Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Dentyści narażeni na nieodpowiednie zachowania pacjentów

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Dentyści narażeni na nieodpowiednie zachowania pacjentów

Dentyści narażeni na nieodpowiednie zachowania pacjentów

Z przeprowadzonego na zlecenie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku badania wynika, że 2/3 lekarzy i lekarzy dentystów w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz doświadczyło nieodpowiednich zachowań ze strony pacjentów. Zazwyczaj są to niestosowne komentarze czy pomówienia, ale zdarzają się też akty przemocy.

W badaniu przeprowadzonym metodą wywiadu bezpośredniego online (od czerwca do sierpnia 2017 r.) udział wzięło 794 lekarzy i lekarzy dentystów, z czego 2/3 to kobiety. Wynika z niego, że im młodszy lekarz, tym częściej spotyka się z niewłaściwymi zachowaniami ze strony pacjentów. W grupie lekarzy ze stażem pracy poniżej 10 lat, aż 82% badanych doświadczyło takich sytuacji. W przypadku lekarzy ze stażem pracy 30 lat i dłuższym odsetek spada do poziomu 54%.

Na przykre zachowania pacjentów częściej uskarżają się lekarze (72%) niż lekarze dentyści (50%). Różnicę tę może wyjaśniać fakt, że pacjenci z lekarzami stykają się najczęściej w ramach publicznego systemu, zaś ze świadczeń stomatologicznych częściej korzystają prywatnie. W takich sytuacjach nie mają powodów do narzekania na długi czas oczekiwania, dentyści rzadziej też wystawiają pacjentom skierowania na bezpłatne badania czy recepty na leki refundowane. Mniej jest więc potencjalnych sytuacji konfliktowych.

Niewłaściwe zachowania pacjentów wobec lekarzy przybierają najczęściej dwie formy. Pierwszą z nich są próby wymuszania określonego postępowania medycznego. 37% badanych lekarzy stwierdziło, że w ciągu ostatniego roku doświadczyło takiej sytuacji przynajmniej raz w miesiącu. Drugą formą są niestosowne komentarze ze strony pacjentów. Przynajmniej raz w miesiącu dotknęły one 27% badanych. Znacznie rzadziej pacjenci pozwalają sobie na pomówienia, groźby, obelgi czy wyzwiska – jednak kilka procent lekarzy spotkało się z takimi sytuacjami przynajmniej raz w miesiącu.

Pacjenci nie ograniczają się do słów. Od 12% lekarzy, przede wszystkim dentystów, w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy poprzedzających badanie pacjenci zażądali zwrotu pieniędzy zapłaconych za wykonane świadczenie zdrowotne. Najczęściej roszczenia wysuwają sami pacjenci (63%). W 44% przypadków zgłoszeń nie doszło do zwrotu kosztów lub wypłacenia rekompensaty, a sprawa zakończyła się bez podpisania pisemnej ugody. Zwrócenie kosztów lub wypłata rekompensaty bez procesu i bez podpisania pisemnej ugody miała miejsce w 23% przypadków. Zwrot kosztów, któremu towarzyszyła pisemna ugoda, miał miejsce w co dziesiątej sprawie.

Obserwujemy lawinowy wzrost roszczeń pacjentów. Wynika to m.in. z tego, że lekarze dentyści często bagatelizują zagadnienie zgody pacjenta na leczenia. Brak takiej zgody może być powodem kłopotów, nawet w sytuacji gdzie leczenie przebiegło poprawnie – mówi w wywiadzie dla Dentowizji mec. Tomasz Pęcherz, radca prawny Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie, jeden z wykładowców Endomeetingu.

AF

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

opinie o służbie zdrowia - Dentonet.pl
Jedynie 30% Polaków pozytywnie ocenia służbę zdrowia Lekarz

Obecnie trzech na dziesięciu ankietowanych (30%) pozytywnie ocenia funkcjonowanie służby zdrowia w Polsce, natomiast dwie trzecie negatywnie (66%), w tym 27% – zdecydowanie negatywnie. W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło zadowolonych z funkcjonowani...

ankieta NIL
Lekarze dentyści o swojej pracy i sytuacji w służbie zdrowia Lekarz

Naczelna Izba Lekarska opublikowała raport z badania przeprowadzonego na grupie 3290 lekarzy i lekarzy dentystów między 13 kwietnia a 6 maja 2018 r. Uczestnicy ankiety wypowiadali się m.in. na temat swojej satysfakcji z pracy zawodowej oraz ogólnej s...

samopoczucie Polaków - Dentonet.pl
Samopoczucie Polaków na 3+, regularnie badają krew i... zęby Asysta

Polacy oceniają swoje codzienne samopoczucie na 3+ – zarówno stan zdrowia, jak i kondycję psychiczną oraz fizyczną. Regularne badania profilaktyczne, m.in. badania krwi oraz stomatologiczne, wykonuje co trzeci Polak a co dziesiąty w ogóle nie kontrol...

ROZWIŃ WIĘCEJ
łączenie dyżurów - Dentonet.pl
„Nie” samorządu dla łączenia dyżurów na różnych oddziałach Lekarz

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się projektowi rozporządzenia ministra zdrowia, według którego możliwe będzie łączenie dyżurów na kilku oddziałach jednocześnie.Przypomnijmy – kilka dni temu resort zdrowia, mając w perspektywie wizję braku lekarzy i...

prezent
Nietypowe prezenty dla dentystów w Wielkiej Brytanii Lekarz

W 2016 r. brytyjscy dentyści otrzymywali od wdzięcznych pacjentów przede wszystkim słodycze i alkohol, ale zdarzały się również bardziej nietypowe prezenty, takie jak… świńska głowa. Badanie dotyczące prezentów otrzymywanych przez dentystów z Wielkie...

postępowanie dyscyplinarne - Dentonet.pl
RPO o kosztach obrony lekarza w postępowaniu dyscyplinarnym Lekarz

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do ministra zdrowia z prośbą o podjęcie odpowiednich działań legislacyjnych mających na celu zapewnienie skutecznej ochrony praw osób prawomocnie uniewinnionych w postępowaniu dyscyplinarnym lekarzy i lekarzy d...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres