Pacjent w podeszłym wieku w gabinecie stomatologicznym
Pacjent w podeszłym wieku w gabinecie stomatologicznym
Seniorzy stanowią szczególną grupę pacjentów gabinetów i klinik stomatologicznych. Niekiedy mają kłopoty ze wzrokiem lub słuchem, trudniej przyswajają otrzymane informacje, mają problemy z poruszaniem się – dlatego wymagają odpowiedniego podejścia ze strony całego zespołu stomatologicznego.
Statystyki Światowej Organizacji Zdrowia dowodzą, że w latach 2011-2012 gabinet dentystyczny odwiedził jedynie co czwarty starszy Polak, podczas gdy w Europie Zachodniej odsetek ten wynosi aż 80%. Jeśli jednak senior pojawi się już u dentysty, warto wiedzieć, w jaki sposób się z nim komunikować czy jak się nim zająć – osoby starsze wymagają bowiem zupełnie innego podejścia niż sprawni i ogólnie zdrowi pacjenci dorośli.
W pierwszej kolejności osoba w podeszłym wieku może potrzebować pomocy w poruszaniu się po klinice, np. wejściu po schodach lub usadzeniu się na fotelu stomatologicznym. Należy pamiętać, że u wielu seniorów pojawiają się ograniczenia w sprawności ruchowej, więc personel gabinetu powinien zadbać o to, aby pacjent w bezpieczny sposób wszedł do środka i z niego wyszedł. Dodatkowo, odrobina troski i życzliwości sprawi, że chętniej podda się on nieraz trudnemu leczeniu stomatologicznemu oraz wpłynie na pozytywną ocenę zarówno kliniki, jak i jej personelu.
Mając na względzie wcześniej wspominane ograniczenia sprawności ruchowej, należy zwracać uwagę na proponowane seniorom środki do higieny jamy ustnej czy metody i techniki dbania o zęby, dziąsła czy nawet protezę zębową. W pewnym wieku wykonywanie niektórych czynności higienizacyjnych staje się dla seniorów po prostu niemożliwe do wykonania pod względem manualnym, a nieudane próby stają się przyczyną niepotrzebnych nerwów i stresu.
Bardzo istotny aspekt to także forma komunikowania się z seniorem w gabinecie stomatologicznym. Choć wydawać się to może banalne, wiele osób starszych ma duże problemy ze wzrokiem czy słuchem, więc rozmawiając z nimi należy mówić nieco głośniej i wyraźniej niż zazwyczaj, a wszystkie zalecenia zapisywać dużymi, czytelnymi literami. Ogólnie, zapisywanie zaleceń dotyczących np. prawidłowej higieny protezy zębowej czy terminu kolejnej wizyty to bardzo dobre rozwiązanie. Pacjent może bowiem w każdej chwili sięgnąć po notatkę i przypomnieć sobie potrzebne informacje.
Właściwe podejście do pacjenta – w zależności od jego wieku, ogólnego stanu zdrowia i potrzeb – to wizytówka każdego gabinetu stomatologicznego. A nie ma lepszego sposobu na zachęcanie seniorów do regularnych wizyt u dentysty, niż profesjonalna opieka i życzliwość.
„Zdrowy uśmiech w 2 minuty” – to tytuł akcji profilaktycznej skierowanej do seniorów. Zdaniem jej organizatorów, lekarze dentyści nie poświęcają odpowiednio dużo czasu na rozmowę z seniorami dotyczącą higieny jamy ustnej, higieny protezy, ubytków zębowych czy nawet zagrożeń związanych ze stanami zapalnymi czy nowotworowymi w jamie ustnej.
AF
Fot. pexels.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Palenie marihuany może zaostrzać chorobę dziąseł, powodować suchość w jamie ustnej, a nawet zagrażać życiu – gdy u palącego ją pacjenta zastosuje się pewne środki znieczulające. To wnioski wyprowadzone z wykładu wygłoszonego w ostatnich dniach podcza...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Już dziś – we wtorek 28 listopada o godz. 20:00 – odbędzie się organizowany przez markę Philips Sonicare bezpłatny webinar „Pacjent ortodontyczny w gabinecie higieny”. Poprowadzi go dypl. hig. stom. Anna Drobkiewicz – magister biotechnologii, dyplomo...
Firma Philips Sonicare zaprasza na webinar "Pacjent periodontologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej", który odbędzie się w poniedziałek 12 grudnia o godz. 20:30. Poprowadzi go dypl. hig. stom. Jolanta Bartoszuk - higienistka stomatologiczna z wiel...
Do każdego gabinetu stomatologicznego zgłosić się może osoba wysoko wrażliwa, czyli taka, która odbiera bodźce z otoczenia bardziej intensywnie niż inni. Jak postępować z takim pacjentem? Dlaczego potrzebuje on szczególnego wsparcia? Tego będzie możn...
Pacjenci w trakcie leczenia ortodontycznego mają szczególne potrzeby higieniczne – zarówno w zakresie higieny domowej, jak i profesjonalnej. O związanych z tym kwestiach podczas webinaru „Pacjent ortodontyczny w gabinecie higieny” będzie opowiadać dy...
Zbyt mocne szczotkowanie zębów, inne nieprawidłowe nawyki higieniczne, spożywanie określonych pokarmów i napojów – to główne czynniki ryzyka rozwoju nadwrażliwości oraz związanych z nią recesji dziąsłowych. O tym, jak postępować z takimi pacjentami w...
Dlaczego implanty należy traktować inaczej niż własne zęby pacjenta? Jakie zabiegi higienizacyjne można wykonywać u pacjentów implantologicznych? Jakie są zalecenia związane z higieną jamy ustnej u osób z implantami? Odpowiedzi na te i inne pytania b...
Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...
Firma Septoral zaprasza asystentki i higienistki stomatologiczne do udziału w konkursie, w którym do wygrania jest 150 zestawów jej produktów. Więcej szczegółów na stronie https://septoralmed.pl/contest. Udział w konkursie jest prosty - wystarczy we...