Jak się wdraża ISO?
Aby właściwie przygotować placówkę do procesu certyfikacji niezbędne jest wykonanie następujących prac:
Etapy wdrażania Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001:2008 |
Etap I. | - Analiza funkcjonowania firmy pod kątem wymagań normy ISO 9001:2008
- Szkolenie w zakresie wymagań normy ISO 9001:2008
- Opracowanie struktury organizacyjnej z uwzględnieniem wymagań normy, zakresów obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień
- Opracowanie polityki jakości i celów jakościowych, identyfikacja zadań oraz programów do ich realizacji
- Ustalenie procesów oraz określenie mapy procesów
- Opracowanie struktury dokumentów
- Identyfikacja wymagań prawnych
|
Etap II. | - Opracowanie procedur systemowych
- Opis procesów – opracowanie procedur i instrukcji operacyjnych
- Opracowanie księgi jakości
- Weryfikacja dokumentów, zatwierdzenie i wdrożenie
- Sporządzenie wymaganych zapisów jakości
|
Etap III. | - Przygotowanie dokumentów do auditu wewnętrznego
- Przeprowadzenie auditu wewnętrznego
- Przeprowadzenie działań doskonalących (korygujących i zapobiegawczych) – wdrożenie i ocena skuteczności
- Rozpoznanie rynku w zakresie ofert certyfikacji odpowiednio do potrzeb firmy
- Przygotowanie do przeglądu zarządzania i pomoc w jego przeprowadzeniu
- Pomoc w trakcie auditu certyfikującego
|
Terminy i czas realizacji wdrożenia zależą od organizacji, zwykle prace trwają od 3 do 6 miesięcy