Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Publikacja informacji dotyczących skarg i wniosków pacjentów

Publikacja:
Publikacja informacji dotyczących skarg i wniosków pacjentów

Publikacja informacji dotyczących skarg i wniosków pacjentów

Z pewnością dość istotnym kryterium oceny poziomu polskiej służby zdrowia jest poziom zadowolenia pacjentów. NFZ zamieścił na swojej stronie internetowej dane dotyczące ilości skarg i wniosków, które zostały złożone do rozpatrzenia w III kwartale 2014r. Jak przedstawia się ich obraz?

Do oddziałów NFZ wpłynęło w tym czasie 1 214 skarg. 1 148 skargi wpłynęły do oddziałów wojewódzkich, a 66 do Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.

Na co żalili się pacjenci?
1. Na naruszanie ich praw odnośnie udzielania świadczeń medycznych przez świadczeniodawców, którzy mają podpisane umowy z NFZ.
2. Na zbyt powolne lub zbyt biurokratyczne załatwianie spraw.
3. Na zaniedbania lub niedbałe wykonywanie obowiązków przez pracowników NFZ.

1030 skarg wniesiono na świadczeniodawców. Dotyczyły one dostępności do świadczeń i ich jakości.
NFZ za uzasadnione uznał skargi odnośnie:
– opłat pobieranych za świadczenia medyczne,
– odmów świadczenia usług medycznych,
– zbyt długiego czasu oczekiwania na takie świadczenia,
– organizacji pracy (m.in. niedopilnowania harmonogramu świadczenia usług medycznych). 

Co więcej – niezadowolenie pacjentów dotyczy także działalności NFZ. Z tego tytułu wpłynęły 184 skargi. Na co pacjenci zareagowali negatywnie?
1. Na zachowanie pracowników.
2. Na zbyt długi czas oczekiwania na uzyskanie dostępu do ZIP.
3. Na kwestie dotyczące skierowań na leczenie uzdrowiskowe.

NFZ
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

implanty
Implanty nie dla pacjentów z alergią na penicylinę? Lekarz

Zastosowanie implantów stomatologicznych może być dwukrotnie bardziej narażone na niepowodzenie u osób zgłaszających alergię na penicylinę, które otrzymują alternatywne antybiotyki, w porównaniu z tymi, którym podawano amoksycylinę. Tak wynika z bada...

leki
Jak usprawnić przepływ informacji o brakach leków? Lekarz

Na początku stycznia w siedzibie Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego odbyło się spotkanie poświęcone tematowi przepływu informacji o utrudnionej dostępności leków. Prof. Krzysztof J. Filipiak - przewodniczący zespołu ds. polityki lekowej i farmako...

stomatologia NHS
UK: rośnie liczba skarg pacjentów na stomatologię NHS Lekarz

W Wielkiej Brytanii o dwie trzecie wzrosła liczba skarg dotyczących leczenia stomatologicznego w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS). Najważniejszym powodem niezadowolenia jest to, że pacjenci nadal borykają się z trudnościami z dostępem do dentyst...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

higiena rąk - Dentonet.pl
Więcej skarg na poziom higieny w gabinetach NHS Asysta

Ze względu na pandemię koronawirusa w praktykach stomatologicznych na całym świecie wprowadzono dodatkowe, zaostrzone regulacje, które miały sprawić, że kontrola ryzyka zachorowań na choroby wirusowe (w tym COVID-19) będzie jeszcze bardziej rygorysty...

ZUS - Dentonet.pl
Zmiany w przepisach dotyczących ZUS od 2022 i 2023 r. Lekarz

Ustawodawca wprowadził szereg zmian do ustawy systemowej, emerytalnej i zasiłkowej. Część z nich już obowiązuje – od 18 września, a kolejne wejdą w życie 1 stycznia i 1 kwietnia 2022 r. oraz 1 stycznia 2023 r. Zmiany te mają różny charakter – od bard...

zapisy na specjalizacje
Zakończył się etap składania wniosków na specjalizacje Lekarz

2 października zakończył się etap składania wniosków na specjalizacje lekarskie w ramach jesiennej rekrutacji. Urzędy wojewódzkie rozpoczęły już ocenę formalną wniosków, przyporządkowanie procentowej liczby punktów oraz potwierdzanie poprawności dany...

Skarga na lekarza - Dentonet.pl
141 tys. skarg do Rzecznika Praw Pacjenta w 2021 r. Lekarz

W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...

komunikacja z pacjentem
Jak pacjent może upoważnić do udzielania informacji innej osobie? Lekarz

Adwokat Karol Kolankiewicz, specjalizujący się w sprawach związanych z prawem medycznym i ochroną danych osobowych, na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przedstawił praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak pacjent powinien upoważnić inną os...

Fundusz Kompensacyjny
Fundusz Kompensacyjny: 880 wniosków o odszkodowania Lekarz

W ciągu trzech miesięcy funkcjonowania Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 880 wniosków o przyznanie świadczenia. – Wydaliśmy do tej pory 97 decyzji, dzięki którym przyznano łącznie ponad 677 tys. w ramac...