Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Język migowy w gabinecie stomatologicznym – fanaberia czy konieczność?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Język migowy w gabinecie stomatologicznym – fanaberia czy konieczność?

Język migowy w gabinecie stomatologicznym – fanaberia czy konieczność?

Osoby głuche i głuchonieme bardzo niechętnie odwiedzają gabinety stomatologiczne i lekarskie, a na leczenie szpitalne zgadzają się jedynie w ostateczności. Z pewnością mają na to wpływ problemy z komunikacją – jedynie niewielki odsetek pracowników służby zdrowia potrafi porozumiewać się w języku migowym. Dlatego dobrym pomysłem na poszerzenie kompetencji przez asystentki stomatologiczne jest jego nauka.

Według rozmaitych statystyk, w Polsce żyje około 100 tys. osób głuchych, głuchoniemych i niedosłyszących. Napotykają one mnóstwo barier w porozumiewaniu się z osobami normalnie słyszącymi. Głusi i głuchoniemi z tego właśnie powodu rzadko odwiedzają gabinety stomatologiczne i lekarskie, a do szpitala zgłaszają się jedynie w ostateczności. Wpływ na taki stan rzeczy mają ich problemy z komunikacją – po pierwsze osoby głuche dość często słabo piszą i czytają, a w języku migowym potrafi się porozumiewać niewielki odsetek szeroko rozumianego personelu medycznego. Dlatego trudno jest zdiagnozować konkretną chorobę albo określić problem, z jakim pacjent zgłasza się do dentysty.

Profesjonalny gabinet stomatologiczny powinien charakteryzować się nie tylko najwyższym standardem medycznym, ale także przyjaznym i otwartym podejściem do pacjenta, także niepełnosprawnego pod względem słuchowym. Często czują się oni nierozumiani i trudno im przedstawić lekarzowi swój problem. Wychodząc naprzeciw tego typu sytuacjom, profesjonalny zespół stomatologiczny powinien opanować chociażby podstawy języka migowego. Dobrym pomysłem na poszerzenie kwalifikacji przez asystentkę stomatologiczną jest więc jego nauka. Umiejętność ta bardzo poprawi komunikację z pacjentem głuchym lub głuchoniemym, co jest przydatne zarówno jemu, jak i zespołowi medycznemu. Możliwość poinformowania stomatologa oraz asystentki o kłopotach, z którymi pacjent pojawił się w gabinecie, znacznie skraca czas leczenia oraz zwiększa jego efektywność.

Nauka języka migowego odbywa się na specjalnych kursach przeznaczonych dla pracowników służb medycznych. W jego trakcie uczestnicy poznają zarówno podstawowe zwroty grzecznościowe i komunikacyjne, ale także słownictwo ściśle powiązane ze świadczeniem usług zdrowotnych. Zazwyczaj kurs taki trwa około 30-60 godzin i kosztuje 400-600 zł. Asystentka stomatologiczna może zwrócić się do pracodawcy z wnioskiem o jego sfinansowanie lub dofinansowanie. Nowoczesny, świadomy potrzeb niepełnosprawnych pacjentów lekarz stomatolog z pewnością dostrzeże w tym szanse na podniesienie kwalifikacji swojego personelu oraz uatrakcyjnienie oferty gabinetu.

AF
Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leczenie osób w kryzysie psychicznym - Dentonet.pl
Leczenie stomatologiczne a problemy psychiczne pacjenta Lekarz

Do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęła informacja, że część pacjentów doświadczających kryzysu psychicznego jest odsyłana przez lekarzy dentystów do lekarza psychiatry po zaświadczenie o możliwości zastosowania w ich przypadku znieczulenia. Rzecznik Pra...

NWW dla pracowników medycznych - Dentonet.pl
Dodatkowe NNW dla personelu medycznego opłacane z budżetu? Asysta

Samorządy zawodów medycznych zaapelowały do premiera o objęcie personelu medycznego udzielającego świadczeń zdrowotnych w okresie epidemii ochroną ubezpieczeniową od następstw nieszczęśliwych wypadków. Jak czytamy w komunikacie, koszt ubezpieczeń mi...

turystyka stomatologiczna - Dentonet.pl
Obcokrajowcy leczą zęby w Polsce - atutem głównie niskie ceny Lekarz

Turystyka stomatologiczna w Polsce nabiera rozmachu. Z roku na rok polskie gabinety odwiedza coraz więcej Niemców, Brytyjczyków a nawet Skandynawów. Cudzoziemców przyciągają niższe ceny, wysoka jakość leczenia oraz nowocześnie wyposażone, komfortowe ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
NFZ - Dentonet.pl
NFZ obiecuje "prosty język" w komunikacji z pacjentem Pacjent

Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie - tu cytat - deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pa...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Telefoniczna Informacja Pacjenta od NFZ-u czynna całą dobę Pacjent

Przez 24 godziny, siedem dni w tygodniu konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta podpowiadają, gdzie można znaleźć pomoc medyczną w razie choroby, w nocy oraz dni wolne od pracy. Infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta of...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres