COVID-19 w stomatologii: kilka kroków do odzyskania pacjentów
COVID-19 w stomatologii: kilka kroków do odzyskania pacjentów
Powrót pacjentów do gabinetu stomatologicznego po okresie „zamrożenia” to poważne wyzwanie, przed którym stoją dentyści od Los Angeles po Tokio, włączając całą Europę. Według danych z USA, zaledwie połowa pacjentów zdecydowała się na powrót do dentysty. O tym, jak zachęcić tych, którzy – głównie z obawy przed koronawirusem – zwlekają z podjęciem leczenia stomatologicznego, piszą autorzy z serwisu DrBicuspid.com: Don Khouri i Fred Joyal.
Powracający pacjenci ambasadorami twojego gabinetu
Pacjenci, którzy zdecydowali się na leczenie po kilkunastotygodniowej przerwie, są twoimi nowymi ambasadorami. Wrócili – zobaczyli więc, ile starań dołożyłeś, aby każdy mógł czuć się bezpiecznie w twojej praktyce. Swoimi wrażeniami zapewne podzielą się z najbliższymi i przyjaciółmi. Ale możesz poprosić ich, aby nakręcili film lub spisali relację z wizyty w twoim gabinecie i tę swego rodzaju recenzję zamieścili na twojej stronie internetowej bądź w mediach społecznościowych.
Filmowa wycieczka po twoim gabinecie
Pacjenci nie mają świadomości, jaką przemianę przeszły kliniki dentystyczne w związku z wybuchem pandemii COVID-19. Chcąc poinformować o tym osoby, które wciąż obawiają się umówić na wizytę, nakręć i opublikuj film z odpowiednim komentarzem. Pokaż w nim kroki, które podejmujesz, aby zapewnić bezpieczeństwo (środki ochrony osobistej itp.) oraz komfort pacjentom. Dzięki temu pacjent, który zdecyduje się na wizytę w twojej praktyce, będzie już wiedział, czego się spodziewać.
Unikaj przy tym pokazywania pustego gabinetu, zaangażuj do nagrania swoich współpracowników: pokaż ich entuzjazm, pozytywne nastawienie, ale też spokój. Taki przekaz ma szanse przekonać widza, że w twoim gabinecie wszystko jest pod kontrolą.
Przekonaj, że wiesz, jak chronić przed infekcją
Poinformuj pacjentów – w innym filmie lub pisząc o tym na stronie gabinetu – że doskonale znasz procedury, które zapewnią im bezpieczeństwo w klinice. Tak było w przypadku zabezpieczenia przed HIV czy WZW, podobnie jest w przypadku SARS-CoV-2. O to dbasz m.in. stosując środki ochrony osobistej, utrzymując instrumenty i powierzchnie w czystości i sterylności. Wyjaśnij, jak działa autoklaw, poinformuj też, że prowadzisz kontrolę pacjentów zanim jeszcze trafią do twojego gabinetu – wszystko po to, by do minimum ograniczyć prawdopodobieństwo infekcji.
Zdrowe zęby a sprawnie działający układ odpornościowy
Jeśli można znaleźć plusy obecnej sytuacji, to jednym z nich jest wzrost świadomości pacjentów. Każdy przekonał się, że czyste ręce ważne są nie tylko ze względów estetycznych. Wiele osób poznało też działanie układu immunologicznego, który zapewnia nam bezpieczeństwo.
A skoro nie ma wciąż leków na COVID-19 ani szczepionki, która uchroniłaby nas przed koronawirusem, należy szczególnie dbać o układ odpornościowy. Pacjent powinien dowiedzieć się od ciebie, że integralną częścią tego mechanizmu jest dobry stan zdrowia jamy ustnej, a regularna kontrola dentystyczna w gabinecie jest obecnie ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Czas na telestomatologię?
W pierwszym okresie pandemii, gdy wiele gabinetów dentystycznych zawiesiło swoją działalność, część lekarzy zaangażowała się w tzw. telestomatologię. Nie oznacza ona tylko rozmowy telefonicznej, ale – przede wszystkim – korzystanie z ogólnodostępnych aplikacji do prowadzenia wideokonferencji, takich jak np. Zoom, Skype, Duo, Viper. Posługiwanie się nimi jest bezpłatne i proste, a przy tym każdy może mieć je na swoim smartfonie czy laptopie. Tą drogą w środku pandemii stomatolodzy w każdym zakątku świata udzielali setek porad zarówno swoim, jak i nieznanym im pacjentom.
Telestomatologia może być użyteczna także teraz, gdy większość gabinetów powróciła już do pracy. Pomyśl, czy nie warto zaproponować pacjentom bezpłatnych, np. 10-minutowych telekonsultacji. Masz wiedzę, doświadczenie i dar przekonywania (skoro sam jesteś przekonany do tego, o czym mówisz), więc jest kwestią czasu (zapewne niezbyt długiego), gdy twój pacjent po rozmowach online zdecyduje się na wizytę w gabinecie. I taka jest rola telestomatologii, bo przy wszystkich jej zaletach nie zastąpi ona leczenia.
Jeszcze jej w koszyku świadczeń NFZ nie ma, ale dyskusje o potrzebie jej wprowadzenia trwają od lat, a nasiliły się od początku pandemii koronawirusa. Mowa oczywiście o teleporadzie. Krajowi konsultanci różnych specjalności wskazują, że teleporada może być bardzo przydatną formą kontaktu lekarza dentysty z pacjentem. Współpracujący z NFZ lekarze dentyści mają nadzieję, że w najbliższym czasie taki zapis pojawi się w koszyku świadczeń.
T.H., źródło: www.drbicuspid.com
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Pacjenci z COVID-19 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego mogą otrzymać pomoc stomatologiczną w dwóch miejscach – dentobusie stacjonującym we Włocławku oraz klinice w Toruniu. Jak czytamy na stronie kujawsko-pomorskiego oddziału wojewódzkiego ...
Zespół ekspertów Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego przygotował zalecenia dotyczące wykonywania stomatologicznych zdjęć rentgenowskich w trakcie pandemii COVID-19. Jak czytamy w zaleceniach, pacjenci z potwierdzonym zakażeniem wirusem SARS-CoV-...
Naczelna Rada Lekarska zaapelowała o zmiany w zasadach prowadzenia Krajowego Rejestru Pacjentów z COVID-19, tak aby wykonanie obowiązków związanych ze sprawozdawaniem danych nie obciążało w tak znacznym stopniu pracowników placówek medycznych. Rządo...
Ankieta przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych przez Kaiser Family Foundation (KFF) wykazała, że z powodu COVID-19 więcej niż połowa dorosłych Amerykanów wciąż unika wizyt u dentysty i lekarzy innych specjalności. Dzieje się tak w czasie, gdy coraz w...
Brytyjskie Towarzystwo Stomatologiczne (BDA) zaleciło dentystom praktykującym w Zjednoczonym Królestwie, ale zrezygnowali z rutynowych wizyt, ponieważ mogą one przyczynić się do rozprzestrzeniania koronawirusa. BDA sugeruje brytyjskim stomatologom, ...
Osoby z problemami układu oddechowego – w tym chorzy na idiopatyczne włóknienie płuc (IPF) oraz przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP) – mają często przewlekłe objawy, np. kaszel i duszności, charakterystyczne też dla COVID-19. Dlatego też muszą...
Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Naczelnej Rady Lekarskiej ukazały się materiały, które lekarze dentyści mogą powiesić w poczekalniach swoich gabinetów. Mają one informować pacjentów o fatalnym stanie stomatologii publicznej. Przypom...
Komisja stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej zachęca dentystów do wypełnienia anonimowej ankiety dotyczącej wpływu pandemii koronawirusa na prowadzenie praktyk stomatologicznych. – Jesteśmy liczną grupą zawodową. COVID-19 to nowe wyzwanie, prze...
Od 24 czerwca do 9 lipca komisja stomatologiczna NRL przeprowadziła wśród lekarzy dentystów badanie ankietowe, mające na celu zbadanie m.in. odczuć i obaw związanych z pandemią koronawirusa. Znane są już wyniki ankiety. Jak czytamy w przygotowanym p...
Jak informuje Narodowy Fundusz Zdrowia, w ciągu ostatnich tygodni ze świadczeń udzielanych w dentobusach skorzystało już kilka tysięcy małych pacjentów. W województwie łódzkim było to 800 dzieci, w mazowieckim – 600 dzieci, a w zachodniopomorskim – 1...
Brytyjski ekspert w dziedzinie epidemiologii wzywa – na łamach prestiżowego ogólnomedycznego czasopisma „The Lancet” – do podejmowania odważnych i radykalnych decyzji, które pozwolą zmienić dotychczasowy model funkcjonowania stomatologii w Zjednoczon...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji