Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Recesje dziąsłowe z perspektywy higienistki stomatologicznej

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Recesje dziąsłowe z perspektywy higienistki stomatologicznej

Recesje dziąsłowe z perspektywy higienistki stomatologicznej

– Świadomość i wiedza higienistek w zakresie recesji dziąsłowych pozwalają im na samodzielne kontrolowanie stanu takiego pacjenta, utrzymywanie kontroli płytki nazębnej, a w przypadku potrzebnej konsultacji lekarza stomatologa lub periodontologa – na kierowanie na taką wizytę – mówi dr n. med. Bartłomiej Górski, jeden z wykładowców tegorocznej konferencji ASYSDENT. Jego wykład dotyczyć będzie roli higienistek w profilaktyce oraz leczeniu recesji dziąsłowych.

Jaką rolę pełnią higienistki w leczeniu recesji dziąsłowych?

Dr n. med. Bartłomiej Górski: Recesje dziąseł są bardzo złożonym tematem. Uważam, że w przypadku higienistek i ich roli w prowadzeniu pacjentów z takim problemem należy położyć nacisk na dwa zagadnienia. Pierwszym jest niewłaściwa higiena jamy ustnej pacjentów, a w konsekwencji – choroby dziąseł i przyzębia prowadzące do utraty tkanek miękkich i twardych. Drugi aspekt to recesje wiążące się z przewlekłym urazem, który pojawić się może u osób przestrzegających zasad higieny jamy ustnej – w tym wypadku przez niewłaściwą technikę szczotkowania lub nieadekwatne akcesoria dochodzi do powstania recesji dziąsłowych.

W pierwszym przypadku zadaniem higienistki jest przede wszystkim klarowne przedstawienie prawidłowej techniki oczyszczania zębów oraz pomoc w doborze szczoteczki do zębów i przyrządów do higieny przestrzeni międzyzębowych oraz innych trudno dostępnych miejsc. Higienistka powinna także motywować pacjenta do regularnych zabiegów higienizacyjnych i kontrolować efekty takiego instruktażu w odpowiednich przedziałach czasu.

W przypadku drugiej grupy pacjentów problemem nie jest motywacja, ale utrwalone złe nawyki dotyczące techniki oczyszczania zębów. W związku z tym ważne jest uświadomienie pacjentom niekorzystnego wpływu takich zabiegów higienicznych na ich przyzębie, odpowiednia korekta i kontrola potwierdzająca zmianę codziennych nawyków higienicznych pacjentów. Jest to bardzo istotne, bo to właśnie ta grupa pacjentów często kwalifikuje się do zabiegów chirurgicznych i prawidłowa technika szczotkowania jest warunkiem zachowania efektów zabiegu

Profilaktyka i faza podtrzymująca po zabiegu – czy to właśnie w tych obszarach higienistki mają możliwość bardzo dużego wpływu na leczenie pacjenta?

– Oczywiście rola higienistek w tym zakresie jest bardzo duża. Wykwalifikowana higienistka udziela pacjentowi wskazań dotyczących postępowania bezpośrednio po zabiegu chirurgicznym, jak również w ciągu najbliższych dni. Jako ważne ogniwo zespołu stomatologicznego higienistka kontroluje przebieg gojenia, usuwa szwy, wykonuje dokumentację fotograficzną, jak również udziela instruktażu higieny jamy ustnej, który w przypadku pacjentów po zabiegach z zakresu periodontologicznej chirurgii plastycznej należy odpowiednio zmodyfikować w zależności od indywidualnej oceny pacjenta oraz przeprowadzonej interwencji.

W dalszej części fazy podtrzymującej bardzo istotne jest kontrolowanie stanu higieny pacjenta, jego zdolności i motywacji dotyczących utrzymywania prawidłowej higieny jamy ustnej w odpowiednich odstępach czasu. Skuteczna motywacja pacjenta, dostrzeżenie popełnianych przez niego błędów, korekty dotyczące stosowanych szczoteczek czy past do zębów – w zależności od stanu tkanek twardych i miękkich, który wykazuje pewną dynamikę na przestrzeni lat – są bardzo ważne, żeby uzyskać optymalne efekty leczenia.

Podczas konferencji ASYSDENT 2020 wygłosi Pan wykład dotyczący roli higienistek w leczeniu recesji dziąsłowych. Będzie Pan chciał zachęcić higienistki do pewnych działań, a może przestrzec przed błędami?

– Współpraca z higienistką jest dla każdego periodontologa bardzo ważna. Aby była jak najbardziej owocna, wymaga dużej wiedzy oraz świadomości higienistek stomatologicznych. Przekazanie optymalnej wiedzy może przełożyć się na znajomość podstawowych zabiegów z zakresu periodontologicznej chirurgii plastycznej oraz schematów postępowania z pacjentem z recesjami dziąseł w zakresie profilaktyki i po zabiegu chirurgicznym w gabinecie higieny stomatologicznej. Świadomość i wiedza higienistek w tym zakresie pozwalają im na samodzielne kontrolowanie stanu takiego pacjenta, utrzymywanie optymalnej kontroli płytki nazębnej, a w przypadku potrzebnej konsultacji lekarza stomatologa lub periodontologa – na kierowanie na taką wizytę. Celem wykładu będzie więc zachęcenie higienistek do zdobywania wiedzy na temat tej problematyki, co umożliwi im sprawne, pozbawione błędów prowadzenie pacjentów z recesjami dziąsłowymi.

Dr n. med. Bartłomiej Górski ukończył kierunek lekarsko-dentystyczny na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. W 2015 r. uzyskał stopień naukowy doktora nauk medycznych w zakresie stomatologii, a w 2016 r. tytuł specjalisty w dziedzinie periodontologii. Od początku pracy zawodowej związany z Zakładem Chorób Błony Śluzowej i Przyzębia Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Więcej informacji o konferencji ASYSDENT 2020 oraz formularz zakupu biletów można znaleźć na stronie https://asysdent.pl/. Zapraszamy! Sprawdźcie też, co o ubiegłorocznej konferencji ASYSDENT mówiły uczestniczki!


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Jak uniknąć periodontologicznej porażki? Radzą eksperci! Lekarz

Błędne zrozumienie etiopatogenezy zapalenia przyzębia – od tego najczęściej zaczyna się problem w leczeniu periodontologicznym. Wtedy dzieli nas tylko krok od błędów w kompleksowym leczeniu czy złych decyzji w chirurgii plastycznej przyzębia. Czy i w...

uprawnienia higienistek - Dentonet.pl
"Wiedza higienistek wynoszona z kształcenia jest niewystarczająca" Asysta

– Obecnie wiedza wyniesiona z kształcenia przez higienistki jest niewystarczająca. Wykonywanie świadczeń stomatologicznych z zakresu profilaktyki musi być realizowane pod nadzorem lekarza dentysty – czytamy w oficjalnym stanowisku Polskiego Towarzyst...

grzybica jamy ustnej - Dentonet.pl
"To sztuczne zęby trzeba myć?" Pytania z gabinetu higieny Asysta

To nie żart. Takie pytania, co potwierdza nam dypl. hig. stom. Dorota Grzyśka, padają w gabinetach stomatologicznych i dotyczą oczywiście higieny jamy ustnej u pacjentów posiadających implanty.- Trzeba uświadamiać pacjentów, że brak właściwiej higien...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Złe nawyki żywieniowe jedną z przyczyn próchnicy u dzieci Asysta

Ministerstwo zdrowia szacuje, że ponad 50% polskich dzieci w wieku 3 lat oraz 85% 6-latków ma zmiany próchnicowe w jamie ustnej. Liczba dzieci z chorymi zębami zwiększa się wraz z wiekiem. Statystyczny 12-latek ma co najmniej 3 chore zęby. Przyczyną ...

Nadwrażliwość? Potrzebna edukacja pacjentów i lekarzy Lekarz

- Edukacja naszych pacjentów w zakresie wykonywania prawidłowych zabiegów higienicznych, jak również edukacja nas samych, lekarzy i higienistek stomatologicznych, pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia nadwrażliwości - mówi w rozmowie z Dentonetem...

Higienistka najlepiej zna pacjenta - mówi dr Dzieniakowski Asysta

W krajach wyżej rozwiniętych standardem jest, że wszystkie zabiegi zaczynają się profesjonalną higienizacją. Rola higienistki stomatologicznej w gabinecie jest ogromna. - Higienistka znacznie precyzyjniej ocenia stan jamy ustnej niż lekarz, bo podcza...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres