Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Lekarze nie rozmawiają z pacjentami. Brakuje dedykowanych szkoleń

Publikacja:
Lekarze nie rozmawiają z pacjentami. Brakuje dedykowanych szkoleń

Lekarze nie rozmawiają z pacjentami. Brakuje dedykowanych szkoleń

Problemy w komunikacji pacjenta z lekarzem są przyczyną większości skarg pacjentów. Sami lekarze przyznają, że tego typu umiejętności są co najmniej równie ważne jak umiejętności medyczne. Jednak zaledwie co czwarty polski lekarz miał kiedykolwiek możliwość skorzystania ze szkoleń w tym zakresie.

Takie szkolenia prowadzi m.in. samorząd lekarski. Główny nacisk nałożony jest na porozumiewanie się z pacjentami w trudnych, konfliktowych sytuacjach. Blisko połowa lekarzy (wg badań samorządu lekarskiego) przyznaje, że ich umiejętności w zakresie porozumiewania z pacjentem są niskie. To dziwić może o tyle, że komunikacja na płaszczyźnie lekarz – pacjent jest nieodłącznym elementem skutecznego leczenia i finalnie zadowolenia pacjenta.

Naczelna Izba Lekarska zabiega o to, by tego typu umiejętności doskonalić już na studiach. Powołany przez samorząd lekarski Ośrodek Studiów, Analiz i Informacji dysponuje całym szeregiem badań dotyczących komunikacji pacjenta z lekarzem. Jest kiepsko.

Lekarz nie interesuje się sprawami pacjenta?

Brak umiejętności w zakresie kompetencji miękkich u lekarzy skutkuje tym, że pacjenci odnoszą mylne wrażenia. Na pytanie „czy lekarze interesują się sprawami pacjentów?” ponad połowa ankietowanych (59%) odpowiedziała „Raczej nie” i „zdecydowanie nie”. Bardziej szczegółowe analizy pokazały, że 2 na 3 pacjentów korzystających z publicznej służby zdrowia ocenia wymiar zainteresowania lekarza sprawami pacjenta negatywnie.

Podejście do pacjenta, profesjonalizm i kompetencje lekarza (także komunikacyjne) oraz ich stopień zainteresowania sprawami pacjentów – nie pozostają bez wpływu na niesłabnący poziom narzekania Polaków na system ochrony zdrowia (według Europejskiego Konsumenckiego Indeksu Zdrowia Polska zajmuje dopiero 31 pozycję na 36).

Lekarz nie potrafi rozmawiać z pacjentem?

W raporcie „Polacy o lekarzach” na pytanie: „Czy lekarze potrafią rozmawiać z pacjentami” 67% ankietowanych odpowiedziało przecząco. Zagadnienie komunikacji lekarza i pacjenta porusza również raport OECD, zgodnie z którym Polska jest na ostatnim miejscu w kwestii pozytywnej oceny możliwości zadawania pytań lekarzowi oraz dzielenia się wątpliwościami. Osiągnięto wskaźnik 33,6% przy średniej OECD dla badanych 19 krajów wynoszącej 85% . Większość z badanych krajów to kraje wysoko rozwinięte, niemniej jednak tak duża różnica w ocenie wydaje się niepokojąca, zwłaszcza, że Czechy – kraj bardzo bliski nam terytorialnie i gospodarczo – osiągnęły wynik 94%. W Polsce nadal mniej niż połowa polskich pacjentów czuje się włączona w proces podejmowania decyzji dotyczących leczenia. Najbardziej zadowoleni w tej kwestii wydają się pacjenci z Luksemburga i Belgii. Różnica do średniej OECD również w tym przypadku jest duża i wynosi ponad 30%. Czechy także w tej ocenie osiągnęły wynik powyżej średniej.

Lekarz w sektorze publicznym a lekarz w sektorze prywatnym?

Trzeba też jednak zaznaczyć, co wyraźnie podkreślają statystyki prezentowane i analizowane przez Ośrodek Studiów, Analiz i Informacji NRL, że w Polsce istnieje silny podział w ocenach pacjentów dotyczących systemu służby zdrowia na prywatny i publiczny. Oczywiście bardziej nieprzychylną oceną cechuje się sektor publiczny.

Polsce lekarze i lekarze dentyści są cenieni za granicą ze względu na kompetencje medyczne. Są zapraszani do udziału w badaniach czy międzynarodowych kongresach. Warto zadbać o to, by byli również dobrze oceniani przez rodzimych pacjentów. Tu niezwykle ważne są jednak wspomniane na początku kompetencje miękkie.

Młodsi czy starsi lekarze częściej korzystają ze wsparcia i wiedzy psychologów i trenerów rozwoju? Jakich umiejętności uczą się na tego typu kursach i szkoleniach? Jaki wpływ na wynik praktyki i poziom zadowolenia pacjenta mają pozamedyczne umiejętności lekarza dentysty? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w filmie Dentowizji:

 

na podstawie: http://www.nil.org.pl/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

choroby dziąseł
Periodontologicznych nowości nie brakuje, ale... Lekarz

W wielu dziedzinach stomatologii wprowadzane są – m.in. dzięki zastosowaniu aparatury cyfrowej – nowatorskie metody leczenia. Czy cyfryzacja zmienia również periodontologię, czy wciąż bardziej sprawdzają się wypróbowane, „analogowe” metody? Na to pyt...

higienistka
W USA wciąż brakuje higienistek stomatologicznych Asysta

W Stanach Zjednoczonych brakuje higienistek stomatologicznych – wiele przedstawicielek tej profesji nie wróciło bowiem do pracy po pandemii koronawirusa. Skutkiem jest m.in. długi czas oczekiwania na zabiegi higienizacyjne w całym kraju. Z badań opu...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja z pacjentem
Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami - są rekomendacje Lekarz

Podczas zorganizowanej w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym konferencji przedstawiono założenia strategii "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami". Zakłada ona m.in. obowiązkowe zajęcia z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medyc...

bezpieczne wykonywanie zawodu
Bezpieczne wykonywanie zawodu – nowy cykl szkoleń izb lekarskich Lekarz

Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie przygotowała dla lekarzy i lekarzy dentystów nowy cykl szkoleń „Bezpieczne wykonywanie zawodu”, których celem jest zapewnienie medykom m.in. wsparcia z zakresu prawnego oraz umiejętności miękkich. Do inicjatywy wars...

aligner
Wielka Brytania: co dalej z pacjentami Smile Direct Club? Lekarz

Smile Direct Club (SDC) – założona w 2014 roku największa z firm oferujących przez internet clear alignery – zaprzestała swojej działalności, także na Wyspach Brytyjskich. Mimo że przed oferowanym przez nią „leczeniem” – bez wsparcia i kontroli ze st...

dentysta 1
Czy w Polsce brakuje dentystów? Poselska interpelacja Lekarz

Posłanka Iwona Michałek skierowała do ministerstwa zdrowia kilkanaście interpelacji w sprawie niedoborów lekarzy w polskim systemie ochrony zdrowia. Interpelacje dotyczą także lekarzy dentystów oraz - osobno - specjalistów ortodoncji. Jak czytamy w ...

pacjenci nieslyszacy
Dentyści nie wiedzą, jak pracować z pacjentami niesłyszącymi Lekarz

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Western Australia wynika, że dentyści nie wiedzą, w jaki sposób pracować ze specyficzną i wymagającą grupą pacjentów, jakimi są osoby niedosłyszące i niesłyszące. Według Światowej Organizacji...

asystentka stomatologiczna
W Kanadzie brakuje asystentek stomatologicznych Asysta

Około 1/3 kanadyjskich praktyk dentystycznych zgłasza problemy ze znalezieniem do pracy asystentek stomatologicznych. Szacuje się, że w całym kraju może brakować nawet 5 tys. przedstawicielek tego zawodu. Eksperci obawiają się, że może to negatywnie ...

szkolenia NIL
NIL: kolejna seria bezpłatnych szkoleń dla medyków Lekarz

Naczelna Izba Lekarska rozpoczęła zapisy na wiosenno-letnią sesję bezpłatnych szkoleń dla lekarzy i lekarzy dentystów. Będą one dotyczyły m.in. zagadnień prawnych, zarządzania, kompetencji miękkich oraz kwestii związanych z wykonywaniem zawodu. Więks...