Najczęstsze problemy ubezpieczonych
Najczęstsze problemy ubezpieczonych
Na początku tego roku z biurem rzecznika skontaktowało się 109 osób proszących o radę bądź interweniujących z powodu niedogodności, z którymi spotkali się w placówkach służby zdrowia. W lutym takich osób było już ponad 200 i praktycznie w każdym kolejnym miesiącu skarżących przybywało. W czerwcu pomocy poszukiwała rekordowa liczba osób – 453.
Najczęstsze problemy, jakie poruszali ubezpieczeni, to:
– Trudności w uzyskaniu porady lekarza specjalisty (w szczególności kardiologa, dermatologa, okulisty, rehabilitanta). Chodzi tu o ustalane przez przychodnie dzienne limity przyjęć i odmowy konsultacji lekarskiej po wyczerpaniu tego limitu, a także wyznaczanie odległych terminów przyjęć.
– Kłopoty z leczeniem stomatologicznym. Na przykład konieczność płacenia za usługi nie objęte wykazem bezpłatnych podstawowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa oraz za podstawowe materiały stomatologiczne. Dużą grupę spraw stanowią skargi na ograniczenia dostępności do protez zębowych i aparatów ortodontycznych.
– Interwencje związane z niegrzecznym, lekceważącym i nieprofesjonalnym zachowaniem personelu medycznego w placówkach służby zdrowia. Tego rodzaju skarg przybywa w największym tempie.
– Problemy związane z transportem sanitarnym. Ubezpieczeni skarżą się, że często nie mogą wyegzekwować od swojej przychodni czy też od szpitala, w którym się leczyli, transportu do domu lub na konkretny zabieg. Dzieje się tak, mimo, że umowy ze świadczeniodawcami jasno określają, kto, dla kogo i w jakim wypadku powinien zabezpieczyć transport.
– Badania diagnostyczne. Wielu pacjentów interweniowało w biurze rzecznika, gdyż szpitale odsyłały ich do lekarza pierwszego kontaktu, i z powrotem, w celu wykonania wskazanych badań, np. szpital uznawał za konieczne wykonanie szeregu badań specjalistycznych, wykraczających poza kompetencje lekarza POZ, jednocześnie odmawiając pacjentowi ich wykonania. Identycznie zachowuje się lekarz POZ i w końcu zdesperowany pacjent robi badania odpłatnie.
– Nienależnie pobrane opłaty za świadczenia zdrowotne. Problem dotyczy zarówno podstawowej opieki zdrowotnej (np. odpłatne badania diagnostyczne), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, jak i lecznictwa stacjonarnego (np. ominięcie kolejki oczekujących). Przykłady nienależnie pobranych opłat: żądanie zakupu pieluchomajtek, maści na odleżyny podczas hospitalizacji, pobranie opłaty za rentgen zęba, znieczulenie przy zabiegu, za wykonanie zastrzyków.
Sprawy zgłaszane przez ubezpieczonych, pozostające w kompetencji ŚOW NFZ, są na bieżąco wyjaśniane. Na przykład ubezpieczonym skarżącym się na utrudnienia w dostępności do świadczeń, pracownicy biura rzecznika praw pacjenta wskazują inne, mniej oblegane gabinety prowadzone przez lekarzy o tym samym profilu zawodowym.
Beata Ryń
Rzecznik prasowy Świętokrzyskiego OW NFZ
źródło – Biuro Rzecznika Prasowego NFZ
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Do Naczelnej Izby Lekarskiej napływają informacje o problemach lekarzy dentystów z całego kraju z oddawaniem upoważnionym do tego firmom odpadów amalgamatu. Firm takich jest niewiele, a dodatkowo – nie muszą one godzić się na odbiór odpadów amalgamat...
Według ustaleń przedstawionych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań Stomatologicznych, Jamy Ustnej i Twarzy (International Association for Dental, Oral and Craniofacial Research; IADR), niektóre cieszące się obecnie dużą popularnością diety mogą...
- Dotychczas wszelkie postulaty zgłaszane przez środowisko lekarzy stomatologów (do ministerstwa zdrowia - przyp. red.) są pomijane lub marginalizowane. Dobitnym tego przykładem jest sprawa wyceny punktowej wybranych procedur stomatologicznych. Samor...
Dr n. med. Hubert Gołąbek w rozmowie z Dentonetem omawia najczęstsze błędy związane z uzyskiwaniem dostępu do komory zęba podczas leczenia endodontycznego. - Zbyt szerokie otwieranie komory będzie powodowało osłabienie mechaniczne zęba, a zbyt małe -...
W ubiegłym roku wystawiono prawie 1,3 mln zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania – to 10% wszystkich zwolnień. Najczęstszą przyczyną nieobecności w pracy w 2022 r. były jednak choroby układu kostno-stawowego, mięśnio...
Kaszel, zmęczenie, kołatanie serca, zaburzenia węchu i smaku, ale też lęk, depresja i bezsenność - to typowe dolegliwości, z jakimi zmaga się część pacjentów po COVID-19. Mogą one pojawiać się także wtedy, gdy chorzy łagodnie przeszli zakażenie koron...
Choć mumiom znalezionym na należących do Hiszpanii Wyspach Kanaryjskich daleko do sławy znacznie starszych odpowiedników ze starożytnego Egiptu, przypomniały o nich przeprowadzone w ostatnim czasie badania, w których oceniono stan uzębienia dawnych m...
W obliczu ogromnych problemów z zaopatrzeniem niemieckich gabinetów stomatologicznych w niezbędne materiały, Federalne Zrzeszenie Lekarzy Stomatologów w liście otwartym wezwało ministra zdrowia Karla Lauterbacha do podjęcia działań, które zakończą ob...
- Nie spieszmy się - mówi krótko o najczęstszych błędach dotyczących płukania podczas leczenia kanałowego lek. dent. Ewa Dudkiewicz. To właśnie pozorna oszczędność czasu przy płukaniu kanałów ma wpływ na późniejsze efekty leczenia. ...
– Leczenie ortodontyczne seniorów najczęściej przeprowadza się jako przygotowanie do leczenia protetycznego – mówi dr hab. n. med. Ewa Czochrowska, absolwentka i wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalistka ortodoncji, autorka i wsp...
Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...