Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

KER: reklama kropli do zębów mogła wprowadzać w błąd

Brak komentarzy | Publikacja:
KER: reklama kropli do zębów mogła wprowadzać w błąd

KER: reklama kropli do zębów mogła wprowadzać w błąd

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama telewizyjna barwiących kropli do zębów dla dzieci nie jest zgodna z powszechnie przyjętymi zasadami etyki reklamowej, zaś użyte w niej sformułowania mogły wprowadzać w błąd.

Od pewnego czasu w telewizji emitowana jest reklama barwiących kropli do zębów dla dzieci, produkowanych przez jedną z polskich firm farmaceutycznych. Według zaleceń producenta, krople należy stosować przed umyciem zębów – trzeba nanieść dwie krople na język i wypłukać usta wodą. Płytka nazębna zabarwi się wówczas na niebiesko. – Niebieskie zabarwienie zębów motywuje dzieci do ich dokładnego wyszczotkowania. Poprzez zabawę pomaga zweryfikować dokładne umycie zębów przez dziecko i poprawić technikę szczotkowania – czytamy.

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynął jednak wniosek, w którym zwrócono uwagę na przekaz sformułowany w reklamie telewizyjnej produktu. Kobieta stwierdza w niej, że dzięki kroplom „ma pewność, że zęby jej dziecka są czyste i zdrowe”. – Zapewnienie, że zęby dziecka są zdrowe po zastosowaniu kropli jest kłamstwem. Na jakiej podstawie matka może to twierdzić? – pyta wnioskodawca.

Komisja Etyki Reklamy dokonała więc analizy przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi, choć reklamodawca kategorycznie stwierdził, że nie uznaje jakichkolwiek kompetencji Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy ani żadnego z jego organów w zakresie orzekania w przedmiocie spółki lub jej działań (w tym reklam).

Po analizie Rada uznała, że użyte w reklamie sformułowanie, iż po zastosowaniu płynu pojawia się „pewność, że zęby dziecka są czyste i zdrowe” może nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy oraz wprowadzać odbiorców w błąd w odniesieniu do istotnych cech, w tym właściwości reklamowanego produktu. – Zespół zwrócił uwagę, iż zgodnie z przeznaczeniem produkt jest polecany dla dzieci w celu wskazania niedoczyszczonych miejsc i motywacji do starannej higieny jamy ustnej, a także dla dorosłych chcących poprawić technikę szczotkowania zębów. Produkt wybarwiający miejsca niedoczyszczone nie posiada zatem właściwości leczniczych ani też nie pozwala „typowemu konsumentowi”, który nie jest dentystą, na ocenę doczyszczenia miejsc trudno dostępnych (takich jak przestrzenie międzyzębowe, a szczególnie powierzchnie styczne zębów). Produkt pomaga jedynie zweryfikować dokładne umycie zębów, tym samym nie uzasadnione było zawarcie w reklamie powyższego zapewnienia o stanie zdrowia zębów – podkreślono.

Komisja Etyki Reklamy nie jest jednak organem właściwym do oceny zgodności z przepisami prawa, dlatego poleciła poinstruowanie wnioskodawcy o możliwości zwrócenia się do właściwych organów w celu dokładnego zbadania oraz dokonania wiążącej oceny przekazu reklamowego pod kątem jego zgodności z prawem.

Główny Inspektor Sanitarny zaleca, by w każdym przedszkolu w Polsce była możliwość szczotkowania zębów po każdym posiłku. To efekt wysokiego wskaźnika próchnicy wśród polskich dzieci. Co jest tego przyczyną? Okazuje się, że nie bez winy są rodzice i ich „niechęć” do stomatologów.

AF

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dziąsła - Dentonet.pl
Najczęstszy błąd w zarządzaniu tkankami miękkimi? Lekarz

- Brak planowania leczenia i procedur, które mają być wykonane u pacjenta - odpowiada krótko na postawione w tytule pytanie implantolog dr Michał Szczutkowski. Ważnym zagadnieniem bywają też obawy lekarza przed poinformowaniem pacjenta o potrzebie wy...

szczepionka przeciw HPV - Dentonet.pl
Dane wprowadzają w błąd? Dotychczas zaszczepiono 40% dentystów Lekarz

Ministerstwo Zdrowia opublikowało informacje na temat liczby zaszczepionych lekarzy i lekarzy dentystów. Wynika z niej, że dotychczas zaszczepiono 40% lekarzy dentystów wykonujących zawód oraz 46% lekarzy wykonujących zawód. Samorząd lekarski przypo...

Dentonet - dentysta sadysta skazany
Szamotuły: kradli produkty do wybielania zębów Lekarz

Kobieta i mężczyzna podejrzani o dwukrotną kradzież produktów do wybielania zębów w jednej z drogerii w Szamotułach usłyszeli zarzuty. Za kradzież może im grozić do 5 lat więzienia. 16 kwietnia br. w południe dyżurny policji w Szamotułach otrzymał z...

ROZWIŃ WIĘCEJ
kodeks karny
10 lat więzienia za błąd lekarza? NRL rozmawia z prezydentem Lekarz

Prezes NRL Andrzej Matyja i wiceprezes NRL Krzysztof Madej spotkali się z prezydentem Andrzejem Dudą. Rozmowa dotyczyła głównie krytykowanej przez samorząd lekarski nowelizacji art. 155 kodeksu karnego.Przypomnijmy – z zaproponowanych przez rząd zmia...

błąd medyczny - Dentonet.pl
Za błąd medyczny do więzienia? Protesty samorządu lekarskiego Lekarz

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się nowelizacji art. 37a Kodeksu karnego wprowadzonej na mocy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0, która zakłada, że za błąd medyczny lekarza lub lekarza dentysty we właściwie każdym przypadku grozić będzie tylko kara wię...

biodegradowalne szczoteczki - Dentonet.pl
Biodegradowalne szczoteczki do zębów hitem najbliższych lat? Asysta

W 2021 r. na terenie Unii Europejskiej wejdzie zakaz handlu plastikowymi produktami jednorazowymi: słomkami, patyczkami higienicznymi, sztućcami. Zastąpić je będą musiały produkty biodegradowalne – np. takie jak dostępne już w ekologicznych drogeriac...

dr Chomik 2 850x400
Najczęstszy błąd przy planowaniu leczenia? Idea "bez planu" Lekarz

- W bardzo niewielkim stopniu poruszana jest na studiach tematyka planowania wielodyscyplinarnego, która połączyłaby ze sobą wszystkie dziedziny stomatologii. Mam nadzieję, że po wysłuchaniu mojego wykładu słuchacze zostaną zainspirowani do szeroko p...

mycie zębów - Dentonet.pl
1 listopada w USA - Dzień Mycia Zębów Asysta

W Polsce 1 listopada to nostalgiczny dzień Wszystkich Świętych. Tymczasem w Stanach Zjednoczonych obchodzi się wówczas Narodowy Dzień Mycia Zębów. Data tego wydarzenia – wbrew pozorom – wcale nie jest przypadkowa.Narodowy Dzień Mycia Zębów został wpr...

Kolynos2
Pasta do zębów Kolynos, czyli reklama „na wnuczka” Lekarz

Naiwne staruszki najlepiej okrada się metodą „na wnuczka”. Domniemany „wnuczek” dzwoni do drzwi mieszkania osoby starszej i dezorientuje bajeczką o potrzebującej nagłej pomocy nieistniejącej babci, a następnie wyłudza, co się da. Dawniej metody nie b...

ministerstwo zdrowia - Dentonet.pl
"Zmiany w kodeksie karnym nie podwyższają kar za błąd medyczny" Lekarz

- Zgodnie z zapewnieniami Ministerstwa Sprawiedliwości (...) zmiany wprowadzane tą ustawą nie podwyższają kar za żadne przestępstwo, w tym również nie podwyższają kar za tzw. błąd lekarski, niezależnie od kwalifikacji prawnej takiego zachowania. (......

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji