Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część I – Bariery
Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część I – Bariery
Właściwa komunikacja pomiędzy dentystą a pacjentem jest podstawowym czynnikiem decydującym o zapewnieniu odpowiedniego poziomu leczenia w przypadku osób starszych. Warto pochylić się nad tym problemem, ponieważ w związku ze starzeniem się naszego społeczeństwa sukcesywnie będzie wzrastać liczba pacjentów w wieku od 65 lat.
Bariery w komunikacji ze starszym pacjentem
Wraz z wiekiem pacjenta pojawia się coraz więcej barier w komunikacji. Najczęściej są one związane z chorobami dotykającymi głównie osoby starsze lub po prostu starzeniem się organizmu.
Do najbardziej oczywistej należy pogorszenie słuchu lub nawet całkowita jego utrata. Pacjenci mogą mieć problemy ze zrozumieniem komunikatu po prostu dlatego, że na przykład nie dosłyszeli całości wypowiedzi. Należy przy tym należy pamiętać, że nie wszyscy się do tego przyznają, wiele osób nie nosi aparatów słuchowych i nie zgłasza lekarzowi, że nie usłyszeli jakiejś części wypowiedzi.
Kolejną barierą może być pogorszenie lub utrata wzroku, co również powoduje u pacjenta dyskomfort i nie pomaga w komunikacji z lekarzem. Jedną z częstszych niedogodności w starszym wieku jest także szwankująca pamięć, najczęściej dotycząca niedawnych wydarzeń – a zatem np. zaleceń czy ustaleń z zeszłotygodniowej wizyty. Wraz z wiekiem wielu starszych ludzi doświadcza też problemów z mową – mogą mówić mniej zrozumiale lub ciszej, co z kolei powoduje, że stomatolog może mieć problem ze zrozumieniem swojego pacjenta.
Trzeba także brać pod uwagę, że starsi pacjenci szybciej się męczą, niektórzy mogą chcieć nawet skończyć wizytę przed czasem. Zdarza się także, że niektóre starsze osoby są postrzegane jako trudni pacjenci – niewspółpracujący, wycofani, niechętni, mało otwarci. Przyjmując takiego pacjenta, warto pamiętać, że starsze osoby mają za sobą bagaż doświadczeń – również tych złych. Utrata bliskich, pogorszenie zdrowia, utrata samodzielności – te wszystkie czynniki są często przyczyną depresji czy utraty poczucia własnej wartości u osób starszych. Stąd biorą się takie zachowania, jak niemożności podejmowania decyzji, częsta irytacja, brak cierpliwości czy wycofanie.
Zrozumienie przyczyn powodujących bariery w komunikacji ze starszym pacjentem jest pierwszym krokiem do poprawy komunikacji w gabinecie. W następnym materiale przedstawimy techniki, za pomoca których można podnieść jakość komuniakcji ze starszym pacjentem.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
250 konkursów stomatologicznych na Śląsku, rzadki przypadek angiofibromy w okolicy żuchwy u 37-latka, powstaje pierwszy w Polsce bank tkanek z jamy ustnej, kolejne pytania o pensje asystentek i higienistek stomatologicznych - zapraszamy do zapoznania...
Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...
Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...
Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Zamrożenie cen prądu nie tylko dla stomatologów z kontraktem z NFZ-em, prawie połowa ludzkości z chorobami jamy ustnej, asystentki i higienistki wykonują zawód medyczny - zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami ze świata stomatolo...
Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
We wtorek 8 listopada o godz. 20:30 odbędzie się webinar „Pacjent implantologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej”, który poprowadzi Jarosław Czubak - asystent stomatologiczny, wieloletni współpracownik m.in. specjalistów endodoncji i implantologii....
Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...
O kompleksowej opiece nad pacjentem z nadwrażliwością zębów w kontekście pracy higienistek stomatologicznych mówi dypl. hig. stom. Anna Makówka - higienistka stomatologiczna i specjalistka promocji zdrowia, absolwentka Uniwersytetu Medycznego oraz Ak...