Co dalej z ortodoncją dziecięcą? NIL pisze do Rzecznika Praw Pacjenta
Co dalej z ortodoncją dziecięcą? NIL pisze do Rzecznika Praw Pacjenta
Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Andrzej Cisło skierował się z prośbą do Rzecznika Praw Pacjenta o interwencję w sprawie wygasających uprawnień dzieci po 12. roku życia do leczenia ortodontycznego.
Zgodnie z zaleceniami dotyczącymi leczenia stomatologicznego w czasie stanu epidemii w związku z wirusem SARS-CoV-2 ogłoszonymi przez ministerstwo zdrowia pod koniec marca, świadczenia stomatologiczne powinny zostać ograniczone jedynie do tych pilnych, np. u pacjentów z silnym bólem czy jednoznacznymi wskazaniami do szybkiej ekstrakcji.
Budzi to pytania o udzielanie świadczeń np. z zakresu ortodoncji. Wiadomo, że prawo dziecka do świadczeń gwarantowanych dotyczących leczenia ortodontycznego wygasa po ukończeniu przez nie 12. roku życia. Lekarze ortodonci obawiają się, że w związku z wytycznymi wykonane aparaty ortodontyczne sprawozdane do NFZ-u w okresie obowiązywania zaleceń, mogą spotkać się z odmową refundacji.
Samorząd lekarski kontaktował się w tej sprawie z Narodowym Funduszem Zdrowia, ale jak dotąd nie doczekał się odpowiedzi na swoje pismo. – Brak odpowiedzi NFZ trzeba traktować jako próbę przerzucenia na barki świadczeniodawców z zakresu leczenia ortodontycznego odpowiedzialności albo za brak zapłaty za przeprowadzone leczenie (w przypadku oddania tych aparatów) albo za wygaśnięcie uprawnień tych będących już w leczeniu dzieci, które w kwietniu i maju kończą 12. rok życia i które na realizację swego uprawnienia oczekiwały wcześniej w kolejce. Sytuacja taka jest niedopuszczalna z każdego punktu widzenia – czytamy w komunikacie wiceprezesa NRL.
Choć w zaleceniach nie ma mowy o bezwzględnym zakazie odbycia wizyty polegającej na oddaniu aparatu ortodontycznego, to jednak sprawa jest bardzo złożona i wymaga interwencji instytucji państwowych. – W przypadku przedłużającego się leczenia niektóre etapy tego leczenia mogą wymagać powtórnego wykonania. Ponadto, dziecko nie pojawia się w gabinecie samo, więc ostateczna rekomendacja musi uwzględniać też względy epidemiologiczne – dodano w komunikacie.
Naczelna Rada Lekarska nie może samodzielnie wydać jednoznacznej rekomendacji lekarzom ortodontom. – W sytuacji istnienia tak poważnych wątpliwości obowiązkiem publicznego płatnika jest udzielanie wyjaśnień – albo rozwiewających je, albo przynajmniej informujących o etapie, na którym znajdują się uzgodnienia w tej sprawie – podkreślono.
Wszystko to sprawiło, że NRL prosi o wsparcie swoich działań przez Rzecznika Praw Pacjenta. – Brak jakiegokolwiek dialogu pomiędzy ministerstwem zdrowia i Narodowym Funduszem Zdrowia a przedstawicielami środowiska stomatologicznego w sprawach dotyczących leczenia stomatologicznego skutkuje w pełni uzasadnionym odczuciem środowiska stomatologicznego pozostawienia tak dużej i ważnej dziedziny medycyny samej sobie – podsumowano.
Skaner wewnątrzustny to nie cyfrowa łyżka wyciskowa. – Urządzenie to sprawdza się oczywiście przy rekonstrukcjach, ale też diagnostyce. Korzystają z tego ortodonci. To także doskonałe urządzenia do archiwizacji i danych i wielospecjalistycznych konsultacji na odległość – mówi dr Paweł Bernatek, pasjonat stomatologii cyfrowej.
Oprac. AF, źródło: NIL
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...
Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas...
Rozmowa z dr n. med. Katarzyną Łozą-Sołtyk, Master of Science w ortodoncji lingwalnej, współwłaścicielką kliniki Soldent w Warszawie. Pani Doktor, spotykamy się przy okazji odbywającego się w klinice Soldent wydarzenia pod nazwą „Stomatologia cyfrow...
Naczelna Izba Lekarska zwróciła się do Komisji Europejskiej z wnioskiem o interpretację obowiązujących w Polsce przepisów dotyczących minimalnych wymogów kształcenia lekarzy. Chodzi przede wszystkim o umożliwione jakiś czas temu uruchamianie kierunkó...
W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i se...
Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...
Trwają prace nad korektą wycen świadczeń stomatologicznych. Naczelna Rada Lekarska i NFZ ustaliły, że po korekcie tabeli w zakresie świadczeń endodontycznych przedmiotem prac będzie korekta tabeli w zakresie świadczeń chirurgicznych i periodontologic...
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji 30 listopada zakończyła prace nad wyceną świadczeń chirurgicznych i periodontologicznych finansowanych ze środków publicznych. Choć w pracach brali udział przedstawiciele NIL, AOTMiT… odmówiła samorz...
W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...