Komunikacja interpersonalna coraz ważniejsza dla lekarzy
Komunikacja interpersonalna coraz ważniejsza dla lekarzy
Lekarze coraz bardziej czują potrzebę kształcenia się w zakresie komunikacji z pacjentem. Wzrost zainteresowania szkoleniami z komunikacji z pacjentem widzi doktor nauk humanistycznych socjolog Tomasz Sobierajski. Zdaniem Sobierajskiego jest tak dlatego, że lekarz w nawale pracy papierkowej ma coraz mniej czasu dla pacjenta, a chce być postrzegany przez niego pozytywnie. By tak było, musi dobrze komunikować swoje myśli. Lekarze coraz częściej proszą o wsparcie i szkolenia w zakresie komunikacji z pacjentem, jest to szczególnie ważne dla lekarzy prowadzących prywatne praktyki, którzy w ten sposób chcą podnosić jakość świadczonych usług.
– Problemy, które zgłaszają, są nierzadko podstawowe. Potrzebują podstawowych umiejętności i narzędzi, takich jak: podanie dłoni, kontakt wzrokowy, co i jak mówić, w jaki sposób zadawać pytania, by uzyskać cenne dla postawienia diagnozy informacje, co zrobić, by pacjent czuł się wysłuchany i zaopiekowany. Tym bardziej, że w badaniach oczekiwań pacjentów potrzeba wysłuchania okazała się ważniejsza od potrzeby wyleczenia! Lekarze powinni to również brać pod uwagę – wyjaśnia w wywiadzie przeprowadzonym przez portal Rynek Zdrowia Tomasz Sobierajski.
Sobierajski uważa także, że to uczelnie medyczne powinny na stałe wprowadzić do swojego programu nauczania zajęcia z komunikacji interpersonalnej, ponieważ w pracy lekarza jest ona niemal tak ważna, jak wiedza medyczna.
W dzisiejszych czasach lekarz musi być podwójnie sprawny, jeśli chodzi o komunikację, ponieważ w ostatnich 3 latach znacznie wzrosła liczba tzw. trudnych pacjentów – np. pacjentów roszczeniowych.
Tomasz Sobierajski pracuje obecnie nad poradnikiem komunikacji dla lekarzy. Publikacja ukaże się najprawdopodobniej w połowie tego roku. Będzie dostępna dla lekarzy za darmo, a także dostosowana do polskich realiów.
KL
źródło: rynekzdrowia.pl
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Naczelna Izba Lekarska we współpracy z Okręgowymi Izbami Lekarskimi angażuje się w pomoc dla lekarzy i lekarzy dentystów z Ukrainy wraz z rodzinami, którzy w wyniku napaści na Ukrainę znaleźli się na terenie Polski. Jak czytamy, prośbę o pomoc – po...
Pacjenci korzystający ze wspomaganego sztuczną inteligencją systemu zdalnego monitorowania DentalMonitoring są bardzo zadowoleni z możliwości, jakie daje to narzędzie. Doceniają m.in. wygodę i oszczędność czasu, zauważają, że pomaga im ono stosować s...
W ostatni weekend brytyjski serwis stomatologiczny Dentistry.co.uk podjął istotny temat, jakim jest komunikacja w gabinecie dentystycznym – zarówno z pacjentami, jak i pozostałymi członkami zespołu. W artykule wyjaśniono m.in. jak umiejętności w tym ...
W środę 23 listopada o godzinie 19:30 zapraszamy na kolejny webinar organizowany przez firmę Align Technology. Tematem wydarzenia będą korzyści wynikające z prawidłowo prowadzonej komunikacji między gabinetem a laboratorium dentystycznym. Niezrozumi...
Według raportów Watch Health Care, w ostatnich kilku latach czas oczekiwania na wizytę u specjalisty w Polsce wydłużył się o prawie dwa miesiące. Najdłuższe kolejki do lekarzy specjalistów w 2022 r. zarejestrowano u ortodontów (11,7 miesiąca) i neuro...
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano informację, że rozporządzenie ministra zdrowia z 13 czerwca 2023 r. w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów zostało skierowane do ogłoszenia. W dokumencie zostały określone ro...
Rozpoczęły się zapisy na kolejną turę bezpłatnych szkoleń dla lekarzy i lekarzy dentystów przygotowanych przez Ośrodek Kształcenia Naczelnej Izby Lekarskiej na okres styczeń-kwiecień 2024 r. Jak poinformowano w komunikacie na stronie Naczelnej Izby ...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
Minister edukacji i nauki w porozumieniu z ministrem zdrowia podpisał rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty. Znowelizowane standardy będą obowiązywały od roku akademickiego 2...
Lekarze są coraz mniej chętni do pracy w wielu miejscach i coraz mniej czasu przeznaczają na pracę w publicznej ochronie zdrowia - wynika z raportu OZZL „Jak zmienia się rynek pracy lekarzy? Lekarz jako pracownik 2020-2022”. W porównaniu do poprzedn...
Okręgowa Rada Lekarska w Łodzi w specjalnym apelu sprzeciwia się "kształceniu lekarzy i lekarzy dentystów w niemedycznych uczelniach zawodowych". Jak czytamy w opublikowanym komunikacie, niemedyczne uczelnie zawodowe nie gwarantują takiego poziomu ka...