Przejdź do treści
Dentonet.pl Strzałka w prawo Lekarz Strzałka w prawo Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt?

Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt?

Tomasz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą zdarzyć się sytuacje losowe, na które pacjent nie ma wpływu i nie będzie w stanie zgłosić się na leczenie, ale to tylko niewielka część wizyt, które nie dochodzą do skutku.

Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt?

Jak odnosić się do (licznych) sytuacji, gdy nie dzieje się nic takiego, co wymagałoby rezygnacji z wizyty? I co może zrobić lekarz, aby takich sytuacji unikać? Temat ten podejmuje brytyjski serwis The Dentist.co.uk.

Skąd biorą się „znikający” pacjenci?

Nie brakuje pacjentów, którzy rzeczywiście zapominają o terminie wizyty, co tylko podkreśla znaczenie sprawnie działającego systemu przypomnień. Niestety, nie jest to jedyny powód nieobecności. Zbyt wysoka dla wielu osób cena leczenia i strach przed wizytą to kolejne poważne bariery utrudniające stawienie się pacjenta u dentysty, a dotyczy to szczególnie osób o gorszym statusie społeczno-ekonomicznym.

Powodem może być też lęk – szacuje się, że ponad połowa dorosłych Brytyjczyków boi się dentysty, a około 17% boi się tak bardzo, że całkowicie unika gabinetu dentystycznego. Za problemem tym stać może również edukacja stomatologiczna, a raczej jej brak – jeżeli pacjenci nie rozumieją, jak ważna jest rutynowa opieka dentystyczna, będą mniej zmotywowani, by przychodzić na umówione wizyty.

Nieodwołana wizyta – wpływ na pracę gabinetu

Opuszczanie przez pacjentów wizyt u dentysty ma wiele konsekwencji, w tym skutki logistyczne i ekonomiczne, co jest frustrujące, biorąc pod uwagę duże zapotrzebowanie na leczenie stomatologiczne. W ostatniej chwili pozyskanie pacjentów, w miejsce tych nieobecnych, może być trudne, jeśli nie niemożliwe – ale na tym etapie stomatolodzy zwykle nie mogą już wiele zrobić.

Należy również wziąć pod uwagę ekonomiczny wpływ nieobecności pacjentów na praktykę. Gabinet straci przychody z powodu wizyty, do której nie doszło oraz braku płatności za leczenie. Będzie to także strata czasu, niepotrzebny koszt włączonego oświetlenia, ogrzewania czy klimatyzacji, jak i koszt obecności personelu, który spada na właścicieli gabinetu.

Inny problem polega na tym, że stan zdrowia jamy ustnej pacjentów, którzy opuszczają wizyty, nie jest pod stałą kontrolą stomatologa. Czas leczenia ulega wtedy wydłużeniu, a prawdopodobieństwo wystąpienia nagłych przypadków u takich pacjentów wzrasta. Bez regularnych badań przesiewowych osoby takie są bardziej narażone na problemy ze zdrowiem jamy ustnej – od próchnicy po choroby dziąseł.

Jak przewidzieć niepojawienie się pacjentów i zapobiegać takim sytuacjom?

Jeżeli zespół dentystyczny jest w stanie ocenić pacjentów pod kątem ryzyka niestawienia się na wizyty, może to pomóc we wprowadzeniu stosowanych zabezpieczeń. W przewidywaniu tym pomocna jest ocena historii dotychczasowych wizyt pacjenta. Sugeruje się wykorzystanie danych z ostatnich 10 wizyt, aby ocenić prawdopodobieństwo, czy pacjent przyjdzie na wizytę w przyszłości. Co oczywiste, jest to możliwe tylko wtedy, gdy nie jest to nowy pacjent.

Rzeczą, od której warto zacząć, jest edukacja pacjentów – jeśli doceniają oni znaczenie higieny jamy ustnej i korzyści zdrowotne wynikające z regularnych wizyt, będą bardziej skłonni traktować je poważnie. Aby uniknąć absencji pacjentów, bardzo przydatny może być wspomniany wcześniej automatyczny system powiadomień pacjentów o zbliżającej się wizycie. Wiele programów do zarządzania praktyką oferuje tę usługę za pośrednictwem różnych, preferowanych przez pacjentów kanałów komunikacji (np. SMS-y czy maile). Innym pomysłem może być pobieranie kaucji lub kwoty za rezerwację wizyty. Ponieważ środki te zostaną wliczone w koszt wizyty, pacjent nie będzie w żaden sposób stratny, a jednocześnie może być bardziej zmobilizowany, aby nie przeoczyć swojej wizyty.

Opuszczone wizyty to utracone możliwości – zarówno dla gabinetu, jak i dla pacjentów. Chociaż nie da się zapobiec każdej z takich sytuacji, zminimalizowanie ryzyka niestawienia się na zaplanowanej wizycie przyniesie korzyści wszystkim osobom, których ten problem dotyczy.

Pacjent, z którym udało się dentyście zbudować trwałą relację, częściej wróci do takiego lekarza, będzie go polecał i będzie otwarty na przedstawiane mu propozycje leczenia. – To, czy pacjent ufa lekarzowi, bezpośrednio przekłada się na to, czy zaakceptuje plan leczenia i ile czasu zajmie przejście z nim przez ten proces – mówi Sergiusz Szajek, trener biznesu i coach, współpracujący m.in. z siecią Medicover Stomatologia.

T.H.

Źródło: https://www.the-dentist.co.uk/

Proponowane

Dysfagia: problem (także) pacjentów stomatologicznych Dysfagia: problem (także) pacjentów stomatologicznych

Dysfagia: problem (także) pacjentów stomatologicznych

Umiejętność prawidłowego połykania ma istotne znaczenie dla zdrowia jamy ustnej i ogólnego stanu pacjenta. Osobom zdrowym połykanie zwykle nie sprawia trudności, ale problemy w tym zakresie mogą prowadzić do poważnych ogólnoustrojowych i miejscowych problemów zdrowotnych, w tym także schorzeń stomatologicznych. Dysfagia występuje bardzo często u osób starszych i z niepełnosprawnościami, ponieważ może być powiązana z demencją, udarem, urazami mózgu, porażeniem mózgowym, chorobą Parkinsona lub stwardnieniem rozsianym. Wszystkie […]
AI w naukach stomatologicznych – szansa czy zagrożenie? AI w naukach stomatologicznych – szansa czy zagrożenie?

AI w naukach stomatologicznych – szansa czy zagrożenie?

W najnowszym artykule niemieckich naukowców, opublikowanym na łamach „Journal of Dental Research”, zwrócono uwagę na ogromny potencjał generatywnej sztucznej inteligencji w badaniach stomatologicznych, ale także ostrzeżono przed jej etycznymi i naukowymi pułapkami. Na łamach „Journal of Dental Research” oraz „JADA Foundational Science” ukazał się wspólny artykuł przeglądowy autorstwa prof. Falka Schwendicke z LMU Clinics w Monachium i jego grupy współpracowników, pod tytułem „Generative AI: Opportunities, Risks, and Responsibilities for […]
Sejm przyjął nowelizację ustawy antytytoniowej. Co się zmieni? Sejm przyjął nowelizację ustawy antytytoniowej. Co się zmieni?

Sejm przyjął nowelizację ustawy antytytoniowej. Co się zmieni?

Sejm uchwalił nowelizację ustawy antytytoniowej, która kompleksowo reguluje rynek elektronicznych papierosów i woreczków nikotynowych. Nowe przepisy zakazują ich sprzedaży osobom do 18. roku życia, przez Internet i w automatach. Poprawiają też nadzór nad składem tych produktów. Nie ma żadnych wątpliwości, że tradycyjne papierosy są szkodliwe dla zdrowia – dlatego są ściśle regulowane zarówno przez przepisy krajowe, jak i unijne. W ostatnich latach pojawiły się jednak nowe, równie groźne produkty – […]
USA: ustawa Trumpa odetnie 12 mln osób od opieki dentystycznej? USA: ustawa Trumpa odetnie 12 mln osób od opieki dentystycznej?

USA: ustawa Trumpa odetnie 12 mln osób od opieki dentystycznej?

Instytut CareQuest for Oral Health – wiodąca amerykańska organizacja non-profit działająca na rzecz równego i powszechnego dostępu do opieki stomatologicznej – ostrzega przed drastycznymi konsekwencjami nowej ustawy budżetowej, podpisanej przez prezydenta Donalda Trumpa jako część jego tzw. „wielkiej, pięknej ustawy”. Dokument zakłada znaczące cięcia w programie Medicaid – publicznym systemie ubezpieczeń zdrowotnych, z którego korzystają dziesiątki milionów Amerykanów o niskich dochodach. Szacuje się, że dostęp […]

Najnowsze

Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266 Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266

Stomatologiczny przegląd tygodnia – część 266

Plazmocytoma głowy i szyi z rozległym odkładaniem amyloidu – opis przypadku, higiena jamy ustnej kluczem do lepszej kontroli glikemii, duży potencjał druku 3D w tworzeniu uzupełnień protetycznych, uczucie wstydu – bariera w dostępie do leczenia stomatologicznego, reforma bez pieniędzy. Za nowoczesne materiały zapłacą dentyści – zachęcamy do zapoznania się z najciekawszymi wiadomościami z branży stomatologicznej z ostatnich dni! Plazmocytoma to rzadki nowotwór złośliwy wywodzący się z monoklonalnych komórek plazmatycznych. […]
Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima

Japonia: Opuszczony gabinet dentystyczny na wyspie Ikeshima

Na zachodnim krańcu Japonii położona jest niewielka Ikeshima – jedna z prawie 7000 wysp, które zajmuje Kraj Kwitnącej Wiśni. Jeszcze pod koniec ubiegłego wieku Ikeshima tętniła życiem, a dziś jest niemal opuszczona – podobnie jak jej infrastruktura. Wśród pamiątek prężnego rozwoju w historii wyspy zachował się gabinet stomatologiczny z pełnym wyposażeniem. Po odkryciu w 1959 r. bogatych podmorskich złóż węgla spokojna dotąd wysepka została […]
14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi 14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi

14 listopada – cukrzyca w centrum uwagi

14 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Cukrzycy, ustanowiony w 1991 r. przez Międzynarodową Federację Diabetologiczną i Światową Organizację Zdrowia. Hasło tegorocznych obchodów – „Cukrzyca a dobre samopoczucie w pracy” – zwraca uwagę na funkcjonowanie osób z cukrzycą w miejscu pracy, czyli w przestrzeni, w której spędzają znaczną część dnia i która w istotny sposób wpływa na ich zdrowie. Światowy Dzień Cukrzycy został ustanowiony w 1991 r. przez Międzynarodową Federację Diabetologiczną (IDF) i Światową Organizację Zdrowia […]
Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek

Epitezy stosowane w rehabilitacji protetycznej pacjentów z ubytkami tkanek

Leczenie protetyczne pacjentów po zabiegach resekcyjnych lub urazach w obszarze części twarzowej czaszki należy do najtrudniejszych problemów w terapii, przed którymi staje lekarz protetyk. Zadaniem takich uzupełnień jest przede wszystkim ograniczenie widocznej deformacji poprzez poprawę estetyki twarzy oraz, o ile to możliwe, poprawę funkcji. Zaopatrzenie chorego w protezę twarzy ma niebagatelne znaczenie dla jego psychiki i niejednokrotnie pomaga pacjentowi ponownie odnaleźć się w społeczeństwie, wrócić do życia […]

Treści przeznaczone wyłącznie dla profesjonalistów medycznych

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, dostęp do części treści portalu Dentonet.pl jest przeznaczony wyłącznie dla profesjonalistów medycznych: lekarzy dentystów, higienistek stomatologicznych, asystentek stomatologicznych, techników dentystycznych oraz innych osób wykonujących zawód medyczny.

Ważne zastrzeżenie

Jeżeli nie jesteś profesjonalistą medycznym, możesz korzystać wyłącznie ze strefy ogólnej, przeznaczonej dla pacjentów i osób niezwiązanych zawodowo z medycyną.

Oświadczam, że jestem profesjonalistą medycznym w rozumieniu MDR i chcę uzyskać dostęp do treści specjalistycznych.