Akcja „Dziel się uśmiechem”: już 46 tys. przebadanych dzieci
Akcja „Dziel się uśmiechem”: już 46 tys. przebadanych dzieci
Spis treści
Już 46 tys. dzieci skorzystało z darmowych przeglądów stomatologicznych w ramach akcji „Dziel się uśmiechem”. Program od 5 lat wspiera walkę z problemem próchnicy poprzez budowanie wśród uczniów i rodziców świadomości, jak skutecznie dbać o higienę jamy ustnej.
Program „Dziel się uśmiechem” prowadzony jest kilkutorowo. Jednym z obszarów jest uświadomienie rodzicom, że o zęby dziecka należy dbać od pierwszych dni jego życia. –Pielęgnację należy rozpocząć już w pierwszych miesiącach życia dziecka. Oczywiście dopóki nie wyrżną się pierwsze zęby mleczne nie ma potrzeby korzystania ze szczoteczki, ale ze specjalnych akcesoriów dla niemowląt, np. nawijanej na palec wskazujący gazy. Ten prosty sposób pomoże oczyścić błonę śluzową i wały dziąsłowe niemowlęcia, ale też przygotuje dziecko na pojawienie się szczoteczki do zębów w niedługim czasie – mówi lek. stomatolog Anna Klukowska, dyrektor medyczny stomatologii w grupie Lux Med.
Kontrola dwa razy do roku to minimum
Druga sprawa to przypominanie, że konieczne są przynajmniej dwie wizyty w gabinecie stomatologicznym rocznie. – Częste kontrole u dentysty to nie tylko profilaktyka, ale też wyrobienie odpowiednich nawyków u dziecka na całe życie. Maluch oswojony z kontrolami stomatologicznymi, w przyszłości będzie je traktował jako naturalną część profilaktyki zdrowotnej. Pierwsza wizyta z dzieckiem u stomatologa, zgodnie ze standardami światowymi. powinna się odbyć 6 miesięcy po wyrznięciu pierwszego zęba mlecznego, ale nie później niż w 12 miesiącu życia – tłumaczy prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej.
Edukacja to podstawa
Rodzice muszą również zadbać o edukację swoich pociech. – Polski Czerwony Krzyż od wielu lat jest zaangażowany w działalność prozdrowotną wśród dzieci i młodzieży. Takiej edukacji służy program „Dziel się Uśmiechem”, w ramach którego wraz z organizacjami partnerskimi prowadzimy darmowe przeglądy dentystyczne oraz wykłady dla dzieci z całej Polski. Dzięki programowi do tej pory z przeglądów skorzystało 46 tys. uczniów, a 350 tys. wzięło udział w specjalnych lekcjach, podczas których dowiedzieli się, jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej – mówi Katarzyna Stępińska z Polskiego Czerwonego Krzyża.
„Dziel się uśmiechem” – informacje o programie
Od 2013 r. firma Wrigley Poland – wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem, przy wsparciu grupy Lux Med, Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej – organizuje bezpłatne przeglądy stomatologiczne, a także lekcje dotyczące prawidłowej higieny jamy ustnej w polskich szkołach podstawowych w ramach programu „Dziel się uśmiechem”. Już drugi rok z rzędu akcję wspiera także Biedronka.
Więcej informacji o programie „Dziel się Uśmiechem” można znaleźć na stronach internetowych www.pck.pl/dzielsieusmiechem oraz www.mojorbit.pl/dziel-sie-usmiechem/.
Próchnica to nie tylko problem stomatologiczny – mówiła prof. Magdalena Wochna-Sobańska podczas Sympozjum Naukowego „Dziecko Łódzkie” w Urzędzie Miasta Łodzi.
AF
Fot. jarmoluk, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Dziś ruszyła zbiórka pieniędzy na produkty pierwszej pomocy dla rannych cywili, żołnierzy i ratowników podczas wojny na Ukrainie. Zbiórka zainicjowana została przez środowisko polskich lekarzy dentystów, którzy prośbę o wsparcie otrzymali od ukraińsk...
8000 osób – lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek, farmaceutów oraz innych przedstawicieli pracowników ochrony zdrowia – skorzystało z programu wsparcia psychologicznego dla kadry medycznej "Psycholog dla medyka". Do końca czerwca br. można jeszcz...
Z nowym rokiem szkolnym ruszyła kolejna, 11. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”, realizowanego przez Mars oraz Polski Czerwony Krzyż. Celem inicjatywy jest edukacja dzieci z klas 0-3 szkół podstawowych z całej Polski w zakresie prawid...
3 lutego ruszyła akcja "Rozdajemy uśmiechy na zdrowie", realizowana przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, sieć enel-med stomatologia oraz firmę Septodont. W ramach akcji w całym kraju realizowane będą bezpłatne przeglądy i leczenie stomatologicz...
W dobiegającym właśnie końca roku szkolnym program edukacyjny „Dziel się Uśmiechem” obchodził swój jubileusz. Inicjatywa powstała w 2013 r. dzięki współpracy firmy Mars Polska oraz Polskiego Czerwonego Krzyża w odpowiedzi na skalę próchnicy w Polsce....
Grupa społeczna „Toothless” („Bezzębni”) rozpoczęła na wyspie Wight kampanię pod hasłem „Dentysta NHS dla każdego”. Ma ona na celu zwrócenie uwagi na sytuację mieszkańców wyspy, którzy są właściwie pozbawieni publicznej opieki stomatologicznej. Pows...
Fundacja "Z uśmiechem przez życie" - zajmująca się zwiększaniem świadomości i działaniami profilaktycznymi w kierunku raka jamy ustnej - obchodzi 10-lecie istnienia. Przy tej okazji prezentuje ona 10 faktów na temat swojego funkcjonowania. - Początk...
Bezpłatna Akcja Ortodontyczna „Zęby na medal” promuje cyfrową ortodoncję i edukuje w zakresie leczenia przezroczystymi nakładkami na zęby. Organizatorem akcji jest portal DentystaRadzi.pl, natomiast partnerami strategicznymi polskie firmy nakładkowe ...
Chociaż kulminacja działań w ramach kampanii „Polska mówi #aaa” przypada na marzec, to jednak różnego rodzaju aktywności organizowane są przez cały rok. W ostatnim czasie odbyły się kolejne warsztaty dla przedszkolaków, zainaugurowano też konkurs „Cz...
Kampania „Bezzębni w Anglii” (The Toothless in England) to wyraz oddolnego buntu i bezradności wobec działań (a może raczej zaniechań) machiny państwowej, które skazują dziesiątki tysiące Brytyjczyków, przede wszystkim tych najmniej zamożnych, na bra...
Zakończenie roku szkolnego to czas podsumowań wyników szkolnych, ale także realizacji kolejnej edycji programu edukacyjnego "Dziel się uśmiechem". Dzięki 8. już odsłonie inicjatywy kolejne tysiące uczniów z całej Polski poznało 4 kroki dla zdrowych i...