Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Na co skarżą się angielscy pacjenci?

Publikacja:
Na co skarżą się angielscy pacjenci?

Na co skarżą się angielscy pacjenci?

Dental Defence Union (DDU) jest częścią MDU (Medical Defence Union) – organizacji powstałej w 1885 roku i zajmującej się doradztwem oraz prawnym wsparciem brytyjskich medyków.

Stomatologiczny oddział MDU, czyli DDU to nie tylko stomatologiczna „samoobrona”, ale profesjonalne doradztwo i porady prawne, tudzież porady, jak stomatologicznych reklamacji unikać i im zapobiegać.

Niedawno DDU opublikował informację na temat reklamacji składanych przez pacjentów na leczenie stomatologiczne.

Ogółem w I kw. br. angielscy pacjenci poskarżyli się na swojego dentystę 415 razy. Trzecia część tych skarg dotyczyła niezadowolenia z wyników leczenia.

Najczęstsze powody skarg pacjentów to: brak lub spóźniona diagnoza, dotycząca głównie próchnicy (60 przypadków), słaba komunikacja i nieuprzejmość dentysty (50), złe dopasowanie koron (35 przypadków) oraz wypełnień (30).

Inne zarzuty stawiane dentystom to m.in.:

  • złe dopasowanie lub łamanie się protez (22),
  • wysokość opłat (18),
  • nieprawidłowo przeprowadzone leczenie kanałowe (17) lub ortodontyczne (13),
  • powikłania pozabiegowe (14 przypadków).

W zdecydowanej większości (405 przypadków) zarzuty stawiane były stomatologom i tylko 10 z nich dotyczyło personelu pomocniczego (głównie higienistek).

Około 70 zażaleń dotyczyło młodych lekarzy, z czego dwa leczenia kanałowego. DDU zaleca, aby młodzi stażem stomatolodzy nie podejmowali się zabiegów, które przekraczają ich kompetencje i umiejętności.

Debbie Herbst, która zebrała i analizowała skargi pacjentów, powiedziała: – Zaledwie kilka przypadków reklamacji odnosiło się do technicznych aspektów zabiegu, wiele dotyczyło niezadowolenia pacjenta z wyników leczenia. Ważne jest, aby przed zabiegiem pacjent był dokładnie poinformowany i rozumiał, czego może oczekiwać po leczeniu. Powinno to być również odnotowane w jego dokumentacji.

I dodaje: – Jeśli pacjent składa skargę lub reklamację, to bardzo ważna jest profesjonalna reakcja. Jeśli pacjent odczuwał niepokój lub dyskomfort lub jeśli nie wszystko poszło po jego myśli, to istotne są przeprosiny. Należy wyjaśnić, jakie w danym przypadku kroki zaradcze zostaną podjęte i ewentualnie zaoferować częściową lub całkowitą refundację leczenia.

– Z doświadczenia DDU wynika, że większość typu spraw daje się załatwić na poziomie praktyki stomatologicznej – podsumowuje Debbie Herbst.

 

źródło: DDU

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

Bristol stomatologia NHS
UK: zdesperowani pacjenci pod nadzorem policji Lekarz

Jak donosi dziennik „The Guardian”, przed budynkiem nowo utworzonego gabinetu Narodowej Służby Zdrowia w Bristolu ustawiły się setki osób z nadzieją na dostanie się do dentysty. Desperacja pacjentów, z których wielu nie miało możliwości podjęcia lecz...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą Lekarz

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje...

ROZWIŃ WIĘCEJ
endodoncja
Co zrobiliby pacjenci, aby uniknąć leczenia kanałowego? Lekarz

Mimo dynamicznego rozwoju współczesnej stomatologii (w tym także endodoncji), wielu pacjentów niezmiennie zachowuje złe doświadczenia z przeszłości lub wyobrażenia o przebiegu leczenia nieodpowiadające rzeczywistości współczesnych gabinetów dentystyc...

stomatologia24
RPP: na co skarżyli się pacjenci gabinetów stomatologicznych? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport dotyczący skarg pacjentów oraz prowadzonych w związku z tym postępowań w latach 2019-2021. We wszystkich obszarach ochrony zdrowia odnotowano znaczny wzrost zgłoszeń naruszeń praw pacjenta. W zakresie stomato...

pomoc NHS - Dentonet.pl
BBC: pacjenci stomatologiczni NHS wciąż w opałach Lekarz

W artykule opublikowanym na początku października na stronie internetowej telewizji BBC przybliżono sytuację, z jaką muszą mierzyć się zarówno pacjenci, jak i praktyki stomatologiczne działające w regionach Suffolk i Norfolk na wschodzie Anglii. Syt...

marihuana
USA: pacjenci „na haju” już u co drugiego dentysty Lekarz

Już co drugi stomatolog w Stanach Zjednoczonych zgłasza, że na jego fotel trafiają pacjenci znajdujący się pod wpływem substancji psychoaktywnych – od marihuany po „twarde” narkotyki. Jak podaje Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA), nie bra...

stomatologia13
Walia: pacjenci stomatologiczni „leczą się” sami Lekarz

Walia to najmniej zamożny kraj Wielkiej Brytanii. Wyższe niż średnio bezrobocie, relatywnie słabe perspektywy i niemały odsetek mieszkańców emigrujących do dobrze prosperujących wielkich miast Zjednoczonego Królestwa. Do tych problemów dochodzi kolej...

RPP
Rzecznik Praw Pacjenta: na co skarżą się pacjenci? Lekarz

Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...

stomatologia NHS1
UK: sfrustrowani pacjenci bez dostępu do dentysty Lekarz

Mimo powtarzanych deklaracji rządu, sytuacja gorzej sytuowanych mieszkańców  Zjednoczonego Królestwa w zakresie możliwości leczenia stomatologicznego w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS) wciąż się nie poprawia. Brytyjskie portale branżowe podają k...

porady profilaktyczne
UK: pacjenci stomatologiczni a porady profilaktyczne Asysta

W badaniu, którego wyniki zostały opublikowane w listopadzie, wykazano, że w Wielkiej Brytanii co trzeci specjalista zajmujący się higieną jamy ustnej zawsze udziela swoim pacjentom porad w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Badanie zostało przeprowad...