Jedynie 30% Polaków pozytywnie ocenia służbę zdrowia
Jedynie 30% Polaków pozytywnie ocenia służbę zdrowia
Obecnie trzech na dziesięciu ankietowanych (30%) pozytywnie ocenia funkcjonowanie służby zdrowia w Polsce, natomiast dwie trzecie negatywnie (66%), w tym 27% – zdecydowanie negatywnie. W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło zadowolonych z funkcjonowania opieki zdrowotnej (o 7%), a ubyło niezadowolonych (o 8%) – wynika z badania „Opinie na temat funkcjonowania opieki zdrowotnej” przeprowadzonego przez CBOS.
Z badań CBOS wynika, że ogromna większość Polaków w ciągu ostatniego półrocza korzystała z opieki medycznej, w tym przeważająca część leczyła się w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Obecnie trzech na dziesięciu ankietowanych (30%) pozytywnie ocenia funkcjonowanie służby zdrowia w Polsce, a dwie trzecie negatywnie (66%), w tym 27% – zdecydowanie negatywnie. Jedynie nieliczni nie mają wyrobionego zdania na ten temat (4%). W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło zadowolonych z funkcjonowania opieki zdrowotnej (o 7%), a ubyło niezadowolonych (o 8%).
Kto jest zadowolony z polskiej służby zdrowia?
Niezadowolenie z systemu opieki zdrowotnej najczęściej wyrażają badani w wieku 25-34 lata (76% niezadowolonych), absolwenci wyższych uczelni (74%), ankietowani z gospodarstw domowych o dochodach per capita wynoszących 2500 zł i więcej (64%) oraz mieszkańcy miast od 20 tys. do 500 tys. mieszkańców (71%–73%). W grupach społeczno-zawodowych krytyczne oceny ponadprzeciętnie często formułują: pracujący na własny rachunek (80%), kadra kierownicza i specjaliści z wyższym wykształceniem (76%) oraz pracownicy administracyjno-biurowi (77%).
Z kolei zadowolenie z opieki zdrowotnej częściej niż pozostali wyrażają starsi respondenci. Krytycyzm w postrzeganiu opieki zdrowotnej spada po 55. roku życia, a najbardziej zadowoleni są najstarsi ankietowani w wieku 65. lat i więcej (45% zadowolonych). Częściej niż inni pozytywnie na temat opieki zdrowotnej wypowiadają się również mieszkańcy wsi (35%), respondenci z wykształceniem zasadniczym zawodowym (36%), a w grupach społeczno-zawodowych – rolnicy (44%) oraz renciści (43%). Zaznaczyć jednak należy, że nawet w tych grupach więcej jest niezadowolonych niż zadowolonych.
Polacy doceniają kompetencję lekarzy
Zdecydowana większość ankietowanych docenia kompetencję lekarzy (70%) i uważa, że lekarze angażują się w swoją pracę (65%). 68% pozytywnie ocenia dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Ponad połowa badanych jest zdania, że w opiece zdrowotnej wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną (59%) oraz nowoczesne rozwiązania (56%). Ankietowani przeważnie są zdania, że nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską (58%).
Znaczna część respondentów nie ma zdania na temat dostępności opieki medycznej poza miejscem zamieszkania (36%) oraz funkcjonowania opieki nocnej i świątecznej (31%), jednak w ocenach tych aspektów również oceny pozytywne przeważają nad negatywnymi (odpowiednio: 46% wobec 18% oraz 41% wobec 28%).
Pozostałe kwestie częściej ocenianie są źle niż dobrze. Mniej więcej co drugi badany ma zastrzeżenia co do szybkiej i sprawnej obsługi pacjentów przez administrację placówek (49%), co do równego traktowania pacjentów (49%) oraz co do lokalizacji placówek, w których oferowane są świadczenia (52%). Ponad połowa ankietowanych uważa, że trudno umówić się na wizytę na dogodną godzinę (58%) oraz nie zgadza się ze stwierdzeniem, że leczenie jest bezpłatne (61%). Zdecydowana większość wyraża niezadowolenie z powodu długiego czasu oczekiwania na badania diagnostyczne (66%), niewystarczającej liczby personelu medycznego w szpitalach (70%) oraz trudności w dostępie do specjalistów (83%).
Źródło problemów? Za mało pieniędzy
Połowa badanych (49%) uważa, że problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane. Mniej więcej co czwarty ankietowany (24%) jest zdania, że problemy te wynikają przede wszystkim z niewłaściwego wykorzystania tych funduszy, a co szósty (16%) wiąże je głównie ze zbyt małymi nakładami na służbę zdrowia.
Kolejki do lekarzy – były, są i … będą. Tak uważa Grzegorz Mazur, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Łodzi. Dlaczego? I co mogłoby ten problem rozwiązać? O tym w materiale filmowym.
Oprac. AF
Fot. Darko Stojanovic, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Papierowe zwolnienia lekarskie stanowią już tylko niecałe 0,0002% wszystkich zwolnień. Od początku grudnia 2018 r. do końca lipca bieżącego roku lekarze wystawili prawie 17 mln e-ZLA.Od momentu powszechnego wprowadzenia elektronicznych zwolnień lekar...
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która przyspiesza osiągnięcie 6% PKB na zdrowie do 2024 r. Uwagi można zgł...
W związku z tym, że w Wielkiej Brytanii zawieszono wykonywanie zabiegów stomatologicznych, które nie wymagają pilnej interwencji, cała armia dentystów mających kontrakt z NHS może zostać przeniesiona, by wspierać służbę zdrowia obciążoną pandemią COV...
AOTMiT pozytywnie zaopiniowała program profilaktyki próchnicy dla dzieci w wieku 7-15 lat z gminy Jabłonna. Władze gminy muszą jednak wprowadzić do niego kilka zmian.Przedmiotem opinii AOTMiT był program polityki zdrowotnej dotyczący zapobiegania wys...
– Planowany podatek cukrowy nie zadziała jeśli państwo wrzuci wpływy z niego do wspólnego budżetowego worka zamiast przeznaczyć na poprawę zdrowia Polaków. Ponadto uderzy on w najuboższych, którzy będą zmuszeni sięgnąć po tańsze i jeszcze bardziej sz...
Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia rozpoczęło rekrutację na bezpłatne szkolenia dla podmiotów leczniczych z zakresu e-recepty, e-skierowania, Elektronicznej Dokumentacji Medycznej oraz Internetowego Konta Pacjenta.Szkolenia są przeznaczo...
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zaapelowało do zarządzających podmiotami leczniczymi o poszanowanie decyzji lekarzy i lekarzy dentystów o ograniczeniu czasu pracy do 48 godzin na tydzień.Przypomnijmy – jakiś czas temu środowiska lekarskie w naszy...
Rada ministrów wydała niedawno rozporządzenie w sprawie ustalenia Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025. Wśród głównych celów operacyjnych programu zabrakło niestety jakichkolwiek zagadnień związanych ze zdrowiem jamy ustnej. Sprzeciwia się t...
- Ciężkie zapalenia przyzębia w 1985 r. stwierdzono u 15% Polaków. Jak jest dziś? Praktycznie bez zmian - mówi prof. dr hab. Tomasz Konopka, wiceprezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. Wśród krajów europejskich, w których przeprowadzono to...
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT) pozytywnie oceniła program profilaktyki próchnicy dla dzieci w wieku 8-10 lat z gminy Trzebnica.Jak wynika z dokumentacji, grupę docelową programu mają stanowić dzieci w wieku 8-10 lat, zami...
Blisko 2,3 mln Polaków ma dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne. To o 14% więcej niż przed rokiem – wynika z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU). Liczba ta prawdopodobnie będzie rosła. Z badań Izby wynika bowiem, że zainteresowanych pakietem zdrowotny...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji