Dlaczego nie motywujemy pacjentów do higieny jamy ustnej?
Dlaczego nie motywujemy pacjentów do higieny jamy ustnej?
Badanie wykonane przez Warszawski Uniwersytet Medyczny wykazało, że przeszło 90% Polaków ma próchnicę. Na tle Europy plasujemy się na trzecim miejscu od końca. Jednocześnie rośnie w naszym kraju liczba osób wyjeżdżających na drogie zagraniczne wakacje, zwiększa się sprzedaż nowych samochodów, telewizorów itd. Nasuwa się tutaj ważne pytanie:
Czy ci wszyscy, którzy podróżują czy dokupują dodatkowe wyposażenie do swojego nowego samochodu u dilera samochodowego mają wszystkie zęby zdrowe? Prawdopodobnie odpowiedź wszyscy znamy. Dlaczego zatem statystyczny pacjent podejmuje decyzje, które są niekorzystne dla jego organizmu? – pyta ceniony przez polskich stomatologów trener Mariusz Oboda.
Motywowanie pacjentów to ważne zadanie zarówno dla lekarza dentysty, jak i asystentki czy higienistki stomatologicznej. Jak zmotywować pacjenta do regularnych wizyt w gabinecie higieny? O tym będziemy rozmawiać podczas kwietniowej Ogólnopolskiej Konferencji Higienistek i Asystentek Stomatologicznych Asysdent. Tutaj znajdziecie szczegółowy program.
Wykład dotyczący motywacji poprowadzi Marta Krukowska, psycholog, trener, coach, wieloletni manager w międzynarodowych korporacjach medycznych i farmaceutycznych. – Podczas wykładu zrozumiesz psychologiczne aspekty motywacji pacjenta; dowiesz się jak zbudować motywacje do regularnych wizyt w gabinecie higieny; poznasz najważniejsze potrzeby psychologiczne pacjentów – zapowiada. Pierwszy dzień konferencji Asysdent 2017 w dużej części będzie poświęcony tzw. umiejętnościom miękkim. Poza Martą Krukowską z wykładami z tej tematyki wystąpią Justyna Pająk oraz Mariusz Oboda, założyciel Oboda Consulting & Training Group.
M. Oboda temat motywacji pacjenta podejmuje w swoich publikacjach i szkoleniach bardzo często. Tak o motywacji pisał na łamach dwumiesięcznika „E-dentico”:
Podczas wielu lat zarządzania przychodniami stomatologicznymi oraz pracy trenerskiej i coachingowej miałem okazję zgromadzić pokaźny materiał badawczy dotyczący wpływu zachowań lekarza dentysty i jego kompetencji osobistych na proces motywacji pacjenta do kompleksowego leczenia, wizyt kontrolnych itp. Zebrany materiał pozwolił mi na określenie typowego, przeciętnego sposobu komunikowania się lekarza z pacjentem. Następnie skonfrontowałem go z modelowym wzorcem postępowania, który uwzględnia najnowszą wiedzę z zakresu psychologii poznawczej na temat procesu motywacji oraz neurobiologii. Wynik tego porównania wyraźnie ukazał bardzo duży, niewykorzystany potencjał dotyczący możliwości większej pomocy, jaką może i powinien (wyraźne oczekiwanie pacjenta dotyczące motywowania wykazuje wykonane przez nas w 2011 r. badanie na grupie około 500 pacjentów) wykazać lekarz w zakresie zaangażowania pacjenta do podjęcia i zakończenia kompleksowego leczenia oraz utrzymania uzyskanego stanu zdrowia jamy ustnej przez jak najdłuższy czas.
Podobny stan rzeczywistości ukazują również wnioski z analizy raportów projektu „Tajemniczy Pacjent”, badającego zachowania wszystkich osób z danej przychodni mających bezpośredni kontakt z pacjentem. Zgłębiając poziom wykorzystania wiedzy na temat motywacji przez lekarza dentystę, wraz z moim zespołem w ciągu kilku lat przeprowadziliśmy również około 100 pogłębionych wywiadów z pacjentami. W czasie około półtoragodzinnych rozmów jedno z zadawanych pytań brzmiało:
Czy miałeś w swoim (dorosłym) życiu taki moment, w którym wszystkie twoje zęby były wyleczone, a prowadzący cię lekarz poinformował cię o tym uroczyście i nauczył utrzymywać taki stan przez wiele lat?
Tylko bardzo niewielki odsetek pacjentów częściowo potwierdził zaistnienie takiej sytuacji. Większość z nich jednocześnie twierdziła, że ma swojego dentystę. Brak profesjonalnej, uporządkowanej przez psychologię, wiedzy lekarzy na temat procesu motywacji przejawia się również w statystykach dotyczących pacjentów regularnie przychodzących na wizyty kontrolne. W tym samym czasie na przykład przemysł oponiarski wykorzystał całą dostępną w psychologii wiedzę i sprawił, że liczba osób wymieniających opony z letnich na zimowe zdecydowanie zdystansowała liczbę pacjentów systematycznie uczęszczających na wizyty kontrolne.
Stoimy na stanowisku, że jest to wynikiem niskiego poziomu wiedzy psychologicznej lekarza, dużej liczby błędów popełnianych podczas rozmowy z pacjentem na temat jego potrzeb stomatologicznych oraz podczas ustalania zakresu leczenia i budowania w pacjencie motywacji do jego zakończenia.
Osoby reprezentujące inne niż zdrowotne dobra wykorzystują najnowszą wiedzę psychologiczną tworząc przekazy, które w znacznie większym stopniu wywołują zaangażowanie do działania. W środowisku stomatologicznym statystyczny lekarz mówi o motywacji najczęściej w kontekście zwiększania swojej wewnętrznej motywacji, natomiast w odróżnieniu od przedstawicieli innych dziedzin, niewiele uwagi poświęca wiedzy na temat motywacji innych – jedni obawiają się, że psychologia nauczy ich manipulacji, a inni, że nie nauczy ich niczego.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Naukowcy z Uniwersytetu w Cardiff przechodzą do kolejnego etapu badań nad skutecznością płynów do płukania jamy ustnej w walce z koronawirusem. Na początku 2021 r. ruszą badania kliniczne. Przypomnijmy – już w maju br. multidyscyplinarny zespół nauk...
Na przestrzeni ostatnich lat wiedza na temat roli prawidłowej higieny jamy ustnej w profilaktyce chorób dziąseł i zębów oraz – co istotne – problemów pozastomatologicznych, znacząco wzrosła. Pacjenci w coraz większym stopniu świadomi wpływu stanu uzę...
Jama ustna to ekosystem złożony z wielu wzajemnie na siebie oddziałujących elementów, zróżnicowany pod względem panujących warunków biotycznych i abiotycznych. Powszechnie obserwuje się, że pacjenci najczęściej zgłaszają się do gabinetu stomatologic...
Choć rodzice są coraz bardziej świadomi problemu próchnicy wśród najmłodszych, społeczeństwo wciąż nie zdaje sobie sprawy, jak ważne jest dbanie o higienę jamy ustnej już u noworodków i niemowląt. Problem dotyczy również zębów mlecznych, które zdanie...
W Zjednoczonym Królestwie za sprawą wspólnych działań Fundacji Raka Jamy Ustnej (MCF) oraz Brytyjskiej Fundacji Zdrowia Stomatologicznego (BDHF) w listopadzie obchodzony jest już od lat Miesiąc Świadomości Raka Jamy Ustnej. W tym roku działania te wy...
4 lutego po raz osiemnasty obchodzony będzie Światowy Dzień Walki z Rakiem. Warto więc przypomnieć sobie najważniejsze informacje o nowotworach jamy ustnej. Jakie są objawy raka jamy ustnej? Kto jest narażony na jego wystąpienie?Rak jamy ustnej najcz...
Według szacunków Irlandzkiego Towarzystwa Onkologicznego (Irish Cancer Society; ICS) na nowotwory jamy ustnej, głowy i szyi na Zielonej Wyspie zapada każdego roku około 550 osób. Niestety, w obawie przed infekcją SARS-CoV-2, pacjenci obecnie znacznie...
W ostatnich miesiącach w Wielkiej Brytanii liczba skierowań do onkologa w związku z podejrzeniem nowotworu jamy ustnej obniżyła się o 1/3. Nie jest to niestety efekt poprawy stanu zdrowia pacjentów, ale konsekwencja pandemii COVID-19, a zwłaszcza utr...
Badanie przeprowadzone przez japońskich naukowców wykazało, że niedostateczna higiena jamy ustnej może być przyczyną wydłużonego czasu usuwania wirusa SARS-CoV-2 z organizmu pacjenta. Autorzy zaobserwowali, że u pacjentów zaniedbujących higienę jamy ...
Poranny pośpiech i łyk gorącej kawy albo nagły głód i kęs gorącego posiłku – w takich sytuacjach nietrudno o poparzenia jamy ustnej: języka, wewnętrznej strony policzków albo podniebienia. Wówczas pojawia się ból, zaczerwienienia, a niekiedy także bi...
Według statystyk, aż 99% Polaków w wieku 35-44 lata ma zaawansowaną próchnicę. Taki stan rzeczy bierze się zarówno ze zbyt rzadkich wizyt u dentysty, jak i niewłaściwej higieny jamy ustnej. Myjemy zęby nieregularnie i niedokładnie, a dodatkowo niewie...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji