Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

NRL do GIODO: nazwy na paragonach naruszają prawa pacjenta

Publikacja:
NRL do GIODO: nazwy na paragonach naruszają prawa pacjenta

NRL do GIODO: nazwy na paragonach naruszają prawa pacjenta

Naczelna Rada Lekarska uważa, że umieszczanie nazw usług medycznych na paragonie fiskalnym narusza prawo pacjenta do zachowania w tajemnicy informacji związanych z leczeniem. W tej sprawie Prezes NRL Maciej Hamankiewicz zwrócił się do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Wojciecha Wiewiórowskiego. GIODO może bowiem wystąpić do ministra finansów o zmianę rozporządzenia dotyczącego kas rejestrujących w zakresie, w jakim nakłada na lekarzy i lekarzy dentystów obowiązek ujawnienia na paragonie fiskalnym nazwy towaru i usługi pozwalającej na jej jednoznaczną identyfikację.

W swoim piśmie Prezes NRL zwraca uwagę, że lekarze i lekarze dentyści zobowiązani do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wystawiając paragon fiskalny zawierający nazwy wykonanych w ramach prowadzonej praktyki lekarskiej usług naruszają prawo pacjenta do zachowania w tajemnicy informacji związanych z leczeniem (art. 40 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty). Na żądanie pacjenta na paragonie musi być bowiem zamieszczony jego numer NIP, co pozwala na powiązanie wykonanej usługi z konkretną osobą. Podobnie może się zdarzyć, jeśli pacjent za usługę zapłaci kartą płatniczą – w czasie autoryzacji takiej transakcji dane osobowe posiadacza karty są przetwarzane, zatem jest możliwość powiązania danych osobowych pacjenta z rodzajem usługi medycznej, z której skorzystał.

Dlatego NRL proponuje, by na paragonie fiskalnym widniało określenie „usługa lekarska/usługa dentystyczna” z dodatkowym oznaczeniem, czy chodzi o usługę służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia zwolnioną od podatku VAT, czy inną usługę, która z tego podatku zwolniona nie jest.

 

Źródło: NIL


POWIĄZANE ARTYKUŁY

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

Nowy Jork
GNYDM 2021 – niezaszczepieni bez prawa wstępu Lekarz

W niektórych państwach, przede wszystkich tych ciężko dotkniętych przez pandemię COVID-19, władze zdecydowały się na budzący kontrowersje krok, by dostęp do miejsc takich jak hotele, restauracje, muzea czy kina miały tylko osoby w pełni zaszczepione....

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

smierc pacjenta
USA: śmierć pacjenta po sedacji, dentysta zawieszony Lekarz

Komisja ds. Zapewniania Jakości w Stomatologii Departamentu Zdrowia stanu Waszyngton (Washington State Department of Health, Dental Quality Assurance Commission) 1 listopada zawiesiła licencję lekarza stomatologa po tym, jak jego pacjent zmarł podcza...

przyznawanie prawa wykonywania zawodu
NIL o warunkowym przyznawaniu prawa wykonywania zawodu Lekarz

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej pozytywnie oceniło proponowane przez ministerstwo zdrowia zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty odnoszące się do uproszczonego trybu przyznawania warunkowego prawa wykonywania zawodu. Ministerstwo...

lekarze spoza UE
Naczelna Izba Lekarska chce wyłącznego prawa wydawania PWZ Lekarz

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło stanowisko, w którym domaga się przywrócenia pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu lekarza i lekarza dentysty, wyłącznego prawa dokonywania wpisu do rejestru lekarzy i lekarzy dentystów, a także wydawan...

shutterstock 68716348
Obsługa pacjenta gabinetu ma istotne znaczenie Lekarz

Nietrudno zauważyć, że świat handlu detalicznego z każdym rokiem coraz bardziej przegrywa z zakupami dostępnymi online. Znacznie szersza oferta niż w tradycyjnych sklepach, szybkość transakcji i realizacji zamówienia, możliwość zwrotu nietrafionego z...