Plotki w miejscu pracy
Plotki w miejscu pracy
Podobno tam, gdzie są ludzie, są też plotki. Czasem służą zaspokajaniu ciekawości, ożywianiu nudnej rzeczywistości, a czasem są celowe, by komuś zaszkodzić – czyjemuś dobremu imieniu, pozycji w pracy, pozytywnym relacjom. Często ich źródłem jest zazdrość – np. o względy szefa, lepsze stanowisko, czy po prostu o szczęście. Bywa, że ta zazdrość ma abstrakcyjne podłoże – jej przyczyny są jedynie wymysłem danej osoby. Wiadomo jednak, że bardzo mogą zaszkodzić i nam samym, i innym. Dobrze przyznać, że nie są zjawiskiem pozytywnym i dobrze im przeciwdziałać. Jak się zachować, gdy mają miejsce?
Gdy jesteś świadkiem plotek – jedna osoba obgaduje przy tobie drugą i przedstawia ją w złym świetle – wówczas należy albo ignorować to co słyszysz, albo podjąć kroki, by te pomówienia wyjaśnić. Wtedy należałoby dotrzeć do źródła tych informacji – kto pierwszy je przekazał, co dokładnie powiedział i z jakiego powodu. Uczciwym sposobem jest rozmowa w cztery oczy i wprost zadawane pytania, np. "Czy to prawda, że powiedziałaś, że….", "Słyszałam, że mówisz, że…", "Jakie masz podstawy, by tak sądzić?", "Jakie fakty przemawiają za tym, co mówisz?", "Dlaczego tak sądzisz?". Wyjaśnianie takich spraw zapobiega budowaniu wrogości i „nakręcaniu” negatywnych emocji przeciwko innym.
Gdy ktoś ciągle narzeka na swoją pracę – zdarzają się osoby wiecznie niezadowolone – na miejsce pracy, na szefa, na koleżanki… O wszystkim i wszystkich źle się wypowiadają. Zazwyczaj taka osoba mówiąc źle o innych – poprawia swoje własne złe samopoczucie. Co gorsza – wciąga w swoje myślenie innych. Jeśli masz w swoim otoczeniu taką osobę – nie daj się zatruć: okazuj zadowolenie, mów o dobrych rzeczach.
Gdy ktoś wyładowuje na innych swoje złe emocje i „jedzie” po innych – czasem lepiej jest na początku nie reagować, ale przez jakiś czas jedynie słuchać (czasem taka osoba po prostu potrzebuje słuchacza). W odpowiednim momencie dobrze jest zareagować w sposób odwrotny – rzucić pozytywne światło na sytuację.
Przyklejanie „etykietki” – zdarza się, że daną osobę „szufladkuje się” w organizacji – przypisuje się jej pewne cechy, niezależnie od zachowania tej osoby. Najlepiej nie brać udziału w takim „piętnowaniu” i skupić się na zadaniu, jakie mamy do wykonania.
Kiedy to nas obgadują – bardzo często się zdarza, że "teorie spiskowe" mamy bardziej w głowie, niż dzieją się one w rzeczywistości. Jednak trzeba być w „tych sprawach” na bieżąco. Jeśli słyszysz, że ktoś mówi coś na twój temat – od razu reaguj i zajmuj konkretne stanowisko. Plotka zawsze bazuje na niedomówieniach i niejasnościach – im więcej spraw będziemy wyjaśniać, tym mniej będzie niejasności w kontaktach osobowych. Dobrze rozwiewać też swoje wątpliwości, gdy coś podejrzewamy, a nie jesteśmy tego pewni. Można w rozmowach używać sformułowań: „Odnoszę wrażenie, że…”, „Nie rozumiem, o co chodzi?”, „Czy moglibyśmy wyjaśnić tę sytuację?”.
Zwierciadło
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Dla pacjentów ważnym efektem leczenia ortodontycznego jest oczywiście estetyka, natomiast ortodoncja to także, a właściwie przede wszystkim funkcja. W jaki sposób poprawiające uśmiech leczenie ortodontyczne wpływa także na aspekty zdrowotne, związane...
Badanie przeprowadzone w ostatnim czasie przez firmę Psynergy Mental Health wykazało, jakie nastroje panują obecnie wśród brytyjskich pracowników branży stomatologicznej, w tym lekarzy dentystów, terapeutów stomatologicznych, higienistek i asystentek...
Ustawa z 26 maja 2022 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych wprowadziła załącznik określający wysokość współczynników pracy oraz grupy zawodowe według kwalifikacji...
Wydłużenie urlopów rodzicielskich, udogodnienia dla pracowników mających dzieci (lekarze będą mogli m.in. odmówić dyżurów w godzinach nocnych), dodatkowe urlopy opiekuńcze – do 1 sierpnia w życie wejść musi ogromna nowelizacja kodeksu pracy, która ma...
Z różnego rodzaju badań naukowych wynika, że stres nieodłącznie wiąże się z pracą lekarza dentysty - odczuwa go bowiem nawet 80% stomatologów. O ile w niektórych przypadkach umiarkowany stres może być dla części osób mobilizacją do działania, o tyle ...
Polacy najbardziej obawiają się choroby nowotworowej, a najmniej zakażeń, takich jak grypa, COVID-19 czy wirus HIV – wynika z raportu „Polki i Polacy a choroby i zdrowie”. Zbyt rzadko jednak podejmujemy działania, by temu zapobiec. Raport powstał we...
- W tej chwili wiedza w każdej z dziedzin stomatologii jest tak rozległa i tak szybko pojawiają się nowe techniki, że nie ma możliwości, aby jeden lekarz orientował się i pracował nowocześnie w każdej z nich. W Dental Nobile Clinic mamy to szczęście,...
Ocenia się, że z powodu pandemii w marcu 1 na 16 higienistek stomatologicznych z USA nadal nie pracowała w zawodzie, co oznacza niewielką poprawę w porównaniu ze stanem z jesieni 2020 roku. Tak wynika z seminarium internetowego zorganizowanego 4 maja...
Jeszcze niedawno leczenie ortodontyczne wiązało się z koniecznością częstych wizyt kontrolnych w gabinecie stomatologicznym, co wymagało poświęcania dużej ilości czasu zarówno ze strony pacjenta, jak i lekarza. Na zdalne monitorowanie poszczególnych ...
Powszechna dostępność szczepionek w krajach rozwiniętych znacząco zmniejszyła ryzyko zarażenia się SARS-CoV-2 przez lekarzy dentystów w miejscu pracy. Wcześniej jednak powszechnie uważano, że stomatolodzy, podobnie jak inni pracownicy w zawodach, któ...
Każdy gabinet stomatologiczny działa według określonych procedur. Ich przestrzeganie gwarantuje utrzymanie wysokiego standardu pracy, a tym samym – bezpieczeństwo. Masz realny wpływ na to, co dzieje się w Twoim otoczeniu, w tym na wybór preparatów, k...