Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

COVID-19 w stomatologii: kilka kroków do odzyskania pacjentów

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
COVID-19 w stomatologii: kilka kroków do odzyskania pacjentów

COVID-19 w stomatologii: kilka kroków do odzyskania pacjentów

Powrót pacjentów do gabinetu stomatologicznego po okresie „zamrożenia” to poważne wyzwanie, przed którym stoją dentyści od Los Angeles po Tokio, włączając całą Europę. Według danych z USA, zaledwie połowa pacjentów zdecydowała się na powrót do dentysty. O tym, jak zachęcić tych, którzy – głównie z obawy przed koronawirusem – zwlekają z podjęciem leczenia stomatologicznego, piszą autorzy z serwisu DrBicuspid.com: Don Khouri i Fred Joyal.

Powracający pacjenci ambasadorami twojego gabinetu

Pacjenci, którzy zdecydowali się na leczenie po kilkunastotygodniowej przerwie, są twoimi nowymi ambasadorami. Wrócili – zobaczyli więc, ile starań dołożyłeś, aby każdy mógł czuć się bezpiecznie w twojej praktyce. Swoimi wrażeniami zapewne podzielą się z najbliższymi i przyjaciółmi. Ale możesz poprosić ich, aby nakręcili film lub spisali relację z wizyty w twoim gabinecie i tę swego rodzaju recenzję zamieścili na twojej stronie internetowej bądź w mediach społecznościowych.

Filmowa wycieczka po twoim gabinecie

Pacjenci nie mają świadomości, jaką przemianę przeszły kliniki dentystyczne w związku z wybuchem pandemii COVID-19. Chcąc poinformować o tym osoby, które wciąż obawiają się umówić na wizytę, nakręć i opublikuj film z odpowiednim komentarzem. Pokaż w nim kroki, które podejmujesz, aby zapewnić bezpieczeństwo (środki ochrony osobistej itp.) oraz komfort pacjentom. Dzięki temu pacjent, który zdecyduje się na wizytę w twojej praktyce, będzie już wiedział, czego się spodziewać.

Unikaj przy tym pokazywania pustego gabinetu, zaangażuj do nagrania swoich współpracowników: pokaż ich entuzjazm, pozytywne nastawienie, ale też spokój. Taki przekaz ma szanse przekonać widza, że w twoim gabinecie wszystko jest pod kontrolą.

Przekonaj, że wiesz, jak chronić przed infekcją

Poinformuj pacjentów – w innym filmie lub pisząc o tym na stronie gabinetu – że doskonale znasz procedury, które zapewnią im bezpieczeństwo w klinice. Tak było w przypadku zabezpieczenia przed HIV czy WZW, podobnie jest w przypadku SARS-CoV-2. O to dbasz m.in. stosując środki ochrony osobistej, utrzymując instrumenty i powierzchnie w czystości i sterylności. Wyjaśnij, jak działa autoklaw, poinformuj też, że prowadzisz kontrolę pacjentów zanim jeszcze trafią do twojego gabinetu – wszystko po to, by do minimum ograniczyć prawdopodobieństwo infekcji.

Zdrowe zęby a sprawnie działający układ odpornościowy

Jeśli można znaleźć plusy obecnej sytuacji, to jednym z nich jest wzrost świadomości pacjentów. Każdy przekonał się, że czyste ręce ważne są nie tylko ze względów estetycznych. Wiele osób poznało też działanie układu immunologicznego, który zapewnia nam bezpieczeństwo.

A skoro nie ma wciąż leków na COVID-19 ani szczepionki, która uchroniłaby nas przed koronawirusem, należy szczególnie dbać o układ odpornościowy. Pacjent powinien dowiedzieć się od ciebie, że integralną częścią tego mechanizmu jest dobry stan zdrowia jamy ustnej, a regularna kontrola dentystyczna w gabinecie jest obecnie ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.

Czas na telestomatologię?

W pierwszym okresie pandemii, gdy wiele gabinetów dentystycznych zawiesiło swoją działalność, część lekarzy zaangażowała się w tzw. telestomatologię. Nie oznacza ona tylko rozmowy telefonicznej, ale – przede wszystkim – korzystanie z ogólnodostępnych aplikacji do prowadzenia wideokonferencji, takich jak np. Zoom, Skype, Duo, Viper. Posługiwanie się nimi jest bezpłatne i proste, a przy tym każdy może mieć je na swoim smartfonie czy laptopie. Tą drogą w środku pandemii stomatolodzy w każdym zakątku świata udzielali setek porad zarówno swoim, jak i nieznanym im pacjentom.

Telestomatologia może być użyteczna także teraz, gdy większość gabinetów powróciła już do pracy. Pomyśl, czy nie warto zaproponować pacjentom bezpłatnych, np. 10-minutowych telekonsultacji. Masz wiedzę, doświadczenie i dar przekonywania (skoro sam jesteś przekonany do tego, o czym mówisz), więc jest kwestią czasu (zapewne niezbyt długiego), gdy twój pacjent po rozmowach online zdecyduje się na wizytę w gabinecie. I taka jest rola telestomatologii, bo przy wszystkich jej zaletach nie zastąpi ona leczenia.

Jeszcze jej w koszyku świadczeń NFZ nie ma, ale dyskusje o potrzebie jej wprowadzenia trwają od lat, a nasiliły się od początku pandemii koronawirusa. Mowa oczywiście o teleporadzie. Krajowi konsultanci różnych specjalności wskazują, że teleporada może być bardzo przydatną formą kontaktu lekarza dentysty z pacjentem. Współpracujący z NFZ lekarze dentyści mają nadzieję, że w najbliższym czasie taki zapis pojawi się w koszyku świadczeń.

T.H., źródło: www.drbicuspid.com

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

periodontologia - Dentonet.pl
EFP: nie przerywajcie leczenia periodontologicznego! Lekarz

Europejska Federacja Periodontologii (European Federation of Periodontology; EFP) przypomina pacjentom, że powinni kontynuować leczenie stomatologiczne, przestrzegając przy tym, że zaniedbanie zdrowia jamy ustnej – nawet na niezbyt długi czas – może ...

Turcja - Dentonet.pl
Turcja: wizyty u stomatologa w czasie pandemii bezpieczne! Lekarz

Tureckie ministerstwo zdrowia włączyło się w akcję informacyjną skierowaną do pacjentów. Ma ona przekonać, że leczenie stomatologiczne, pomimo wysokiej, przekraczającej ćwierć miliona przypadków liczby zachorowań na COVID-19, nie stwarza zagrożenia. ...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
Stomatolodzy z USA i Niemiec przeciw rekomendacjom WHO! Lekarz

Światowa Organizacja Zdrowia ostrzega, że ze względu na mikrocząsteczki unoszące się w powietrzu, gabinety dentystyczne mogą być źródłem rozprzestrzeniania się SARS-CoV-2 w większym zakresie niż dotychczas sądzono. W związku z tym WHO zaleca, by ruty...

ROZWIŃ WIĘCEJ
higienistka - Dentonet.pl
ADHA: nowe wytyczne dla higienistek wracających do pracy Asysta

Stowarzyszenie Amerykańskich Higienistek Stomatologicznych (American Dental Hygienists' Association – ADHA) podpisuje się pod zaleceniami innych organizacji związanych ze stomatologią, które mają na celu ochronę zespołów dentystycznych, jak i pacjent...

COVID-19 - Dentonet.pl
Stomatologia w Australii: nie było dobrze, będzie gorzej Lekarz

Mimo że większość mieszkańców Australii jest świadomych wartości dobrego stanu zdrowia jamy ustnej, problemem dla wielu pozostaje dostęp do usług dentystycznych. Nowy, opublikowany 31 lipca raport Australijskiego Instytutu Zdrowia i Opieki Społecznej...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres