Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Powstał Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety

Publikacja:
Powstał Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety

Powstał Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety

Organizacje zrzeszające producentów suplementów diety wypracowały wspólnie Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety. Branża opracowała samoregulację, by uporządkować i wprowadzić wysokie standardy dotyczące sposobu komunikacji, promocji oraz reklamy. Ma ona zapewnić konsumentowi rzetelną i jasną informację dotyczącą tej kategorii produktów spożywczych.

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety to zbiór dobrych praktyk w zakresie reklamy i odpowiedź branży na dyskusje dotyczące reklam produktów oraz ich odbioru przez konsumentów. Główny problem, jaki dostrzegali zarówno decydenci, jak i branża suplementów diety, to brak zrozumienia przez konsumentów różnicy między suplementem diety a lekiem. Sytuacja wymagała, aby branża sama zadbała o właściwy sposób komunikacji, a także o edukację konsumenta w tym zakresie. Jednocześnie, ministerstwo zdrowia i instytucje kontrolujące rynek suplementów już od dłuższego czasu oczekiwały uporządkowania kwestii reklam suplementów diety. Wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda jakiś czas temu zapowiedział m.in. surowe kary finansowe za publikowanie nieprawdziwych informacji w reklamach.

Autoregulacja wprowadza standardy uszczegóławiające obecnie obowiązujące przepisy prawa. W Kodeksie Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety znalazły się rozwiązania ukierunkowane na zwiększenie świadomości konsumentów oraz na uporządkowanie sposobu komunikacji reklamowej, a branża otrzymała narzędzia do eliminowania reklam naruszających zaufanie do tej kategorii produktów. Firmy będące członkami inicjatorów autoregulacji posiadają około 80% udziałów w rynku reklam suplementów diety.

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety – co zawiera?

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety zawiera szereg zapisów, które wzmacniają obowiązujące przepisy prawa i nakładają na reklamodawców dodatkowe obowiązki w tym zakresie. Jak będą wyglądać nowe reklamy suplementów diety? Kodeks wprowadza m.in. ustanowienie obowiązku umieszczania nazwy kategorii „suplement diety” w reklamie w prawym dolnym rogu. Ułatwi to identyfikację produktu konsumentowi. W reklamach radiowych pojawi się natomiast obowiązek dwukrotnego zaznaczenia nazwy kategorii. W Kodeksie wprowadzono również zakaz wykorzystywania wizerunku lub rekomendacji lekarza czy farmaceuty, a także zakaz odnoszenia się w reklamie do chorób, sugerując właściwości lecznicze produktu.

Wypracowanie Kodeksu Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety było wynikiem kilkumiesięcznych negocjacji w środowisku branżowym. Według regulatora, pozytywne sygnały z rynku, świadczące o skuteczności autoregulacji, mogą być podstawą do ograniczania zamiaru wprowadzania dodatkowych regulacji w tym zakresie.

Jakie leki przeciwbólowe polecać pacjentom? Wskazówek na ten temat udziela dr n. med. Joanna Kusowska, specjalista chorób wewnętrznych, farmakolog kliniczny z Gabinetu Konsultacyjnego „Good Clinical Practice” w Łodzi.

AF

Fot. eliasfalla, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

prochnica u dzieci
W Wągrowcu powstał szkolny gabinet stomatologiczny Lekarz

W Wągrowcu – w Szkole Podstawowej nr 3 przy ul. Letniej – powstał sfinansowany przez miasto gabinet stomatologiczny dla uczniów. Dzieci będą tam mogły skorzystać z badań kontrolnych i zabiegów profilaktycznych. W 2019 r. Wągrowiec – jako jeden z pie...

szczepienia na koronawirusa - Dentonet.pl
Niezaszczepieni studenci niedopuszczeni do praktyk w szpitalach? Lekarz

Szczepienie przeciwko COVID-19 powinno być dobrowolne. Nie sądzę, żeby były podstawy prawne do tego, by nie dopuszczać studentów do praktyk w szpitalach. Będę na pewno badał tę sprawę - zapewnił szef MEiN Przemysław Czarnek. Szef resortu edukacji i ...

choroby zakazne
Powstał zespół ds. zagrożeń związanych z chorobami zakaźnymi Lekarz

Minister zdrowia Izabela Leszczyna powołała zespół ds. monitorowania i oceny sytuacji zagrożeń związanych z chorobami zakaźnymi. Przewodniczącym został prezes Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych prof. dr hab. Robert Flisiak...

ROZWIŃ WIĘCEJ
RODO
Zatwierdzono kodeks postępowania zgodnego z RODO Lekarz

Prezes UODO zatwierdził „Kodeks postępowania dotyczącego ochrony danych osobowych przetwarzanych w małych placówkach medycznych” opracowany przez Federację Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie. - Zadaniem kodeksu postępo...

chipsy
Żywność wysokoprzetworzona – nawet 60% diety Asysta

W badaniu, którego wyniki zostały zaprezentowane podczas sesji naukowej Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego dotyczącej nadciśnienia tętniczego (American Heart Association's Hypertension Scientific Sessions 2022), podano, że wysokoprzetworzona...

Rubifoam2
Zęby jak perły, czyli piękno starej reklamy prasowej Lekarz

Tym razem przedmiotem rozważań będą ponad stuletnie amerykańskie reklamy zachęcające do dbania o zęby. Rubifoam to nie piana, jak nazwa mogłaby wskazywać, a nawet nie pasta lub proszek. Zwany z francuska „dentifrice” Rubifoam to płyn o nieznanym dz...

leczenie stomatologiczne 1
Szczecin: powstał ósmy szkolny gabinet stomatologiczny Lekarz

W XVI Liceum Ogólnokształcącym na szczecińskich Pomorzanach uruchomiono ósmy w mieście szkolny gabinet stomatologiczny. Gabinet w XVI Liceum Ogólnokształcącym jest ósmym tego typu gabinetem w Szczecinie, ale pierwszym w szkole ponadpodstawowej (wcze...

suplementy diety
Końskie dawki suplementów ogromnym problemem Lekarz

Nadmierna suplementacja stała się ogromnym problemem, prowadzi do poważnych dolegliwości zdrowotnych, które mogą skutkować zagrożeniem życia. Pacjenci decydują się nawet na prawdziwie końskie dawki - przyjmowanie preparatów dla tych zwierząt - podkre...

reklama produktow leczniczych
Będą zmiany w zasadach reklamy produktów leczniczych Lekarz

W projekcie rozporządzenia ministra zdrowia znalazły się propozycje zmian w zasadach reklamy produktów leczniczych. Planuje się m.in. zmianę treści ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa stosowania produktu leczniczego oraz odstąpienie od obowiązku wsk...

dentysta1
USA: mniej indywidualnych praktyk, odmłodzona kadra Lekarz

Z danych Instytutu Polityki Zdrowia (Health Policy Institute, HPI) Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (American Dental Association, ADA) wynika, że w USA utrzymuje się trend stopniowej likwidacji indywidualnych gabinetów stomatologicznych o...

test COVID
Powstał test oceniający ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19 Lekarz

W Państwowym Instytucie Medycznym MSWiA stworzono test diagnostyczny oceniający ryzyko ciężkiego przebiegu infekcji COVID-19, zarówno u osób zdrowych, jak i już zakażonych wirusem SARS-COV-2. Jest pierwszym tego typu testem na świecie. Pandemia COVI...