Pacjent w podeszłym wieku w gabinecie stomatologicznym
Pacjent w podeszłym wieku w gabinecie stomatologicznym
Seniorzy stanowią szczególną grupę pacjentów gabinetów i klinik stomatologicznych. Niekiedy mają kłopoty ze wzrokiem lub słuchem, trudniej przyswajają otrzymane informacje, mają problemy z poruszaniem się – dlatego wymagają odpowiedniego podejścia ze strony całego zespołu stomatologicznego.
Statystyki Światowej Organizacji Zdrowia dowodzą, że w latach 2011-2012 gabinet dentystyczny odwiedził jedynie co czwarty starszy Polak, podczas gdy w Europie Zachodniej odsetek ten wynosi aż 80%. Jeśli jednak senior pojawi się już u dentysty, warto wiedzieć, w jaki sposób się z nim komunikować czy jak się nim zająć – osoby starsze wymagają bowiem zupełnie innego podejścia niż sprawni i ogólnie zdrowi pacjenci dorośli.
W pierwszej kolejności osoba w podeszłym wieku może potrzebować pomocy w poruszaniu się po klinice, np. wejściu po schodach lub usadzeniu się na fotelu stomatologicznym. Należy pamiętać, że u wielu seniorów pojawiają się ograniczenia w sprawności ruchowej, więc personel gabinetu powinien zadbać o to, aby pacjent w bezpieczny sposób wszedł do środka i z niego wyszedł. Dodatkowo, odrobina troski i życzliwości sprawi, że chętniej podda się on nieraz trudnemu leczeniu stomatologicznemu oraz wpłynie na pozytywną ocenę zarówno kliniki, jak i jej personelu.
Mając na względzie wcześniej wspominane ograniczenia sprawności ruchowej, należy zwracać uwagę na proponowane seniorom środki do higieny jamy ustnej czy metody i techniki dbania o zęby, dziąsła czy nawet protezę zębową. W pewnym wieku wykonywanie niektórych czynności higienizacyjnych staje się dla seniorów po prostu niemożliwe do wykonania pod względem manualnym, a nieudane próby stają się przyczyną niepotrzebnych nerwów i stresu.
Bardzo istotny aspekt to także forma komunikowania się z seniorem w gabinecie stomatologicznym. Choć wydawać się to może banalne, wiele osób starszych ma duże problemy ze wzrokiem czy słuchem, więc rozmawiając z nimi należy mówić nieco głośniej i wyraźniej niż zazwyczaj, a wszystkie zalecenia zapisywać dużymi, czytelnymi literami. Ogólnie, zapisywanie zaleceń dotyczących np. prawidłowej higieny protezy zębowej czy terminu kolejnej wizyty to bardzo dobre rozwiązanie. Pacjent może bowiem w każdej chwili sięgnąć po notatkę i przypomnieć sobie potrzebne informacje.
Właściwe podejście do pacjenta – w zależności od jego wieku, ogólnego stanu zdrowia i potrzeb – to wizytówka każdego gabinetu stomatologicznego. A nie ma lepszego sposobu na zachęcanie seniorów do regularnych wizyt u dentysty, niż profesjonalna opieka i życzliwość.
„Zdrowy uśmiech w 2 minuty” – to tytuł akcji profilaktycznej skierowanej do seniorów. Zdaniem jej organizatorów, lekarze dentyści nie poświęcają odpowiednio dużo czasu na rozmowę z seniorami dotyczącą higieny jamy ustnej, higieny protezy, ubytków zębowych czy nawet zagrożeń związanych ze stanami zapalnymi czy nowotworowymi w jamie ustnej.
AF
Fot. pexels.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Do każdego gabinetu stomatologicznego zgłosić się może osoba wysoko wrażliwa, czyli taka, która odbiera bodźce z otoczenia bardziej intensywnie niż inni. Jak postępować z takim pacjentem? Dlaczego potrzebuje on szczególnego wsparcia? Tego będzie możn...
Na paradontozę choruje blisko 70% Polaków, nie tylko w podeszłym wieku. Tymczasem w większości innych krajów rozwiniętych odsetek ten jest nawet sześciokrotnie niższy. Nieleczona paradontoza może prowadzić do utraty zębów, zwiększa także ryzyko wystą...
Dlaczego implanty należy traktować inaczej niż własne zęby pacjenta? Jakie zabiegi higienizacyjne można wykonywać u pacjentów implantologicznych? Jakie są zalecenia związane z higieną jamy ustnej u osób z implantami? Odpowiedzi na te i inne pytania b...
Palenie marihuany może zaostrzać chorobę dziąseł, powodować suchość w jamie ustnej, a nawet zagrażać życiu – gdy u palącego ją pacjenta zastosuje się pewne środki znieczulające. To wnioski wyprowadzone z wykładu wygłoszonego w ostatnich dniach podcza...
Pacjenci w trakcie leczenia ortodontycznego mają szczególne potrzeby higieniczne – zarówno w zakresie higieny domowej, jak i profesjonalnej. O związanych z tym kwestiach podczas webinaru „Pacjent ortodontyczny w gabinecie higieny” będzie opowiadać dy...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Zbyt mocne szczotkowanie zębów, inne nieprawidłowe nawyki higieniczne, spożywanie określonych pokarmów i napojów – to główne czynniki ryzyka rozwoju nadwrażliwości oraz związanych z nią recesji dziąsłowych. O tym, jak postępować z takimi pacjentami w...
Firma Philips Sonicare zaprasza na webinar "Pacjent periodontologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej", który odbędzie się w poniedziałek 12 grudnia o godz. 20:30. Poprowadzi go dypl. hig. stom. Jolanta Bartoszuk - higienistka stomatologiczna z wiel...
Już dziś – we wtorek 28 listopada o godz. 20:00 – odbędzie się organizowany przez markę Philips Sonicare bezpłatny webinar „Pacjent ortodontyczny w gabinecie higieny”. Poprowadzi go dypl. hig. stom. Anna Drobkiewicz – magister biotechnologii, dyplomo...
Firma Septoral zaprasza asystentki i higienistki stomatologiczne do udziału w konkursie, w którym do wygrania jest 150 zestawów jej produktów. Więcej szczegółów na stronie https://septoralmed.pl/contest. Udział w konkursie jest prosty - wystarczy we...
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...