Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Komunikacja z pacjentami w gabinecie stomatologicznym

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Komunikacja z pacjentami w gabinecie stomatologicznym

Komunikacja z pacjentami w gabinecie stomatologicznym

Warto pamiętać, że pacjenci (w tym ci, którzy korzystają z gabinetów stomatologicznych) są bardzo wrażliwi na komunikację – sposób, w jaki się do nich zwracamy, w jaki się z nimi kontaktujemy. Ten czynnik biorą bardzo mocno pod uwagę, gdy oceniają pracę w gabinecie stomatologicznym. Dlatego kontakt z pacjentami wymaga nie tylko umiejętności medycznych, ale również psychologicznych, czy z zakresu marketingu, a nawet socjologii. Można stwierdzić, że pacjent gabinetu jest jednocześnie jego klientem, a to oznacza, że ma swoje wymagania i oczekiwania. Ma też doświadczenia z przeszłości – pozytywne i negatywne, a to może wpływać na jego sposób odnoszenia się do lekarza, czy asystentki. Warto mieć to na uwadze, że np. za nerwowym, czy aroganckim zachowaniem nie zawsze kryją się złe intencje, ale mogą też przykre zdarzenia. Co jest ważne w dobrej komunikacji z pacjentem?

1. należy zadbać, by wypowiadane słowa były zrozumiałe dla pacjenta
2. dobrze jest wypowiadać komunikaty pozytywne lub przynajmniej neutralne
3. najlepiej, aby wypowiadane zdania były krótkie, by zbytnio nie obciążać i tak już zestresowanego pacjenta, któremu dość trudno skupić się i zapamiętać to, o czym mówimy
4. to ważne, by wziąć pod uwagę wiek rozmówcy i dostosować się do niego – np. niektóre słowa mogą być niezrozumiałe dla starszych osób
5. wskazane jest, by używać słów uspokajających i łagodzących, które zneutralizują strach, czy niezadowolenie pacjenta
6. dobrze jest unikać słów, które mogą pacjentowi źle się kojarzyć: ból, strzykawka, skalpel, igła, krew

Nieoceniony jest też uśmiech, który wprawia innych w dobry nastrój i jest traktowany jako znak przyjaznego nastawienia. Oczywiście – im bardziej szczery, tym lepiej. Jeśli uśmiechamy się, bo naprawdę lubimy pacjentów, którzy do nas przychodzą – oni to na pewno odczują i będą chcieli odwiedzić nas znowu.

Źródło: „Komunikacja w gabinecie stomatologicznym w optyce pacjenta: ekonomia komunikacji” dr n. ekon. M. Szumska „e-Dentico” 1(41)/13


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dziecko w gabinecie - Dentonet.pl
Dziecko w twoim gabinecie: 5 porad, które usprawnią wizytę Lekarz

Wielu lekarzy dentystów obawia się przyjmować dzieci. Zakładają, że nie poradzą sobie z płaczem, napadami złości i brakiem współpracy malucha, który nijak nie chce zrozumieć, że leczenie służy jego zdrowiu. Oczywiście wskazane są wizyty adaptacyjne, ...

Rękawiczki dla lekarza dentysty – jakie? Lekarz

Stosowanie jednorazowych rękawiczek w gabinecie stomatologicznym to konieczność – zarówno ze względu na bezpieczeństwo pacjenta, jak i lekarza. Na rynku znaleźć można jednak kilka rodzajów rękawiczek jednorazowych. Jak wybrać te najlepsze?Pierwszą, n...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Jak można przełamać lęk dziecka przed wizytą u dentysty? Lekarz

Dla wielu dzieci pierwsza wizyta u dentysty może być przyczyną stresu i strachu, które mogą nawet rzutować na stosunek do leczenia stomatologicznego w przyszłości. Dlatego tak ważne jest, by mądrze przełamywać lęk dziecka przed dentystą – konieczna j...

Dentofobia, czyli czego boi się pacjent w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

Ból brzucha, potliwość dłoni czy ogólne rozdrażnienie to dolegliwości, które mogą występować u pacjenta przed wizytą u dentysty. Ciekawe są doniesienia naukowe dotyczące głównych źródeł strachu pacjenta w gabinecie. Z badań naukowych wynika, że około...

Szkolenia z ratownictwa dla lekarzy. Przypominamy zasady Lekarz

Zgodnie z zapisami ustawy o działalności leczniczej, lekarz powinien posiadać w gabinecie sprzęt niezbędny do udzielania pierwszej pomocy. Dotyczy to oczywiście także gabinetów stomatologicznych. Poza sprzętem, równie ważne (a może nawet ważniejsze) ...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres