Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Odpowiednia komunikacja asysty z lekarzem

Publikacja:
Odpowiednia komunikacja asysty z lekarzem

Odpowiednia komunikacja asysty z lekarzem

Z perspektywy asystentki, komunikacja pomiędzy nią a lekarzem w gabinecie jest mocno ograniczona, głównie jeśli chodzi o liczbę wypowiadanych słów. Ponieważ nie ma warunku gwarantującego równą jakościowo i ilościowo komunikację pomiędzy członkami zespołu stomatologicznego, często dochodzi do niedomówień, zniekształceń i ograniczeń komunikacyjnych. Asystentka widząca trudności po stronie lekarza w znacznej mierze może sama pozytywnie zareagować, by ostatecznie uzyskać wyższą jakość pracy z lekarzem i pacjentem. Ponieważ jednak asystentka pełni funkcję pomocniczą, często nie ma możliwości rozmowy na stopie partnerskiej, która dotyczyłaby relacji interpersonalnych w gabinecie lub nie wykorzystuje tej możliwości, kiedy się ona pojawia.

Asystentka może śmiało komunikować się z lekarzem (również podczas nieobecności pacjenta w gabinecie – przed lub po wizycie), jeżeli przestrzega dziesięciu poniższych zasad:
1. zachowa umiar w swobodnym zachowaniu i będzie bardziej powściągliwa od lekarza,
2. żarty ze strony lekarzy nie będą dla niej oznaczać spoufalenia się, podobnie jak zwracanie się do niej po imieniu,
3. zawsze i wszędzie będzie się upewniała, że dobrze zrozumiała, co jej przekazał lekarz, również poza gabinetem, a co dotyczy leczenia lub pacjentów (np. poprzez stosowanie pytań z powtórzeniami: „Jeśli dobrze zrozumiałam, doktor poprosił o przygotowanie skierowania dla pacjenta Jana Kowalskiego?”),
4. będzie miła, pomocna, domyślna, będzie podejmowała działania pomocne konkretnemu, danemu lekarzowi (a jeśli pracuje z dwoma lekarzami – wobec każdego z nich z osobna),
5. prowadzona przez nią komunikacja swobodna nie będzie – ani dźwiękiem, ani formą zwracania się do lekarza – wykraczała poza teren pokoju socjalnego,
6. nie będzie aspirowała do pozycji partnera (osoby równoległej) wobec lekarza, a jeśli tak będzie traktowana, odbierze to jako przejaw szacunku i zaufania, którego nie należy nadużywać,
7. nigdy przy pacjencie nie odkryje tajemnic świata półprywatnego, tego, co dzieje się w pokoju socjalnym i w innych miejscach,
8. przy pacjencie nie będzie zwracała się nazbyt bezpośrednio do lekarza i zawsze wybierze drogę oficjalną,
9. będzie starała się wpłynąć na jakość komunikacji między lekarzem, asystentką i pacjentem, zada lekarzowi podstawowe pytania o jego oczekiwania odnośnie udziału w komunikacji z pacjentem podczas wizyt w gabinecie,
10. jeśli lekarz zada pytanie o poziom komunikacji panujący w gabinecie, postara się przekazać w łagodny i jednocześnie klarowny sposób, czego potrzebuje, czego jej i pacjentom brak w obszarze budowania dobrych relacji w gabinecie.

Żródło: Dr n. ekon. Magdalena Szumska "Komunikacja wewnątrz zespołu w gabinecie dentystycznym", "e-Dentico"


POWIĄZANE ARTYKUŁY

praca asysty
USA: przepisy stanowe ograniczają pracę asysty Asysta

Podczas gdy w Polsce w zawodzie asysty i higienistki zachodzą obecnie istotne zmiany, w USA obowiązujące w poszczególnych stanach odmienne regulacje przyczyniają się do poważnych niedoborów kadrowych. Z tego względu Krajowa Rada ds. Asysty Stomatolog...

studia - Dentonet.pl
"Uczelnie zawodowe zapewniają odpowiednią jakość kształcenia" Lekarz

O docenienie roli publicznych uczelni zawodowych w systemie szkolnictwa wyższego zaapelowała do środowisk medycznych Konferencja Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych. Podkreśliła też, że uczelnie zawodowe zapewniają odpowiednią jakość kształcenia ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Bartosz Siekierski videonews
„Grzeszki” asysty we współpracy z lekarzem dentystą [VIDEO] Asysta

Rutyna, nieprawidłowe nawyki, nie zawsze poprawne automatyzmy – to przykłady błędów, które pojawiają się we współpracy asystentek stomatologicznych z lekarzami. – Z drugiej strony asysta, poprzez swoją czułość, dbałość o sprzęt i narzędzia, może mocn...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

asystentka stomatologiczna
UK: wyższe pensje dla asysty stomatologicznej? Asysta

Problemy z zatrudnieniem personelu średniego szczebla gabinetów stomatologicznych w wielu miejscach na świecie sprawiają, że podejmowane są inicjatywy mające na celu przyciągnięcie do tych profesji kolejnych osób lub przynajmniej zatrzymanie tych, kt...

umiejetnosci komunikacyjne
Dentysto, czy komunikacja to twoja mocna strona? Lekarz

W ostatni weekend brytyjski serwis stomatologiczny Dentistry.co.uk podjął istotny temat, jakim jest komunikacja w gabinecie dentystycznym – zarówno z pacjentami, jak i pozostałymi członkami zespołu. W artykule wyjaśniono m.in. jak umiejętności w tym ...

asystentka stomatologiczna
Czy problemy z pozyskaniem asysty pogrążą branżę? Asysta

Stomatologia w Stanach Zjednoczonych stoi w obliczu wstrząsu wynikającego z utrzymującego się niedoboru personelu, który rozpoczął się przed pandemią, i – jak się ocenia – może się jeszcze pogłębić. Takie wnioski przedstawiono 3 października podczas ...

Robot AsIa
No i stało się: zawód asysty stomatologicznej w zagrożeniu Asysta

Zdaniem specjalistów, postęp w technologii komputerowej i rozwój sztucznej inteligencji jest już tak zaawansowany, że niektóre programy są w stanie zastąpić nie tylko określone czynności wykonywane przez człowieka, ale nawet zawody, które wymagają ek...

lady justice 2388500 1280 1
Odszkodowanie dla asysty zwolnionej podczas pandemii Lekarz

Zgodnie z informacją przekazaną przez Departament Pracy Stanów Zjednoczonych, lekarz stomatolog praktykujący w stanie Illinois musi wypłacić 20 000 dolarów (równowartość prawie 81 000 zł) zaległego wynagrodzenia asystentce stomatologicznej, którą bez...