Kolejna odsłona kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”
Kolejna odsłona kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”
Już po raz VII Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) realizuje program „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, który ma na celu edukację społeczeństwa na temat zasad zbilansowanej diety, a także kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Tegoroczna edycja została również rozbudowana o program skierowany do szkół, aby zwrócić szczególną uwagę na edukację dzieci w zakresie zrównoważonej diety, bogatej w warzywa i owoce, w tym soki.
Edukacja na temat zasad zbilansowanej diety, istotnej roli warzyw, owoców i soków oraz kształtowanie prawidłowych postaw żywieniowych – to cele, które przyświecają działaniom podejmowanym w ramach kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” od 2008 r.
– Zgodnie z rekomendacjami Instytutu Żywności i Żywienia, a także zmianami wprowadzonymi w 2016 r. do Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, warzywa i owoce powinny być podstawą diety i należy spożywać ich minimum 400 g w ciągu dnia w podziale na 5 porcji, a jedną z nich może być szklanka soku (ok. 200 ml), także tego dostępnego w opakowaniach kartonowych. Konsumpcja warzyw, owoców i niskoprzetworzonych produktów z nich powstałych, na przykład soków, z roku na rok wzrasta. Ten fakt cieszy i świadczy o efektywności prowadzonych działań. Jednocześnie, mimo wzrostów konsumpcji tych produktów, zarówno Polska jak i inne kraje europejskie nadal borykają się ze zbyt niskim spożyciem warzyw lub owoców. W Polsce średnie spożycie jest poniżej rekomendacji i wynosi około 280 gramów na osobę na dzień. Niestety wiele osób pomija warzywa i owoce w swoim codziennym jadłospisie, a zgodnie z opiniami ekspertów z renomowanych ośrodków naukowych, obecność tych produktów w codziennej diecie ma niebagatelny wpływ na zdrowie, na przykład może mieć szczególne znaczenie w profilaktyce, a także leczeniu wielu chorób przewlekłych niezakaźnych np. choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu czy nowotworów – podkreśla Barbara Groele, sekretarz generalny KUPS.
Siódma kampania edukacyjna
W ramach VII edycji kampanii powstanie także program edukacyjny skierowany do szkół, który ma na celu zwrócenie uwagi na potrzebę edukacji w zakresie zbilansowanej diety już od najmłodszych lat, jej roli i znaczenia w procesie kształtowania prawidłowych postaw żywieniowych. – W tegorocznej edycji, poza kontynuacją dotychczasowych założeń programu, chcemy także dotrzeć z głównymi przekazami kampanii do edukatorów szkolnych, nauczycieli, dyrektorów, którzy podzielą się wiedzą o roli warzyw, owoców oraz ich przetworów, w tym soków, także tych w opakowaniach kartonowych, z dziećmi. Tym samym chcemy zwrócić uwagę, jak ważne jest kształtowanie właściwych postaw już od wczesnych lat. Prawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci zaprocentują bowiem korzyściami zdrowotnymi odczuwanymi na przestrzeni całego życia – podkreśla Groele.
Dlaczego biała herbata to najzdrowszy wyciąg ziołowy? Według uczonych z Kingstone University pomaga zapobiegać nie tylko chorobom układu krążenia, ale również próchnicy.
AF
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Od 1 czerwca wszystkie dzieci w wieku 12 i 13 lat będą mogły za darmo zaszczepić się przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV). Niestety, program ten nie doczekał się dotychczas odpowiedniej kampanii informacyjnej – podaje Prawo.pl. Według inform...
W ostatnich dniach jesteśmy świadkami znoszenia restrykcji związanych z COVID-19 (np. w Anglii) oraz stopniowego powrotu do normalności znanej sprzed pandemii (m.in. coraz powszechniejsze podróże Europejczyków po uzyskaniu tzw. „paszportu covidowego”...
Naczelna Izba Lekarska rozpoczęła zapisy na wiosenno-letnią sesję bezpłatnych szkoleń dla lekarzy i lekarzy dentystów. Będą one dotyczyły m.in. zagadnień prawnych, zarządzania, kompetencji miękkich oraz kwestii związanych z wykonywaniem zawodu. Więks...
Problem nieodwoływanych wizyt lekarskich to koszty dla systemu ochrony zdrowia i wydłużające się kolejki do lekarzy. Pod koniec września zainaugurowano drugą edycję kampanii „Odwołuję, nie blokuję”, której celem jest zwrócenie uwagi na problem nieodw...
Trwa kolejna edycja akcji Ekspertki Sensodyne, organizowanej przez firmę GSK – właściciela znanych na całym świecie marek produktów do higieny jamy ustnej, takich jak Sensodyne, Parodontax i Corega. Do programu dołączyło już ponad 1600 higienistek st...
Choć Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej oficjalnie obchodzony jest 20 marca, to tak naprawdę przez cały miesiąc odbywają się wydarzenia organizowane w ramach kampanii „Polska mów aaa”. Inicjatorem kampanii „Polska mówi aaa” jest Polskie Towarzystwo ...
Fundacja Lekarze Lekarzom – prowadzona przez Naczelną Izbę Lekarską – zakupiła kolejną karetkę dla Ukrainy. Tym razem trafi ona do Irpienia. W środę 25 maja spod siedziby NIL do Irpienia wyjechała nowa karetka zakupiona przez Fundację Lekarze Lekarz...
Nie milknie dyskusja na temat możliwości leczenia ortodontycznego przez lekarzy dentystów nieposiadających specjalizacji z ortodoncji. Głos w sprawie ponownie zabrał dr Andrzej Cisło, wiceprezes NRL i przewodniczący Komisji Stomatologicznej NRL. Pr...
Spółka Medical Inventi - wyłączny właściciel know-how, technologii i patentów dotyczących FlexiOss®, czyli innowacyjnego biokompozytu kościozastępczego - została laureatem Konkursu Lider Innowacji 2022 w kategorii „Medycyna i zdrowie”. Kompozyt kośc...
Już po raz 6. firma Marrodent organizuje w Polsce akcję Practice Pink, która jest międzynarodową inicjatywą charytatywną firmy Henry Schein. Do akcji mogą dołączyć wszyscy profesjonaliści z branży stomatologicznej – 5% ze sprzedaży wybranych, oznaczo...
W ministerstwie zdrowia odbyło się drugie posiedzenie rady ds. rozwoju stomatologii. Podjęto decyzję, że po świadczeniach z zakresu chirurgii i periodontologii kolejnym obszarem do zmian wyceny wartości punktu będzie protetyka. Przypomnijmy - minist...