Język migowy w gabinecie stomatologicznym – fanaberia czy konieczność?
Język migowy w gabinecie stomatologicznym – fanaberia czy konieczność?
Osoby głuche i głuchonieme bardzo niechętnie odwiedzają gabinety stomatologiczne i lekarskie, a na leczenie szpitalne zgadzają się jedynie w ostateczności. Z pewnością mają na to wpływ problemy z komunikacją – jedynie niewielki odsetek pracowników służby zdrowia potrafi porozumiewać się w języku migowym. Dlatego dobrym pomysłem na poszerzenie kompetencji przez asystentki stomatologiczne jest jego nauka.
Według rozmaitych statystyk, w Polsce żyje około 100 tys. osób głuchych, głuchoniemych i niedosłyszących. Napotykają one mnóstwo barier w porozumiewaniu się z osobami normalnie słyszącymi. Głusi i głuchoniemi z tego właśnie powodu rzadko odwiedzają gabinety stomatologiczne i lekarskie, a do szpitala zgłaszają się jedynie w ostateczności. Wpływ na taki stan rzeczy mają ich problemy z komunikacją – po pierwsze osoby głuche dość często słabo piszą i czytają, a w języku migowym potrafi się porozumiewać niewielki odsetek szeroko rozumianego personelu medycznego. Dlatego trudno jest zdiagnozować konkretną chorobę albo określić problem, z jakim pacjent zgłasza się do dentysty.
Profesjonalny gabinet stomatologiczny powinien charakteryzować się nie tylko najwyższym standardem medycznym, ale także przyjaznym i otwartym podejściem do pacjenta, także niepełnosprawnego pod względem słuchowym. Często czują się oni nierozumiani i trudno im przedstawić lekarzowi swój problem. Wychodząc naprzeciw tego typu sytuacjom, profesjonalny zespół stomatologiczny powinien opanować chociażby podstawy języka migowego. Dobrym pomysłem na poszerzenie kwalifikacji przez asystentkę stomatologiczną jest więc jego nauka. Umiejętność ta bardzo poprawi komunikację z pacjentem głuchym lub głuchoniemym, co jest przydatne zarówno jemu, jak i zespołowi medycznemu. Możliwość poinformowania stomatologa oraz asystentki o kłopotach, z którymi pacjent pojawił się w gabinecie, znacznie skraca czas leczenia oraz zwiększa jego efektywność.
Nauka języka migowego odbywa się na specjalnych kursach przeznaczonych dla pracowników służb medycznych. W jego trakcie uczestnicy poznają zarówno podstawowe zwroty grzecznościowe i komunikacyjne, ale także słownictwo ściśle powiązane ze świadczeniem usług zdrowotnych. Zazwyczaj kurs taki trwa około 30-60 godzin i kosztuje 400-600 zł. Asystentka stomatologiczna może zwrócić się do pracodawcy z wnioskiem o jego sfinansowanie lub dofinansowanie. Nowoczesny, świadomy potrzeb niepełnosprawnych pacjentów lekarz stomatolog z pewnością dostrzeże w tym szanse na podniesienie kwalifikacji swojego personelu oraz uatrakcyjnienie oferty gabinetu.
AF
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Już 4 czerwca o godz. 9:00 rozpocznie się organizowana przez firmę Septodont I Debata o Kontroli Bólu w Gabinecie Stomatologicznym. Podczas całodziennego spotkania on-line będzie można wysłuchać wystąpień lekarzy stomatologów, specjalistów nauk farma...
Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Główny Inspektor Sanitarny nadesłał odpowiedź na stanowisko prezydium NRL dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie zakresu danych Krajowej Bazy Urządzeń Radiologicznych. Uwagi samorządu zostały w znacznej części uwzględnione. Z informacji gromadzo...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...
Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...