Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

OKIEM EKSPERTA: „Poinformowana” zgoda pacjenta

Publikacja:
OKIEM EKSPERTA: „Poinformowana” zgoda pacjenta

OKIEM EKSPERTA: „Poinformowana” zgoda pacjenta

Aspekty prawne pracy z pacjentem często przysparzają wielu problemów nie tylko lekarzom, którzy planują rozpocząć własną praktykę, lecz także tym, którzy na co dzień są odpowiedzialni za prowadzenie klinik stomatologicznych. Czy pacjent przychodzący do gabinetu chciałby z nami porozmawiać o pogodzie? Być może przy okazji też. A może nawet poplotkować na inne ciekawe tematy. Zdecydowanie jednak przychodzi do stomatologa w jednym celu, żeby ten pomógł mu pokonać jego cierpienie związane z bólem lub poprawił wygląd. Czy więc siadając na fotelu nie wyraża już zgody na leczenie? Z pewnością. Ale czy może później tej zgody się wyprzeć? Nawet w sytuacji, gdy leczenie było zaplanowane, a pacjent pojawia się u nas nie po raz pierwszy? Czy w ogóle potrzebujemy zgody pisemnej od pacjenta? Czy wystarczające będzie, jeżeli z naszej dokumentacji wynika cały, szczegółowo opisany proces leczenia, a pacjent tylko napisze ogólną formułę, że wyraża zgodę na leczenie? A może chroni stomatologa zgoda, w której pacjent napisał, że mógł zadawać pytania i wszystko mu wyjaśniono? Na te i wiele innych pytań daję konkretne i precyzyjne odpowiedzi w trakcie szkoleń dla Dental Business Institute. Nie po to, żeby dołożyć dentyście formalności, ale żeby pracę ułatwić, a przede wszystkim zracjonalizować (na ile to możliwe w świetle naszego systemu prawnego). A jednocześnie, żeby stomatolog mógł czuć się bezpiecznie od strony prawnej w kontakcie z pacjentem – mówi dr Marek Koenner, jeden z wykładowców Dental Business Institute.

Nie od dziś wiadomo, że zgoda pacjenta musi być zgodą „poinformowaną”, inaczej nazywaną też świadomą. Oznacza to, że zgoda musi być poprzedzona informacją. I znowu pojawia się cała masa pytań, a najważniejsze to jak i ile informacji przekazać, żeby z jednej strony pacjent nie mógł zarzucić, że niczego się nie dowiedział, ale z drugiej – żeby nie mógł powiedzieć, że informacja była na tyle skomplikowana i obszerna, że musiałby sam być stomatologiem, żeby coś zrozumieć. Rozwiązania, o których rozmawiamy podczas szkoleń, paradoksalnie wcale nie stoją w sprzeczności z bezpieczeństwem pacjenta, ale je zwiększają. Nie angażując czasu dentysty dają mu równocześnie pełen obraz leczenia. A stomatolog może się zająć tym, co lubi najbardziej: leczeniem swoich pacjentów – dodaje dr Marek Koenner.

Rynek stomatologiczny jest rynkiem silnie konkurencyjnym. Wysoki poziom umiejętności praktycznych już nie wystarcza aby pozyskiwać i zatrzymywać przy sobie klientów – pacjentów. Dlatego powstał Dental Business Institute, który przygotowuje do prowadzenia własnej praktyki stomatologicznej lub kliniki od strony biznesowej. Istotną częścią szkoleń DBI jest marketing usług medycznych, komunikacja z pacjentem oraz prawo i administracja. Dental Business Institute postawił na dwie kluczowe wartości: interaktywne, praktyczne warsztaty oraz doświadczonych prowadzących, będących ekspertami w swoich dziedzinach. Oprócz dra Marka Koennera, który jest ekspertem prawa medycznego, zajęcia w DBI prowadzą również: Zbigniew Kowalski, który zajmuje się zagadnieniami związanymi z przywództwem i komunikacją, dr Ernest Podgórski – ekspert w zarządzaniu finansami i Mikołaj Budzyński – doświadczony marketingowiec i uznany konsultant biznesu.

Więcej informacji na temat Dental Business Institute można uzyskać na stronie www.dbi-edu.com.

***

Marek Koenner

Były nauczyciel akademicki, adiunkt w Katedrze Postępowania Cywilnego Wydziału Prawa i Administracji. Ukończył aplikację sędziowską i orzekał jako sędzia sądów cywilnych i gospodarczych w Gdańsku. Od 10 lat prowadzi własną Kancelarię, która doradza i reprezentuje głównie przedsiębiorców, w szczególności z branży medycznej. Prowadzi również szkolenia cieszące się ogromnym powodzeniem, których słuchaczami byli i są studenci kierunków medycznych, lekarze i lekarze dentyści oraz zarządzający podmiotami leczniczymi. Klientami Kancelarii są tak kliniki, jak i gabinety kilkuosobowe oraz sami lekarze i lekarze dentyści. W wielu klinikach i gabinetach zarządzający wciąż leczą zgodnie ze swoją specjalizacją. W ramach współpracy Kancelaria doradza w sytuacjach konfliktowych (w sporach z pacjentami czy NFZ), a także prowadzi stałą obsługę prawną podmiotu. Misją Kancelarii jest wdrażanie w podmiotach leczniczych procedur ograniczających poziom ryzyka prawnego działalności kliniki czy gabinetu.

 

 

***

www.dbi-edu.com
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

tabletki do zebow
Tabletki zamiast pasty do zębów? Wady i zalety okiem higienistki Asysta

Na stronach brytyjskiego portalu stomatologicznego Dentistry.co.uk higienistka Lottie Manahan, pracująca na co dzień w jednej z klinik dentystycznych w Londynie, omawia wady i zalety pasty do zębów w tabletkach (choć należałoby mówić raczej o tabletk...

slodycze
(Niezdrowy) cukierek albo psikus – Halloween okiem dentystów Lekarz

Halloween to pochodzące zza Wielkiej Wody święto, które od lat 90. jest obchodzone także w naszym kraju. W Polsce przyjął się też – przynajmniej do pewnego stopnia – amerykański zwyczaj odwiedzania przez dzieci domów z hasłem "cukierek albo psikus" (...

próchnica wśród dzieci - Dentonet.pl
Zgoda na badanie pacjentów małoletnich - będą zmiany? Lekarz

Naczelna Rada Lekarska zapoznała się z poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, który porusza temat udzielenia zgody na badanie lub udzielenie świadczeń zdrowotnych przez pacjentów małoletnich. Zdaniem Nacz...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Zdjecie artykul GSK fizjoterapeuta
Rehabilitacja stawu skroniowo - żuchwowego okiem fizjoterapeuty (webinar) Lekarz

Za względu na ogromne codzienne obciążenia – związane m.in. z jedzeniem, mówieniem, ale też nieprawidłową okluzją czy niedopasowaną odbudową protetyczną – staw skroniowo-żuchwowy jest podatny na różnego rodzaju dysfunkcje. O tym, jak powinna przebieg...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

zgoda pacjenta na leczenie
Świadoma zgoda pacjenta na leczenie – wytyczne dla personelu Lekarz

Na stronie Rzecznika Praw Pacjenta ukazała się publikacja dotycząca prawa pacjenta do udzielania świadomej zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych. Omówiono w niej najważniejsze kwestie i przedstawiono wytyczne, które mogą pomóc personelowi medyczn...

Martyna Zawadka
Powtórne endo okiem asystentki stomatologicznej Asysta

Jakie trudności - z punktu widzenia asystentki stomatologicznej - możemy napotkać podczas powtórnego leczenia endodontycznego? Jakie preparaty przygotować do usuwania gutaperki i czym się one charakteryzują? Jakie sprzęty i rozwiązania stosujemy do u...

ryba
Zęby drapieżnych ryb z późnej jury pod okiem mikroskopu Lekarz

Zęby drapieżnych ryb sprzed około 148 mln lat wzięli pod lupę mikroskopu naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Akademii Nauk. Na podstawie badań wykazali, że różnice w budowie zębów są jednym z czynników umożliwiających wspólny byt podob...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

taping ust
Taping ust nocą – za i przeciw okiem eksperta ds. snu Lekarz

Oklejanie ust nocą w celu zasypiania i poprawy jakości snu zyskuje na popularności, ale pojawiają się też błędne informacje na temat tej praktyki. W portalu Dentistry IQ ekspert ds. snu, Teresa Power DeNike, wyjaśnia, jakie są pozytywne i negatywne s...