Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Kto układa testy na LDEK i według jakich reguł?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Kto układa testy na LDEK i według jakich reguł?

Kto układa testy na LDEK i według jakich reguł?

Dziś, punktualnie o 11.00, rozpoczął się Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy. Jak zawsze, egzamin składa się z 200 zadań, na rozwiązanie których młodzi dentyści mają 4 godziny. Kim jednak są autorzy pytań testowych, w jaki sposób CEM weryfikuje poprawność poszczególnych poleceń i jakie kryteria decydują o tym, że dane pytanie znajdzie się (lub nie) w teście?

Okazuje się, że autorem zadań testowych może być każda osoba, która posiada tytuł specjalisty w danej dziedzinie medycznej. Wystarczy, że zarejestruje się na stronie CEM, wypełni elektroniczny formularz zgłoszeniowy i prześle do CEM papierową podpisaną wersję zgłoszenia. Po dopełnieniu tych formalności nowy autor otrzymuje dostęp do zamkniętej aplikacji, która umożliwia przesyłanie zadań testowych. Pytanie trafia następnie do recenzenta, który może je zaakceptować bez żadnych poprawek lub poprosić autora o uzupełnienie bądź uściślenie wskazanych fragmentów. Dopiero wtedy CEM decyduje o przyjęciu pytania i wykorzystaniu na potrzeby LDEK-u.

Mimo że treść pytań jest weryfikowana przez CEM i recenzentów, po każdej sesji od 2 do 8 zadań jest unieważnianych z powodu takich czy innych uchybień lub wątpliwości związanych z konstrukcją pytania.

CEM oczekuje, że zadania testowe będą się cechować oryginalnością i reprezentować poziom merytoryczny odpowiadający wymogom egzaminu. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie zadań użytych na innych egzaminach oraz tłumaczenie zadań opublikowanych w piśmiennictwie obcojęzycznym.

Ponadto autorzy przy układaniu pytań muszą przestrzegać następujących zasad:
– W każdym zadaniu testowym powinni przewidzieć 5 odpowiedzi (oznaczonych literami A., B., C., D., E.). Prawidłowa może być tylko jedna odpowiedź.

– Wszystkie odpowiedzi powinny mieć zbliżoną długość i wraz z poleceniem głównym tworzyć gramatycznie poprawną całość.

– Każde zadanie musi zawierać – oprócz treści i odpowiedzi – uzasadnienie poprawności wskazanej prawidłowej odpowiedzi oraz niepoprawności pozostałych.

– Do każdego pytania powinno być wskazane źródło, w oparciu o które można zweryfikować poprawność odpowiedzi – w przypadku dziedzin medycznych źródło powinno być zgodne z zaleceniami konsultanta krajowego w tej dziedzinie.

– Autor powinien również ocenić trudność pytania w trzystopniowej skali (łatwe, średnio trudne, trudne) oraz wskazać stopień taksonomii skali Blooma (1 stopień – odtwarzanie zapamiętanych informacji, 2 stopień – kojarzenie dwóch lub więcej zapamiętanych faktów, 3 stopień – wymaga analizy szerszego zasobu wiedzy i formułowania wniosków na tej podstawie).

Oczywiście, autor jest zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy wszystkich informacji związanych z opracowaniem zadania testowego. Absolutnie nie wolno mu udostępniać treści zadań testowych studentom, lekarzom oraz specjalizantom z działu objętego problematyką zadań. Za niedochowanie tajemnicy może ponieść nie tylko odpowiedzialność karną, ale i cywilną (odszkodowawczą) uregulowaną w art. 415 i 471 Kodeksu cywilnego.

CEM dba o to, aby zakres i poziom trudności poszczególnych sesji egzaminu był porównywalny, dlatego że jego wynik służy postępowaniu kwalifikacyjnemu przy rozpoczynaniu specjalizacji. Czy tak jest w istocie i czy pytania w obu sesjach faktycznie reprezentują podobny poziom, powinniśmy spytać zdających w tym roku młodych lekarzy :-))

B.Sz.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

test na koronawirusa - Dentonet.pl
Prof. Krzysztof Książek: masowe testy na COVID są konieczne Lekarz

System opieki zdrowotnej musi iść w kierunku wykonywania masowo testów na obecność koronawirusa – powiedział PAP prof. dr hab. n. med. Krzysztof Książek z Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. – Już od sześciu-siedmiu miesi...

testy na SARS-CoV-2 - Dentonet.pl
Poznań: szybsze nowe testy wykrywające SARS-CoV-2 Lekarz

Naukowcy z Instytutu Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu (IChB PAN) opracowali kolejną wersję testu na obecność SARS-CoV-2, która jest dwa razy szybsza od ostatniej generacji. Kierownik Pracowni Genomiki IChB PAN dr Luiza Handsch...

testy na SARS-CoV-2 - Dentonet.pl
Obowiązkowe testy na koronawirusa nie dla medyków Lekarz

Ministerstwo zdrowia przypomina, że osoby wykonujące zawód medyczny lub sprawujące opiekę nad osobami przebywającymi w domach pomocy społecznej nie są zobowiązane do wykonywania testów na koronawirusa przed powrotem do pracy. Wykonywanie badań, w ty...

ROZWIŃ WIĘCEJ
tarcza antykryzysowa - Dentonet.pl
Skuteczność tarczy antykryzysowej według lekarzy dentystów Lekarz

W przeprowadzonej przez komisję stomatologiczną NRL wśród lekarzy dentystów ankiecie jeden z bloków tematycznych pytań dotyczył skuteczności tarczy antykryzysowej w zakresie praktyki stomatologicznej. Przypomnijmy – od 24 czerwca do 9 lipca komisja ...

staż podyplomowy - Dentonet.pl
Kto zapłaci za wykonane testy PCR u lekarzy stażystów? Lekarz

Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie poinformowała, że Rzecznik Praw Lekarza wniósł o wszczęcie postępowania wyjaśniającego do Ministerstwa Zdrowia w związku ze zgłoszeniami, które wpływały do biura rzecznika. Zgłoszenia dotyczą obowiązku wykonywania n...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres