Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Czy osobowość asystentki stomatologicznej ma znaczenie?

Brak komentarzy | Publikacja:
Czy osobowość asystentki stomatologicznej ma znaczenie?

Czy osobowość asystentki stomatologicznej ma znaczenie?

Zastanawiałaś się kiedyś czy mając inną osobowość wybrałabyś zawód asystentki stomatologicznej? Albo jaka osobowość najlepiej sprawdza się w tym zawodzie? Czy pacjenci bardziej docenią typ osobowości społeczny, ekonomiczny, czy estetyczny? I czy to w ogóle ma znaczenie?

Osobowość – czyli co?

Osobowość to nie tylko zbiór cech i właściwości, którymi ludzie różnią się między sobą. To przede wszystkim zespół wewnętrznych warunków i mechanizmów psychologicznych, które decydują o tym, jak dana osoba reaguje na otaczające je środowisko, a także sposób, w jaki wchodzi z nim w interakcje. Istnieje wiele definicji osobowości, ale każdy z nas, nawet jeśli nie zapoznał się z żadną z nich, intuicyjnie będzie w stanie opowiedzieć nie tylko o swojej osobowości, ale także osób, z którymi zetknął się na dłużej niż chwilę. I okaże się, że każdy ma inną, niepowtarzalną osobowość, a jednak można zakwalifikować ją do pewnych grup. Ich usystematyzowanie to pierwszy krok w stronę zrozumienia osobowości – swojej, pacjenta, przełożonego – każdego człowieka, z którym przychodzi nam obcować. Kolejny krok to umiejętność przełożenia tej wiedzy na jakość relacji i sposobu komunikacji. Innymi słowy – im lepiej poznasz swoją osobowość i im lepiej nauczysz się rozpoznawać cechy innych ludzi, tym lepiej będziesz w stanie wychodzić naprzeciw oczekiwaniom – swoim i innych.

Interakcje pacjentów i asystentów

Wizyta każdego pacjenta w gabinecie stomatologicznym owocuje interakcjami na wszystkich frontach – między pacjentem a asystą, między asystą i lekarzem, a także oczywiście między lekarzem a pacjentem. I to właśnie osobowość w dużej mierze odpowiada za jakość tych interakcji. To ona związana jest z działaniami ludzkimi, ich doznaniami i potrzebami na wszystkich poziomach hierarchii. I tu w zasadzie dotykamy sedna, ponieważ działania i doznania warunkować będą przebieg każdej relacji i interakcji. Ale dlaczego jednego pracodawcę uszczęśliwimy zachowując uśmiech na twarzy i poczucie humoru w gabinecie, podczas gdy inny doceni „niewidoczną” asystę, zachowującą neutralny wyraz twarzy i nie zabierającą głosu w żadnej dyskusji? I dlaczego jeden pacjent odetchnie z ulgą kiedy w trakcie ekstrakcji z wyrozumiałością poklepiemy go po ramieniu, dodając otuchy, podczas gdy inny odpowiedziałby na takie zachowanie oburzeniem? Ponieważ każdy człowiek ma inne potrzeby. A żeby sprostać oczekiwaniom pacjenta i odpowiednio zmotywować go do leczenia i wizyt kontrolnych – musimy poznać jego potrzeby.

Potrzeby, potrzeby i jeszcze raz potrzeby

Jeśli pacjent pojawił się w gabinecie stomatologicznym, nie ulega wątpliwości, że nastąpiło to w wyniku jakiejś potrzeby. Jedną z częściej spotykanych potrzeb jest potrzeba usunięcia bólu. Wyobraźmy sobie dwa sposoby myślenia o wizycie pacjenta bólowego w gabinecie. Pierwszy z nich nazwijmy „uproszczonym”. Personel odpowiedzialny za leczenie pacjenta ocenia fakty, które zna – chorego boli ząb, cierpi, dlatego zgłosił się do gabinetu. Myśli – naszym zadaniem jest jak najszybsze usunięcie źródła bólu. Im szybciej to zrobimy tym bardziej zadowolonego pacjenta pozyskamy. Ten zespół specjalistów skupia się na konkretnej potrzebie. Drugi sposób myślenia jest zdecydowanie szerszy. Zespół drugi stara się dociec co spowodowało, że pacjent pojawił się w gabinecie dopiero, gdy rozbolał go ząb. Zależy mu, aby dowiedzieć się z jakiego powodu zwlekał, nie stawiał się regularnie na wizyty kontrolne, co go hamowało. Czy były to powody finansowe, czy może bariery psychologiczne. Jak temu zaradzić? Zespołowi drugiemu zależy nie tylko na doraźnej pomocy w nagłym przypadku. Chce właściwie rozpoznać okoliczności, zbudować zaufanie, udzielić emocjonalnego wsparcia, gdy zajdzie taka potrzeba. Empatia, umiejętność aktywnego słuchania, prowadzenia rozmowy terapeutycznej, odczytywania sygnałów pozawerbalnych to niektóre z cech, pozwalających na skuteczne rozpoznanie potrzeb pacjenta. A docelowo – na zmotywowanie go do leczenia i przekonanie do kontrolnych wizyt w kolejnych latach.


Jeśli chcesz:
– poznać podstawowe pojęcia z zakresu psychologii,
– dowiedzieć się lepiej czym jest osobowość,
– poznać procesy psychiczne zachodzące w życiu człowieka,
– zgłębić potrzeby ludzkie,
– przyjrzeć się psychologicznym i społecznym uwarunkowaniom kontaktu z pacjentem,
– przeanalizować systemy wartości społecznych,
– należeć do grupy specjalistów dociekliwych i skutecznych,

weź udział w szkoleniu Psychologiczne i społeczne uwarunkowania kontaktu z pacjentem.

Autorką tekstu oraz prowadzącą szkolenie jest Patrycja Rabińska – certyfikowany coach, doradca biznesowy CMC Group.
Doświadczony manager i specjalista ds. komunikacji. Założycielka i właścicielka CMC Group (www.cmcgroup.pl), firmy wyspecjalizowanej w doradztwie biznesowym dla branży stomatologicznej. Prowadzi szkolenia i wykłady, a także świadczy usługi doradcze, dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Jest także konsultantką największego polskiego portalu stomatologicznego Dentonet.pl.
Współpracując z praktykami stomatologicznymi, z pasją dzieli się swoją wiedzą oraz wielostronnym doświadczeniem zawodowym. Wykorzystuje je, wspierając klientów w analizie oraz lokalizacji obszarów wymagających poprawy, wskazuje rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb i możliwości przedsiębiorstw, które wpływają na poprawę funkcjonowania gabinetów i pracujących w nich zespołów, co przekłada się na liczbę pacjentów i wyniki finansowe. Oferuje także wsparcie z zakresu usług marketingowych.
CMC Group jest firmą specjalizującą się w coachingu, mentoringu oraz consultingu sektora medycznego. Misją CMC Group jest wspieranie prywatnych praktyk lekarskich, w tym przede wszystkim gabinetów stomatologicznych, projektowanie rozwiązań, które powodują osiąganie wysokich wyników biznesowych. CMC Group posiada w swojej ofercie szkolenia, business coaching, life coaching oraz doradztwo z zakresu skutecznego marketingu, zarządzania sobą, budowania zespołu oraz nowoczesnych strategii biznesowych.

 

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Inowrocław - Dentonet.pl
Inowrocław bez doraźnej pomocy stomatologicznej Lekarz

Z początkiem sierpnia ponad 160 tys. mieszkańców powiatu inowrocławskiego nie będzie miało gdzie skorzystać doraźnej pomocy stomatologicznej. Dyrektor szpitala wielospecjalistycznego im. dr. L. Błażka w Inowrocławiu poinformował, że stomatolodzy z zr...

higienistka - Dentonet.pl
Higienistki i asystentki bardzo potrzebne na rynku pracy Asysta

Minister edukacji narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Najbardziej poszukiwani w skali całego kraju są wykwalifikowani pracownicy techniczni, ale w wielu wo...

Tomasz Dzieniakowski
Zdrowie fizyczne i psychiczne w pracy higienistki i asystentki Asysta

Ergonomia pracy, bezpieczeństwo w gabinecie, współpraca zespołu stomatologicznego, praca w powiększeniu, wypalenie zawodowe – to główne, ale nie wszystkie, tematy Asysdentu poruszane w części wykładowej tej największej w Polsce konferencji dla higien...

ROZWIŃ WIĘCEJ
technologia CAD/CAM - Dentonet.pl
Technologia CAD/CAM we współczesnej protetyce stomatologicznej Lekarz

Współcześnie jesteśmy świadkami burzliwego rozwoju technologii informatycznych dotyczących wszystkich dziedzin życia codziennego. Nie inaczej dzieje się w stomatologii, a szczególnie w protetyce stomatologicznej. Do lamusa odchodzą stare, sprawdzone ...

Natalia Lewkowicz - Dentonet.pl
Etapy współpracy periodontologa i asystentki Asysta

W pierwszy weekend października w Łodzi odbędzie się siódma edycja Asysdentu, ogólnopolskiej konferencji asystentek i higienistek stomatologicznych. Z uwagi na ogromne zainteresowanie, po raz pierwszy w historii Asysdent odbędzie się również wirtualn...

Ergonomia stomatologia
Trzy aspekty ergonomii w pracy higienistki i asystentki Asysta

- Ergonomia w stomatologii to poziom fizyczny, a więc pozycja przy pracy; poziom emocjonalny, a więc relacje w zespole i między zespołem a pacjentem; oraz poziom organizacji pracy  - mówi w rozmowie z Dentonetem dr Tomasz Dzieniakowski, współzałożyci...

asystentka - Dentonet.pl
Ryzyka w pracy higienistki i asystentki a ochrona ubezpieczeniowa Asysta

Pracując bezpośrednio z pacjentem i wykonując czynności medyczne, higienistki i asystentki stomatologiczne są narażone na wiele zagrożeń – ryzyko błędu popełnionego podczas zabiegu i związane z nim roszczenia finansowe ze strony pacjenta, zniszczenie...

dentysta - Dentonet.pl
Bydgoszcz bez nocnej pomocy stomatologicznej Lekarz

Goszcząca na antenie radia PiK Barbara Nawrocka, rzeczniczka prasowa kujawsko-pomorskiego oddziału wojewódzkiego NFZ-u, przyznała, że w województwie pomoc stomatologiczną w nocy, weekendy i święta można otrzymać tylko w Ciechocinku i Włocławku. Nie f...

szkolna opieka stomatologiczna - Dentonet.pl
NRL z uwagami do opieki stomatologicznej nad uczniami Lekarz

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zgłosiło swoje uwagi do projektu ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami w zakresie leczenia stomatologicznego.Jak podkreślono w komunikacie NRL, projekt ustawy nie określa precyzyjnie zasad współpracy szkoły z gab...

Iława
IV Ogólnopolska Olimpiada Higieny Stomatologicznej Asysta

Pod koniec maja w Iławie odbył się finał IV edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Higieny Stomatologicznej. Była tam oczywiście ekipa Dentowizji. Do czwartej odsłony tego wydarzenia przystąpiło aż 797 higienistek stomatologicznych z całego kraju. Do majowe...

ile zarabia asysta
Ile zarabiają asystentki i higienistki stomatologiczne w Polsce? Asysta

Według najnowszego badania firmy Sedlak&Sedlak z lutego 2019 r., mediana wynagrodzeń asystentek stomatologicznych w Polsce wynosi 2680 zł brutto, zaś higienistek stomatologicznych – 2830 zł brutto.Jak wynika z badania, mediana miesięcznego wynagr...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji