Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Czy osobowość asystentki stomatologicznej ma znaczenie?

Publikacja:
Czy osobowość asystentki stomatologicznej ma znaczenie?

Czy osobowość asystentki stomatologicznej ma znaczenie?

Zastanawiałaś się kiedyś czy mając inną osobowość wybrałabyś zawód asystentki stomatologicznej? Albo jaka osobowość najlepiej sprawdza się w tym zawodzie? Czy pacjenci bardziej docenią typ osobowości społeczny, ekonomiczny, czy estetyczny? I czy to w ogóle ma znaczenie?

Osobowość – czyli co?

Osobowość to nie tylko zbiór cech i właściwości, którymi ludzie różnią się między sobą. To przede wszystkim zespół wewnętrznych warunków i mechanizmów psychologicznych, które decydują o tym, jak dana osoba reaguje na otaczające je środowisko, a także sposób, w jaki wchodzi z nim w interakcje. Istnieje wiele definicji osobowości, ale każdy z nas, nawet jeśli nie zapoznał się z żadną z nich, intuicyjnie będzie w stanie opowiedzieć nie tylko o swojej osobowości, ale także osób, z którymi zetknął się na dłużej niż chwilę. I okaże się, że każdy ma inną, niepowtarzalną osobowość, a jednak można zakwalifikować ją do pewnych grup. Ich usystematyzowanie to pierwszy krok w stronę zrozumienia osobowości – swojej, pacjenta, przełożonego – każdego człowieka, z którym przychodzi nam obcować. Kolejny krok to umiejętność przełożenia tej wiedzy na jakość relacji i sposobu komunikacji. Innymi słowy – im lepiej poznasz swoją osobowość i im lepiej nauczysz się rozpoznawać cechy innych ludzi, tym lepiej będziesz w stanie wychodzić naprzeciw oczekiwaniom – swoim i innych.

Interakcje pacjentów i asystentów

Wizyta każdego pacjenta w gabinecie stomatologicznym owocuje interakcjami na wszystkich frontach – między pacjentem a asystą, między asystą i lekarzem, a także oczywiście między lekarzem a pacjentem. I to właśnie osobowość w dużej mierze odpowiada za jakość tych interakcji. To ona związana jest z działaniami ludzkimi, ich doznaniami i potrzebami na wszystkich poziomach hierarchii. I tu w zasadzie dotykamy sedna, ponieważ działania i doznania warunkować będą przebieg każdej relacji i interakcji. Ale dlaczego jednego pracodawcę uszczęśliwimy zachowując uśmiech na twarzy i poczucie humoru w gabinecie, podczas gdy inny doceni „niewidoczną” asystę, zachowującą neutralny wyraz twarzy i nie zabierającą głosu w żadnej dyskusji? I dlaczego jeden pacjent odetchnie z ulgą kiedy w trakcie ekstrakcji z wyrozumiałością poklepiemy go po ramieniu, dodając otuchy, podczas gdy inny odpowiedziałby na takie zachowanie oburzeniem? Ponieważ każdy człowiek ma inne potrzeby. A żeby sprostać oczekiwaniom pacjenta i odpowiednio zmotywować go do leczenia i wizyt kontrolnych – musimy poznać jego potrzeby.

Potrzeby, potrzeby i jeszcze raz potrzeby

Jeśli pacjent pojawił się w gabinecie stomatologicznym, nie ulega wątpliwości, że nastąpiło to w wyniku jakiejś potrzeby. Jedną z częściej spotykanych potrzeb jest potrzeba usunięcia bólu. Wyobraźmy sobie dwa sposoby myślenia o wizycie pacjenta bólowego w gabinecie. Pierwszy z nich nazwijmy „uproszczonym”. Personel odpowiedzialny za leczenie pacjenta ocenia fakty, które zna – chorego boli ząb, cierpi, dlatego zgłosił się do gabinetu. Myśli – naszym zadaniem jest jak najszybsze usunięcie źródła bólu. Im szybciej to zrobimy tym bardziej zadowolonego pacjenta pozyskamy. Ten zespół specjalistów skupia się na konkretnej potrzebie. Drugi sposób myślenia jest zdecydowanie szerszy. Zespół drugi stara się dociec co spowodowało, że pacjent pojawił się w gabinecie dopiero, gdy rozbolał go ząb. Zależy mu, aby dowiedzieć się z jakiego powodu zwlekał, nie stawiał się regularnie na wizyty kontrolne, co go hamowało. Czy były to powody finansowe, czy może bariery psychologiczne. Jak temu zaradzić? Zespołowi drugiemu zależy nie tylko na doraźnej pomocy w nagłym przypadku. Chce właściwie rozpoznać okoliczności, zbudować zaufanie, udzielić emocjonalnego wsparcia, gdy zajdzie taka potrzeba. Empatia, umiejętność aktywnego słuchania, prowadzenia rozmowy terapeutycznej, odczytywania sygnałów pozawerbalnych to niektóre z cech, pozwalających na skuteczne rozpoznanie potrzeb pacjenta. A docelowo – na zmotywowanie go do leczenia i przekonanie do kontrolnych wizyt w kolejnych latach.


Jeśli chcesz:
– poznać podstawowe pojęcia z zakresu psychologii,
– dowiedzieć się lepiej czym jest osobowość,
– poznać procesy psychiczne zachodzące w życiu człowieka,
– zgłębić potrzeby ludzkie,
– przyjrzeć się psychologicznym i społecznym uwarunkowaniom kontaktu z pacjentem,
– przeanalizować systemy wartości społecznych,
– należeć do grupy specjalistów dociekliwych i skutecznych,

weź udział w szkoleniu Psychologiczne i społeczne uwarunkowania kontaktu z pacjentem.

Autorką tekstu oraz prowadzącą szkolenie jest Patrycja Rabińska – certyfikowany coach, doradca biznesowy CMC Group.
Doświadczony manager i specjalista ds. komunikacji. Założycielka i właścicielka CMC Group (www.cmcgroup.pl), firmy wyspecjalizowanej w doradztwie biznesowym dla branży stomatologicznej. Prowadzi szkolenia i wykłady, a także świadczy usługi doradcze, dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Jest także konsultantką największego polskiego portalu stomatologicznego Dentonet.pl.
Współpracując z praktykami stomatologicznymi, z pasją dzieli się swoją wiedzą oraz wielostronnym doświadczeniem zawodowym. Wykorzystuje je, wspierając klientów w analizie oraz lokalizacji obszarów wymagających poprawy, wskazuje rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb i możliwości przedsiębiorstw, które wpływają na poprawę funkcjonowania gabinetów i pracujących w nich zespołów, co przekłada się na liczbę pacjentów i wyniki finansowe. Oferuje także wsparcie z zakresu usług marketingowych.
CMC Group jest firmą specjalizującą się w coachingu, mentoringu oraz consultingu sektora medycznego. Misją CMC Group jest wspieranie prywatnych praktyk lekarskich, w tym przede wszystkim gabinetów stomatologicznych, projektowanie rozwiązań, które powodują osiąganie wysokich wyników biznesowych. CMC Group posiada w swojej ofercie szkolenia, business coaching, life coaching oraz doradztwo z zakresu skutecznego marketingu, zarządzania sobą, budowania zespołu oraz nowoczesnych strategii biznesowych.

 

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Martyna Zawadka
Powtórne endo okiem asystentki stomatologicznej Asysta

Jakie trudności - z punktu widzenia asystentki stomatologicznej - możemy napotkać podczas powtórnego leczenia endodontycznego? Jakie preparaty przygotować do usuwania gutaperki i czym się one charakteryzują? Jakie sprzęty i rozwiązania stosujemy do u...

Romident wystroj gabinetu
Pacjent z dentofobią? Wystrój gabinetu ma znaczenie! Lekarz

Pacjenci z dentofobią – czyli silnym, często paraliżującym strachem przed leczeniem stomatologicznym – stanowią duże wyzwanie dla dentystów. Jak się okazuje, o szczególnych potrzebach tego typu pacjentów można pomyśleć już na etapie projektowania i a...

asystentka
USA: zmiany w zawodzie asystentki stomatologicznej Asysta

W Stanach Zjednoczonych wprowadzane są różne modyfikacje w zawodzie asystentki stomatologicznej. Ze względu na specyfikę tamtejszego systemu prawnego, na samodzielne kroki decydować się mogą nie tylko władze federalne, ale również stanowe. W niektóry...

ROZWIŃ WIĘCEJ
shutterstock 68716348
Obsługa pacjenta gabinetu ma istotne znaczenie Lekarz

Nietrudno zauważyć, że świat handlu detalicznego z każdym rokiem coraz bardziej przegrywa z zakupami dostępnymi online. Znacznie szersza oferta niż w tradycyjnych sklepach, szybkość transakcji i realizacji zamówienia, możliwość zwrotu nietrafionego z...

asystentka stomatologiczna1
Współczynnik pracy dla higienistki i asystentki stomatologicznej Asysta

Ustawa z 26 maja 2022 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych wprowadziła załącznik określający wysokość współczynników pracy oraz grupy zawodowe według kwalifikacji...

leczenie stomatologiczne 1
Zakład karny w Iławie szuka dentysty i asystentki stomatologicznej Lekarz

Dyrektor zakładu karnego w Iławie ogłosił konkursy ofert dotyczące udzielania świadczeń stomatologicznych przez lekarza dentystę oraz asystentkę stomatologiczną dla osób pozbawionych wolności. Czas pracy ma wynosić 50 godzin miesięcznie. Jak czytamy...

penicylina
Jak odkryto penicylinę? Epokowe znaczenie prac Aleksandra Fleminga Lekarz

W lipcu 1928 r. Aleksander Fleming zapoczątkował badania, które doprowadziły do odkrycia penicyliny. Wydarzenie to jest przypominane, gdyż na świecie narasta oporność bakterii na antybiotyki. W lipcu 1928 r. szkocki bakteriolog Aleksander Fleming ...

asystentka
Co z regulacją zawodów asystentki i higienistki stomatologicznej? Asysta

Poseł Konrad Frysztak zwrócił się do ministerstwa zdrowia z pytaniem, na jakim etapie jest ustawa regulująca zawody medyczne, w tym asystentki stomatologicznej, higienistki stomatologicznej oraz technika dentystycznego. W połowie 2021 r. poseł Konra...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą Lekarz

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje...

Nasulicz
Smile Together: czy codzienne mycie zębów ma znaczenie? Lekarz

Pandemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia nieco wyhamowały działalność fundacji Smile Together, podobnie jak wielu innych organizacji niosących pomoc. Obecnie jednak, przy stopniowym łagodzeniu pandemicznych obostrzeń, Smile Together łapie drug...

Miedzynarodowy Dzien Walki z Rakiem
Rak jamy ustnej: kluczowe znaczenie wczesnej diagnozy Lekarz

W związku z rosnącą liczbą przypadków raka jamy ustnej, na całym świecie podnoszone są głosy o konieczności wczesnego rozpoznania, szybkiej specjalistycznej diagnozy oraz wdrożenia odpowiedniego leczenia. Dostępne dane wskazują na to, że przybywa prz...