Egzamin z anatomii na tablecie – nowość w Śląskim Uniwersytecie Medycznym
Egzamin z anatomii na tablecie – nowość w Śląskim Uniwersytecie Medycznym
Jeden z najtrudniejszych przedmiotów podczas studiów medycznych – anatomię – w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach studenci będą od maja zdawać na tablecie. To wyeliminuje wątpliwości i pozwoli zaoszczędzić czas i papier – wskazują władze uczelni.
Jak przypomniała w poniedziałek rzeczniczka uczelni Agata Kalafarska-Winkler, o zajęciach z anatomii krążą legendy. Zaliczenie tzw. szpilek, czyli praktycznego sprawdzianu wiedzy anatomicznej, to dla przyszłych lekarzy być albo nie być. Doskonała znajomość ludzkiego ciała jest przecież niezbędna w tym zawodzie.
Studenci mają obowiązek zaliczyć kolokwium z każdej z sześciu kategorii: głowa z szyją, klatka piersiowa, brzuch z miednicą, ośrodkowy układ nerwowy oraz kończyny: górna i dolna. Każdy sprawdzian, podobnie jak końcowy egzamin, składa się z dwóch części: testu teoretycznego i części praktycznej, potocznie zwanej „szpilkami”. Zdający podchodzi do stanowiska z preparatem anatomicznym i w ciągu minuty powinien rozpoznać strukturę oznaczoną szpilką. Następnie przechodzi do kolejnego stanowiska. Nie ma możliwości powrotu do poprzedniego preparatu czy wydłużenia czasu.
Wykładowcy od lat mieli problem z odczytywaniem pisma studentów. Anatomia wymaga precyzji, tymczasem ręcznie wypełniane arkusze z odpowiedziami pozostawiały wiele do życzenia. – Standardem było, że spotykaliśmy się w gronie kilku nauczycieli i wspólnie decydowaliśmy, czy dana nazwa napisana jest poprawnie i odpowiedź można uznać. Tu liczą się szczegóły, a w odręcznym piśmie czasem trudno odróżnić poszczególne litery. Nigdy nie mieliśmy pewności czy mało czytelny zapis wynika z brzydkiego charakteru pisma, czy też student z premedytacją wpisał nazwę niewyraźnie, bo liczył na łut szczęścia – wyjaśnił kierownik Katedry i Zakładu Anatomii Prawidłowej Wydziału Lekarskiego w Katowicach Śląskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Grzegorz Bajor.
Teraz takie wybiegi nie będą już możliwe. Wchodząc do sali, student zamiast kartki otrzymuje tablet. To za jego pomocą wypełnia arkusz egzaminacyjny dostępny na platformie e-learningowej. – To wygoda zarówno dla zdającego, jak i wykładowców. Nie ma skreśleń i problemów z odszyfrowaniem tekstu. Do tego jest ekologicznie i oszczędnie – do tej pory sprawdzenie anatomicznej wiedzy jednego rocznika studentów wymagało zużycia ponad 10 tys. kartek papieru. Dotychczasowe testy nowej metody egzaminowania są na tyle pozytywne, że uczelnia postanowiła iść o krok dalej. Dzięki specjalnie opracowanym algorytmom zniknie konieczność ręcznego sprawdzania wyników przez wykładowców. Zrobi to za nich komputer i to w ciągu kilku sekund po zakończeniu sprawdzianu. Studenci nie będą już musieli czekać na wyniki, a sam egzamin stanie się całkowicie transparentny i obiektywny – powiedziała Agata Kalafarska-Winkler.
Zakład Stomatologii Zachowawczej to jeden z najstarszych zakładów stomatologii na łódzkim Uniwersytecie Medycznym. Istnieje od 1945 roku. Priorytetem jest nowoczesność i jak najmniej inwazyjny sposób leczenia.
Oprac. AF na podst. http://naukawpolsce.pap.pl/zdrowie
Fot. niekverlaan, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Z dr. Bartłomiejem Karasiem – wykładowcą I Konferencji Dentonet Online – rozmawia Tomasz Hankiewicz. Leczenie kanałowe wiąże się z generowaniem aerozolu w trakcie wykonywanych procedur. Czy przy nowych zasadach funkcjonowania gabinetów, wynikających...
12 stycznia na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku odbyła się kolejna akcja promocyjna "Studiuj w UMB". Studenci zachęcali białostockich licealistów do podejmowania dalszej nauki właśnie na kierunkach medycznych.12 stycznia w murach Uniwersytetu Me...
Śląski oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia po raz drugi dofinansuje realizację gminnych i powiatowych programów polityki zdrowotnej. W 2018 r. wesprze 43 programów w 23 gminach i powiatach kwotą ponad 1,87 mln zł. Dofinansowanie obejmuje ...
Absolwenci kierunku lekarsko-dentystycznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego zdominowali wiosenną sesję Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego (LDEK). Absolwenci GUMedu zajęli pierwsze miejsce we wszystkich trzech kategoriach: lekarzy dentystó...
Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu odwiedził jeden z najbardziej cenionych na świecie specjalistów z dziedziny periodontologii laserowej – prof. Akira Aoki z Tokyo Medical and Dental University.Prof. Akira Aoki jest beneficjentem wielu nagród naukowyc...
1 czerwca w Aula Magna Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku odbyła się konferencja z okazji 50-lecia nauczania stomatologii w białostockiej uczelni. Podczas spotkania dr hab. Teresa Sierpińska (prodziekan ds. jakości kształcenia, programów studiów i...
W Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie otwarto jedyne w regionie i jedno z nielicznych w kraju Centrum Egzaminów Testowych. Przygotowujący się do egzaminów LEK oraz LDEK studenci będą mogli w nim w sposób elektroniczny zdać testy próbne.W n...
Minister zdrowia zdecydował, że Państwowe Egzaminy Specjalizacyjne w sesji jesiennej 2020 r. odbędą się bez części ustnej. – Mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa lekarzom i lekarzom dentystom w związku z aktualnym stanem epidemii...
Z dniem 4 listopada br. minister zdrowia odstąpił od przeprowadzenia części praktycznej Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego w dziedzinach ochrony zdrowia w sesji jesiennej 2020 r. Jak czytamy w komunikacie, decyzja została podjęta na podstawie ar...
Paradontoza może być potęgowana przez naturalne mechanizmy obronne organizmu. Dziąsła mogą uszkadzać neutrofile – komórki krwi, które wytwarzają substancje antybakteryjne. Podczas infekcji nie tylko eliminują patogeny, ale też uszkadzają tkanki. Czy ...
W roku akademickim 2020/2021 Uniwersytet Medyczny w Białymstoku uruchamia 3-letnie studia I stopnia na kierunku „higiena stomatologiczna”. Jak czytamy na stronie internetowej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, kierunek powstaje jako część projek...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji