Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Nie lubię poniedziałków, czyli emocje w pracy

Brak komentarzy | Publikacja:
Nie lubię poniedziałków, czyli emocje w pracy

Nie lubię poniedziałków, czyli emocje w pracy

Taki dzień przytrafia się każdemu: budzik nie zadzwonił, samochód nie chciał odpalić, spóźniasz się przez to do pracy i już od progu zaczyna się lawina problemów. Jeden pacjent marudzi, inny kłóci się o ceny, wszystko leci Ci z rąk, a na koniec dnia lądujesz na dywaniku u szefa… Czujesz się wtedy jak wulkan, który za chwilę wybuchnie, ale przecież mówi się, że asystentka ma być wizytówką gabinetu, nie może okazywać nerwów i powinna cały czas być miła.

„Tak się przecież nie da”, myślisz. I faktycznie, tłumienie negatywnych emocji na dłuższą metę może być szkodliwe dla Twojego zdrowia. Jak więc sobie z tym radzić? A co jeśli takie sytuacje nie przytrafiają się sporadycznie, tylko regularnie i już od miesięcy czujesz, że jesteś na skraju wytrzymałości?

Dzień dobry, jestem wściekła
Choć może się wydawać, że to banał, przyznanie się do negatywnych emocji i nazwanie ich pomaga. Czy to tylko irytacja, a może już złość lub wściekłość? Umieść emocje na skali od 1 do 10 – w którym miejscu się znajdujesz? Taka analiza pomoże przede wszystkim zdystansować się od tego, co czujesz i spojrzeć na to „z zewnątrz”. Często samo to może być już pierwszym impulsem do poprawy nastroju. Warto również zastanowić się, jak opanować złość: może wystarczy policzyć od 1 do 10 lub zrobić herbatę…

Wyjdź z siebie
Nie chodzi jednak o to, żeby pozwolić sobie na wybuch złości – w miejscu pracy należy tego unikać. „Wyjdź z siebie”, a więc przeanalizuj sytuację w miarę obiektywnie. Możesz to zrobić w myślach lub spisać na kartce fakty dotyczące danej sytuacji. Jeśli masz z tym problem, porozmawiaj z kimś, kto będzie mógł spojrzeć na sprawę obiektywnie i omówić z Tobą, jak dana sytuacja mogła wyglądać od innej strony.

Musimy porozmawiać
W przypadku jawnych konfliktów dobrym wyjściem jest rozmowa. Jednak wcześniej koniecznie uspokój emocje i zastanów się, co powiedzieć. Podczas rozmowy przedstaw swój punkt widzenia, w miarę możliwości nie angażując w to złości. Unikaj też generalizowania, czyli używania zwrotów „nigdy”, „wszyscy”, „zawsze” – lepiej opierać się na faktach. Pamiętaj również o tym, żeby z uwagą wysłuchiwać argumentów drugiej strony. Jeśli są słuszne – nie bój się tego przyznać.

Spal gniew
Czasem żaden ze sposobów nie pomaga i złość zabiera się do domu. Nie warto jej jednak przenosić na bliskich. Zamiast tego możesz porozmawiać z bliską osobą i „wyżalić się” – samo wypowiedzenie tego, co leży na sercu, działa bardzo kojąco. Możesz napisać list do osoby, która Cię zdenerwowała i napisać w nim wszystko, co leży Ci na sercu, a następnie… nie wysłać go. Świetnie sprawdza się również aktywność fizyczna.

Wszystko w granicach normy
Najważniejsze jednak to pamiętać, że zdenerwowanie nie jest niczym złym, ani dziwnym. Jak każda emocja, pojawia się niezależnie od nas. Ważne, aby nad nią panować. Złość jest tylko reakcją na sytuację – dlatego lepiej skupić się na przyczynie (konkretnym zdarzeniu – dlaczego do niego doszło i co zrobić, aby to się nie powtarzało), niż na skutku (emocjach).

Źródło: zwierciadlo.pl

KeL


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Sunstat GUM panel
"Perio & Diabetes", czyli o współpracy stomatologów z diabetologami Lekarz

5 lipca 2019 r. odbył się panel naukowy na temat związków cukrzycy z chorobami przyzębia sponsorowany przez firmę Sunstar, producenta marki GUM. W panelu wzięli udział przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego: prof. dr hab. n. med. ...

debata higienistek
Inaczej w szkole, a inaczej w pracy, czyli o edukacji higienistek Asysta

Zapraszamy do obejrzenia kolejnego spotkania higienistek stomatologicznych. Rozmowę prowadzi nasza blogerka - Ania Makówka. Biorą w niej udział Jolanta Bartoszuk, Karolina Kopciewicz-Kozicka i Dorota Grzyśka - dyplomowane higienistki stomatologiczne,...

Tu nie boli2
"TU NIE BOLI", czyli w poszukiwaniu idealnego dentysty Lekarz

Jeremy Bentham rozpoczął „Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa” (1781) słynnym zdaniem: „Natura oddała rodzaj ludzki we władanie dwóm udzielnym władcom: przykrości i przyjemności”. Uparcie dążąc do intensyfikacji doznań hedonistycznych, uc...

ROZWIŃ WIĘCEJ
IDS - Dentonet.pl
Polska Kolonia, czyli targi stomatologiczne IDS 2019 (cz. I) Lekarz

W dniach 12-16 marca br. w Kolonii odbędzie się kolejna już edycja Międzynarodowych Targów Stomatologicznych IDS. Wśród rekordowej liczby wystawców (około 2500 firm) nie zabraknie również wiodących polskich przedsiębiorstw z branży stomatologicznej. ...

IDS2
Polska Kolonia, czyli targi stomatologiczne IDS 2019 (cz. III) Lekarz

Do rozpoczęcia Międzynarodowych Targów Stomatologicznych IDS 2019 w niemieckiej Kolonii pozostało już tylko kilka dni. Organizatorzy przewidują, że będzie to wydarzenie rekordowe pod każdym względem – nie może więc na nim zabraknąć wiodących polskich...

Fałszywy dentysta - Dentonet.pl
Zęby jak z obrazka, czyli o stomatologii w malarstwie Lekarz

Sądząc po pracach plastycznych sprzed kilkuset lat, zakres ówczesnej stomatologii był mocno zawężony. Prawie nie widać na nich profilaktyki, codziennej higieny jamy ustnej, ówcześnie stosowanych (z rzadka!) metod leczenia. Na obrazach dawnych mistrzó...

IDS6
Polska Kolonia, czyli targi stomatologiczne IDS 2019 (cz. II) Lekarz

Według analiz ekonomistów PKO BP, w latach 2015-2016 wartość eksportu polskich urządzeń i materiałów medycznych wynosiła około 4,6-4,7 mld zł. Aż 70% tej kwoty stanowił eksport przyrządów i materiałów stosowanych w medycynie oraz stomatologii. Nie mo...

dentofobia
Dentofobia, czyli czego boi się pacjent w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

Ból brzucha, potliwość dłoni czy ogólne rozdrażnienie to dolegliwości, które mogą występować u pacjenta przed wizytą u dentysty. Ciekawe są doniesienia naukowe dotyczące głównych źródeł strachu pacjenta w gabinecie. Z badań naukowych wynika, że około...

Workflow Dzieniakowski
Workflow, czyli płynność w pracy. Jak można ją osiągnąć? Asysta

Wymierną korzyścią płynąca ze znajomości zasad workflow przez lekarzy i asystę jest poprawa organizacji pracy polegająca w głównej mierze na eliminacji czynników ryzyka pracy lekarza, co w konsekwencji umożliwia wzrost efektywności, wydajności i prec...

Walerzak
Quo vadis, stomatologio, czyli where do you go, my dentistry? Lekarz

To poważne pytanie stawia i próbuje na nie odpowiedzieć dr n. med. Konrad Walerzak – jeden z wykładowców I Konferencji Mistrzów Stomatologii, która odbędzie się w Łodzi w dn. 12-14 października br.W opublikowanym w nr. 2(60)/2016 czasopisma "e-Dentic...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji