NFZ obiecuje „prosty język” w komunikacji z pacjentem
NFZ obiecuje „prosty język” w komunikacji z pacjentem
Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie – tu cytat – deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pacjentami. Miało to miejsce podczas II Forum Prostego Języka „Prosto i kropka”.
NFZ deklaruje, że budowanie pozytywnego wizerunku, staranność językowa, ale również dbałość o wysoką zrozumiałość przekazów to jeden z priorytetów Funduszu. – Upraszczanie języka komunikacji z klientami cieszy się coraz większym zainteresowaniem, nie tylko w administracji publicznej, ale także wśród firm komercyjnych. Badania pokazują, że prosty język wprost przekłada się na większe zaufanie klientów do instytucji, wpływa na jej lepsze postrzeganie, a nawet potrafi przynieść konkretne oszczędności finansowe – przekonują przedstawiciele płatnika.
W Centrali NFZ powstaje specjalny zespół, który zajmie się wprowadzaniem zasad prostego języka, zaczynając od pism kierowanych do pacjentów, przez stronę internetową Funduszu, po komunikację bezpośrednią na salach obsługi pacjentów.
– Powołamy korpus oficerów językowych. Będą to pracownicy, którzy już pracują w oddziałach wojewódzkich NFZ. Ich zadaniem będzie sprawdzanie pism i korespondencji, która wychodzi z urzędu, by były one napisane w prostej, przystępnej formie – zapowiada prezes Niedzielski, p.o. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Prezes dodaje, że deklaracja to pierwszy, ważny krok na drodze do lepszych relacji z pacjentami, bo „jako organizacja mamy tu sporo pracy do wykonania”. Trudno się z tym nie zgodzić. Miejmy nadzieję, że na deklaracjach się skończy.
Może warto też pomyśleć o lepszej komunikacji ze świadczeniodawcami?
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Cele...
Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...
Jak przekazywać niepomyślne wiadomości pacjentom? W jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami? Co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent? To tylko niektóre z tematów, które zostaną poruszone w trakc...
Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...
Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje...
Z opisu przypadku opublikowanego w „American Journal of Case Reports” wynika, że przyjmowanie antybiotyku często przepisywanego w leczeniu infekcji bakteryjnych doprowadziło do rozwoju czarnego włochatego języka (ang. black hairy tongue; BHT) u stars...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
Podczas sobotniej konwencji wyborczej Koalicji Obywatelskiej szef PO Donald Tusk przedstawił „100 konkretów na 100 dni”, czyli zmiany, które chce wprowadzić w ciągu 100 dni po wygranych wyborach. Jedną z obietnic są bony na profilaktykę i leczenie st...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...
42-letnia Cameron Newsom z powodu raka płaskonabłonkowego czwartego stopnia straciła pół języka. Lekarze odbudowali go jednak przy pomocy tkanek pobranych z nogi pacjentki. Diagnostyka raka języka u 42-letniej kobiety z Colorado Springs trwała prawi...