Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów?
Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów?
Zaufanie pacjenta do lekarza bardzo często warunkuje jego decyzję o podjęciu dalszego leczenia, czy też wdrożeniu planu leczenia. I choć zaufanie jest kwestią subiektywną, i nie zawsze mamy wpływ na to, jak inni ludzie nas odbierają, nie oznacza to, że mamy pozostać bierni, ale powinniśmy zrobić wszystko, by takie zaufanie w pacjencie wzbudzić. Warto wiedzieć, że buduje się ono (lub burzy) już od pierwszych chwil, gdy pacjent pojawi się w naszym gabinecie. Czasem wystarczy 5 sekund, by wyrobić sobie opinię o drugim człowieku. Co na to wpływa? Drobne szczegóły, które powiązane ze sobą tworzą dobre lub złe wrażenie: spojrzenie, mimika twarzy, gesty, postawa ciała, zabarwienie głosu. Co więcej – jeśli w pierwszym kontakcie pacjent odniesie złe wrażenie – będzie nam to później bardzo trudno zmienić.
Priorytetowym działaniem w momencie, gdy pacjent pojawi się w naszym gabinecie, jest zapewnienie mu komfortu psychicznego, szczególnie, że wizyta u stomatologa to bardzo stresogenne doświadczenie. Jeśli zdarzy się sytuacja, że mamy opóźnienie w przyjmowaniu pacjentów – należy kolejnego z nich na bieżąco o tym informować oraz podać przyczynę opóźnienia i przewidywany czas rozpoczęcia wizyty.
Bardzo dobrym zwyczajem, który daje pacjentowi poczucie bezpieczeństwa oraz skraca dystans między nim a lekarzem, jest wyjście po niego osobiście na próg gabinetu lub poczekalni. Co więcej – to bardzo ważne, by mimika naszej twarzy i ton głosu były spójne z wypowiadanymi słowami. Nie wystarczy być uprzejmym w słowach – otwartość i serdeczność powinna być też widoczna w postawie naszego ciała. Jeśli pacjent zauważy, że nasze słowa nie idą w parze z zachowaniem – straci zaufanie i nie będzie skłonny do podjęcia proponowanego przez nas planu czy sposobu leczenia.
Warto również mieć na uwadze, że pacjent oczekuje nie tylko skutecznego leczenia, ale również zaspokojenia swoich potrzeb psychicznych. Dlatego warto poświęcić chwilę czasu na rozmowę na temat jego stanu psychicznego i samopoczucia, czy na tematy niezwiązane bezpośrednio z leczeniem. To pomoże wzmocnić jego poczucie bezpieczeństwa i zbudować porozumienie. W komunikowaniu się z pacjentem warto używać po zwrocie pan/pani jego imienia – to pozwoli mu odczuć, że nie jest anonimowy i rozładować negatywne emocje. Podczas zabiegu zadbajmy o to, by informować pacjenta o kolejnych podejmowanych przez nas czynnościach i etapach zabiegu, uprzedzajmy też co do momentów, kiedy może pojawić się lub nasilić ból.
Bardzo istotne jest, byśmy podczas rozmowy patrzyli pacjentowi w oczy, wyrażali życzliwe zainteresowanie względem niego poprzez nachylanie ciała w jego stronę, otwarte gesty i język, który będzie dla niego zrozumiały (dostosowany do jego możliwości intelektualnych, czy jego sposobu wyrażania się).
Miejmy też świadomość, że pacjenci w gabinecie potrzebują pocieszenia, dlatego wskazane jest, by nie zapominać o uśmiechu oraz pogodnym i przyjacielskim sposobie kontaktu.
BZ
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W ostatnich latach istnieje coraz szersze przyzwolenie dla używania marihuany. Obecnie jest ona legalna w Kanadzie, części stanów USA, w Urugwaju, RPA oraz Gruzji. W innych państwach wciąż pozostaje nielegalna, ale jej stosowanie nie podlega już pena...
Dla przytłaczającej większości – ponad 94% – obywateli Republiki Federalnej Niemiec zdrowie jest ważne dla osobistego poczucia szczęścia. Po przyjaciołach i rodzinie, właśnie dobre zdrowie w największym stopniu decyduje o ogólnym dobrostanie. Wiele w...
W InPost dostępne są różne formy nadawania, dzięki czemu każdy klient może znaleźć odpowiednią dla siebie. Wolisz wysyłać paczki kurierem, a może zanosić je po drodze do pracy do automatu Paczkomat? A może potrzebujesz nadawania bez generowania etyki...
Podczas wizyty u lekarza, w tym stomatologa, liczy się przede wszystkim to, co najważniejsze, czyli jak leczymy naszych pacjentów. Ale nie bez znaczenia są także inne czynniki, które decyduje o tym, czy pacjenci czują się w naszej praktyce dobrze – a...
W Polsce hospitalizowanych jest ponad 2 tys. pacjentów z Ukrainy. Blisko połowa z nich to dzieci. – Korzystając z mechanizmu unijnego przetransportowaliśmy 39 chorych do szpitali w różnych krajach członkowskich UE. W przypadku placówek uniwersyteckic...
Badanie opublikowane na początku czerwca w czasopiśmie „Journal of Dentistry” sugeruje, że związek pomiędzy utratą większej liczby zębów a występowaniem nadciśnienia tętniczego krwi może być dwukierunkowy. Naukowcy z Chin i Stanów Zjednoczonych przep...
Lekarze dentyści z Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego UM we Wrocławiu we współpracy z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich oraz Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oferują bezpłatne konsultacje stomatologiczne dla osób niepełnospraw...
Specyfika wykonywanej pracy, wiele godzin spędzonych w pozycji siedzącej i stojącej, częste przyjmowanie nieprawidłowej i nienaturalnej pozycji ciała – wszystko to sprawia, że asystentki i higienistki stomatologiczne są narażone na rozwój przeciążeń ...
O problemach w funkcjonowaniu opieki stomatologicznej w ramach Narodowej Służby Zdrowia na Wyspach Brytyjskich pisaliśmy w Dentonecie już wielokrotnie. Na ograniczeniach w dostępie do dentysty cierpią pacjenci, ale jest to także problem dla lekarzy, ...
Gdy przed dekadą dr Lydia See ukończyła studia na Wydziale Stomatologii Uniwersytetu Queensland, była pierwszym w całej Australii w pełni wykwalifikowanym lekarzem stomatologiem przygotowanym do przyjmowania pacjentów ze specjalnymi potrzebami. W tym...
Zastosowanie implantów stomatologicznych może być dwukrotnie bardziej narażone na niepowodzenie u osób zgłaszających alergię na penicylinę, które otrzymują alternatywne antybiotyki, w porównaniu z tymi, którym podawano amoksycylinę. Tak wynika z bada...