Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Co dalej z ortodoncją dziecięcą? NIL pisze do Rzecznika Praw Pacjenta

Publikacja:
Co dalej z ortodoncją dziecięcą? NIL pisze do Rzecznika Praw Pacjenta

Co dalej z ortodoncją dziecięcą? NIL pisze do Rzecznika Praw Pacjenta

Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Andrzej Cisło skierował się z prośbą do Rzecznika Praw Pacjenta o interwencję w sprawie wygasających uprawnień dzieci po 12. roku życia do leczenia ortodontycznego.

Zgodnie z zaleceniami dotyczącymi leczenia stomatologicznego w czasie stanu epidemii w związku z wirusem SARS-CoV-2 ogłoszonymi przez ministerstwo zdrowia pod koniec marca, świadczenia stomatologiczne powinny zostać ograniczone jedynie do tych pilnych, np. u pacjentów z silnym bólem czy jednoznacznymi wskazaniami do szybkiej ekstrakcji.

Budzi to pytania o udzielanie świadczeń np. z zakresu ortodoncji. Wiadomo, że prawo dziecka do świadczeń gwarantowanych dotyczących leczenia ortodontycznego wygasa po ukończeniu przez nie 12. roku życia. Lekarze ortodonci obawiają się, że w związku z wytycznymi wykonane aparaty ortodontyczne sprawozdane do NFZ-u w okresie obowiązywania zaleceń, mogą spotkać się z odmową refundacji.

Samorząd lekarski kontaktował się w tej sprawie z Narodowym Funduszem Zdrowia, ale jak dotąd nie doczekał się odpowiedzi na swoje pismo. – Brak odpowiedzi NFZ trzeba traktować jako próbę przerzucenia na barki świadczeniodawców z zakresu leczenia ortodontycznego odpowiedzialności albo za brak zapłaty za przeprowadzone leczenie (w przypadku oddania tych aparatów) albo za wygaśnięcie uprawnień tych będących już w leczeniu dzieci, które w kwietniu i maju kończą 12. rok życia i które na realizację swego uprawnienia oczekiwały wcześniej w kolejce. Sytuacja taka jest niedopuszczalna z każdego punktu widzenia – czytamy w komunikacie wiceprezesa NRL.

Choć w zaleceniach nie ma mowy o bezwzględnym zakazie odbycia wizyty polegającej na oddaniu aparatu ortodontycznego, to jednak sprawa jest bardzo złożona i wymaga interwencji instytucji państwowych. – W przypadku przedłużającego się leczenia niektóre etapy tego leczenia mogą wymagać powtórnego wykonania. Ponadto, dziecko nie pojawia się w gabinecie samo, więc ostateczna rekomendacja musi uwzględniać też względy epidemiologiczne – dodano w komunikacie.

Naczelna Rada Lekarska nie może samodzielnie wydać jednoznacznej rekomendacji lekarzom ortodontom. – W sytuacji istnienia tak poważnych wątpliwości obowiązkiem publicznego płatnika jest udzielanie wyjaśnień – albo rozwiewających je, albo przynajmniej informujących o etapie, na którym znajdują się uzgodnienia w tej sprawie – podkreślono.

Wszystko to sprawiło, że NRL prosi o wsparcie swoich działań przez Rzecznika Praw Pacjenta. – Brak jakiegokolwiek dialogu pomiędzy ministerstwem zdrowia i Narodowym Funduszem Zdrowia a przedstawicielami środowiska stomatologicznego w sprawach dotyczących leczenia stomatologicznego skutkuje w pełni uzasadnionym odczuciem środowiska stomatologicznego pozostawienia tak dużej i ważnej dziedziny medycyny samej sobie – podsumowano.

Skaner wewnątrzustny to nie cyfrowa łyżka wyciskowa. – Urządzenie to sprawdza się oczywiście przy rekonstrukcjach, ale też diagnostyce. Korzystają z tego ortodonci. To także doskonałe urządzenia do archiwizacji i danych i wielospecjalistycznych konsultacji na odległość – mówi dr Paweł Bernatek, pasjonat stomatologii cyfrowej.

Oprac. AF, źródło: NIL

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

wyniki badań - Dentonet.pl
5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach Lekarz

Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisani...

RPP
Rzecznik Praw Pacjenta: na co skarżą się pacjenci? Lekarz

Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...

Rzecznik Praw Pacjenta - Dentonet.pl
Rzecznik Praw Pacjenta wspiera pacjentów stomatologicznych Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta korzysta z uprawnień pozwalających na wytaczanie powództwa na rzecz pacjentów oraz przyłączanie się do już toczących się postępowań cywilnych. W 2019 r. podjął 21 nowych spraw sądowych – dotyczyły one również leczenia stomatolo...

ROZWIŃ WIĘCEJ
pacjenci z Ukrainy
RPP: z czym zgłaszają się do Rzecznika pacjenci z Ukrainy? Lekarz

Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas...

aparat ortodontyczny - Dentonet.pl
Ortodoncja dziecięca: "Nadrzędny jest interes pacjentów" Lekarz

Do Naczelnej Rady Lekarskiej wpłynęły odpowiedzi na pisma odnośnie problemów związanych z prowadzeniem leczenia ortodontycznego dzieci w związku z pandemią koronawirusa. Przypomnijmy – Naczelna Rada Lekarska od kilku tygodni zwraca uwagę na występuj...

dr Loza
Cyfrowa ortodoncja – z korzyścią dla pacjenta i lekarza Lekarz

Rozmowa z dr n. med. Katarzyną Łozą-Sołtyk, Master of Science w ortodoncji lingwalnej, współwłaścicielką kliniki Soldent w Warszawie. Pani Doktor, spotykamy się przy okazji odbywającego się w klinice Soldent wydarzenia pod nazwą „Stomatologia cyfrow...

samorzad lekarski rzecznik praw pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta będzie szkolił lekarzy. I na odwrót! Lekarz

Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...

telefoniczna informacja pacjenta - Dentonet.pl
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta? Lekarz

W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...

Skarga na lekarza - Dentonet.pl
141 tys. skarg do Rzecznika Praw Pacjenta w 2021 r. Lekarz

W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...

ksztalcenie medykow
Rzecznik Praw Pacjenta chce zmian w kształceniu medyków Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...