ISO – podstawowe pojęcia
ISO – podstawowe pojęcia
- Wprowadzenie do ISO
- ISO – podstawowe pojęcia
- Jak uzyskać certyfikat ISO?
- Jak się wdraża ISO
- Jakie są koszty wdrożeniaISO
- Kontakt
1.Co to jest jakość?
Jakość to spełnienie wymagań klienta oraz wymagań prawnych.
Poniżej inne, najbardziej popularne definicje jakości wg autorów tworzących podstawy zarządzania jakością:
JAKOŚĆ TO ZGODNOŚĆ Z WYMAGANIAMI (P.B.Crosby)
"Przewidywany stopień jednorodności i niezawodności przy możliwie niskich kosztach i dopasowaniu do wymagań rynku" (E.W. Deming)
"Przydatność użytkowa" (J.M. Juran)
2.Co to jest ISO?
To skrót od International Organization for Standardization – Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna
3.Jakie są główne normy ISO?
Podstawowe normy ISO to:
ISO 9000:2000 (PN-EN ISO 9000:2001 – Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia)
ISO 9001:2008 (PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością – Wymagania)
ISO 9004:2000 (PN-EN ISO 9004:2001 Systemy zarządzania jakością – Wytyczne doskonalenia)
ISO 19011:2002 (PN-EN ISO 19011:2003 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i/lub systemów zarządzania środowiskowego)
Tylko w odniesieniu do normy ISO 9001:2008 można uzyskać certyfikat, pozostałe są tylko wytycznymi zalecanymi do stosowania.
4.Co to jest audit?
Systematyczny i niezależny proces oceny, polegający na zbieraniu dowodów (poprzez słuchanie odpowiedzi na pytania, obserwacje otoczenia i zachowań pracowników, weryfikację dokumentów i zapisów) mający na celu stwierdzenie, w jakim stopniu organizacja spełnia określone kryteria (wymagania klientów, normy, założone cele, standardy zarządzania, standardy sektorowe).
5.Co to jest niezgodność?
Niezgodność to niespełnienie wymagania.