Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Gabinet higieny wyłącznie dla dzieci

Publikacja:
Gabinet higieny wyłącznie dla dzieci

Gabinet higieny wyłącznie dla dzieci

Blij Gebit, co oznacza „Szczęśliwe zęby”, to gabinet higieny jamy ustnej w mieście Bergen Op Zoom, w którym przyjmowani są tylko najmłodsi pacjenci. Na pomysł stworzenia takiej palcówki wpadła higienistka stomatologiczna Stefanie Verdaasdonk, która prowadzi praktykę wraz ze swoją asystentką, Daniëlle van de Water.

Unikalna mieszanka dziecięcej psychologii, profilaktyki oraz coachingu, ale także niewyczerpana cierpliwość i entuzjazm Verdaasdonk i Van de Water sprawiają, że Blij Gebit jest miejscem, do którego dzieci chodzą z przyjemnością – nawet te, które zwykle boją się dentysty.

Zdrowie, dobra zabawa i poczucie bezpieczeństwa

– Naszym celem jest to, by w wieku 100 lat nasi pacjenci wciąż mieli zdrowe zęby. Ale celem jest również dobra zabawa, dlatego każdą wizytę zamieniamy w imprezę. Po około pięciu latach w standardowym gabinecie dentystycznym zauważyłam, że leczenie dzieci może być inne i lepsze. W większości praktyk wszystko dzieje się w szybkim tempie, ponieważ trzeba radzić sobie z dużym przepływem pacjentów. A w przypadku dzieci trzeba je najpierw uspokoić, co po prostu nie jest możliwe w typowym gabinecie. Kiedy w tym roku założyłam Blij Gebit, wiedziałam, że dobra atmosfera i dostępność będą kluczowe. – mówi Stefanie Verdaasdonk.

Po studiach na uniwersytecie, w trakcie których zainteresowała się pediatryczną opieką stomatologiczną, Stefanie rozpoczęła pracę w klinice dentystycznej, gdzie większość pacjentów stanowiła młodzież. Tam – jak sama mówi – „złapała bakcyla na dzieci”.

– Oprócz higieny jamy ustnej mam doświadczenie w psychologii dziecięcej i pediatrycznej opiece stomatologicznej. Daniëlle ma również przygotowanie do pracy z dziećmi. W typowych praktykach dentystycznych każdy jest również miły dla dzieci, ale oczywiście one niekoniecznie odbierają to w ten sposób. Dlatego do każdego dziecka podchodzimy indywidualnie. I zamieniamy każdy zabieg w imprezę, bez względu na to, co musi się wydarzyć. – kontynuuje właścicielka Blij Gebit.

Brak pospiechu i przymuszania to podstawa

Ponieważ każde dziecko jest inne, nie ma dwóch takich samych wizyt. Jednak pierwsza wizyta zawsze obejmuje poznawanie gabinetu. Luz podczas wizyt to świetny sposób na uwolnienie dzieci od strachu. Wizyty maluchów są bardzo starannie planowane. Dzieci mają godzinę na zadawanie pytań, poznanie obu pań, a nawet wypróbowanie używanego w gabinecie sprzętu.

Właścicielka praktyki przekonuje, że – choć może to dziwnie zabrzmieć – dzieci wiedzą, do czego służy dany sprzęt, wiedzą też, że nie ma się czego bać. Ważną rzeczą, która sprawia, że leczenie jest dla dziecka mniej przerażające, jest fakt, że mama lub tata są obok i proszą dziecko, aby pomogło higienistce wykonującej zabieg. Poza tym mały pacjent wie, że wejście na fotel to jego wybór.

Po pandemii pilnie potrzebna profilaktyka!

Gabinet Blij Gebit powstał w odpowiedzi na potrzebę większej dostępności profilaktyki chorób jamy ustnej u dzieci. Badanie przeprowadzone przez Gemeentelijke Gezondheidsdienst (organizację zdrowia publicznego) na krótko przed pandemią wykazało, że ponad 20% dzieci w Niderlandach w ogóle nie chodzi do gabinetu higieny stomatologicznej. Jednak, jak zauważa Stefanie Verdaasdonk, pandemia tylko pogorszyła tę sytuację.

Widziałem na własne oczy, że do dentysty w ciągu minionego roku chodziło jeszcze mniej dzieci niż wcześniej, a liczba ubytków wyraźnie wzrosła. Mogę tylko założyć, że tak jest również w innych państwach europejskich. Pilna potrzeba higieny jamy ustnej i ciągła profilaktyka u dzieci była dla mnie bodźcem do rozpoczęcia własnej praktyki. Profilaktyka jest pierwszą linią obrony przed chorobami, dlatego ściśle współpracujemy ze szkołami i lokalnymi dentystami. – tłumaczy Stefanie.

– W latach 80. wprowadzono fluoryzację i było wiele kampanii promujących higienę jamy ustnej. Kampanie te zostały w dużej mierze przerwane w latach 90. i na początku XXI wieku, dlatego wśród ludzi, którzy dorastali w tych dziesięcioleciach, brakuje świadomości na temat profilaktyki, choć to oni mają teraz dzieci. – podsumowała Stefanie Verdaasdonk.

T.H.

źródło: https://eu.dental-tribune.com/c/curaden-ag/news/289041/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Webinar GSK - Dentonet.pl
Senior w gabinecie higieny – zobacz bezpłatny webinar! Asysta

Seniorzy to wymagający pacjenci gabinetów higieny. Zmiany zachodzące w jamie ustnej wraz z wiekiem, możliwe problemy z utrzymaniem prawidłowej higieny, ograniczenia komunikacyjne – wszystko to sprawia, że osoby starsze należy otoczyć szczególną trosk...

nadwrażliwość po piaskowaniu - Dentonet.pl
Kanada: zapaść w gabinetach higieny stomatologicznej Asysta

W szczególnym, pandemicznym roku 2020 w poważnym stopniu ograniczona została działalność gabinetów stomatologicznych. Ogólnopaństwowe i lokalne blokady uniemożliwiły pacjentom dostęp do dentysty, a lekarzom i całemu personelowi wykonywanie swojej pra...

grzybica jamy ustnej - Dentonet.pl
"To sztuczne zęby trzeba myć?" Pytania z gabinetu higieny Asysta

To nie żart. Takie pytania, co potwierdza nam dypl. hig. stom. Dorota Grzyśka, padają w gabinetach stomatologicznych i dotyczą oczywiście higieny jamy ustnej u pacjentów posiadających implanty.- Trzeba uświadamiać pacjentów, że brak właściwiej higien...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Ecolab
5 momentów higieny rąk [video] Lekarz

Według statystyk, aż 60% zakażeń przenoszonych jest przez ręce personelu. Dlatego Światowa Organizacja Zdrowia opracowała model postępowania, tzw. 5 momentów higieny rąk. Na czym one polegają? Jak przeprowadzić je krok po kroku w prawidłowy sposób? J...

tubka po paście - Dentonet.pl
Produkty do codziennej higieny jamy ustnej – co z ekologią? Lekarz

Troska o zdrowie jamy ustnej, w tym profilaktyka i prawidłowa higiena to zagadnienia, które we współczesnym świecie nie budzą kontrowersji. Istotny problem stwarzają natomiast opakowania, w których klienci je nabywają – po zużyciu produktu trafiają o...

higienistka - Dentonet.pl
Molestowanie werbalne i seksualne w gabinecie higieny Asysta

Wizyta w gabinecie stomatologicznym lub gabinecie higieny jest dla niektórych pacjentów  niełatwym doświadczeniem – przede wszystkim ze względu na obawy o przebieg leczenia i ewentualne dolegliwości bólowe. Obawy, jak i złe doświadczenia może mieć je...

szczotkowanie na modelu
Instruktaż higieny? Dopasowany do potrzeb pacjenta! Asysta

- Każdy pacjent ma indywidualną anatomię zębów. Mamy pacjentów z implantami, w trakcie leczenia ortodontycznego, ze stłoczeniami. Każdy z nich potrzebuje różnych rozwiązań. Musimy dobrze poznać to, co jest dostępne na rynku i pomagać naszym pacjentom...

Happy Dental1
Wpływ higieny jamy ustnej na ryzyko zakażenia COVID-19 Pacjent

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że codzienna higieny jamy ustnej ma wpływ nie tylko na zdrowie zębów i dziąseł, ale także na kondycję całego organizmu. Właściwa pielęgnacja jamy ustnej to już nie tylko wyszczotkowanie zębów. Dostępne obecnie...

GUM1
Sunstar G.U.M.® – szczoteczki i akcesoria do higieny jamy ustnej Lekarz

Na przestrzeni ostatnich lat wiedza na temat roli prawidłowej higieny jamy ustnej w profilaktyce chorób dziąseł i zębów oraz – co istotne – problemów pozastomatologicznych, znacząco wzrosła. Pacjenci w coraz większym stopniu świadomi wpływu stanu uzę...

Medisept
Zasady utrzymania higieny w placówkach służby zdrowia Asysta

Prawidłowa dezynfekcja oraz postępowanie według wyznaczonych procedur higienicznych stanowi niezwykle istotny element zapobiegania i profilaktyki zakażeń w placówkach służby zdrowia. Wiąże się to z koniecznością nabycia przez kadrę i personel sprząta...

debata higienistek3
Mój ulubiony typ pacjenta w gabinecie higieny to... [video] Asysta

Wdzięczni, roszczeniowi, zamknięci, otwarci na wiedzę i chętni do zmian. Pacjenci w gabinetach higieny stomatologicznej są różni. Jakich jest najwięcej? Jak radzić sobie z tzw. "trudnymi pacjentami"? To temat kolejnej części spotkania higienistek. Ro...