Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Jak wzbudzić (i zachować) zaufanie pacjenta?

Brak komentarzy | Publikacja:
Jak wzbudzić (i zachować) zaufanie pacjenta?

Jak wzbudzić (i zachować) zaufanie pacjenta?

Wzbudzenie zaufania pacjenta to wcale nie taka prosta sprawa. Ocenie podlega wszystko: wygląd, sposób zachowania się, ton głosu, postawa ciała oraz umiejętność odpowiedniego przedstawiania wiedzy. Zaraz, zaraz, czy w takim razie wiedza i umiejętności się nie liczą? Liczą się, oczywiście, jednak pacjent, który nie zna się na stomatologii, nie jest w stanie ich ocenić i na tej podstawie podjąć właściwej decyzji. Na co zatem zwracać uwagę, aby zbudować zaufanie pacjenta?

Pierwsze wrażenie
Zaufanie pacjenta można bezpowrotnie utracić już w chwili, kiedy przekroczy on próg gabinetu. W jaki sposób? Niechlujny wygląd, nieodpowiednia postawa ciała lekarza czy niemiły, agresywny ton głosu spowodują, że nawet jeśli pacjent nie ucieknie, to i tak nie da się przekonać do poważniejszego zabiegu. Nie bez znaczenia jest też wygląd gabinetu oraz zachowanie asysty. Bałagan, odrapane ściany i oschła asystentka to najlepszy sposób na to, żeby pozbyć się pacjenta raz na zawsze – a przecież nie o to chodzi. Warto zwracać uwagę na szczegóły, ponieważ na nie właśnie będzie zwracać uwagę osoba, która przychodzi do gabinetu.

Rozmowa
Pacjent nie zna się na stomatologii, nie wie, co oznaczają niektóre fachowe pojęcia. Bardzo często też boi się i nie jest to obawa nieuzasadniona, szczególnie wtedy, kiedy jest na pierwszej wizycie u nowego dentysty. W końcu ma kupić „produkt”, którego nie może wcześniej obejrzeć – może tylko czekać na efekt końcowy. Poza tym wie, że jeśli cokolwiek się nie uda, to ucierpi na tym jego zdrowie. Dlatego warto zachęcać do zadawania pytań i udzielać na nie szczerych odpowiedzi. Jeśli pacjent przekona się, że jest wysłuchany i zrozumiany przez dentystę, to poczuje się bezpiecznie i chętniej zgodzi się na proponowane leczenie. Warto przy tym pamiętać, żeby mówić pewnym głosem, ale nie używać sformułowań, które mogą być niejasne. Fachowe słownictwo lepiej zachować na rozmowy ze znajomymi stomatologami, a do pacjenta mówić jego językiem.

Zachowanie w trakcie badania i leczenia
Fotel dentystyczny jest miejscem, w którym raczej nikt nie czuje się komfortowo. Samo badanie i leczenie też nie należy do przyjemnych i może powodować duży stres u pacjentów. Dlatego bardzo ważne jest zapewnienie im maksymalnego możliwego komfortu w tym czasie – fizycznego oraz psychicznego. Jak podnieść komfort fizyczny? To przede wszystkim delikatne postępowanie z pacjentem, a więc unikanie wszelkich sytuacji, które mogą spowodować niepotrzebny ból. Niepotrzebny, czyli taki, który nie wynika bezpośrednio ze specyfiki wykonywanego zabiegu, ale np. z pewnej szorstkości zachowania albo jest spowodowany jakimiś gwałtownymi ruchami ze strony lekarza. Jeśli chodzi o komfort psychiczny – tutaj nieocenioną pomocą może być asystentka, która zwróci uwagę np. na to, kiedy pacjent się boi i zareaguje na to. Ale również od lekarza wiele zależy w tej kwestii. Warto w trakcie zabiegu uprzedzać pacjenta o tym, w którym momencie może poczuć ból czy dyskomfort. Będzie się również czuł pewniej, jeśli będzie wiedział, na czym polega zabieg.

Po zabiegu
Budowanie zaufania nie kończy się w momencie, w którym pacjent wstanie z fotela. Dopiero teraz tak naprawdę może się przekonać, na ile lekarz, który go leczy, jest fachowcem. Duży wpływ na to ma udzielenie mu odpowiednich informacji, m.in. na temat dbania o higienę, o objawach, jakie mogą pojawić po wykonanym zabiegu itp. Dobrze, żeby pacjent miał świadomość i pewność, że jeśli pojawią się jakieś problemy po zabiegu, może zadzwonić i dowiedzieć się, co powinien zrobić. A kiedy już wyjdzie z gabinetu, nadal można utrzymywać z nim kontakt, wysyłając mu newslettery informacyjne czy przypominając o kolejnych wizytach. Warto również zadbać o stronę internetową gabinetu i o dobre opinie w Internecie.

Te wszystkie działania mogą pomóc w zbudowaniu zaufania pacjenta. A to przełoży się na zarobki, ponieważ pacjent, który ufa lekarzowi, będzie się chętnie u niego leczył, łatwiej zgodzi się też na użycie droższych, ale i przynoszących lepsze efekty metod. I, co nie mniej ważne, będzie „żywą reklamą” gabinetu dla swojej rodziny i znajomych.

Na podstawie: „Jak być wiarygodnym w oczach pacjenta?” Mariusz Oboda, e-Dentico nr 3/2005


Oprac. KeL


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dokumentacja medyczna - Dentonet.pl
Udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina zasady udostępniania dokumentacji medycznej po śmierci pacjenta. Ogólna zasada mówi, że dokumentację medyczną należy udostępniać osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił ...

Konferencja Mistrzów Stomatologii
Nieuświadomione potrzeby pacjenta stomatologicznego Lekarz

- Lekarze mierzą się z wyzwaniami. Ogromnym ułatwieniem są zdobycze technologii, natomiast największym wyzwaniem są rosnące oczekiwania pacjentów - mówi dr Magdalena Żywicka, jeden z wykładowców Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 października, ...

Avatar Stomatologa - Dentonet.pl
Edukacja i motywacja pacjenta w poczekalni? To możliwe! Lekarz

Stomatolodzy chcą nie tylko leczyć, ale i motywować oraz edukować pacjentów, lecz często brakuje im na to czasu – wynika z badań zleconych przez firmę Avatar Stomatologa. Rozwiązaniem tego problemu jest system edukacyjny w formie filmów i animacji, w...

ROZWIŃ WIĘCEJ
IV Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi - Dentonet.pl
Jak poprawnie zbadać pacjenta pod kątem nowotworów? Lekarz

O tym, jak powinno wyglądać badanie przesiewowe w gabinecie stomatologicznym, mające na celu skierowanie osób z podejrzeniem nowotworów jamy ustnej do specjalisty - opowiada dr Hanna Chaciewicz, lekarz stomatolog związany z fundacją "Z uśmiechem prze...

wyniki badań - Dentonet.pl
5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach Lekarz

Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisani...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta od NFZ-u Pacjent

13 listopada w całym kraju, we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ-u, ruszyła Telefoniczna Informacja Pacjenta – jeden wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta.800 190 590 to dotychczasowy numer bez...

Konferencja Mistrzów 15
Jak odkryć potrzebę pacjenta, o której on sam nie wie? Lekarz

- Rolą stomatologa jest ukazanie pacjentowi dostępnych rezultatów terapii, których on sam nie jest w stanie sam sobie wyobrazić - przekonuje dr Magdalena Żywicka, lekarz stomatolog, jeden z wykładowców 1 Konferencji Mistrzów Stomatologii (12-14 paźdz...

debata higienistek3
Mój ulubiony typ pacjenta w gabinecie higieny to... [video] Asysta

Wdzięczni, roszczeniowi, zamknięci, otwarci na wiedzę i chętni do zmian. Pacjenci w gabinetach higieny stomatologicznej są różni. Jakich jest najwięcej? Jak radzić sobie z tzw. "trudnymi pacjentami"? To temat kolejnej części spotkania higienistek. Ro...

licówki - Dentonet.pl
Ceramiczne czy kompozytowe? Jakie licówki dla pacjenta? Lekarz

–  Licówki te są uzupełnieniami dopełniającymi się. To nie może być tak, że jedno rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze od drugiego – mówią zgodnie dr n. med. Piotr Okoński oraz dr n. med. Marcin Aluchna, lekarze stomatolodzy, wykładowcy wielu konfere...

webinar
Proteza to nie wszystko! O perspektywie pacjenta protetycznego Lekarz

Większość Polaków uważa, że zagadnienie utraty zębów, a co za tym idzie – protez zębowych – jest tematem tabu. To niestety budzi w osobach zmagających się z tym problemem poczucie wstydu i negatywnie wpływa na ich samopoczucie. To szokujące, biorąc p...

Webinar 1
"Marka lekarza dentysty pomaga zdobyć zaufanie pacjentów" Lekarz

Wypracowana przez lekarza dentystę marka bardzo pomaga zdobyć zaufanie pacjentów – mówi Anna Kuśnierczak – lekarz stomatolog, dyplomowany lekarz medycyny estetycznej, znana również jako Stomatolog Dobra Rada. Już w najbliższą sobotę (16 maja) o godz....

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji