Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak wzbudzić (i zachować) zaufanie pacjenta?

Publikacja:
Jak wzbudzić (i zachować) zaufanie pacjenta?

Jak wzbudzić (i zachować) zaufanie pacjenta?

Wzbudzenie zaufania pacjenta to wcale nie taka prosta sprawa. Ocenie podlega wszystko: wygląd, sposób zachowania się, ton głosu, postawa ciała oraz umiejętność odpowiedniego przedstawiania wiedzy. Zaraz, zaraz, czy w takim razie wiedza i umiejętności się nie liczą? Liczą się, oczywiście, jednak pacjent, który nie zna się na stomatologii, nie jest w stanie ich ocenić i na tej podstawie podjąć właściwej decyzji. Na co zatem zwracać uwagę, aby zbudować zaufanie pacjenta?

Pierwsze wrażenie
Zaufanie pacjenta można bezpowrotnie utracić już w chwili, kiedy przekroczy on próg gabinetu. W jaki sposób? Niechlujny wygląd, nieodpowiednia postawa ciała lekarza czy niemiły, agresywny ton głosu spowodują, że nawet jeśli pacjent nie ucieknie, to i tak nie da się przekonać do poważniejszego zabiegu. Nie bez znaczenia jest też wygląd gabinetu oraz zachowanie asysty. Bałagan, odrapane ściany i oschła asystentka to najlepszy sposób na to, żeby pozbyć się pacjenta raz na zawsze – a przecież nie o to chodzi. Warto zwracać uwagę na szczegóły, ponieważ na nie właśnie będzie zwracać uwagę osoba, która przychodzi do gabinetu.

Rozmowa
Pacjent nie zna się na stomatologii, nie wie, co oznaczają niektóre fachowe pojęcia. Bardzo często też boi się i nie jest to obawa nieuzasadniona, szczególnie wtedy, kiedy jest na pierwszej wizycie u nowego dentysty. W końcu ma kupić „produkt”, którego nie może wcześniej obejrzeć – może tylko czekać na efekt końcowy. Poza tym wie, że jeśli cokolwiek się nie uda, to ucierpi na tym jego zdrowie. Dlatego warto zachęcać do zadawania pytań i udzielać na nie szczerych odpowiedzi. Jeśli pacjent przekona się, że jest wysłuchany i zrozumiany przez dentystę, to poczuje się bezpiecznie i chętniej zgodzi się na proponowane leczenie. Warto przy tym pamiętać, żeby mówić pewnym głosem, ale nie używać sformułowań, które mogą być niejasne. Fachowe słownictwo lepiej zachować na rozmowy ze znajomymi stomatologami, a do pacjenta mówić jego językiem.

Zachowanie w trakcie badania i leczenia
Fotel dentystyczny jest miejscem, w którym raczej nikt nie czuje się komfortowo. Samo badanie i leczenie też nie należy do przyjemnych i może powodować duży stres u pacjentów. Dlatego bardzo ważne jest zapewnienie im maksymalnego możliwego komfortu w tym czasie – fizycznego oraz psychicznego. Jak podnieść komfort fizyczny? To przede wszystkim delikatne postępowanie z pacjentem, a więc unikanie wszelkich sytuacji, które mogą spowodować niepotrzebny ból. Niepotrzebny, czyli taki, który nie wynika bezpośrednio ze specyfiki wykonywanego zabiegu, ale np. z pewnej szorstkości zachowania albo jest spowodowany jakimiś gwałtownymi ruchami ze strony lekarza. Jeśli chodzi o komfort psychiczny – tutaj nieocenioną pomocą może być asystentka, która zwróci uwagę np. na to, kiedy pacjent się boi i zareaguje na to. Ale również od lekarza wiele zależy w tej kwestii. Warto w trakcie zabiegu uprzedzać pacjenta o tym, w którym momencie może poczuć ból czy dyskomfort. Będzie się również czuł pewniej, jeśli będzie wiedział, na czym polega zabieg.

Po zabiegu
Budowanie zaufania nie kończy się w momencie, w którym pacjent wstanie z fotela. Dopiero teraz tak naprawdę może się przekonać, na ile lekarz, który go leczy, jest fachowcem. Duży wpływ na to ma udzielenie mu odpowiednich informacji, m.in. na temat dbania o higienę, o objawach, jakie mogą pojawić po wykonanym zabiegu itp. Dobrze, żeby pacjent miał świadomość i pewność, że jeśli pojawią się jakieś problemy po zabiegu, może zadzwonić i dowiedzieć się, co powinien zrobić. A kiedy już wyjdzie z gabinetu, nadal można utrzymywać z nim kontakt, wysyłając mu newslettery informacyjne czy przypominając o kolejnych wizytach. Warto również zadbać o stronę internetową gabinetu i o dobre opinie w Internecie.

Te wszystkie działania mogą pomóc w zbudowaniu zaufania pacjenta. A to przełoży się na zarobki, ponieważ pacjent, który ufa lekarzowi, będzie się chętnie u niego leczył, łatwiej zgodzi się też na użycie droższych, ale i przynoszących lepsze efekty metod. I, co nie mniej ważne, będzie „żywą reklamą” gabinetu dla swojej rodziny i znajomych.

Na podstawie: „Jak być wiarygodnym w oczach pacjenta?” Mariusz Oboda, e-Dentico nr 3/2005


Oprac. KeL


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Pawel Plakwicz
Największe wyzwania u pacjenta z transmigracją zęba Lekarz

Transmigracja zęba to szczególna sytuacja migracji ektopowego położenia zęba, w której przynajmniej jego korona przechodzi przez linię pośrodkową. Najczęściej występuje w żuchwie, w łuku dolnym, u dzieci w wieku 8-12 lat. – Największym wyzwaniem dla ...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

ROZWIŃ WIĘCEJ
radiologia
Ważność certyfikatów ochrony radiologicznej pacjenta Lekarz

Naczelna Izba Lekarska przypomina, że ustawa Prawo atomowe wprowadziła nowe zasady pozyskiwania i terminy ważności certyfikatów ochrony radiologicznej pacjenta. Jak przypomniano w komunikacie NIL, zgodnie z zapisami ustawy i rozporządzeń wykonawczyc...

sztuczna inteligencja
Rośnie zaufanie do sztucznej inteligencji w stomatologii Lekarz

Badanie przeprowadzone w październiku tego roku w Stanach Zjednoczonych wykazało, że większość, bo prawie sześciu na dziesięciu pacjentów jest bardziej skłonnych zaufać swojemu stomatologowi, jeżeli w swojej pracy zawodowej wspiera się on sztuczną in...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

Listerine
Problemy periodontologiczne u pacjenta 60+ [webinar] Lekarz

Z wiekiem organizm staje się bardziej podatny na wszelkie choroby i dolegliwości. Przyzębie również podlega procesom starzenia się. Niektóre schorzenia mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Z tego powodu warto odpowiednio dobierać profilaktykę do sta...

skanery wewnątrzustne - Dentonet.pl
Spada zaufanie dentystów do nowoczesnych technologii? Lekarz

Większość, bo prawie 80% lekarzy stomatologów z Wielkiej Brytanii wyraża przekonanie, że nowoczesne technologie zapewniają większą elastyczność w wykonywanej przez nich pracy. Taki wniosek przedstawiono w najnowszej edycji raportu serwisu internetowe...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...

Forum dla jakosci
Zainaugurowano Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta Lekarz

W ubiegłym tygodniu odbyło się pierwsze spotkanie Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta, powołanego przez Porozumienie Organizacji Lekarskich. Jego celem jest zaprojektowanie zmian w ochronie zdrowia na korzyść pacjentów i lekarzy. – Stawiamy n...