Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Recesje dziąsłowe z perspektywy higienistki stomatologicznej

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Recesje dziąsłowe z perspektywy higienistki stomatologicznej

Recesje dziąsłowe z perspektywy higienistki stomatologicznej

– Świadomość i wiedza higienistek w zakresie recesji dziąsłowych pozwalają im na samodzielne kontrolowanie stanu takiego pacjenta, utrzymywanie kontroli płytki nazębnej, a w przypadku potrzebnej konsultacji lekarza stomatologa lub periodontologa – na kierowanie na taką wizytę – mówi dr n. med. Bartłomiej Górski, jeden z wykładowców tegorocznej konferencji ASYSDENT. Jego wykład dotyczyć będzie roli higienistek w profilaktyce oraz leczeniu recesji dziąsłowych.

Jaką rolę pełnią higienistki w leczeniu recesji dziąsłowych?

Dr n. med. Bartłomiej Górski: Recesje dziąseł są bardzo złożonym tematem. Uważam, że w przypadku higienistek i ich roli w prowadzeniu pacjentów z takim problemem należy położyć nacisk na dwa zagadnienia. Pierwszym jest niewłaściwa higiena jamy ustnej pacjentów, a w konsekwencji – choroby dziąseł i przyzębia prowadzące do utraty tkanek miękkich i twardych. Drugi aspekt to recesje wiążące się z przewlekłym urazem, który pojawić się może u osób przestrzegających zasad higieny jamy ustnej – w tym wypadku przez niewłaściwą technikę szczotkowania lub nieadekwatne akcesoria dochodzi do powstania recesji dziąsłowych.

W pierwszym przypadku zadaniem higienistki jest przede wszystkim klarowne przedstawienie prawidłowej techniki oczyszczania zębów oraz pomoc w doborze szczoteczki do zębów i przyrządów do higieny przestrzeni międzyzębowych oraz innych trudno dostępnych miejsc. Higienistka powinna także motywować pacjenta do regularnych zabiegów higienizacyjnych i kontrolować efekty takiego instruktażu w odpowiednich przedziałach czasu.

W przypadku drugiej grupy pacjentów problemem nie jest motywacja, ale utrwalone złe nawyki dotyczące techniki oczyszczania zębów. W związku z tym ważne jest uświadomienie pacjentom niekorzystnego wpływu takich zabiegów higienicznych na ich przyzębie, odpowiednia korekta i kontrola potwierdzająca zmianę codziennych nawyków higienicznych pacjentów. Jest to bardzo istotne, bo to właśnie ta grupa pacjentów często kwalifikuje się do zabiegów chirurgicznych i prawidłowa technika szczotkowania jest warunkiem zachowania efektów zabiegu

Profilaktyka i faza podtrzymująca po zabiegu – czy to właśnie w tych obszarach higienistki mają możliwość bardzo dużego wpływu na leczenie pacjenta?

– Oczywiście rola higienistek w tym zakresie jest bardzo duża. Wykwalifikowana higienistka udziela pacjentowi wskazań dotyczących postępowania bezpośrednio po zabiegu chirurgicznym, jak również w ciągu najbliższych dni. Jako ważne ogniwo zespołu stomatologicznego higienistka kontroluje przebieg gojenia, usuwa szwy, wykonuje dokumentację fotograficzną, jak również udziela instruktażu higieny jamy ustnej, który w przypadku pacjentów po zabiegach z zakresu periodontologicznej chirurgii plastycznej należy odpowiednio zmodyfikować w zależności od indywidualnej oceny pacjenta oraz przeprowadzonej interwencji.

W dalszej części fazy podtrzymującej bardzo istotne jest kontrolowanie stanu higieny pacjenta, jego zdolności i motywacji dotyczących utrzymywania prawidłowej higieny jamy ustnej w odpowiednich odstępach czasu. Skuteczna motywacja pacjenta, dostrzeżenie popełnianych przez niego błędów, korekty dotyczące stosowanych szczoteczek czy past do zębów – w zależności od stanu tkanek twardych i miękkich, który wykazuje pewną dynamikę na przestrzeni lat – są bardzo ważne, żeby uzyskać optymalne efekty leczenia.

Podczas konferencji ASYSDENT 2020 wygłosi Pan wykład dotyczący roli higienistek w leczeniu recesji dziąsłowych. Będzie Pan chciał zachęcić higienistki do pewnych działań, a może przestrzec przed błędami?

– Współpraca z higienistką jest dla każdego periodontologa bardzo ważna. Aby była jak najbardziej owocna, wymaga dużej wiedzy oraz świadomości higienistek stomatologicznych. Przekazanie optymalnej wiedzy może przełożyć się na znajomość podstawowych zabiegów z zakresu periodontologicznej chirurgii plastycznej oraz schematów postępowania z pacjentem z recesjami dziąseł w zakresie profilaktyki i po zabiegu chirurgicznym w gabinecie higieny stomatologicznej. Świadomość i wiedza higienistek w tym zakresie pozwalają im na samodzielne kontrolowanie stanu takiego pacjenta, utrzymywanie optymalnej kontroli płytki nazębnej, a w przypadku potrzebnej konsultacji lekarza stomatologa lub periodontologa – na kierowanie na taką wizytę. Celem wykładu będzie więc zachęcenie higienistek do zdobywania wiedzy na temat tej problematyki, co umożliwi im sprawne, pozbawione błędów prowadzenie pacjentów z recesjami dziąsłowymi.

Dr n. med. Bartłomiej Górski ukończył kierunek lekarsko-dentystyczny na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. W 2015 r. uzyskał stopień naukowy doktora nauk medycznych w zakresie stomatologii, a w 2016 r. tytuł specjalisty w dziedzinie periodontologii. Od początku pracy zawodowej związany z Zakładem Chorób Błony Śluzowej i Przyzębia Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Więcej informacji o konferencji ASYSDENT 2020 oraz formularz zakupu biletów można znaleźć na stronie https://asysdent.pl/. Zapraszamy! Sprawdźcie też, co o ubiegłorocznej konferencji ASYSDENT mówiły uczestniczki!


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Jak uniknąć periodontologicznej porażki? Radzą eksperci! Lekarz

Błędne zrozumienie etiopatogenezy zapalenia przyzębia – od tego najczęściej zaczyna się problem w leczeniu periodontologicznym. Wtedy dzieli nas tylko krok od błędów w kompleksowym leczeniu czy złych decyzji w chirurgii plastycznej przyzębia. Czy i w...

uprawnienia higienistek - Dentonet.pl
"Wiedza higienistek wynoszona z kształcenia jest niewystarczająca" Asysta

– Obecnie wiedza wyniesiona z kształcenia przez higienistki jest niewystarczająca. Wykonywanie świadczeń stomatologicznych z zakresu profilaktyki musi być realizowane pod nadzorem lekarza dentysty – czytamy w oficjalnym stanowisku Polskiego Towarzyst...

grzybica jamy ustnej - Dentonet.pl
"To sztuczne zęby trzeba myć?" Pytania z gabinetu higieny Asysta

To nie żart. Takie pytania, co potwierdza nam dypl. hig. stom. Dorota Grzyśka, padają w gabinetach stomatologicznych i dotyczą oczywiście higieny jamy ustnej u pacjentów posiadających implanty.- Trzeba uświadamiać pacjentów, że brak właściwiej higien...

ROZWIŃ WIĘCEJ
higiena jamy ustnej - Dentonet.pl
Program online zmotywuje pacjentów do dbania o zęby? Lekarz

Grupa naukowców z Buffalo University otrzymała od National Institute of Dental and Craniofacial Research 438 tys. dolarów dotacji na utworzenie specjalnego programu online, który ma motywować pacjentów do utrzymywania prawidłowej higieny jamy ustnej ...

Złe nawyki żywieniowe jedną z przyczyn próchnicy u dzieci Asysta

Ministerstwo zdrowia szacuje, że ponad 50% polskich dzieci w wieku 3 lat oraz 85% 6-latków ma zmiany próchnicowe w jamie ustnej. Liczba dzieci z chorymi zębami zwiększa się wraz z wiekiem. Statystyczny 12-latek ma co najmniej 3 chore zęby. Przyczyną ...

Nadwrażliwość? Potrzebna edukacja pacjentów i lekarzy Lekarz

- Edukacja naszych pacjentów w zakresie wykonywania prawidłowych zabiegów higienicznych, jak również edukacja nas samych, lekarzy i higienistek stomatologicznych, pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia nadwrażliwości - mówi w rozmowie z Dentonetem...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres