Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Nie lubię poniedziałków, czyli emocje w pracy

Publikacja:
Nie lubię poniedziałków, czyli emocje w pracy

Nie lubię poniedziałków, czyli emocje w pracy

Taki dzień przytrafia się każdemu: budzik nie zadzwonił, samochód nie chciał odpalić, spóźniasz się przez to do pracy i już od progu zaczyna się lawina problemów. Jeden pacjent marudzi, inny kłóci się o ceny, wszystko leci Ci z rąk, a na koniec dnia lądujesz na dywaniku u szefa… Czujesz się wtedy jak wulkan, który za chwilę wybuchnie, ale przecież mówi się, że asystentka ma być wizytówką gabinetu, nie może okazywać nerwów i powinna cały czas być miła.

„Tak się przecież nie da”, myślisz. I faktycznie, tłumienie negatywnych emocji na dłuższą metę może być szkodliwe dla Twojego zdrowia. Jak więc sobie z tym radzić? A co jeśli takie sytuacje nie przytrafiają się sporadycznie, tylko regularnie i już od miesięcy czujesz, że jesteś na skraju wytrzymałości?

Dzień dobry, jestem wściekła
Choć może się wydawać, że to banał, przyznanie się do negatywnych emocji i nazwanie ich pomaga. Czy to tylko irytacja, a może już złość lub wściekłość? Umieść emocje na skali od 1 do 10 – w którym miejscu się znajdujesz? Taka analiza pomoże przede wszystkim zdystansować się od tego, co czujesz i spojrzeć na to „z zewnątrz”. Często samo to może być już pierwszym impulsem do poprawy nastroju. Warto również zastanowić się, jak opanować złość: może wystarczy policzyć od 1 do 10 lub zrobić herbatę…

Wyjdź z siebie
Nie chodzi jednak o to, żeby pozwolić sobie na wybuch złości – w miejscu pracy należy tego unikać. „Wyjdź z siebie”, a więc przeanalizuj sytuację w miarę obiektywnie. Możesz to zrobić w myślach lub spisać na kartce fakty dotyczące danej sytuacji. Jeśli masz z tym problem, porozmawiaj z kimś, kto będzie mógł spojrzeć na sprawę obiektywnie i omówić z Tobą, jak dana sytuacja mogła wyglądać od innej strony.

Musimy porozmawiać
W przypadku jawnych konfliktów dobrym wyjściem jest rozmowa. Jednak wcześniej koniecznie uspokój emocje i zastanów się, co powiedzieć. Podczas rozmowy przedstaw swój punkt widzenia, w miarę możliwości nie angażując w to złości. Unikaj też generalizowania, czyli używania zwrotów „nigdy”, „wszyscy”, „zawsze” – lepiej opierać się na faktach. Pamiętaj również o tym, żeby z uwagą wysłuchiwać argumentów drugiej strony. Jeśli są słuszne – nie bój się tego przyznać.

Spal gniew
Czasem żaden ze sposobów nie pomaga i złość zabiera się do domu. Nie warto jej jednak przenosić na bliskich. Zamiast tego możesz porozmawiać z bliską osobą i „wyżalić się” – samo wypowiedzenie tego, co leży na sercu, działa bardzo kojąco. Możesz napisać list do osoby, która Cię zdenerwowała i napisać w nim wszystko, co leży Ci na sercu, a następnie… nie wysłać go. Świetnie sprawdza się również aktywność fizyczna.

Wszystko w granicach normy
Najważniejsze jednak to pamiętać, że zdenerwowanie nie jest niczym złym, ani dziwnym. Jak każda emocja, pojawia się niezależnie od nas. Ważne, aby nad nią panować. Złość jest tylko reakcją na sytuację – dlatego lepiej skupić się na przyczynie (konkretnym zdarzeniu – dlaczego do niego doszło i co zrobić, aby to się nie powtarzało), niż na skutku (emocjach).

Źródło: zwierciadlo.pl

KeL


POWIĄZANE ARTYKUŁY

blog gabinetu
Skuteczny blog gabinetu stomatologicznego – czyli jaki? Lekarz

Blog to narzędzie, które może efektywnie wspierać działania prowadzone przez każdą firmę. Nie inaczej jest w przypadku praktyk dentystycznych. Jeżeli chcesz zainteresować swoją ofertą potencjalnych pacjentów i przekonać ich do wizyty w swoim gabineci...

nic dentystyczna
Gitarowy floss, czyli poznaj brzmienie... nici dentystycznej! Asysta

Kto powiedział, że poczciwa, znana od dziesięcioleci nitka dentystyczna może mieć tylko jedno, stricte stomatologiczne zastosowanie? Jak się okazuje, może ona służyć – i to z dużym powodzeniem – jako... struna gitary, przynajmniej pod palcami profesj...

98e7ed520483fe3c81c1272e52858aa7
Wazektomia Łódź, czyli skuteczna antykoncepcja dla mężczyzn Pacjent

Wazektomia jest to zabieg przeznaczony dla mężczyzn, którzy nie chcą mieć potomstwa. Mężczyźni decydują się na ten zabieg z różnych względów. Jednym z nich jest posiadanie już pożądanej liczby dzieci i chęć zabezpieczenia się przed kolejną ciążą part...

ROZWIŃ WIĘCEJ
KDO Zadrozny
Dostęp przez wyrostek, czyli jak podnieść dno zatoki szczękowej Lekarz

Tylko do najbliższej niedzieli (17 października) w wyjątkowej cenie 99 zł można zakupić dostęp do wykładu "Dostęp przez wyrostek – czyli jak od 10 lat podnoszę dno zatoki szczękowej" autorstwa dr. n. med. Łukasza Zadrożnego. Wykład został zarejestrow...

zestresowana asystentka
Konflikty i złe emocje w gabinecie: czy już czas na zmiany? Asysta

Jeżeli uważasz, że nie jesteś dobrze traktowana w pracy, to – jak wynika z artykułu opublikowanego w serwisie Dentistry IQ – nie jesteś sama. Tija Hunter, higienistka z USA, wcześniej wiceprezeska Amerykańskiego Stowarzyszenia Asystentek Stomatologic...

Rubifoam2
Zęby jak perły, czyli piękno starej reklamy prasowej Lekarz

Tym razem przedmiotem rozważań będą ponad stuletnie amerykańskie reklamy zachęcające do dbania o zęby. Rubifoam to nie piana, jak nazwa mogłaby wskazywać, a nawet nie pasta lub proszek. Zwany z francuska „dentifrice” Rubifoam to płyn o nieznanym dz...

Asysdent 2020 568
ASYSDENT 2021: praktyka czyni mistrza, czyli czas na warsztaty! Asysta

"Czym jest zabieg wybielania zębów?", "Przygotowanie gabinetu do zabiegów implantologicznych i chirurgicznych", "Organizacja pracy w gabinecie", "Pacjent periodontologiczny – domowa profilaktyka jako niezbędny element w procesie leczenia" - to tylko ...

grafika do artykulu Zeby po wakacjach Listerine 22
Rodzinna profilaktyka, czyli jak dbać o zęby po wakacjach? [webinar] Asysta

Już w najbliższy czwartek 25 sierpnia o godz. 20:00 odbędzie się organizowany przez markę LISTERINE® webinar "Zęby po wakacjach, czyli rodzinna profilaktyka jamy ustnej". Poprowadzi go dypl. hig. stom. Edyta Gronowska-Olesiejuk. Udział w webinarze je...

Karas KDO
Nekrodoncja, czyli gdzie są granice naszych pacjentów Lekarz

Tylko do najbliższej niedzieli 26 grudnia w wyjątkowej cenie 99 zł można zakupić dostęp do wykładu "Nekrodoncja, czyli gdzie są granice naszych pacjentów" autorstwa lek. dent. Bartłomieja Karasia. Wykład został zarejestrowany podczas 2 Konferencji De...

martwy zab pekniety zab
Zęby pod kontrolą, czyli jak o nie dbać, aby uniknąć stomatologa? Pacjent

Zęby trzeba leczyć - to prawda stara jak świat. Nieraz jednak mimo dbałości i troski występują problemy z uzębieniem - dziura w zębie, pęknięty ząb. Czasami zdarza się też martwy ząb (szczególnie po leczeniu kanałowym taki ząb obumiera). Rozwiązaniem...