Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Plotki w miejscu pracy

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Plotki w miejscu pracy

Plotki w miejscu pracy

Podobno tam, gdzie są ludzie, są też plotki. Czasem służą zaspokajaniu ciekawości, ożywianiu nudnej rzeczywistości, a czasem są celowe, by komuś zaszkodzić – czyjemuś dobremu imieniu, pozycji w pracy, pozytywnym relacjom. Często ich źródłem jest zazdrość – np. o względy szefa, lepsze stanowisko, czy po prostu o szczęście. Bywa, że ta zazdrość ma abstrakcyjne podłoże – jej przyczyny są jedynie wymysłem danej osoby. Wiadomo jednak, że bardzo mogą zaszkodzić i nam samym, i innym. Dobrze przyznać, że nie są zjawiskiem pozytywnym i dobrze im przeciwdziałać. Jak się zachować, gdy mają miejsce?

Gdy jesteś świadkiem plotek – jedna osoba obgaduje przy tobie drugą i przedstawia ją w złym świetle – wówczas należy albo ignorować to co słyszysz, albo podjąć kroki, by te pomówienia wyjaśnić. Wtedy należałoby dotrzeć do źródła tych informacji – kto pierwszy je przekazał, co dokładnie powiedział i z jakiego powodu. Uczciwym sposobem jest rozmowa w cztery oczy i wprost zadawane pytania, np. "Czy to prawda, że powiedziałaś, że….", "Słyszałam, że mówisz, że…", "Jakie masz podstawy, by tak sądzić?", "Jakie fakty przemawiają za tym, co mówisz?",  "Dlaczego tak sądzisz?". Wyjaśnianie takich spraw zapobiega budowaniu wrogości i „nakręcaniu” negatywnych emocji przeciwko innym.

Gdy ktoś ciągle narzeka na swoją pracę – zdarzają się osoby wiecznie niezadowolone – na miejsce pracy, na szefa, na koleżanki… O wszystkim i wszystkich źle się wypowiadają. Zazwyczaj taka osoba mówiąc źle o innych – poprawia swoje własne złe samopoczucie. Co gorsza – wciąga w swoje myślenie innych. Jeśli masz w swoim otoczeniu taką osobę – nie daj się zatruć: okazuj zadowolenie, mów o dobrych rzeczach.

Gdy ktoś wyładowuje na innych swoje złe emocje i „jedzie” po innych – czasem lepiej jest na początku nie reagować, ale przez jakiś czas jedynie słuchać (czasem taka osoba po prostu potrzebuje słuchacza). W odpowiednim momencie dobrze jest zareagować w sposób odwrotny – rzucić pozytywne światło na sytuację.

Przyklejanie „etykietki” – zdarza się, że daną osobę „szufladkuje się” w organizacji – przypisuje się jej pewne cechy, niezależnie od zachowania tej osoby. Najlepiej nie brać udziału w takim „piętnowaniu” i skupić się na zadaniu, jakie mamy do wykonania.

Kiedy to nas obgadują – bardzo często się zdarza, że "teorie spiskowe" mamy bardziej w głowie, niż dzieją się one w rzeczywistości. Jednak trzeba być w „tych sprawach” na bieżąco. Jeśli słyszysz, że ktoś mówi coś na twój temat – od razu reaguj i zajmuj konkretne stanowisko. Plotka zawsze bazuje na niedomówieniach i niejasnościach – im więcej spraw będziemy wyjaśniać, tym mniej będzie niejasności w kontaktach osobowych. Dobrze rozwiewać też swoje wątpliwości, gdy coś podejrzewamy, a nie jesteśmy tego pewni. Można w rozmowach używać sformułowań: „Odnoszę wrażenie, że…”, „Nie rozumiem, o co chodzi?”, „Czy moglibyśmy wyjaśnić tę sytuację?”.

Zwierciadło

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

jak pozbyć się wad zgryzu
Jak pozbyć się wad zgryzu? Praktyczny poradnik dla pacjentów Pacjent

Wady zgryzu są jednymi z tych dolegliwości, które mogą powodować liczne kompleksy. Mogą przyczynić się do tego, że zaczniesz się rzadziej uśmiechać, mniej mówić, a twoje relacje z innymi osobami nie będą dla ciebie zbyt komfortowe. Jednak taką sytuac...

asystentka-850x566
"Kompetentna asystentka to ważna część zespołu" - wywiad Asysta

O tym, jak wygląda rzeczywistość zawodowa asystentek stomatologicznych i dlaczego tak ważne jest podnoszenie przez asystę kompetencji zawodowych rozmawiamy z Sabiną Krzosą – asystentką stomatologiczną z ośmioletnim doświadczeniem, prowadzącą kursy dl...

Kamil Kuczewski
"Nie ma rozwoju gabinetu bez dobrej atmosfery" - wywiad Lekarz

O tym, jak ważna jest dobra atmosfera w zespole stomatologicznym, jak przekłada się ona na personel i pacjenta rozmawiamy z Kamilem Kuczewskim – wykładowcą, szkoleniowcem, doradcą i trenerem rozwoju praktyk stomatologicznych.Jakie typy relacji można ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Konferencja Mistrzów Stomatologii
Spotkania praktyków, czyli Konferencja Mistrzów Stomatologii Lekarz

- To pierwsza konferencja pokazująca ludzi, którzy zdecydowali się odejść od linearnego sposobu tzw. ścieżki rozwoju, czyli stażu, specjalizacji itd. Te osoby weszły w naturalne środowisko, a więc w strukturę chaosu i świetnie się tutaj odnajdują - m...

zakażenia1
Higienistko, Asystentko! Pracuj zdrowo, chroń się przed zakażeniami! Asysta

Na jakie zakażenia w gabinecie narażeni są pacjenci oraz personel? Jakie są podstawy prawne dotyczące zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych? Epidemiologia zakażeń, procedury w gabinecie, zapobieganie zakażeniom, prawidłowy wywiad ch...

loupes-for-sale-3073360_960_720
Higienistko, asystentko! Dlaczego warto pracować w lupach? Asysta

Lupy stomatologiczne lub, mówiąc szerzej, praca w powiększeniu - to nie są zagadnienia zarezerwowane tylko dla lekarzy przeprowadzających skomplikowane procedury endodontyczne czy protetyczne. Lupy mogą stać się narzędziem codziennej pracy także w ga...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres