Kiedy „opłaty covidowe” naruszają prawa pacjenta?
Kiedy „opłaty covidowe” naruszają prawa pacjenta?
Spis treści
W czasie trwania epidemii Rzecznik Praw Pacjenta wszczął 136 postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Dotyczyły one m.in. nieuzasadnionego pobierania tzw. „opłat covidowych” w placówkach medycznych współpracujących z NFZ-em.
Świadczenie usług medycznych w czasie pandemii koronawirusa wiąże się z koniecznością przestrzegania wielu bardzo rygorystycznych zasad sanitarnych, dotyczących m.in. dezynfekcji pomieszczeń oraz środków ochrony osobistej. Dla lekarzy i lekarzy dentystów to dużo większe niż wcześniej koszty związane z ich zakupem. Dlatego wiele gabinetów lekarskich i stomatologicznych zaczęło doliczać do cen świadczonych usług tzw. opłaty covidowe, mające na celu zrekompensować te koszty.
Prywatnie tak, na NFZ – nie
Czy jest to zgodne z prawem? Eksperci nie mają wątpliwości – prywatne gabinety mogą doliczać „opłaty covidowe” do cen swoich usług, przy czym pacjenci muszą być o nich wcześniej poinformowani. – Apeluję do wszystkich świadczących różne rodzaje usług, w szczególności do prywatnych gabinetów medycznych, o uczciwość i rzetelne informowanie o cenach i opłatach przed realizacją usług – apelował jakiś czas temu Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.
Niedopuszczalne są sytuacje, w których o dodatkowych kosztach pacjenci informowani są np. po zabiegu. Prawidłowość uwidaczniania cen w tym zakresie kontroluje Inspekcja Handlowa. Za nieprawidłowości w zakresie oznakowania cen może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 20 tys. zł.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku gabinetów – również stomatologicznych – współpracujących z NFZ-em. Tutaj dodatkowe opłaty są niedozwolone i naruszają prawa pacjenta. – Pacjent korzystający z pomocy medycznej w ramach NFZ nie może zostać obciążany dodatkowymi opłatami za środki do dezynfekcji. To kierownik placówki medycznej jest odpowiedzialny za stworzenie bezpiecznych warunków leczenia i zobowiązany jest on wdrożyć zgodne z aktualnymi zaleceniami działania profilaktyczne, do których m.in. należy zapewnienie płynu do dezynfekcji rąk – informował jeszcze w 2020 r. Rzecznik Praw Pacjenta.
136 postępowań RPP
W czasie trwania epidemii Rzecznik wszczął 136 postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Nieprawidłowości dotyczyły m.in. braku możliwości skontaktowania się z przychodnią za pomocą telefonu, wymagania przedstawienia testu na COVID-19 jako warunku przyjęcia do podmiotu leczniczego na planową hospitalizację w ramach NFZ-u, ale także pobierania opłat za środki ochrony przeciw wirusowi SARS-CoV-2 od pacjentów korzystających ze świadczeń na NFZ oraz zobowiązywania pacjentów do złożenia oświadczenia o zrzeczeniu się roszczeń za ewentualne zakażenie SARS-CoV-2 w przychodni przed udzieleniem świadczenia.
Placówki medyczne realizują decyzje Rzecznika Praw Pacjenta i zaprzestają stosowania tych praktyk. Co ważne, żadna z decyzji Rzecznika nie została uchylona przez sądy administracyjne.
O prawnych aspektach funkcjonowania gabinetów stomatologicznych w czasie pandemii rozmawiamy z mec. Ewą Mazur-Pawłowską, prawnikiem specjalizującym się w obsłudze gabinetów stomatologicznych. – Dokument, w którym pacjent zwalnia gabinet i lekarza z odpowiedzialności w kwestii ewentualnego zakażenia, może obrócić się przeciwko lekarzowi – przestrzega nasza rozmówczyni.
Źródła:
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej pozytywnie oceniło proponowane przez ministerstwo zdrowia zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty odnoszące się do uproszczonego trybu przyznawania warunkowego prawa wykonywania zawodu. Ministerstwo...
W Polsce od połowy maja statystyki koronawirusowe maleją, ale w całej Europie szerzy się wariant Delta. Najwięcej zakażeń odnotowuje się w tej chwili w Wielkiej Brytanii. Między innymi dlatego rząd przestrzega przed czwartą falą pandemii i już kreśli...
Nawet 350 zł wynosi tzw. opłata covidowa w niektórych prywatnych placówkach medycznych. Prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny apeluje do przedsiębiorców o uczciwość i rzetelne informowanie konsumentów o cenach i opłatach przed realizacją usług. Inspekcja Ha...
Lekarz dentysta praktykujący w amerykańskim mieście Salisbury (stan Maryland) usłyszał zarzuty karne w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstw finansowych, które na poważne straty naraziły firmy ubezpieczeniowe z branży medycznej. Jak oceniają...
W niektórych państwach, przede wszystkich tych ciężko dotkniętych przez pandemię COVID-19, władze zdecydowały się na budzący kontrowersje krok, by dostęp do miejsc takich jak hotele, restauracje, muzea czy kina miały tylko osoby w pełni zaszczepione....
Od 1 listopada 2021 r. personel medyczny otrzyma dodatkowe wynagrodzenie covidowe za każdą godzinę opieki nad pacjentem z podejrzeniem i z zakażeniem wirusem SARS-CoV-2. Dla placówek medycznych, które leczą pacjentów z COVID-19, oznacza to czytelniej...
Wysoka (choć wciąż dwukrotnie niższa niż w Polsce) inflacja uderza w dochody mieszkańców Zjednoczonego Królestwa. Niektórzy z nich muszą podejmować niełatwe decyzje, na co przeznaczyć dostępne środki, a z czego zrezygnować. Publiczny nadawca, BBC, ...
Jak poinformował portal Bankier.pl, niektóre gabinety stomatologiczne w czasie pandemii koronawirusa doliczają do standardowych rachunków za leczenie dodatkowe opłaty, które mają pokrywać zwiększone koszty środków ochrony osobistej. Opłata taka może ...
Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w specjalnym stanowisku wyraziło wątpliwość, czy umieszczanie na paragonie dokładnej nazwy świadczenia udzielonego pacjentowi nie będzie oznaczało złamania jego praw. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zapoznało s...
Rzecznik Praw Pacjenta poinformował, że gabinety stomatologiczne współpracujące z NFZ-em nie mogą domagać się od pacjentów tzw. opłaty epidemiologicznej za środki ochrony osobistej czy dezynfekcji. Rzecznik Praw Pacjenta w ostatnich tygodniach na sw...