Dentonet
PACJENT
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Leczenie zachowawcze i endodoncja
Protetyka i implantologia
Stomatologia estetyczna
Ortodoncja
Periodontologia
Higiena i zdrowie jamy ustnej

ISO – podstawowe pojęcia

Publikacja:

ISO – podstawowe pojęcia

 

1.Co to jest jakość?

Jakość to spełnienie wymagań klienta oraz wymagań prawnych.

 

Poniżej inne, najbardziej popularne definicje jakości wg autorów tworzących podstawy zarządzania jakością:

 

JAKOŚĆ TO ZGODNOŚĆ Z WYMAGANIAMI (P.B.Crosby)

 

"Przewidywany stopień jednorodności i niezawodności przy możliwie niskich kosztach i dopasowaniu do wymagań rynku" (E.W. Deming)

"Przydatność użytkowa" (J.M. Juran)

 

2.Co to jest ISO?

To skrót od International Organization for Standardization – Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna

 

3.Jakie są główne normy ISO?

Podstawowe normy ISO to:

ISO 9000:2000 (PN-EN ISO 9000:2001 – Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia)

ISO 9001:2008 (PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością – Wymagania)

ISO 9004:2000 (PN-EN ISO 9004:2001 Systemy zarządzania jakością – Wytyczne doskonalenia)

ISO 19011:2002 (PN-EN ISO 19011:2003 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i/lub systemów zarządzania środowiskowego)

 

Tylko w odniesieniu do normy ISO 9001:2008 można uzyskać certyfikat, pozostałe są tylko wytycznymi zalecanymi do stosowania.

 

4.Co to jest audit?

Systematyczny i niezależny proces oceny, polegający na zbieraniu dowodów (poprzez słuchanie odpowiedzi na pytania, obserwacje otoczenia i zachowań pracowników, weryfikację dokumentów i zapisów) mający na celu stwierdzenie, w jakim stopniu organizacja spełnia określone kryteria (wymagania klientów, normy, założone cele, standardy zarządzania, standardy sektorowe).

 

5.Co to jest niezgodność?

Niezgodność to niespełnienie wymagania.