Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

NRL do GIODO: nazwy na paragonach naruszają prawa pacjenta

Brak komentarzy | Publikacja:
NRL do GIODO: nazwy na paragonach naruszają prawa pacjenta

NRL do GIODO: nazwy na paragonach naruszają prawa pacjenta

Naczelna Rada Lekarska uważa, że umieszczanie nazw usług medycznych na paragonie fiskalnym narusza prawo pacjenta do zachowania w tajemnicy informacji związanych z leczeniem. W tej sprawie Prezes NRL Maciej Hamankiewicz zwrócił się do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Wojciecha Wiewiórowskiego. GIODO może bowiem wystąpić do ministra finansów o zmianę rozporządzenia dotyczącego kas rejestrujących w zakresie, w jakim nakłada na lekarzy i lekarzy dentystów obowiązek ujawnienia na paragonie fiskalnym nazwy towaru i usługi pozwalającej na jej jednoznaczną identyfikację.

W swoim piśmie Prezes NRL zwraca uwagę, że lekarze i lekarze dentyści zobowiązani do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wystawiając paragon fiskalny zawierający nazwy wykonanych w ramach prowadzonej praktyki lekarskiej usług naruszają prawo pacjenta do zachowania w tajemnicy informacji związanych z leczeniem (art. 40 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty). Na żądanie pacjenta na paragonie musi być bowiem zamieszczony jego numer NIP, co pozwala na powiązanie wykonanej usługi z konkretną osobą. Podobnie może się zdarzyć, jeśli pacjent za usługę zapłaci kartą płatniczą – w czasie autoryzacji takiej transakcji dane osobowe posiadacza karty są przetwarzane, zatem jest możliwość powiązania danych osobowych pacjenta z rodzajem usługi medycznej, z której skorzystał.

Dlatego NRL proponuje, by na paragonie fiskalnym widniało określenie „usługa lekarska/usługa dentystyczna” z dodatkowym oznaczeniem, czy chodzi o usługę służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia zwolnioną od podatku VAT, czy inną usługę, która z tego podatku zwolniona nie jest.

 

Źródło: NIL


POWIĄZANE ARTYKUŁY

webinar
Proteza to nie wszystko! O perspektywie pacjenta protetycznego Lekarz

Większość Polaków uważa, że zagadnienie utraty zębów, a co za tym idzie – protez zębowych – jest tematem tabu. To niestety budzi w osobach zmagających się z tym problemem poczucie wstydu i negatywnie wpływa na ich samopoczucie. To szokujące, biorąc p...

dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
Udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina zasady udostępniania dokumentacji medycznej po śmierci pacjenta. Ogólna zasada mówi, że dokumentację medyczną należy udostępniać osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił ...

licówki - Dentonet.pl
Ceramiczne czy kompozytowe? Jakie licówki dla pacjenta? Lekarz

–  Licówki te są uzupełnieniami dopełniającymi się. To nie może być tak, że jedno rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze od drugiego – mówią zgodnie dr n. med. Piotr Okoński oraz dr n. med. Marcin Aluchna, lekarze stomatolodzy, wykładowcy wielu konfere...

ROZWIŃ WIĘCEJ
fizjoterapia
Kiedy wysłać pacjenta stomatologicznego do fizjoterapeuty? Lekarz

- Wszelkie dysfunkcje w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych mogą mieć podłoże w obrębie innych stawów, np. kręgosłupa szyjnego czy stawów krzyżowo-biodrowych. Dlatego należy badać całą postawę pacjenta - mówi w rozmowie z Dentonetem fizjoterapeuta Na...

quino al 8gWEAAXJjtI unsplash
800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta od NFZ-u Pacjent

13 listopada w całym kraju, we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ-u, ruszyła Telefoniczna Informacja Pacjenta – jeden wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta. 800 190 590 to dotychczasowy numer b...

LDEK - Dentonet.pl
Niezdany LDEK? NIL chce warunkowego prawa wykonywania zawodu Lekarz

Naczelna Rada Lekarska postuluje, aby lekarze/lekarze dentyści, którzy nie zdali egzaminów LEK/LDEK otrzymywali warunkowe prawo wykonywania zawodu – szczególnie w obecnej sytuacji braku kadr medycznych. Przypomnijmy – jakiś czas temu w życie weszły ...

Konferencja Mistrzów 15
Jak odkryć potrzebę pacjenta, o której on sam nie wie? Lekarz

- Rolą stomatologa jest ukazanie pacjentowi dostępnych rezultatów terapii, których on sam nie jest w stanie sam sobie wyobrazić - przekonuje dr Magdalena Żywicka, lekarz stomatolog, jeden z wykładowców 1 Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 paźdz...

asystentka - Dentonet.pl
"Prawa ręka" to za mało. Dr Aluchna o asystentkach i higienistkach Asysta

- Powiedzieć, że asystentka czy higienistka jest prawą ręką lekarza stomatologa, to za mało. To prawa ręka, prawe oko, ale też pół serca - mówi w rozmowie z Dentonetem dr n. med. Marcin Aluchna, lekarz stomatolog, jeden z wykładowców konferencji Asys...

paragon - Dentonet.pl
Nazwa usługi medycznej na paragonie łamie prawa pacjenta? Lekarz

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w specjalnym stanowisku wyraziło wątpliwość, czy umieszczanie na paragonie dokładnej nazwy świadczenia udzielonego pacjentowi nie będzie oznaczało złamania jego praw. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zapoznało s...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

Konferencja Mistrzów Stomatologii
Nieuświadomione potrzeby pacjenta stomatologicznego Lekarz

- Lekarze mierzą się z wyzwaniami. Ogromnym ułatwieniem są zdobycze technologii, natomiast największym wyzwaniem są rosnące oczekiwania pacjentów - mówi dr Magdalena Żywicka, jeden z wykładowców Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 października, ...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji