Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Jak poprawić opiekę nad pacjentem

Publikacja:
Jak poprawić opiekę nad pacjentem

Jak poprawić opiekę nad pacjentem

Zwyczajnie na co dzień o osobach, które odwiedzają gabinet stomatologiczny mówimy pacjenci. Są wśród nich zarówno osoby przychodzące do kontroli jamy ustnej czy na zabiegi higienizacyjne, ale także osoby cierpiące na różne dolegliwości. Dokładnie o nich możemy powiedzieć po prostu chorzy. Szukają pomocy w rozwiązaniu swoich problemów ze zdrowiem.

Światowy Dzień Chorego obchodzony jest od 1992 roku z inicjatywy Jana Pawła II. Intencją jego ustanowienia, obok zwrócenia uwagi na cierpiących, jest poprawa opieki nad chorymi.

Jak byśmy na to nie spojrzeli wcześniej czy później, każdy człowiek doświadczy jakiejś choroby czy dolegliwości. I będzie szukał pomocy u lekarza, pielęgniarki czy stomatologa. I nie łudźmy się, nie każdy ją otrzyma. W krajach rozwiniętych w których funkcjonują różne systemy opieki zdrowotnej, prywatne czy społeczne margines chorych pozbawionych właściwej opieki jest mniejszy niż w tych, gdzie takie systemy nie działają.

Na problemy z nieudzieleniem pomocy choremu patrzymy przez pryzmat naszej europejskiej rzeczywistości. Takie przypadki są piętnowane, obserwują je media, trafiają na wokandę sądową.

Jednak gdy spojrzymy na sytuację bardziej globalnie, nie uciekniemy od oceny, że świat raczej nie jest przyjazny osobom chorym. Zwykle oprócz walki z samą chorobą borykają się one z innymi problemami. Najpoważniejsze z nich to głód, brak wody i bieda. Do tego dochodzą utrudniony dostęp do opieki medycznej i leków.

Na europejskim podwórku takie problemy dotyczą osób wykluczonych np. bezdomnych i nieubezpieczonych, ale gdy spojrzymy na Afrykę, to proporcje są tam po prostu odwrócone. Tam dostęp do lekarza i placówek opieki medycznej mają nieliczni, większość społeczeństwa, a więc osób chorych nie może na to liczyć.

W krajach zamożnych pojawia się inny problem. Tutaj chorzy mają większy dostęp do opieki medycznej, ale doświadczają innego rodzaju wykluczenia ze społeczeństwa. Choroba często skazuje ich na samotność i wyłączenie z uczestnictwa w życiu publicznym. Co może być receptą na poprawę opieki nad chorymi? Czy aby tylko pieniądze? A może zmiany w ich postrzeganiu jako członków spoleczeństw?

Światowy Dzień Chorego jest okazją, aby bliżej przyjrzeć się rzeczywistym problemom osób chorych.

ab


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

higienistka stomatologiczna
5 sposobów, by poprawić swoją pozycję na rynku pracy Asysta

Rynek pracy w branży stomatologicznej jest mocno specyficzny – z jednej strony asystentki i higienistki stomatologiczne wykonują na co dzień zadania ściśle określone w różnego rodzaju przepisach prawa, z drugiej – nieustanny rozwój stomatologii wymag...

ROZWIŃ WIĘCEJ
higiena jamy ustnej
UK: asystentka z nagrodą za innowacyjną opiekę Asysta

Asystentka stomatologiczna z północno-zachodniej Anglii została doceniona w konkursie Narodowej Służby Zdrowia (NHS) za lokalną inicjatywę mającą na celu zapewnienie prawidłowej opieki w zakresie pielęgnacji jamy ustnej pacjentom oddziałów szpitalnyc...

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

podatek cukrowy
Australia: podatek cukrowy sfinansuje opiekę stomatologiczną? Lekarz

Według wyliczeń, wprowadzenie w Australii podatku cukrowego pozwoliłoby na pozyskanie wpływów budżetowych na poziomie 60 mln dolarów w ciągu 10 lat, a pieniądze te mogłyby zostać przeznaczone na dofinansowanie publicznej stomatologii. Badanie na tem...

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...