Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Ile kosztuje ukrywanie cen

Publikacja:
Ile kosztuje ukrywanie cen

Ile kosztuje ukrywanie cen

Cennik usług na stronach internetowych gabinetów stomatologicznych jest wciąż rzadką pozycją. Strona, która z założenia ma pełnić rolę informacyjną i przekonać pacjentów do leczenia w danym gabinecie, pozbawiona zakładki „Cennik”, zamiast zachęcać – odstrasza. Kosztem za nieinformowanie o wartości świadczonych usług może więc być nie tylko kara pieniężna nakładana przez inspektora Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej, ale także utrata potencjalnych pacjentów.

Kwestię informowania o cenach usług w gabinetach stomatologicznych regulują m.in. ustawa z 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r. poz. 385), a także ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (art. 23 i 24). Zgodnie z prawem każdy pacjent powinien mieć zapewniony łatwy dostęp do regulaminu organizacyjnego, którego jednym z ważniejszych zadań jest informowanie o opłatach za udzielane świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych. Portal internetowy to jedno z najlepszych i najwygodniejszych miejsc do opublikowania cennika, mimo wszystko jest to wciąż rzadko spotykana pozycja na łamach stron internetowych gabinetów stomatologicznych.
 

Czego potrzebuje pacjent?

Pacjent, który chce rozpocząć leczenie stomatologiczne, rzadko kiedy odwiedza przypadkowy gabinet, pojawiając się bez zapowiedzi. Wybór dentysty to dla większości osób ważna decyzja, wymagająca wcześniejszego przygotowania. Jest to także kwestia bardzo indywidualna, stąd ilu pacjentów – tyle odpowiedzi, dlaczego wybrali dany gabinet. Są jednak trzy powtarzające się aspekty, rozpatrywane przez większość osób – to dostępność czasowa lekarza, jakość świadczonych usług, oraz ich ceny.

W przypadku poszukiwań nowego lekarza popularnym sposobem na sprawdzenie jakości jest zasięgnięcie języka u innych pacjentów czy sprawdzenie opinii w Internecie. Wirtualna rzeczywistość coraz częściej pozwala także na rezerwację wizyt on-line. Jeśli nie jest to możliwe, wystarczy krótki telefon, aby zapytać o pierwszy wolny termin. Natomiast analiza cennika poszczególnych usług gabinetu stomatologicznego przez telefon jest zdecydowanie bardziej kłopotliwa. Stąd wielkie prawdopodobieństwo, że pacjent, który ustali listę lekarzy, ocenianych podobnie pod kątem jakości, oferujących podobne terminy wizyt – wybierze tego, który umożliwi mu zapoznanie się z cennikiem usług. Gabinety stomatologiczne nieposiadające stron internetowych nie zostaną w takim przypadku w ogóle uwzględnione.

Jaki jest zatem koszt ukrywania cen?

Poza aspektami prawnymi brak łatwo dostępnego cennika usług stomatologicznych uniemożliwia pacjentom dokonania wyboru na warunkach, jakich oczekuje dzisiejszy konsument, przyzwyczajony do szybkiego zdobywania informacji, a także do nowinek technicznych – takich jak porównywarki cenowe. Brak cennika na stronie internetowej przywołuje także skojarzenie, że ten gabinet ma coś do ukrycia. Ludzie mają skłonność do uproszczeń i uogólnień – stąd częsty wniosek, że jeśli gabinet cen nie ujawnia – prawdopodobnie jest droższy od konkurencji. Przygotowanie witryny internetowej, a także jej aktualizacja wymaga zarówno inwestycji finansowej, jak i czasowej – jednak jest to inwestycja, z której zwrot jest gwarantowany.

 

Jaki jest koszt ukrywania cen wyjaśniała Patrycja Rabińska – coach, konsultant portalu Dentonet, właścicielka CMC Group (www.cmcgroup.pl), firmy wyspecjalizowanej w doradztwie biznesowym dla branży stomatologicznej. Misją CMC Group jest wspieranie prywatnych praktyk lekarskich, w tym przede wszystkim gabinetów stomatologicznych oraz projektowanie rozwiązań, które powodują osiąganie wysokich wyników biznesowych.