Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

Publikacja:
Nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

Nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

W przygotowaniu jest nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. W styczniu br. Ministerstwo Zdrowia złożyło przygotowane przez siebie założenia do tej ustawy przed Radą Ministrów. Wiele propozycji odnośnie nowych przepisów dotyczy dokumentacji medycznej. Czego one dotyczą?
Przede wszystkim regulacji odnośnie ochrony danych osobowych i informacji o stanie zdrowia pacjenta, które umieszczane są w dokumentacji medycznej.

Zagadnienie I: jak przetwarzać i przechowywać dokumentację medyczną?
Nowelizacja ustawy ma m .in. na celu doprecyzowanie kręgu osób, które będą uprawnione do uzyskiwania i przetwarzania danych, które zawiera dokumentacja medyczna. Ma być on rozszerzony o diagnostów laboratoryjnych, felczerów, ratowników medycznych i fizjoterapeutów oraz osoby, które nie wykonują zawodów medycznych, ale jest to niezbędne do wykonywania ich obowiązków.
Ministerstwo Zdrowia wyjaśnia, że chodzi tutaj o osoby, które dokonują wpisów w dokumentacji pod nadzorem osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych (np. pracowników by Giant Savings”>rejestracji, archiwum a także studentów nauk medycznych i członków zespołów kontroli zakażeń szpitalnych).
Podmiot przechowujący dokumentację medyczną będzie miał obowiązek zadbać o zabezpieczenie jej przed utratą, zniszczeniem oraz dostępem osób nieuprawnionych.

Zagadnienie II: jak postępować w razie likwidacji dokumentacji medycznej?
Projekt ustawy określa również zasady postępowania z dokumentacją medyczną w razie likwidacji danej placówki medycznej. Jeżeli chodzi o dokumentację prowadzoną w postaci elektronicznej – ma być ona w takiej sytuacji przekazywana do Systemu Informacji Medycznej (SIM).
Projekt przewiduje również, że przyjmować i udostępniać dokumentację będą mogły podmioty, które będą kontynuować lub przejmą pracę likwidowanej placówki medycznej, ale i inne podmioty medyczne, samorządy zawodowe lekarzy, pielęgniarek i położnych oraz Narodowy Fundusz Zdrowia.
Jeżeli chodzi o podmioty lecznicze, które nie prowadzą działalności gospodarczej – dokumentację medyczną przejmowałby podmiot tworzący albo sprawujący nadzór.
Jeżeli dany podmiot medyczny nie dopełni swoich obowiązków w zakresie zabezpieczenia dokumentacji medycznej po zakończeniu działalności leczniczej – to w takich sytuacjach zostały przewidziane kary finansowe.

Zagadnienie III: Udostępnianie dokumentacji medycznej
Proponowany projekt ustawy określa także, w jaki sposób można udostępniać dokumentację medyczną. Ta prowadzona w postaci elektronicznej mogłaby być udostępniana drogą elektronicznej transmisji danych lub na informatycznym nośniku danych.
Za taką czynność mogłyby być pobierane opłaty, ale nie większe niż 1,5 zł. Ewentualnie można do tego doliczyć koszty wykonania skanu.
Dla odmiany – dokumentacja papierowa mogłaby być udostępniana przez sporządzanie kopii, odpisów albo wyciągów. Padła propozycja, aby opłata za sporządzenie jednej strony kopii takiej dokumentacji została obniżona do ok. 50 gr.

BZ

Źródło: Gazeta Lekarska


POWIĄZANE ARTYKUŁY

samorzad lekarski rzecznik praw pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta będzie szkolił lekarzy. I na odwrót! Lekarz

Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...

ksztalcenie medykow
Rzecznik Praw Pacjenta chce zmian w kształceniu medyków Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

ROZWIŃ WIĘCEJ
ustawa o jakosci
Apel o weto ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjenta Lekarz

Naczelna Izba Lekarska – jako członek Porozumienia Organizacji Lekarskich – zachęca do podpisywania petycji do prezydenta Andrzeja Dudy o zawetowanie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Obowiązkowa autoryzacja dla podmi...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

komunikacja1
RPP i CMKP będą kształcić m.in. z komunikacji i praw pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...

RPP
Rzecznik Praw Pacjenta: na co skarżą się pacjenci? Lekarz

Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...

Skarga na lekarza - Dentonet.pl
141 tys. skarg do Rzecznika Praw Pacjenta w 2021 r. Lekarz

W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...