Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Jak zweryfikować (nie)ubezpieczonego pacjenta?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Jak zweryfikować (nie)ubezpieczonego pacjenta?

Jak zweryfikować (nie)ubezpieczonego pacjenta?

Od 1 stycznia 2013 roku wszystko miało być łatwo, lekko i przyjemnie.

Testowany właśnie Centralny Wykaz Ubezpieczonych miał zdjąć z lekarza i lekarza dentysty ryzyko leczenia pacjenta nieubezpieczonego.

Weryfikacja ma następować jedynie poprzez sprawdzenie numeru PESEL pacjenta, czy dana osoba jest do bezpłatnej porady/zabiegu uprawniona, czy też nie.

Choć testowanie CWU przebiega ponoć pomyślnie, to jednak pojawiło się sporo wątpliwości. Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców w Ochronie Zdrowia, stwierdziła ostatnio, że w systemie nie jest ujętych około 4 mln pacjentów. Większość z nich jest zapewne uprawniona do bezpłatnych świadczeń – zapewnia pani prezes, ale i tak może być z tym problem.

Z kolei Sławomir Neumann, wiceminister zdrowia, utrzymuje, że resort opracowuje rozwiązania w kwestii wyjaśniania statusu pacjenta. W tym celu ma być w całym kraju dodatkowo zatrudnionych ok. 100 osób, które zajmą się wyjaśnianiem, czy pacjent ma uprawnienia do bezpłatnego leczenia.

Co zatem robić z pacjentem, którego nie ma w CWU lub figuruje jako nieubezpieczony?

– Informacja o braku uprawnień nie może powodować automatycznej odmowy udzielania świadczenia – twierdzi Marcin Pakulski, wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

Jest jednak wyjście z tej sytuacji, gdyż w takim wypadku pacjent może złożyć specjalne oświadczenie, w którym potwierdzi, że jest ubezpieczony.

– Złożenie takiego oświadczenia i zawiadomienie o tym NFZ automatycznie oznacza, że fundusz bierze na siebie odpowiedzialność za wyjaśnienie w sytuacji, gdy okaże się, że oświadczenie jest nieprawdziwe – uspakaja wiceprezes NFZ.

Oznacza to ni mniej ni więcej, że jeśli nawet pacjent poda fałszywe dane, to złożone przez niego oświadczenie jest rękojmią dla świadczeniodawcy, że NFZ rozliczy wykonane świadczenie.

Jeden z kolegów dentystów, mających kontrakt z NFZ, powiedział nam, że nawet jeśli po 1 stycznia 2013 jego pacjent będzie figurował w CWU jako uprawniony do nieodpłatnego świadczenia, to i tak weźmie od niego dodatkowo oświadczenie.

 

opr.tch


POWIĄZANE ARTYKUŁY

e-recepta - Dentonet.pl
Co dentysta musi wiedzieć o wystawianiu e-recept? Lekarz

Przypomnijmy – od 8 stycznia 2020 r. lekarze i lekarze dentyści mają obowiązek wystawiania recept w postaci elektronicznej. W sytuacjach awaryjnych np. w przypadku niedostępności systemu informatycznego, można jednak wystawić tradycyjną receptę w pos...

wyroby medyczne - Dentonet.pl
Wyroby medyczne po nowemu Pacjent

Narodowy Fundusz Zdrowia wprowadza nowy sposób realizacji zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, do których zaliczają się m.in. protezy zębowe czy aparaty ortodontyczne. Od 1 stycznia 2020 r. pacjent nie będzie musiał już odwiedzać oddziału NFZ ...

dane osobowe - Dentonet.pl
ZUS informuje pacjenta, że lekarz miał dostęp do jego danych Lekarz

Jeżeli lekarz lub lekarz dentysta zaloguje się do Platformy Usług Elektronicznych, ale nie wystawi lub nie anuluje elektronicznego zwolnienia, ZUS poinformuje pacjenta, że miał dostęp do jego danych osobowych.Prezes ZUS-u Gertruda Uścińska zwróciła s...

ROZWIŃ WIĘCEJ
wyniki badań - Dentonet.pl
RPP: dostęp do wyników nie tylko podczas wizyty lekarskiej Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta w specjalnym komunikacie przypomniał, że pacjenci mają prawo do zapoznania się z wynikami badań nie tylko podczas wyznaczonej wizyty u lekarza, który wystawił skierowanie.Podmiot przeprowadzający badanie lub konsultację przekaz...

e-skierowania - Dentonet.pl
Ponad 500 wystawionych e-skierowań w ramach pilotażu Lekarz

Trwa pilotaż e-skierowania. Do połowy czerwca wystawionych zostało już ponad 500 skierowań w postaci elektronicznej. Tylko w maju do pilotażu dołączyło 5 kolejnych placówek, sukcesywnie do systemu podłączają się kolejne. Aktualnie w pilotaż zaangażow...

e-recepta
Pierwszy tydzień e-recepty w Polsce - 97% aptek już w systemie Lekarz

Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie apteki w Polsce są zobowiązane do podłączenia do platformy e-zdrowie (P1). Daje ona możliwość realizacji e-recept, ale także generowania elektronicznego Dokumentu Realizacji Recepty (DRR) – zarówno w postaci papierowej...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres