Przejdź do treści
Dentonet.pl Strzałka w prawo Lekarz Strzałka w prawo Od strachu do zaufania. Jak zmieniała się relacja pacjent-dentysta?

Od strachu do zaufania. Jak zmieniała się relacja pacjent-dentysta?

Tomasz

Jeszcze sto kilkadziesiąt lat temu wizyta u dentysty była doświadczeniem, którego pacjenci unikali jak ognia. Ból był nieodłączną częścią leczenia, a stomatolog – nawet ten z dyplomem – nie budził zaufania. Nie bez powodu w kulturze masowej utrwalił się wizerunek „kata z wiertłem”, który przetrwał znacznie dłużej niż warunki panujące w dawnych gabinetach. Na szczęście dziś stomatolog staje się – coraz częściej – przewodnikiem po zdrowiu jamy ustnej i pełnym empatii partnerem w procesie leczenia. Jak doszło do tej przemiany?

Od strachu do zaufania. Jak zmieniała się relacja pacjent-dentysta?

Pierwsze zabiegi dentystyczne wykonywali cyrulicy i balwierze – ci sami, którzy golili brody, nastawiali zwichnięcia i upuszczali krew. Stosowali metalowe kleszcze, w przeciwieństwie do znieczulenia i – co dziś może dziwić – dopuszczali publiczność, zawsze chętną, by obserwować katusze „leczonego”. Strach przed bólem był jak najbardziej naturalną reakcją, a wykonujący zabieg – trochę medykiem, trochę katem.

Kiedy ból przestał być normą

Zasadnicza zmiana nastąpiła wraz z odkryciem znieczulenia. W 1844 r. amerykański dentysta Horacy Wells jako pierwszy zastosował podtlenek azotu podczas ekstrakcji zęba, dając początek nowej erze stomatologii bez bólu. Choć pierwsza publiczna próba Wellsa nie zakończyła się sukcesem i dentysta ten nie doczekał się uznania, jego odkrycie zapoczątkowało proces, który stopniowo zmieniał rolę dentystę z oprawcy w lekarza. Dwa lata później uczeń Wellsa – William Morton – zastosował eter do znieczulenia ogólnego podczas zabiegu chirurgicznego, a wydarzenie to można uznać za narodziny nowoczesnej anestezji.

Wraz z rozwojem środków znieczulających, nowych materiałów i technik, pacjenci stomatologiczni zaczęli stopniowo zyskiwać poczucie bezpieczeństwa. Na początku XX w. w reklamach gabinetów dentystycznych pojawiały się już hasła: „Bez bólu i łez!” czy „Znieczulenie nowej generacji – dla wrażliwych pacjentów”. Miały one budować zaufanie, ale też świadczyły o tym, że lęk przed dentystą był wciąż powszechny.

Od kata do terapeuty

Dziś takie slogany brzmią anachronicznie. Współczesna komunikacja stomatologa z pacjentem opiera się na partnerskiej relacji i komforcie. Dentysta nie obiecuje braku bólu, bo ból już dawno przestał być głównym tematem wizyty. Zamiast tego na pierwszy plan wychodzi profilaktyka, indywidualne podejście, empatia i wsparcie pacjenta na każdym etapie leczenia.

Zrozumienie psychologii bólu i lęku stało się jednym z filarów współczesnej praktyki. Dentyści uczą się rozpoznawać objawy dentofobii, prowadzić rozmowę z pacjentem w taki sposób, by  ograniczać napięcie, a nawet stosować techniki oddechowe czy elementy terapii poznawczo-behawioralnej. Komfortowi pacjenta służy także wystrój gabinetu i specjalne traktowanie, na jakie może liczyć ze strony wszystkich członków zespołu.

Ewolucję relacji pacjent-lekarz dentysta można uznać za jedną z ważniejszych zmian w historii medycyny. Przez całe wieki ból był nieunikniony, dziś jest wyjątkiem. Kiedyś pacjent wchodził do gabinetu z lękiem, dziś coraz częściej wychodzi z poczuciem kontroli i wdzięcznością.

Pacjent, z którym udało się dentyście zbudować trwałą relację, częściej wróci do takiego lekarza, będzie go polecał i będzie otwarty na przedstawiane mu propozycje leczenia. – To, czy pacjent ufa lekarzowi, bezpośrednio przekłada się na to, czy zaakceptuje plan leczenia i ile czasu zajmie przejście z nim przez ten proces – mówi Sergiusz Szajek, trener biznesu i coach, współpracujący m.in. z siecią Medicover Stomatologia.

Źródła: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/

https://www.speareducation.com/

Proponowane

35 lat firmy Polkard – sposób na działalność 35 lat firmy Polkard – sposób na działalność

35 lat firmy Polkard – sposób na działalność

Rozmowa z Ryszardem Kokotem – Prezesem Zarządu firmy Polkard Sp. z o.o Dentonet: Rok 1990 to w Polsce czas intensywnych zmian systemowych i gospodarczych – brak wypracowanych mechanizmów rynkowych, inflacja, niepewność prawa. Skąd pomysł na utworzenie firmy Polkard i działalność w tak wyspecjalizowanej branży, jaką jest stomatologia? Ryszard Kokot: Początek lat 90. faktycznie stał pod znakiem wielkich zmian i wielu zadawało sobie pytanie, co robić dalej. Otóż […]
Polskie Towarzystwo Protetyki Stomatologicznej inauguruje działalność! Polskie Towarzystwo Protetyki Stomatologicznej inauguruje działalność!

Polskie Towarzystwo Protetyki Stomatologicznej inauguruje działalność!

W czerwcu 2025 r. – podczas IX Mazowieckich Spotkań Stomatologicznych – powołano do życia nową organizację naukową – Polskie Towarzystwo Protetyki Stomatologicznej. Jego prezesem została prof. dr hab. n. med. Teresa Sierpińska – kierownik Zakładu Protetyki Stomatologicznej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, konsultant krajowa ds. protetyki stomatologicznej. – Mam nadzieję, że wszyscy lekarze dentyści zechcą być członkami Towarzystwa, a przede wszystkim zechcą współpracować z nami na potrzeby […]
Wielka Brytania ogranicza reklamy niezdrowej żywności Wielka Brytania ogranicza reklamy niezdrowej żywności

Wielka Brytania ogranicza reklamy niezdrowej żywności

Od początku października reklamy produktów spożywczych uznawanych za niezdrowe mogą być w Wielkiej Brytanii emitowane w telewizji dopiero po godzinie 21:00, a w internecie wkrótce nie będą w ogóle dozwolone. Rozporządzenie przyjęte przez parlament w czerwcu tego roku weszło w życie z dniem 1 października. Celem tych ograniczeń jest zmniejszenie otyłości u dzieci, która stała się rzeczywistym problemem społecznym. Ze statystyk Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej  wynika, że dzięki tym ograniczeniom jadłospis dzieci […]
Zakaz reklamy działalności lekarskiej niezgodny z przepisami UE? Zakaz reklamy działalności lekarskiej niezgodny z przepisami UE?

Zakaz reklamy działalności lekarskiej niezgodny z przepisami UE?

Lekarzy – podobnie jak farmaceutów – obowiązuje zakaz reklamy działalności. Wprawdzie Kodeks Etyki Lekarskiej po styczniowej nowelizacji nieco złagodził to podejście do możliwości podawania informacji o zakresie świadczonych usług, ale ustawa o działalności leczniczej nadal wprost zakazuje reklamy. Sytuację może zmienić niedawny wyrok TSUE, w którym orzeczono, że zakaz reklamy aptek jest niezgodny z przepisami unijnymi. To powinno wpłynąć również na zmianę ustawy dotyczącej lekarzy. – Lekarz […]

Najnowsze

Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266 Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266

Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266

Plazmocytoma głowy i szyi z rozległym odkładaniem amyloidu – opis przypadku, higiena jamy ustnej kluczem do lepszej kontroli glikemii, duży potencjał druku 3D w tworzeniu uzupełnień protetycznych, uczucie wstydu – bariera w dostępie do leczenia stomatologicznego, reforma bez pieniędzy. Za nowoczesne materiały zapłacą dentyści – zachęcamy do zapoznania się z najciekawszymi wiadomościami z branży stomatologicznej z ostatnich dni! Plazmocytoma to rzadki nowotwór złośliwy wywodzący się z monoklonalnych komórek plazmatycznych. […]
Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima

Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima

Na zachodnim krańcu Japonii położona jest niewielka Ikeshima – jedna z prawie 7000 wysp, które zajmuje Kraj Kwitnącej Wiśni. Jeszcze pod koniec ubiegłego wieku Ikeshima tętniła życiem, a dziś jest niemal opuszczona – podobnie jak jej infrastruktura. Wśród pamiątek prężnego rozwoju w historii wyspy zachował się gabinet stomatologiczny z pełnym wyposażeniem. Po odkryciu w 1959 r. bogatych podmorskich złóż węgla spokojna dotąd wysepka została […]
14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi 14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi

14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi

14 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Cukrzycy, ustanowiony w 1991 r. przez Międzynarodową Federację Diabetologiczną i Światową Organizację Zdrowia. Hasło tegorocznych obchodów – „Cukrzyca a dobre samopoczucie w pracy” – zwraca uwagę na funkcjonowanie osób z cukrzycą w miejscu pracy, czyli w przestrzeni, w której spędzają znaczną część dnia i która w istotny sposób wpływa na ich zdrowie. Światowy Dzień Cukrzycy został ustanowiony w 1991 r. przez Międzynarodową Federację Diabetologiczną (IDF) i Światową Organizację Zdrowia […]
Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek

Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek

Leczenie protetyczne pacjentów po zabiegach resekcyjnych lub urazach w obszarze części twarzowej czaszki należy do najtrudniejszych problemów w terapii, przed którymi staje lekarz protetyk. Zadaniem takich uzupełnień jest przede wszystkim ograniczenie widocznej deformacji poprzez poprawę estetyki twarzy oraz, o ile to możliwe, poprawę funkcji. Zaopatrzenie chorego w protezę twarzy ma niebagatelne znaczenie dla jego psychiki i niejednokrotnie pomaga pacjentowi ponownie odnaleźć się w społeczeństwie, wrócić do życia […]

Treści przeznaczone wyłącznie dla profesjonalistów medycznych

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, dostęp do części treści portalu Dentonet.pl jest przeznaczony wyłącznie dla profesjonalistów medycznych: lekarzy dentystów, higienistek stomatologicznych, asystentek stomatologicznych, techników dentystycznych oraz innych osób wykonujących zawód medyczny.

Ważne zastrzeżenie

Jeżeli nie jesteś profesjonalistą medycznym, możesz korzystać wyłącznie ze strefy ogólnej, przeznaczonej dla pacjentów i osób niezwiązanych zawodowo z medycyną.

Oświadczam, że jestem profesjonalistą medycznym w rozumieniu MDR i chcę uzyskać dostęp do treści specjalistycznych.