Cyfryzacja usług w polskiej służbie zdrowia nabiera tempa
Cyfryzacja usług w polskiej służbie zdrowia nabiera tempa
Connected Care, czyli model opieki medycznej oparty o rozwiązania telemedycyny i internetu rzeczy, szybko zyskuje na popularności. Do 2022 r. z systemów telemedycznych ma korzystać już 16,5 mln Europejczyków. Również w Polsce nastąpiło duże przyspieszenie w cyfryzacji publicznej służby zdrowia, czego przykładem są e-zwolnienia, e-recepty czy Internetowe Konto Pacjenta.
Connected Care oznacza szereg korzyści zarówno dla pacjentów, lekarzy i placówek, jak i finansów publicznych. Zintegrowana opieka, oparta na rozwiązaniach z zakresu e-zdrowia i telemedycyny, pozwala zaoszczędzić i efektywniej wydawać środki, poprawić efektywność leczenia i bezpieczeństwo pacjentów oraz ułatwić pracę personelowi medycznemu.
Resort zdrowia prognozuje, że rozwój e-zdrowia w Polsce może zapewnić oszczędności rzędu 0,35% PKB oraz umożliwić przyjęcie 2% więcej pacjentów. Natomiast z raportu „Zdrowe oszczędności”, opracowanego przez ekspertów Pracodawców RP i Polskiej Unii Onkologii, wynika, że efektywniejsze wydatkowanie środków na służbę zdrowia mogłoby ograniczyć niezbędny wzrost publicznych nakładów na ten cel o około 0,5% PKB rocznie.
– W ostatecznym rozrachunku na zmianach najbardziej skorzystają pacjenci. Otrzymają lepsze świadczenia, a ich leczenie będzie skuteczniejsze, dzięki czemu wzrosną szanse wyzdrowienia i dłuższego życia w lepszym zdrowiu. W tym kontekście często słyszymy pytanie, czy pacjenci są gotowi na zdigitalizowaną służbę zdrowia? Z naszych obserwacji wynika jednoznacznie, że tak – mówi agencji Newseria Biznes Henk Siebren de Jong, szef rynków międzynarodowych w Philips.
Według szwedzkiej firmy badawczej Berg Insight w 2022 r. z systemów telemedycznych będzie korzystać już 16,5 mln Europejczyków (wobec 5,9 mln w 2016 r.). Do tego czasu model Connected Care ma się rozwijać w tempie 18,7% rocznie, a w 2022 r. przychody związane z tym segmentem przekroczą 6 mld euro.
Również polski system opieki zdrowotnej zmierza w kierunku cyfrowej dojrzałości. W tym zakresie w ostatnich latach poczyniono znaczne postępy. Przykładem jest chociażby powstanie Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa czy wprowadzenie e-zwolnień czy e-recept.
– W przyszłości cyfryzacja obejmie też inne obszary, szpitale i gabinety lekarskie, a kolejnym etapem tej podróży będzie wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej. Podsumowując, sądzę, że Polska jest na dobrej drodze – mówi Reinier Schlatmann. Jak podkreśla, cyfryzacja jest sprawdzonym sposobem poprawy efektywności w służbie zdrowia, czego dowodzi m.in. przykład Holandii, Szwecji albo Estonii, gdzie chociażby e-recepty są rozwiązaniem stosowanym już od ośmiu lat.
Ze względu na duże przyspieszenie w cyfryzacji publicznej służby zdrowia w tym roku Polska dołączy do globalnego raportu Future Health Index, który pokazuje, jak kraje na całym świecie kształtują przyszłość opieki zdrowotnej. – Dzięki dołączeniu Polski do Future Health Index będzie można śledzić gotowość kraju do wdrożenia i korzystania z rozwiązań w obszarze e-zdrowia oraz nastawienie do nich społeczeństwa i lekarzy, a także porównać dynamikę zmian z innymi krajami. Myślę też, że będzie to doskonałe źródło informacji na temat m.in. rozwoju digitalizacji służby zdrowia w Polsce – mówi Reinier Schlatmann.
Według firmy doradczej Deloitte, do 2022 r. cyfrowe technologie już niemal całkiem zrewolucjonizują sektor opieki medycznej (raport „A journey towards smart health. The impact of digitalization on patient experience”). Cyfryzacja w służbie zdrowia obejmuje nie tylko zarządzanie zasobami czy przetwarzanie danych administracyjnych – coraz popularniejsze będą e-wizyty lekarskie, telemedycyna i monitorowanie stanu zdrowia za pomocą urządzeń mobilnych. Z badań Deloitte wynika, że 74% pacjentów udziela różnym lekarzom tych samych informacji, a 60% wielokrotnie wykonuje te same testy. Cyfryzacja może usprawnić zarządzanie danymi pacjentów, a – według ekspertów – lekarzom i placówkom docelowo będzie się płacić nie za liczbę wizyt czy wykonanych badań, ale za jakość opieki i jej rezultat.
Jak działa oprogramowanie dokumentacji medycznej? Pokazujemy na przykładzie aplikacji Infotel stworzonej do działania w klinikach.
Oprac. AF na podst. Newseria Biznes
Fot. Unsplash, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W marcu 2021 r. ceny usług stomatologicznych wzrosły o 0,4% w stosunku do lutego 2021 r. – podał Główny Urząd Statystyczny. W ujęciu rocznym wzrost ten wyniósł jednak aż 12,6%. W marcu 2021 r. inflacja w Polsce przyspieszyła do 3,2% rok do roku z 2,...
- Dotychczas wszelkie postulaty zgłaszane przez środowisko lekarzy stomatologów (do ministerstwa zdrowia - przyp. red.) są pomijane lub marginalizowane. Dobitnym tego przykładem jest sprawa wyceny punktowej wybranych procedur stomatologicznych. Samor...
Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje o możliwości nieodpłatnego udostępnienia danych niezbędnych do przeprowadzenia analiz i wycen procedur z zakresu leczenia stomatologicznego, a dokładniej – wybranych świadczeń z chir...
W dniach 26-27 listopada w Łodzi odbył się jubileusz 70-lecia Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. Były to dwa dni wypełnione po brzegi wykładami największych autorytetów ze świata stomatologii, okazjami do rozmów i integracji. Jak oceniają jub...
Align Technology zaprasza na bezpłatny webinar "Cyfryzacja gabinetu ortodontycznego: pracuj mądrzej, a nie ciężej", który odbędzie się 6 kwietnia 2022 r. o godz. 19:30. Webinar poprowadzi Chris Barrow, a swoimi doświadczeniami podzielą się ortodonci ...
Wartość rynku usług stomatologicznych w Polsce w segmencie publicznym i prywatnym wyniosła w 2020 r. 8,6 mld zł - wynika z najnowszego raportu PMR "Rynek usług stomatologicznych w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026". Stan...
Możliwość wypróbowania skanera wewnątrzustnego iTero przed zakupem, sprawdzenie w praktyce zastosowania narzędzi cyfrowych w gabinecie, pełne wsparcie techniczne ze strony konsultantów - to tylko kilka korzyści, jakie czekają na lekarzy dentystów w i...
W sierpniu 2023 r. ceny usług stomatologicznych wzrosły o 13,7% rok do roku oraz 0,4% miesiąc do miesiąca – podał Główny Urząd Statystyczny. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosł...
Dziś ruszyła zbiórka pieniędzy na produkty pierwszej pomocy dla rannych cywili, żołnierzy i ratowników podczas wojny na Ukrainie. Zbiórka zainicjowana została przez środowisko polskich lekarzy dentystów, którzy prośbę o wsparcie otrzymali od ukraińsk...
Największe problemy i wyzwania polskiego szpitalnictwa, zmiany systemowe i terapeutyczne w okulistyce, szczepienia przeciw HPV, 2023 r. w onkologii, diagnostyka genetyczna i nowoczesne terapie genowe, największe przełomy w leczeniu cukrzycy w Polsce ...
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2021 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 7,8% (przy wzroście cen towarów – o 8,1% i usług o – 6,6%). Ceny usług stomatologicznych wzrosły o 7,1% rok do roku - najwięcej w sekt...