NRL o zasadach kształcenia higienistek stomatologicznych

NRL o zasadach kształcenia higienistek stomatologicznych
Naczelna Rada Lekarska przedstawiła swoje stanowisko dotyczące edukacji higienistek stomatologicznych – ma to związek z opublikowanym przez ministerstwo edukacji rozporządzeniem w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego.
28 maja 2019 r. zostało opublikowane rozporządzenie ministra edukacji w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Rozporządzenie to w załączniku nr 20 określa podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży opieki zdrowotnej (MED).
Samorząd lekarski nie został poinformowany o toczących się pracach legislacyjnych nad tym aktem, pomimo że w ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia został przekazany 240 podmiotom, w tym również innym samorządom zawodowym (m.in. Naczelnej Izbie Aptekarskiej). Dodatkowo reguluje ono bardzo ważne kwestie z punktu widzenia lekarzy i lekarzy dentystów – określa bowiem zakres umiejętności osób wykonujących zawód pomocniczy w opiece zdrowotnej.
Uwagi do kształcenia higienistek
Po analizie rozporządzenia prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zgłosiło szereg zastrzeżeń co do nowej podstawy programowej kształcenia w zawodzie higienistki stomatologicznej. W ocenie NRL higienistki stomatologiczne, które po odbyciu szkolenia mogą stać się członkami zespołu stomatologicznego, powinny pracować w gabinecie stomatologicznym tylko pod nadzorem lekarza dentysty – nie posiadają bowiem niezbędnych kompetencji umożliwiających pełną identyfikację choroby pacjenta.
– Dotychczas obowiązująca podstawa programowa kształcenia w zawodzie higienistki stomatologicznej wyraźnie wskazywała, że dla kwalifikacji higienistki stomatologicznej przewidziane jest nabycie umiejętności zdefiniowanych jako „Prowadzenie działalności profilaktyczno-leczniczej pod nadzorem i na zlecenie lekarza dentysty oraz utrzymanie gabinetu w gotowości do pracy i prowadzenie promocji zdrowia” i tym samym była ona przez środowisko stomatologiczne akceptowana oraz nie budziła zastrzeżeń. Lekarze dentyści ze względu na edukację uniwersytecką posiadają odpowiednie umiejętności, wiedzę i kompetencje w zakresie profilaktyki, diagnozowania oraz leczenia wad wrodzonych i schorzeń jamy ustnej. W związku z tym – jako kierujący zespołem stomatologicznym – wyłącznie oni powinni decydować, które zadań może być przekazane członkom zespołu stomatologicznego. Nowa podstawa programowa kształcenia w zawodzie higienistki stomatologicznej nie zawiera sformułowania, że zadania i świadczenia realizowane przez higienistkę będą nadzorowane przez lekarza dentystę – podkreślono w komunikacie.
Jak poinformowano, konieczność nadzorowania przez lekarza dentystę pracy higienistki stomatologicznej wyraziły również w licznych rezolucjach i oświadczeniach najważniejsze organizacje dentystyczne: Europejska Organizacja Regionalna Światowej Federacji Dentystycznej (ERO-FDI), Rada Europejskich Lekarzy Dentystów (CED) oraz Światowa Organizacja Dentystyczna (FDI). – W rezolucji ERO-FDI „Resolution Dental Hygienist Profile April 2015” został również opracowany profil zawodowy higienistek stomatologicznych, zgodnie z którym przyjęto, że higienistki stomatologiczne powinny pracować w gabinecie stomatologicznym tylko pod nadzorem lekarza stomatologa, ponieważ ze względu na poziom wykształcenia nie posiadają niezbędnych kompetencji umożliwiających postawienie pełnej diagnozy – dodano.
Higienistki po szkołach policealnych czy po studiach?
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej opowiedziało się również za utrzymaniem kształcenia higienistek stomatologicznych na poziomie szkół policealnych. – W tym zakresie prezydium NRL nie podziela opinii Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, wyrażonej w stanowisku z dnia 10 czerwca 2019 r. o konieczności przeniesienia całości kształcenia w tym zawodzie na poziom studiów licencjackich – podkreślono w komunikacie.
Rozmawiamy z higienistkami z USA oraz Włoch. Poprosiliśmy też nasze rozmówczynie o kilka słów skierowanych do polskich koleżanek i kolegów „po fachu”.
Oprac. AF na podst. NIL
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Obecnie wiedza wyniesiona z kształcenia przez higienistki jest niewystarczająca. Wykonywanie świadczeń stomatologicznych z zakresu profilaktyki musi być realizowane pod nadzorem lekarza dentysty – czytamy w oficjalnym stanowisku Polskiego Towarzyst...
Naczelna Rada Lekarska w specjalnym komunikacie negatywnie oceniła zwiększenie limitu przyjęć na studia stomatologiczne w nowym roku akademickim. Jak podkreślono, pomimo wielokrotnego podnoszenia przez samorząd lekarski postulatu zmniejszenia limitu ...
27 maja w ministerstwie zdrowia odbyło się spotkanie ministra Łukasza Szumowskiego oraz całego kierownictwa resortu z prezesem i prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej. Jednym z pierwszych omawianych zagadnień była sytuacja branży stomatologicznej.Minis...
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zapoznało się z projektem rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, ...
Ministerstwo Zdrowia utworzyło w strukturach Departamentu Kwalifikacji Medycznych i Nauki samodzielne stanowisko ds. kształcenia lekarzy dentystów. W liście do resortu prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, zgłosił...
21 marca 2019 r. do Naczelnej Izby Lekarskiej wpłynęło pismo z ministerstwa zdrowia informujące o utworzeniu w strukturach Departamentu Kwalifikacji Medycznych i Nauki samodzielnego stanowiska ds. kształcenia lekarzy dentystów.Jak poinformował w komu...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji