Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów?

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów?

Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów?

Zaufanie pacjenta do lekarza bardzo często warunkuje jego decyzję o podjęciu dalszego leczenia, czy też wdrożeniu planu leczenia. I choć zaufanie jest kwestią subiektywną, i nie zawsze mamy wpływ na to, jak inni ludzie nas odbierają, nie oznacza to, że mamy pozostać bierni, ale powinniśmy zrobić wszystko, by takie zaufanie w pacjencie wzbudzić. Warto wiedzieć, że buduje się ono (lub burzy) już od pierwszych chwil, gdy pacjent pojawi się w naszym gabinecie. Czasem wystarczy 5 sekund, by wyrobić sobie opinię o drugim człowieku. Co na to wpływa? Drobne szczegóły, które powiązane ze sobą tworzą dobre lub złe wrażenie: spojrzenie, mimika twarzy, gesty, postawa ciała, zabarwienie głosu. Co więcej – jeśli w pierwszym kontakcie pacjent odniesie złe wrażenie – będzie nam to później bardzo trudno zmienić.

Priorytetowym działaniem w momencie, gdy pacjent pojawi się w naszym gabinecie, jest zapewnienie mu komfortu psychicznego, szczególnie, że wizyta u stomatologa to bardzo stresogenne doświadczenie. Jeśli zdarzy się sytuacja, że mamy opóźnienie w przyjmowaniu pacjentów – należy kolejnego z nich na bieżąco o tym informować oraz podać przyczynę opóźnienia i przewidywany czas rozpoczęcia wizyty.

Bardzo dobrym zwyczajem, który daje pacjentowi poczucie bezpieczeństwa oraz skraca dystans między nim a lekarzem, jest wyjście po niego osobiście na próg gabinetu lub poczekalni. Co więcej – to bardzo ważne, by mimika naszej twarzy i ton głosu były spójne z wypowiadanymi słowami. Nie wystarczy być uprzejmym w słowach – otwartość i serdeczność powinna być też widoczna w postawie naszego ciała. Jeśli pacjent zauważy, że nasze słowa nie idą w parze z zachowaniem – straci zaufanie i nie będzie skłonny do podjęcia proponowanego przez nas planu czy sposobu leczenia.

Warto również mieć na uwadze, że pacjent oczekuje nie tylko skutecznego leczenia, ale również zaspokojenia swoich potrzeb psychicznych. Dlatego warto poświęcić chwilę czasu na rozmowę na temat jego stanu psychicznego i samopoczucia, czy na tematy niezwiązane bezpośrednio z leczeniem. To pomoże wzmocnić jego poczucie bezpieczeństwa i zbudować porozumienie. W komunikowaniu się z pacjentem warto używać po zwrocie pan/pani jego imienia – to pozwoli mu odczuć, że nie jest anonimowy i rozładować negatywne emocje. Podczas zabiegu zadbajmy o to, by informować pacjenta o kolejnych podejmowanych przez nas czynnościach i etapach zabiegu, uprzedzajmy też co do momentów, kiedy może pojawić się lub nasilić ból.

Bardzo istotne jest, byśmy podczas rozmowy patrzyli pacjentowi w oczy, wyrażali życzliwe zainteresowanie względem niego poprzez nachylanie ciała w jego stronę, otwarte gesty i język, który będzie dla niego zrozumiały (dostosowany do jego możliwości intelektualnych, czy jego sposobu wyrażania się).
Miejmy też świadomość, że pacjenci w gabinecie potrzebują pocieszenia, dlatego wskazane jest, by nie zapominać o uśmiechu oraz pogodnym i przyjacielskim sposobie kontaktu.

BZ
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dentobus - Dentonet.pl
Opieka stomatologiczna dla pacjentów z COVID-19 i w kwarantannie Lekarz

Pacjenci z COVID-19 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego mogą otrzymać pomoc stomatologiczną w dwóch miejscach – dentobusie stacjonującym we Włocławku oraz klinice w Toruniu. Jak czytamy na stronie kujawsko-pomorskiego oddziału wojewódzkiego ...

środki ochrony osobistej - Dentonet.pl
Szkocja: potrzeby pacjentów większe niż możliwości Lekarz

Szkoccy stomatolodzy ostrzegają, że wciąż niezbędne środki ochrony indywidualnej, które stosują w związku z pandemią COVID-19, mogą wpłynąć na ograniczenie liczby pacjentów, których będą w stanie leczyć w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS). Pełny...

ZUS - Dentonet.pl
ZUS sam pozyska dane o kwarantannie i izolacji pacjentów Lekarz

Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie pozyskiwać dane o osobach, które obywają kwarantannę lub przebywają w izolacji domowej. ZUS będzie udostępniał te informacje płatnikom składek. Osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacj...

ROZWIŃ WIĘCEJ
leczenie stomatologiczne w USA - Dentonet.pl
COVID: 52% pacjentów w USA obawia się powrotu do dentysty Lekarz

Ankieta przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych przez Kaiser Family Foundation (KFF) wykazała, że z powodu COVID-19 więcej niż połowa dorosłych Amerykanów wciąż unika wizyt u dentysty i lekarzy innych specjalności. Dzieje się tak w czasie, gdy coraz w...

Marzena Dominiak - Dentonet.pl
Jak zabezpieczyć siebie oraz pacjenta po powrocie do pracy? [WEBINAR] Lekarz

Z powodu zagrożenia koronawirusem wiele gabinetów stomatologicznych podjęło trudną decyzję o czasowym ograniczeniu, a nawet zawieszeniu działalności. Prędzej czy później lekarze dentyści wrócą jednak do pracy, a wówczas trzeba będzie wiedzieć, w jaki...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres