Przejdź do treści
Dentonet.pl Strzałka w prawo Lekarz Strzałka w prawo Jak technologia 3D wspiera naukę protetyki stomatologicznej

Jak technologia 3D wspiera naukę protetyki stomatologicznej

Aleksandra

Dr Rafael Pacheco – wykładowca protetyki w Dental College of Georgia – opracował innowacyjne narzędzie dydaktyczne, które rewolucjonizuje sposób nauczania tej dziedziny. Dzięki wykorzystaniu technologii 3D studenci mogą szczegółowo analizować każdy etap leczenia z zastosowaniem koron protetycznych w dowolnym momencie – na komputerze, tablecie lub smartfonie. Nowatorskie rozwiązanie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno ze strony studentów, jak i kadry akademickiej, a jego autor planuje dalszy rozwój projektu, także w kierunku wirtualnej rzeczywistości.

Jak technologia 3D wspiera naukę protetyki stomatologicznej

Aby zostać dobrym stomatologiem nie wystarczy sama wiedza – ważne są również precyzja i doskonała koordynacja manualna. W procedurach protetycznych, np. opracowywaniu tkanek zęba pod koronę, nawet najmniejsze niedociągnięcie może skutkować poważnymi komplikacjami. Nauczenie studentów tak skomplikowanych działań jest więc wyjątkowo trudne.

Dr Rafael Pacheco – specjalista protetyki stomatologicznej, wykładowca na Dental College of Georgia (DCG) przy Augusta University – dostrzegł lukę w tradycyjnym sposobie nauczania tej dziedziny stomatologii gdy pracował na University of Detroit Mercy. Zauważył, że studenci często nie byli w stanie odtworzyć prezentowanych etapów zabiegów, ponieważ nie zauważali wszystkiego, co w danej chwili było pokazywane na ekranie.

Widziałem, że coś im umyka – jeden moment nieuwagi, oderwanie wzroku od ekranu – i tracili kontekst. Przez to nie rozumieli w pełni procedury – mówi dr Pacheco.

Nieocenione okazało się wcześniejsze doświadczenie dr. Pacheco jako… projektanta graficznego. Zadał sobie pytanie: co by było, gdyby studenci mogli oglądać każdy etap przygotowania zęba w trójwymiarze, obracać model, przybliżać detale i wracać do dowolnego momentu?

Od pomysłu do cyfrowego podręcznika

Dr Pacheco rozpoczął prace nad narzędziem edukacyjnym, które krok po kroku pokazuje proces opracowywania tkanek zęba pod koronę – w formie interaktywnych modeli 3D. Każdy etap był fotografowany, skanowany za pomocą nowoczesnego skanera wewnątrzustnego, a następnie udostępniany studentom na dedykowanej platformie online.

Studenci mogli przeglądać modele na komputerze, tablecie lub telefonie. Każdy arkusz ćwiczeniowy zawierał zdjęcie danego etapu i kod QR przekierowujący do modelu 3D. – Zrobiłem trzy takie arkusze i reakcja była niesamowita. Studenci siadali, otwierali materiały i porównywali swoje działania z modelami. To było coś, czego naprawdę im brakowało – wspomina dr Pacheco.

Projekt szybko zyskał uznanie – jego opis został opublikowany w „Journal of Dental Education”, a prezentacje narzędzia miały miejsce podczas międzynarodowych konferencji stomatologicznych. Obecnie trwają prace nad wersją w wirtualnej rzeczywistości i pozyskiwaniem funduszy na dalszy rozwój.

Od pasji do współpracy i realnej zmiany w edukacji

Po przeprowadzce z University of Detroit Mercy do Dental College of Georgia pod koniec 2022 r. dr Pacheco wdrożył swoje rozwiązanie na zajęciach z protetyki. W realizacji projektu wspierała go żona – dr Gabriela Magalhães, również wykładowczyni DCG. – Rafael ma mnóstwo świetnych pomysłów, ale nie zawsze ma czas na ich realizację. Zdecydowaliśmy jednak, że działamy. On przygotowywał zęby, a ja skanowałam i robiłam zdjęcia – mówi dr Magalhães.

Do 2024 r. powstały kompletne, trójwymiarowe podręczniki – zawierające nie tylko obrazy 3D, ale także wskazówki dotyczące narzędzi niezbędnych na każdym etapie pracy. Studenci mogą dowolnie obracać model, przybliżać szczegóły, a wszystko to jest zsynchronizowane z demonstracjami prowadzonymi na żywo.

Reakcje studentów nie pozostawiają wątpliwości – nowoczesna technologia ułatwia zrozumienie przestrzennych aspektów stomatologii, znacznie podnosząc efektywność nauczania. – To było ekscytujące – w końcu widzimy, jak wygląda ząb ze wszystkich możliwych stron, a nie tylko na statycznym slajdzie PowerPointa – mówi Rachel Dobbs, studentka II roku stomatologii.

Edukacja bez granic

Dr Pacheco marzy, by jego narzędzie trafiło do innych uczelni i wykładowców w całym kraju. Już teraz udziela wsparcia kolegom po fachu, ucząc ich, jak tworzyć własne wersje modeli 3D i materiały dydaktyczne. Jak podkreśla, jego celem nie jest przypisywanie sobie sukcesu, ale zmiana sposobu, w jaki przyszli lekarze uczą się precyzyjnych procedur.

Prof. Rodway Mackert, emerytowany wykładowca DCG, nie kryje uznania dla młodszego kolegi. – Wielu studentów ma trudność z wyobrażeniem sobie trójwymiarowej struktury zęba i tego, jak powinien wyglądać po przygotowaniu. Narzędzie dr. Pacheco to przełom – pomaga zrozumieć każdy etap pracy, nie tylko efekt końcowy – podkreśla.

Dzięki połączeniu wiedzy stomatologicznej, pasji do technologii i dbałości o szczegóły, dr Pacheco może wprowadzić edukację stomatologiczną w zupełnie nową erę.

Innowacyjne technologie, przede wszystkim cyfrowe, od kilkunastu lat rewolucjonizują stomatologię. Jedną z dziedzin, która dzięki cyfryzacji rozwinęła się najbardziej, jest protetyka. – Jest to narzędzie, które umożliwia nam niektóre rzeczy, których analogowo nie bylibyśmy w stanie zrobić – mówi dr n. med. Marcin Szerszeń, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, asystent naukowo-dydaktyczny w Katedrze Protetyki Stomatologicznej WUM, pasjonat najnowszych rozwiązań technologicznych w zakresie protetyki stomatologicznej. – W rękach odpowiedniej osoby, która wie, jak tym narzędziem zarządzać, może np. pomóc budować właściwy przepływ informacji między lekarzem a pacjentem, opiekunem pacjenta czy laboratorium protetycznym – dodaje.

Źródło: https://jagwire.augusta.edu

Proponowane

Wrocław: Uniwersytet Medyczny z awansem w rankingu THE WUR by Subject 2025 Wrocław: Uniwersytet Medyczny z awansem w rankingu THE WUR by Subject 2025

Wrocław: Uniwersytet Medyczny z awansem w rankingu THE WUR by Subject 2025

Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu jest liderem wśród polskich uczelni w kategorii Medical and Health w rankingu THE WUR by Subject 2025. Awansował też z miejsc 401-500 na 301-400 w świecie – podała uczelnia w komunikacie. Drugie miejsce z polskich uczelni zajął Uniwersytet Jagielloński (pozycja 401-500 w świecie), na trzecim uplasował się Gdański Uniwersytet Medyczny (pozycja 601-800 w świecie). – Pierwsze miejsce w Polsce w obszarze nauk medycznych i o zdrowiu nasza […]
Studia stomatologiczne w Polsce. Uczelnie, jakie przedmioty zdawać na maturze, rekrutacja na kierunek lekarsko-dentystyczny Studia stomatologiczne w Polsce. Uczelnie, jakie przedmioty zdawać na maturze, rekrutacja na kierunek lekarsko-dentystyczny

Studia stomatologiczne w Polsce. Uczelnie, jakie przedmioty zdawać na maturze, rekrutacja na kierunek lekarsko-dentystyczny

Marzysz o karierze lekarza dentysty? Studia stomatologiczne w Polsce – choć należą do najbardziej wymagających kierunków – cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Dowiedz się, jakie uczelnie prowadzą kształcenie na kierunku lekarsko-dentystycznym, jakie przedmioty musisz zdawać na maturze oraz jak wygląda proces rekrutacji! Stomatologia to dziedzina zajmująca się diagnostyką, leczeniem oraz profilaktyką chorób jamy ustnej. W Polsce studia na kierunku lekarsko-dentystycznym cieszą się dużym prestiżem i popularnością wśród […]
Perspektywy 2025: najlepsze studia stomatologiczne – w Krakowie Perspektywy 2025: najlepsze studia stomatologiczne – w Krakowie

Perspektywy 2025: najlepsze studia stomatologiczne – w Krakowie

Najlepsze studia stomatologiczne w Polsce prowadzone są na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie – wynika z rankingu Perspektywy 2025. Najlepsze uczelnie o profilu strice medycznym to ex aequo Gdański Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet Medyczny w Łodzi i Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. W ogólnym Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2025 zwyciężył Uniwersytet Warszawski, wyprzedzając Uniwersytet Jagielloński i Politechnikę Warszawską. Uniwersytet Warszawski zwyciężył w Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2025, wyprzedzając Uniwersytet Jagielloński i Politechnikę […]
Limity przyjęć na studia stomatologiczne 2025/2026 – jest projekt rozporządzenia Limity przyjęć na studia stomatologiczne 2025/2026 – jest projekt rozporządzenia

Limity przyjęć na studia stomatologiczne 2025/2026 – jest projekt rozporządzenia

Ministerstwo zdrowia – w porozumieniu z ministerstwem nauki i szkolnictwa wyższego – skierowało do konsultacji publicznych projekt rozporządzenia określający limit przyjęć na studia na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym na poszczególne uczelnie w roku akademickim 2025/2026. Proponowany przez resort limit przyjęć na stomatologię wynosi łącznie 1441 miejsc. Jak wynika z projektu rozporządzenia, w roku akademickim 2025/2026 limit przyjęć na studia na kierunku lekarsko-dentystycznym ma wynieść łącznie 1441 miejsc, w tym: – na jednolitych studiach […]

Najnowsze

Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266 Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266

Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266

Plazmocytoma głowy i szyi z rozległym odkładaniem amyloidu – opis przypadku, higiena jamy ustnej kluczem do lepszej kontroli glikemii, duży potencjał druku 3D w tworzeniu uzupełnień protetycznych, uczucie wstydu – bariera w dostępie do leczenia stomatologicznego, reforma bez pieniędzy. Za nowoczesne materiały zapłacą dentyści – zachęcamy do zapoznania się z najciekawszymi wiadomościami z branży stomatologicznej z ostatnich dni! Plazmocytoma to rzadki nowotwór złośliwy wywodzący się z monoklonalnych komórek plazmatycznych. […]
Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima

Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima

Na zachodnim krańcu Japonii położona jest niewielka Ikeshima – jedna z prawie 7000 wysp, które zajmuje Kraj Kwitnącej Wiśni. Jeszcze pod koniec ubiegłego wieku Ikeshima tętniła życiem, a dziś jest niemal opuszczona – podobnie jak jej infrastruktura. Wśród pamiątek prężnego rozwoju w historii wyspy zachował się gabinet stomatologiczny z pełnym wyposażeniem. Po odkryciu w 1959 r. bogatych podmorskich złóż węgla spokojna dotąd wysepka została […]
14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi 14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi

14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi

14 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Cukrzycy, ustanowiony w 1991 r. przez Międzynarodową Federację Diabetologiczną i Światową Organizację Zdrowia. Hasło tegorocznych obchodów – „Cukrzyca a dobre samopoczucie w pracy” – zwraca uwagę na funkcjonowanie osób z cukrzycą w miejscu pracy, czyli w przestrzeni, w której spędzają znaczną część dnia i która w istotny sposób wpływa na ich zdrowie. Światowy Dzień Cukrzycy został ustanowiony w 1991 r. przez Międzynarodową Federację Diabetologiczną (IDF) i Światową Organizację Zdrowia […]
Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek

Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek

Leczenie protetyczne pacjentów po zabiegach resekcyjnych lub urazach w obszarze części twarzowej czaszki należy do najtrudniejszych problemów w terapii, przed którymi staje lekarz protetyk. Zadaniem takich uzupełnień jest przede wszystkim ograniczenie widocznej deformacji poprzez poprawę estetyki twarzy oraz, o ile to możliwe, poprawę funkcji. Zaopatrzenie chorego w protezę twarzy ma niebagatelne znaczenie dla jego psychiki i niejednokrotnie pomaga pacjentowi ponownie odnaleźć się w społeczeństwie, wrócić do życia […]

Treści przeznaczone wyłącznie dla profesjonalistów medycznych

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, dostęp do części treści portalu Dentonet.pl jest przeznaczony wyłącznie dla profesjonalistów medycznych: lekarzy dentystów, higienistek stomatologicznych, asystentek stomatologicznych, techników dentystycznych oraz innych osób wykonujących zawód medyczny.

Ważne zastrzeżenie

Jeżeli nie jesteś profesjonalistą medycznym, możesz korzystać wyłącznie ze strefy ogólnej, przeznaczonej dla pacjentów i osób niezwiązanych zawodowo z medycyną.

Oświadczam, że jestem profesjonalistą medycznym w rozumieniu MDR i chcę uzyskać dostęp do treści specjalistycznych.