Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część I – Bariery

Brak komentarzy | Publikacja:
Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część I – Bariery

Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część I – Bariery

Właściwa komunikacja pomiędzy dentystą a pacjentem jest podstawowym czynnikiem decydującym o zapewnieniu odpowiedniego poziomu leczenia w przypadku osób starszych. Warto pochylić się nad tym problemem, ponieważ w związku ze starzeniem się naszego społeczeństwa sukcesywnie będzie wzrastać liczba pacjentów w wieku od 65 lat.

Bariery w komunikacji ze starszym pacjentem

Wraz z wiekiem pacjenta pojawia się coraz więcej barier w komunikacji. Najczęściej są one związane z chorobami dotykającymi głównie osoby starsze lub po prostu starzeniem się organizmu.

Do najbardziej oczywistej należy pogorszenie słuchu lub nawet całkowita jego utrata. Pacjenci mogą mieć problemy ze zrozumieniem komunikatu po prostu dlatego, że na przykład nie dosłyszeli całości wypowiedzi. Należy przy tym należy pamiętać, że nie wszyscy się do tego przyznają, wiele osób nie nosi aparatów słuchowych i nie zgłasza lekarzowi, że nie usłyszeli jakiejś części wypowiedzi.

Kolejną barierą może być pogorszenie lub utrata wzroku, co również powoduje u pacjenta dyskomfort i nie pomaga w komunikacji z lekarzem. Jedną z częstszych niedogodności w starszym wieku jest także szwankująca pamięć, najczęściej dotycząca niedawnych wydarzeń – a zatem np. zaleceń czy ustaleń z zeszłotygodniowej wizyty. Wraz z wiekiem wielu starszych ludzi doświadcza też problemów z mową – mogą mówić mniej zrozumiale lub ciszej, co z kolei powoduje, że stomatolog może mieć problem ze zrozumieniem swojego pacjenta.

Trzeba także brać pod uwagę, że starsi pacjenci szybciej się męczą, niektórzy mogą chcieć nawet skończyć wizytę przed czasem. Zdarza się także, że niektóre starsze osoby są postrzegane jako trudni pacjenci – niewspółpracujący, wycofani, niechętni, mało otwarci. Przyjmując takiego pacjenta, warto pamiętać, że starsze osoby mają za sobą bagaż doświadczeń – również tych złych. Utrata bliskich, pogorszenie zdrowia, utrata samodzielności – te wszystkie czynniki są często przyczyną depresji czy utraty poczucia własnej wartości u osób starszych. Stąd biorą się takie zachowania, jak niemożności podejmowania decyzji, częsta irytacja, brak cierpliwości czy wycofanie.

Zrozumienie przyczyn powodujących bariery w komunikacji ze starszym pacjentem jest pierwszym krokiem do poprawy komunikacji w gabinecie. W następnym materiale przedstawimy techniki, za pomoca których można podnieść jakość komuniakcji ze starszym pacjentem.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Europejski Tydzień HIV - Dentonet.pl
Europejski Tydzień Testowania na HIV - "Mam czas rozmawiać" Asysta

23 listopada ruszył Europejski Tydzień Testowania na HIV, a wraz z nim kolejna odsłona kampanii edukacyjnej Krajowego Centrum ds. AIDS „Mam czas rozmawiać” informująca dlaczego, kiedy i po co powinniśmy wykonać test.Europejski Tydzień Testowania w ki...

Paweł Strzelec - Dentonet.pl
Dlaczego nie warto negocjować z pacjentem? [video] Lekarz

- Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem - mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Pawe...

Konferencja Mistrzów 11
Lek. dent. Damian Nasulicz: O powikłaniach warto rozmawiać Lekarz

- Powikłania dotyczą każdego lekarza dentysty - mówi w rozmowie z Dentonetem lek. dent. Damian Nasulicz, wykładowca I Konferencji Mistrzów Stomatologii, która odbyła się w Łodzi w dn. 12-14 października.Jego wykład dotyczył nie tylko powikłań. Lek. d...

ROZWIŃ WIĘCEJ
endodoncja 1
O skutecznej endodoncji można rozmawiać długo... [video] Lekarz

W którym momencie kończy się skuteczna endodoncja? Na to i wiele innych bardzo "praktycznych" pytań odpowiadali specjaliści tej dyscypliny, w ramach jednej z wielu rozmów Spotkań w Dentonecie. Zapraszamy na podsumowanie dyskusji dr. Bartosza Cerkaski...

Marzena Dominiak
"Pacjentem zajmują się całe zespoły stomatologiczne" Asysta

- Do tej pory PTS było organizacją skupiającą lekarzy. Patrząc jednak na rozwój współczesnej stomatologii widać, że teraz zdrowiem pacjenta zajmują się całe zespoły stomatologiczne - mówi prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomat...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Właściwą komunikacją z pacjentem można wygrać wiele Lekarz

- W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi - mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju pr...

wynagrodzenia lekarzy - Dentonet.pl
Lekarze chcą rozmawiać z rządem o wynagrodzeniach Lekarz

30 września 2020 r. przedstawiciele zawodów medycznych skierowali wniosek do ministra zdrowia Adama Niedzielskiego o uwzględnienie w pracach zespołu do spraw opracowania propozycji zmian w ustawie o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadn...

NFZ - Dentonet.pl
NFZ obiecuje "prosty język" w komunikacji z pacjentem Pacjent

Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie - tu cytat - deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pa...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Najważniejsze w rozmowie lekarza z pacjentem to … Lekarz

- Bardzo często lekarze dentyści rozmawiając z pacjentami mówią o rozwiązaniach. Warto natomiast rozmawiać o efekcie, a nie rozwiązaniach - mówi w rozmowie z Dentonetem Mariusz Oboda, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. ...

Leczenie kanałowe na jednej wizycie - Dentonet.pl
Jak trzeba rozmawiać z pacjentem "antyendodontycznym"? Lekarz

"Panie doktorze, czy to prawda, że leczenie kanałowe jest groźne dla zdrowia?" – co lekarz dentysta powinien odpowiedzieć pacjentowi na tak postawione pytanie? Tego dowiedzą się uczestnicy sesji "Netflix vs. Evidence Based Dentistry" podczas 3. Kongr...

innowacja gabinet
Innowacyjne relacje i sposoby komunikacji lekarza z pacjentem Lekarz

Nowinki technologiczne i innowacyjne rozwiązania zmienią sposób komunikowania się placówek medycznych z pacjentami? Chodzi nie tylko o promocję usług. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla komp...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji