Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Jak motywować pacjenta do regularnych wizyt u dentysty?

1 komentarz | Publikacja:
Jak motywować pacjenta do regularnych wizyt u dentysty?

Jak motywować pacjenta do regularnych wizyt u dentysty?

Według danych OECD, statystyczny Polak odwiedza dentystę rzadziej niż raz do roku i robi to dopiero wtedy, gdy ból zębów uniemożliwia mu normalne funkcjonowanie. Kiedy jednak pacjent już pojawi się w gabinecie, rolą zespołu stomatologicznego jest zmotywowanie go do regularnych wizyt, także profilaktycznych. Jak to robić?

Istnieje kilka obszarów motywacyjnych, na które zespół stomatologiczny może zwracać szczególną uwagę podczas rozmowy z pacjentem. Ważne jest jednak to, aby w żadnym wypadku nie straszyć pacjenta, ale w rzeczowy i profesjonalny sposób zwracać uwagę na korzyści płynące z regularnych wizyt w gabinecie oraz niebezpieczeństwa związane z bagatelizowaniem zdrowia jamy ustnej.

1. Zdrowie

W świadomości wielu osób próchnica czy paradontoza to choroby, które nie mają wpływu na ogólną kondycję ludzkiego organizmu. Oczywiście jest to błędne założenie. Badania naukowe udowodniły, że nieleczona próchnica zwiększa ryzyko wystąpienia udaru mózgu i zawału serca, może być przyczyną bakteryjnych zapaleń poszczególnych narządów wewnętrznych, a w przypadku kobiet ciężarnych – prowadzić do niskiej masy urodzeniowej noworodka, a nawet przedwczesnych porodów. Wszystkie te aspekty warto przedstawić pacjentowi, aby wiedział, jakie skutki niesie ze sobą bagatelizowanie stanu zdrowia zębów.

2. Estetyka

Dla wielu pacjentów – zwłaszcza z młodszych grup wiekowych – skuteczną motywacją do regularnych wizyt w gabinecie stomatologicznym może być podkreślanie kwestii estetycznych. Świetnym pomysłem jest fotografowanie uzębienia pacjentów przed leczeniem i już po jego zakończeniu. Kiedy dana osoba na własne oczy zobaczy, jak bardzo różnią się jej zęby, a w konsekwencji – uśmiech i wygląd twarzy, może być bardziej skłonna do częstszego odwiedzania dentysty.

3. Finanse

Kwestie finansowe wciąż w bardzo wielu przypadkach determinują podjęcie leczenia stomatologicznego – usługi oferowane w ramach świadczeń finansowanych przez NFZ są na tyle ograniczone, że pacjenci szukający pomocy często trafiają do gabinetów prywatnych. Zespół stomatologiczny powinien wówczas zwrócić uwagę pacjentowi, że koszt dwóch wizyt profilaktycznych w ciągu roku, połączony nawet z odpłatnością za leczenie niewielkich ubytków, będzie o wiele mniejszy niż koszty ewentualnego leczenia protetycznego czy implantologicznego jeśli choroby jamy ustnej osiągną bardziej zaawansowane stadium.

Praca z pacjentem w praktyce stomatologicznej to nie tylko praca przy unicie. To także praca dotycząca edukacji pacjentów oraz ich motywacji – żeby nie bali się leczenia, rozumieli jego potrzebę i korzyści z tego wynikające.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

wyniki badań - Dentonet.pl
5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach Lekarz

Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisani...

UK: miliony wizyt u dentysty odwołanych przez COVID-19 Lekarz

W połowie czerwca praktyki stomatologiczne w Wielkiej Brytanii mogły wznowić standardowe leczenie pacjentów, dzięki złagodzeniu blokady wprowadzonej wczesną wiosną przez rząd Borisa Johnsona. Według Stowarzyszenia Grup Stomatologicznych (Association ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

Ewa Mazur-Pawłowska - Dentonet.pl
Dokumentacja pacjenta w stomatologii z perspektywy asysty Asysta

– Zapraszam na mój wykład podczas konferencji ASYSDENT 2020 – mówi mec. Ewa Mazur-Pawłowska, jedna z wykładowców tegorocznego ASYSDENTU. – Przedstawię Państwu koncepcję przygotowywania podstawowej dokumentacji pacjenta w stomatologii. Jest to bardzo ...

Dodaj komentarz (1 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

ZOBACZ KOMENTARZE
Oceń komentarz:     0: : 0 Odpowiedz