Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Kampania edukacyjna „5 porcji warzyw, owoców lub soku”

Publikacja:
Kampania edukacyjna „5 porcji warzyw, owoców lub soku”

Kampania edukacyjna „5 porcji warzyw, owoców lub soku”

W marcu rozpoczęła się kolejna, szósta już odsłona kampanii edukacyjnej „5 porcji warzyw, owoców lub soku” – programu realizowanego przez Krajową Unię Producentów Soków. Jej celem jest promowanie i budowanie prawidłowych postaw żywieniowych wśród Polaków. Kampania ma szczególne znaczenie w obliczu ciągle zbyt niskiego spożycia owoców i warzyw w naszym kraju.

Celem działań realizowanych w ramach kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” jest edukowanie społeczeństwa na temat zdrowego odżywiania i prawidłowo zbilansowanej diety, której podstawą są warzywa i owoce. Program bazuje na zaleceniach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz jest zgodny z zaleceniami rady ds. diety, aktywności fizycznej i zdrowia przy ministrze zdrowia.

W szóstej edycji kampanii jej główne hasło 5 porcji zdrowia zostało wzbogacone o uzupełnienie „Owoc, warzywo lub sok”. Ma to zwrócić uwagę odbiorców na fakt, że niezbędnym elementem dbałości o zdrowie jest spożywanie owoców i warzyw, a szklanka soku może być jedną z pięciu zalecanych codziennie owocowo-warzywnych porcji. Podkreślona zostanie także rola opakowań soków – ich funkcjonalność, bezpieczeństwo i kwestie związane z ekologią.

W ramach kampanii realizowane będą szeroko zakrojone działania komunikacyjne w prasie, Internecie i radiu oraz działania edukacyjne z udziałem ekspertów z zakresu zdrowia i prawidłowego odżywiania. Po raz kolejny w akcji wezmą udział coraz chętniej angażujący się w nią blogerzy. – Polacy, podobnie jak pozostali Europejczycy, w większości nie spożywają owoców i warzyw w wystarczających ilościach. Konsumpcja jest niższa niż rekomendowane minimum 400 g dziennie na osobę: w 2016 r. wyniosła tylko około 280 g dziennie. Ponadto, najnowsze wytyczne dietetyków wskazują już nie na tylko na minimalną zalecaną liczbę 5 porcji warzyw i owoców, bo rekomendowanych jest już 7 porcji warzyw i owoców każdego dnia. Dlatego chcemy edukować i inspirować społeczeństwo oraz podpowiadać sprytne sposoby na włączenie warzyw i owoców do codziennego jadłospisu, np. w postaci szklanki soku. Zależy nam, żeby oprócz budowania świadomości, wśród konsumentów pojawiły się również realne nawyki sięgania po warzywa, owoce lub sok każdego dnia – mówi sekretarz generalny KUPS Barbara Groele.

W opublikowanej w 2016 r. przez Instytut Żywności i Żywienia uaktualnionej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, warzywa i owoce znalazły się u podstaw diety, a jedną z ich porcji może stanowić szklanka soku.

Które cukry szkodzą bardziej? Jak często spożywamy cukier nawet o tym nie wiedząc? Jaki jest wpływ cukru na stan zdrowia jamy ustnej? O tym wszystkim mówi w swojej prelekcji prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy w dziedzinie stomatologii dziecięcej. Prezentacja została zarejestrowana podczas konferencji „Gorzki smak cukru” w Naczelnej Izbie Lekarskiej w Warszawie.

AF

Fot. jarmoluk, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Tu nie boli
Ruszyła ogólnopolska kampania "Tu Nie Boli" Lekarz

O tym, że obawa pacjentów przed leczeniem stomatologicznym jest wciąż aktualnym zagadnieniem, nie trzeba przekonywać polskich lekarzy dentystów. Problem ten dostrzegli także organizatorzy kampanii „Tu Nie Boli”, którą zainaugurowała konferencja praso...

antybiotyki
Ruszyła kampania „Razem przeciwko antybiotykooporności” Lekarz

Zjawisko antybiotykooporności zostało uznane przez Światową Organizację Zdrowia za jedno z dziesięciu największych zagrożeń XXI wieku i może być przyczyną kryzysu współczesnej medycyny. W odpowiedzi na wyzwania związane z rosnącym zjawiskiem antybiot...

Perio  Family Doctors glowne
Perio&Family Doctors – rusza kampania EFP i WONCA Europe Lekarz

Europejska Federacja Periodontologii (European Federation of Periodontology, EFP) i Europejski Oddział Światowej Organizacji Lekarzy Rodzinnych (World Organization of Family Doctors, WONCA Europe) ruszają z kampanią Perio & Family Doctors, która ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
osteoporoza
„Zmierz się z osteoporozą” – ruszyła nowa kampania Lekarz

Kilka dni temu w Centrum Prasowym PAP odbyła się konferencja inicjująca kampanię społeczną „Zmierz się z osteoporozą”, która ma zwrócić uwagę opinii publicznej na konsekwencje osteoporozy. – Chcemy uwrażliwić środowisko medyczne na potrzebę monitorow...

dezynfekcja
Ruszyła kampania „Dezynfekcja tak, ale nie byle jak” Lekarz

Maski „odzieżowe” o minimalnej skuteczności, dostępne w każdym sklepiku płyny do dezynfekcji o budzącym wątpliwości składzie oraz spóźnione, niemal wymuszone obostrzenia w wersji light, które mają stwarzać pozory, że dba się o bezpieczeństwa rodaków ...

miesiac zdrowia jamy ustnej
Ruszyły Miesiąc Zdrowia Jamy Ustnej i kampania "Polska mówi #aaa" Lekarz

Od kilku lat marzec obchodzony jest jako Miesiąc Zdrowia Jamy Ustnej. Głównym punktem obchodów jest kampania „Polska mówi #aaa”, w ramach której w całej Polsce odbywają się m.in. bezpłatne instruktaże i przeglądy stomatologiczne. Marzec został ogłos...

szczepienie
"Potrzebna nowa kampania zachęcająca do szczepień" Lekarz

Przydałoby się już rozgrzewać nową kampanię promującą szczepienia przeciw COVID-19 – powiedział PAP prof. Marcin Czech z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, kierownik Zespołu ds. Kontroli Zakażań Szpitalnych. Jego zdaniem będzie ją trudniej przygo...