Najczęstsze problemy ubezpieczonych
Najczęstsze problemy ubezpieczonych
Na początku tego roku z biurem rzecznika skontaktowało się 109 osób proszących o radę bądź interweniujących z powodu niedogodności, z którymi spotkali się w placówkach służby zdrowia. W lutym takich osób było już ponad 200 i praktycznie w każdym kolejnym miesiącu skarżących przybywało. W czerwcu pomocy poszukiwała rekordowa liczba osób – 453.
Najczęstsze problemy, jakie poruszali ubezpieczeni, to:
– Trudności w uzyskaniu porady lekarza specjalisty (w szczególności kardiologa, dermatologa, okulisty, rehabilitanta). Chodzi tu o ustalane przez przychodnie dzienne limity przyjęć i odmowy konsultacji lekarskiej po wyczerpaniu tego limitu, a także wyznaczanie odległych terminów przyjęć.
– Kłopoty z leczeniem stomatologicznym. Na przykład konieczność płacenia za usługi nie objęte wykazem bezpłatnych podstawowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa oraz za podstawowe materiały stomatologiczne. Dużą grupę spraw stanowią skargi na ograniczenia dostępności do protez zębowych i aparatów ortodontycznych.
– Interwencje związane z niegrzecznym, lekceważącym i nieprofesjonalnym zachowaniem personelu medycznego w placówkach służby zdrowia. Tego rodzaju skarg przybywa w największym tempie.
– Problemy związane z transportem sanitarnym. Ubezpieczeni skarżą się, że często nie mogą wyegzekwować od swojej przychodni czy też od szpitala, w którym się leczyli, transportu do domu lub na konkretny zabieg. Dzieje się tak, mimo, że umowy ze świadczeniodawcami jasno określają, kto, dla kogo i w jakim wypadku powinien zabezpieczyć transport.
– Badania diagnostyczne. Wielu pacjentów interweniowało w biurze rzecznika, gdyż szpitale odsyłały ich do lekarza pierwszego kontaktu, i z powrotem, w celu wykonania wskazanych badań, np. szpital uznawał za konieczne wykonanie szeregu badań specjalistycznych, wykraczających poza kompetencje lekarza POZ, jednocześnie odmawiając pacjentowi ich wykonania. Identycznie zachowuje się lekarz POZ i w końcu zdesperowany pacjent robi badania odpłatnie.
– Nienależnie pobrane opłaty za świadczenia zdrowotne. Problem dotyczy zarówno podstawowej opieki zdrowotnej (np. odpłatne badania diagnostyczne), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, jak i lecznictwa stacjonarnego (np. ominięcie kolejki oczekujących). Przykłady nienależnie pobranych opłat: żądanie zakupu pieluchomajtek, maści na odleżyny podczas hospitalizacji, pobranie opłaty za rentgen zęba, znieczulenie przy zabiegu, za wykonanie zastrzyków.
Sprawy zgłaszane przez ubezpieczonych, pozostające w kompetencji ŚOW NFZ, są na bieżąco wyjaśniane. Na przykład ubezpieczonym skarżącym się na utrudnienia w dostępności do świadczeń, pracownicy biura rzecznika praw pacjenta wskazują inne, mniej oblegane gabinety prowadzone przez lekarzy o tym samym profilu zawodowym.
Beata Ryń
Rzecznik prasowy Świętokrzyskiego OW NFZ
źródło – Biuro Rzecznika Prasowego NFZ
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Racjonalne opracowanie kanału - racjonalne, czyli właściwie jakie? O to pytamy dr n. med. Katarzynę Brus-Sawczuk, specjalistę stomatologii zachowawczej i endodoncji tuż po wykładzie dla lekarzy dentystów na wspomniany temat.Dr Brus-Sawczuk mówi m.in....
Skuteczności dezynfekcji nie da się weryfikować bezpośrednio po zakończeniu procesu, ponieważ nie ma testów pozwalających na szybkie wykrycie błędów. Wszystko jest w rękach wykwalifikowanego personelu. Aby zapobiec poważnym konsekwencjom warto poznać...
Choroby zębów i przyzębia mogą przyczyniać się do rozwoju choroby Alzheimera. Tymczasem w Polsce opieka stomatologiczna nad osobami z Alzheimerem w praktyce nie istnieje. Udowodniono już związek złego stanu zębów i przyzębia z chorobami sercowo-nac...
O współpracy asystentki z lekarzem dentystą podczas zabiegów endodontycznych, ale też o najczęstszych błędach pojawiających się przy fotelu, niezależnie od rodzaju przeprowadzanego zabiegu, opowiada w rozmowie z Dentonetem dypl. hig. stom. Martyna Za...
Zespół ekspertów pod kierunkiem Rzecznika Praw Pacjenta Bartłomieja Chmielowca opracował raport podsumowujący problemy pacjentów zgłaszane do Biura Rzecznika Praw Pacjenta w czasie epidemii SARS-CoV-2 od stycznia do września 2020 r. Opisano w nim obs...
Naczelna Izba Lekarska zwróciła się do ministerstwa zdrowia o udostępnienie danych liczbowych dotyczących lekarzy i lekarzy dentystów zarejestrowanych do szczepienia przeciw COVID-19 oraz poddanych szczepieniu pierwszą dawką. Stomatolodzy alarmują bo...
Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, szkoły mogą mieć olbrzymie problemy z realizacją ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami. Powód jest jeden – pieniądze.Przypomnijmy – podpisana niedawno przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa o opiece zdrowotnej n...
Do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęła informacja, że część pacjentów doświadczających kryzysu psychicznego jest odsyłana przez lekarzy dentystów do lekarza psychiatry po zaświadczenie o możliwości zastosowania w ich przypadku znieczulenia. Rzecznik Pra...
Kilka kolejnych apeli środowiska stomatologów do ministrów rządu Irlandii Północnej o wsparcie finansowe dla prywatnych i mieszanych gabinetów stomatologicznych pozostało dotychczas bez echa. Także odpowiedź na ostatni list nie rozwiązuje problemów, ...
Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawił ministrowi zdrowia najważniejsze problemy do rozwiązania w zakresie ochrony zdrowia w związku z pandemią koronawirusa. Nie zabrakło wśród nich kwestii dotyczących stomatologii, m.in. dostępu do leczenia oraz fu...
W połowie września w życie weszła ustawa o opiece zdrowotnej nad uczniami, w myśl której każdy polski uczeń powinien być objęty leczeniem stomatologicznym w gabinecie zlokalizowanym w szkole lub z nią współpracującym. Rzeczywistość jest jednak inna.N...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji