Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Plotki w miejscu pracy

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Plotki w miejscu pracy

Plotki w miejscu pracy

Podobno tam, gdzie są ludzie, są też plotki. Czasem służą zaspokajaniu ciekawości, ożywianiu nudnej rzeczywistości, a czasem są celowe, by komuś zaszkodzić – czyjemuś dobremu imieniu, pozycji w pracy, pozytywnym relacjom. Często ich źródłem jest zazdrość – np. o względy szefa, lepsze stanowisko, czy po prostu o szczęście. Bywa, że ta zazdrość ma abstrakcyjne podłoże – jej przyczyny są jedynie wymysłem danej osoby. Wiadomo jednak, że bardzo mogą zaszkodzić i nam samym, i innym. Dobrze przyznać, że nie są zjawiskiem pozytywnym i dobrze im przeciwdziałać. Jak się zachować, gdy mają miejsce?

Gdy jesteś świadkiem plotek – jedna osoba obgaduje przy tobie drugą i przedstawia ją w złym świetle – wówczas należy albo ignorować to co słyszysz, albo podjąć kroki, by te pomówienia wyjaśnić. Wtedy należałoby dotrzeć do źródła tych informacji – kto pierwszy je przekazał, co dokładnie powiedział i z jakiego powodu. Uczciwym sposobem jest rozmowa w cztery oczy i wprost zadawane pytania, np. "Czy to prawda, że powiedziałaś, że….", "Słyszałam, że mówisz, że…", "Jakie masz podstawy, by tak sądzić?", "Jakie fakty przemawiają za tym, co mówisz?",  "Dlaczego tak sądzisz?". Wyjaśnianie takich spraw zapobiega budowaniu wrogości i „nakręcaniu” negatywnych emocji przeciwko innym.

Gdy ktoś ciągle narzeka na swoją pracę – zdarzają się osoby wiecznie niezadowolone – na miejsce pracy, na szefa, na koleżanki… O wszystkim i wszystkich źle się wypowiadają. Zazwyczaj taka osoba mówiąc źle o innych – poprawia swoje własne złe samopoczucie. Co gorsza – wciąga w swoje myślenie innych. Jeśli masz w swoim otoczeniu taką osobę – nie daj się zatruć: okazuj zadowolenie, mów o dobrych rzeczach.

Gdy ktoś wyładowuje na innych swoje złe emocje i „jedzie” po innych – czasem lepiej jest na początku nie reagować, ale przez jakiś czas jedynie słuchać (czasem taka osoba po prostu potrzebuje słuchacza). W odpowiednim momencie dobrze jest zareagować w sposób odwrotny – rzucić pozytywne światło na sytuację.

Przyklejanie „etykietki” – zdarza się, że daną osobę „szufladkuje się” w organizacji – przypisuje się jej pewne cechy, niezależnie od zachowania tej osoby. Najlepiej nie brać udziału w takim „piętnowaniu” i skupić się na zadaniu, jakie mamy do wykonania.

Kiedy to nas obgadują – bardzo często się zdarza, że "teorie spiskowe" mamy bardziej w głowie, niż dzieją się one w rzeczywistości. Jednak trzeba być w „tych sprawach” na bieżąco. Jeśli słyszysz, że ktoś mówi coś na twój temat – od razu reaguj i zajmuj konkretne stanowisko. Plotka zawsze bazuje na niedomówieniach i niejasnościach – im więcej spraw będziemy wyjaśniać, tym mniej będzie niejasności w kontaktach osobowych. Dobrze rozwiewać też swoje wątpliwości, gdy coś podejrzewamy, a nie jesteśmy tego pewni. Można w rozmowach używać sformułowań: „Odnoszę wrażenie, że…”, „Nie rozumiem, o co chodzi?”, „Czy moglibyśmy wyjaśnić tę sytuację?”.

Zwierciadło

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

zespół stomatologiczny - Dentonet.pl
Jak przygotować zespół na zmiany w prowadzeniu praktyki? Lekarz

Serwis Denistry.co.uk podpowiada stomatologom, jak przygotować pracowników na wyzwania związane z ponownym otwarciem gabinetu. Nie ma w tym materiale mowy o nowych ograniczeniach czy środkach ochrony indywidualnej, ale o mechanizmach, które ułatwią w...

dentystka - Dentonet.pl
Eksperci ostrzegają: "Jesteśmy wciąż na początku pandemii" Asysta

–  Wciąż jesteśmy na początkowym etapie pandemii, jednak w poszczególnych krajach sytuacja epidemiczna jest mocno zróżnicowana – twierdzi epidemiolog dr Paweł Grzesiowski. Według niego Polska pod względem epidemiologicznym wobec innych krajów jest op...

zakażenia lekarzy - Dentonet.pl
Rekompensata za utracone dochody – kryteria przyznawania Lekarz

NFZ opublikował kryteria przyznawania rekompensaty za utracone dochody tym pracownikom medycznym, którzy na skutek rozporządzenia ministra zdrowia zostali pozbawieni możliwości pracy w kilku placówkach. Kilkanaście dni temu zaczęło obowiązywać rozpo...

ROZWIŃ WIĘCEJ
maseczki - Dentonet.pl
Maseczki mogą w różnym stopniu chronić przed zakażeniem Asysta

Maseczki występują w różnych rodzajach i w różnym stopniu mogą chronić przed zakażeniem. Jednak w obecnej sytuacji epidemicznej istotny jest aspekt ograniczenia rozsiewania patogenu, a noszenie maseczek w tym pomaga – wyjaśnił PAP mikrobiolog dr Toma...

"Spokojnie. To tylko koronawirus". Webinar z psychologiem Lekarz

- Ludzie, którzy z nami pracują, należą do naszej drużyny. Takie spojrzenie na zespół niesie dwie korzyści. Pierwszą z nich jest uwypuklenie, że nasza – jako właścicieli biznesu – sytuacja dotyczy nas wszystkich. Zaprasza ludzi do wspólnego szukania ...

Tysiące lekarzy dentystów na spotkaniu z ekspertami PTS-u Lekarz

Ponad 27 tysięcy wyświetleń ma już (statystyki ciągle rosną) dyskusja poświęcona działaniu gabinetów stomatologicznych w dobie pandemii. W spotkaniu na żywo uczestniczyło łącznie 9 tysięcy osób. Film z tego szkolenia wciąż można obejrzeć na Facebooku...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres