zabiegów chirurgicznych i prawidłowa technika szczotkowania jest warunkiem zachowania efektów zabiegu
Profilaktyka i faza podtrzymująca po zabiegu – czy to właśnie w tych obszarach higienistki mają możliwość bardzo dużego wpływu na leczenie pacjenta?
– Oczywiście rola higienistek w tym zakresie jest bardzo duża. Wykwalifikowana higienistka udziela pacjentowi wskazań dotyczących postępowania bezpośrednio po zabiegu chirurgicznym, jak również w ciągu najbliższych dni. Jako ważne ogniwo zespołu stomatologicznego higienistka kontroluje przebieg gojenia, usuwa szwy, wykonuje dokumentację fotograficzną, jak również udziela instruktażu higieny jamy ustnej, który w przypadku pacjentów po zabiegach z zakresu periodontologicznej chirurgii plastycznej należy odpowiednio zmodyfikować w zależności od indywidualnej oceny pacjenta oraz przeprowadzonej interwencji.
W dalszej części fazy podtrzymującej bardzo istotne jest kontrolowanie stanu higieny pacjenta, jego zdolności i motywacji dotyczących utrzymywania prawidłowej higieny jamy ustnej w odpowiednich odstępach czasu. Skuteczna motywacja pacjenta, dostrzeżenie popełnianych przez niego błędów, korekty dotyczące stosowanych szczoteczek czy past do zębów – w zależności od stanu tkanek twardych i miękkich, który wykazuje pewną dynamikę na przestrzeni lat – są bardzo ważne, żeby uzyskać optymalne efekty leczenia.
Podczas konferencji ASYSDENT 2020 wygłosi Pan wykład dotyczący roli higienistek w leczeniu recesji dziąsłowych. Będzie Pan chciał zachęcić higienistki do pewnych działań, a może przestrzec przed błędami?
– Współpraca z higienistką jest dla każdego periodontologa bardzo ważna. Aby była jak najbardziej owocna, wymaga dużej wiedzy oraz świadomości higienistek stomatologicznych. Przekazanie optymalnej wiedzy może przełożyć się na znajomość podstawowych zabiegów z zakresu periodontologicznej chirurgii plastycznej oraz schematów postępowania z pacjentem z recesjami dziąseł w zakresie profilaktyki i po zabiegu chirurgicznym w gabinecie higieny stomatologicznej. Świadomość i wiedza higienistek w tym zakresie pozwalają im na samodzielne kontrolowanie stanu takiego pacjenta, utrzymywanie optymalnej kontroli płytki nazębnej, a w przypadku potrzebnej konsultacji lekarza stomatologa lub periodontologa – na kierowanie na taką wizytę. Celem wykładu będzie więc zachęcenie higienistek do zdobywania wiedzy na temat tej problematyki, co umożliwi im sprawne, pozbawione błędów prowadzenie pacjentów z recesjami dziąsłowymi.
Dr n. med. Bartłomiej Górski ukończył kierunek lekarsko-dentystyczny na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. W 2015 r. uzyskał stopień naukowy doktora nauk medycznych w zakresie stomatologii, a w 2016 r. tytuł specjalisty w dziedzinie periodontologii. Od początku pracy zawodowej związany z Zakładem Chorób Błony Śluzowej i Przyzębia Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Więcej informacji o konferencji ASYSDENT 2020 oraz formularz zakupu biletów można znaleźć na stronie https://asysdent.pl/. Zapraszamy! Sprawdźcie też, co o ubiegłorocznej konferencji ASYSDENT mówiły uczestniczki!
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Ustawa z 26 maja 2022 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych wprowadziła załącznik określający wysokość współczynników pracy oraz grupy zawodowe według kwalifikacji...
Ministerstwo zdrowia nie widzi przesłanek, by umożliwić higienistkom stomatologicznym możliwość odrębnego kontraktowania profilaktycznych świadczeń stomatologicznych – poinformował wiceminister Waldemar Kraska w odpowiedzi na interpelację grupy posła...
We wtorek 8 listopada o godz. 20:30 odbędzie się webinar „Pacjent implantologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej”, który poprowadzi Jarosław Czubak - asystent stomatologiczny, wieloletni współpracownik m.in. specjalistów endodoncji i implantologii....
26 września o godz. 19:00 odbędzie się organizowany przez firmę GSK webinar "Współczesna ortodoncja z Sensodyne, Parodontax, Corega – przecież to takie proste". Poprowadzi go hig. stom. Mateusz Kulik, który m.in. przedstawi opisy przypadków pacjentów...
W tym roku liczba medyków, którzy wyjadą z Polski, może osiągnąć poziomy nieobserwowane od wielu lat. Tylko do końca kwietnia br. pobrano aż 224 zaświadczenia potrzebne lekarzom i lekarzom dentystom ubiegającym się o uznanie kwalifikacji w innych kra...
Prof. Renata Górska – założycielka Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego – otrzymała nagrodę specjalną w konkursie „Perspektywy Medycyny 2023” za „wkład w edukację medyczną, wykształcenie wielu pokoleń lekarzy dentystów i specjalistów periodonto...
Kontynuujemy przegląd nowości i najciekawszych wydarzeń tegorocznych targów IDS w Kolonii. TUTAJ zaprezentowaliśmy ofertę kilku polskich producentów. Rodzimych akcentów było jednak na targach więcej. Polscy eksperci i przedstawiciele na stoiskach duż...
Dypl. hig. stom. Natalia Szeląg podczas licznych spotkań szkoleniowych z asystentkami i higienistkami stomatologicznymi często zwraca uwagę na aspekt indywidualnego podejścia do potrzeb pacjenta. - Mamy bardzo dużo zróżnicowanie wśród pacjentów. Są...
Poseł Konrad Frysztak zwrócił się do ministerstwa zdrowia z pytaniem, na jakim etapie jest ustawa regulująca zawody medyczne, w tym asystentki stomatologicznej, higienistki stomatologicznej oraz technika dentystycznego. W połowie 2021 r. poseł Konra...
Uniwersytet Jagielloński jest najlepszą uczelnią akademicką w Polsce, a najlepsze studia stomatologiczne prowadzi Collegium Medicum UJ – wynika z opublikowanego właśnie rankingu Perspektywy 2021. Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2021 to w istocie ...
Grupa posłanek skierowała do ministra zdrowia interpelację, w której pyta, czy byłoby możliwe, aby higienistki stomatologiczne samodzielnie zawierały z NFZ-em umowy w zakresie świadczeń profilaktyki stomatologicznej. Autorkami interpelacji są posłan...