Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Komunikacja z pacjentami w gabinecie stomatologicznym

Brak komentarzy | Publikacja:
Komunikacja z pacjentami w gabinecie stomatologicznym

Komunikacja z pacjentami w gabinecie stomatologicznym

Warto pamiętać, że pacjenci (w tym ci, którzy korzystają z gabinetów stomatologicznych) są bardzo wrażliwi na komunikację – sposób, w jaki się do nich zwracamy, w jaki się z nimi kontaktujemy. Ten czynnik biorą bardzo mocno pod uwagę, gdy oceniają pracę w gabinecie stomatologicznym. Dlatego kontakt z pacjentami wymaga nie tylko umiejętności medycznych, ale również psychologicznych, czy z zakresu marketingu, a nawet socjologii. Można stwierdzić, że pacjent gabinetu jest jednocześnie jego klientem, a to oznacza, że ma swoje wymagania i oczekiwania. Ma też doświadczenia z przeszłości – pozytywne i negatywne, a to może wpływać na jego sposób odnoszenia się do lekarza, czy asystentki. Warto mieć to na uwadze, że np. za nerwowym, czy aroganckim zachowaniem nie zawsze kryją się złe intencje, ale mogą też przykre zdarzenia. Co jest ważne w dobrej komunikacji z pacjentem?

1. należy zadbać, by wypowiadane słowa były zrozumiałe dla pacjenta
2. dobrze jest wypowiadać komunikaty pozytywne lub przynajmniej neutralne
3. najlepiej, aby wypowiadane zdania były krótkie, by zbytnio nie obciążać i tak już zestresowanego pacjenta, któremu dość trudno skupić się i zapamiętać to, o czym mówimy
4. to ważne, by wziąć pod uwagę wiek rozmówcy i dostosować się do niego – np. niektóre słowa mogą być niezrozumiałe dla starszych osób
5. wskazane jest, by używać słów uspokajających i łagodzących, które zneutralizują strach, czy niezadowolenie pacjenta
6. dobrze jest unikać słów, które mogą pacjentowi źle się kojarzyć: ból, strzykawka, skalpel, igła, krew

Nieoceniony jest też uśmiech, który wprawia innych w dobry nastrój i jest traktowany jako znak przyjaznego nastawienia. Oczywiście – im bardziej szczery, tym lepiej. Jeśli uśmiechamy się, bo naprawdę lubimy pacjentów, którzy do nas przychodzą – oni to na pewno odczują i będą chcieli odwiedzić nas znowu.

Źródło: „Komunikacja w gabinecie stomatologicznym w optyce pacjenta: ekonomia komunikacji” dr n. ekon. M. Szumska „e-Dentico” 1(41)/13


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dentofobia
Dentofobia, czyli czego boi się pacjent w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

Ból brzucha, potliwość dłoni czy ogólne rozdrażnienie to dolegliwości, które mogą występować u pacjenta przed wizytą u dentysty. Ciekawe są doniesienia naukowe dotyczące głównych źródeł strachu pacjenta w gabinecie. Z badań naukowych wynika, że około...

ochrona danych pacjentów - Dentonet.pl
Ochrona danych osobowych w gabinecie stomatologicznym Lekarz

28 stycznia obchodzimy Dzień Ochrony Danych Osobowych. Przy tej okazji przypominamy, w jaki sposób należy chronić dane pacjentów w gabinecie stomatologicznym.Do maja 2018 r. gabinety stomatologiczne obowiązywała w zakresie ochrony danych osobowych pa...

ROZWIŃ WIĘCEJ
stany nagłe
Stany nagłe w gabinecie stomatologicznym - będą wytyczne PTS i PRR Lekarz

Wytyczne w zakresie ogólnoustrojowych stanów nagłych zagrożenia zdrowotnego są powszechnie dostępne. Nikt do tej pory nie pokusił się jednak o sprecyzowanie rekomendacji do sytuacji, które mogą wydarzyć się w gabinecie stomatologicznym. Jako pierwsi ...

koronawirus - Dentonet.pl
Łańcut: koronawirus w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak poinformował portal lancut.gada.pl, u pracowników jednego z gabinetów stomatologicznych na terenie powiatu wykryto koronawirusa. Kwarantannie poddano w związku z tym 116 osób. Po otrzymaniu informacji o pozytywnym wyniku testu na koronawirusa u ...

dentist 4373290 1920
Hejt w gabinecie stomatologicznym? To zdarza się zbyt często! Lekarz

Ponad połowa polskich lekarzy dentystów miała nieprzyjemne sytuacje w gabinetach, gdzie pacjenci stawali się agresywni czy wulgarni. Na szczęście większość lekarzy mających takie doświadczenia podkreśla, że są to sporadyczne przypadki.  Dane te poch...

odpady medyczne - Dentonet.pl
Gospodarowanie odpadami w gabinecie stomatologicznym Asysta

Segregacja i przechowywanie odpadów medycznych to jedne z najważniejszych reguł bezpieczeństwa w gabinecie stomatologicznym. Pozwala to chronić zdrowie zarówno pracowników gabinetu, jak i pacjentów, a jednocześnie dbać o środowisko naturalne.Jedną z ...

pierwsza pomoc - Dentonet.pl
Stany nagłe w gabinecie stomatologicznym [video] Asysta

– Zapraszam do udziału w konferencji ASYSDENT, podczas której będę prowadził wykład dotyczący profesjonalnych zasad organizacji działań w sytuacjach nagłego zagrożenia życia w gabinecie. Wiele osób twierdzi, że ma w tej dziedzinie wiedzę, posiada cer...

Mycie rąk - Dentonet.pl
Mycie i dezynfekcja rąk w gabinecie stomatologicznym - cel oraz zasady Asysta

Mycie i dezynfekcja (odkażanie) rąk są najważniejszymi czynnościami w zapobieganiu zakażeniom. Zabiegi higieniczne rąk redukują znacznie ryzyko przeniesienia mikroorganizmów patogennych, co ma olbrzymie znaczenie w gabinetach stomatologicznych. Najwi...

SF9A0814
"W gabinecie stomatologicznym warto pilnować siebie nawzajem" Asysta

Wielogodzinna praca w wymuszonej pozycji nie pozostaje bez wpływu na zdrowie fizyczne lekarza dentysty czy higienistki stomatologicznej.- Warto nawzajem się pilnować i zwracać sobie uwagę na sylwetkę podczas pracy - mówi fizjoterapeuta i osteopata, R...

pacjent nefrologiczny
PTS: pacjent nefrologiczny w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak informuje Polskie Towarzystwo Stomatologiczne na swojej stronie internetowej, coraz częstszym wyzwaniem dla lekarzy dentystów są choroby nerek i nadciśnienie tętnicze u dzieci i młodzieży, które są powiązane ze zmianami w jamie ustnej i próchnicą...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji