Brak komunikacji lekarzy z pacjentami źródłem skarg
Brak komunikacji lekarzy z pacjentami źródłem skarg
Głównym powodem skarg składanych przez pacjentów do rzecznika odpowiedzialności zawodowej na lekarzy i lekarzy dentystów jest brak komunikacji na linii pacjent – lekarz. Rzecznicy Praw Pacjenta oraz sądy rozpatrują sprawy, w których najczęściej pośrednio lub bezpośrednio powodem złożenia skargi jest niewłaściwe porozumienie się lekarza z pacjentem – podkreśla profesor Jan Doroszewski Przewodniczący Zespołu Języka Medycznego Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN.
Najczęściej w komunikacji na linii pacjent – lekarz pacjent czuje się zignorowany bądź niedostatecznie wysłuchany, pacjenci skarżą się także, że lekarze nie dość jasno mówią o powodach wyboru takiego, a nie innego leczenia. Najczęściej dzieje się tak dlatego, że medycy nie mają dostatecznie dużo czasu w codziennej praktyce na rozmowę z pacjentem. Bardziej skupiają się na sprawnym przeprowadzeniu leczenia niż na wyjaśnieniach. Później niewystarczająco poinformowany pacjent, jeśli jego zdaniem leczenie nie odniosło pożądanych skutków, składa skargę na lekarza.
Doroszewski przyznaje także, że istnieje przepaść między sposobem odnoszenia się do pacjentów w prywatnych praktykach, a publicznej służbie zdrowia. Ta przepaść sprawia, że pacjenci najczęściej skarżą się na lekarzy publicznej opieki zdrowia.
„Lubię to uczucie, gdy wiem, że znalazłam się w dobrych rękach. To mnie uspokaja. Źle czuję się w miejscu, gdzie w powietrzu wisi napięcie, gdy stomatolog i jego współpracownicy nie dogadują się. Mam wtedy ochotę wstać i wyjść, bo obawiam się, że odbije się to na moich zębach oraz portfelu. Odczuwam także niepokój, gdy lekarz nie potrafi dla mnie zrozumiałym językiem wyjaśnić jakie procedury medyczne zastosuje i dlaczego”– napisała respondentka w jednej z anonimowych ankiet przeprowadzonych przez CMC Group.
Komunikacja lekarz – pacjent jest tak samo ważna jak sprawne przeprowadzenie procedur medycznych. Wielu lekarzy ma jednak z nią problem.
„Problemy, które zgłaszają lekarze są nierzadko podstawowe. Potrzebują podstawowych umiejętności i narzędzi, takich jak: podanie dłoni, kontakt wzrokowy, co i jak mówić, w jaki sposób zadawać pytania, by uzyskać cenne dla postawienia diagnozy informacje, co zrobić, by pacjent czuł się wysłuchany i zaopiekowani”.– wyjaśnia Tomasz Sobierajski doktor nauk humanistycznych socjolog.
Coraz większą popularnością cieszą się także szkolenia z komunikacji na linii pacjent – lekarz. Coraz więcej ekspertów zawraca uwagę jednak na to, że to uczelnie medyczne powinny wprowadzić do programu nauczania zajęcia z zakresu komunikacji z pacjentem.
KL
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Ryzyko zakażenia wirusem SARS-CoV-19 sprawiło, że w wielu państwach zaprzestano rutynowych wizyt, ograniczając przyjęcia pacjentów do przypadków, które wymagają pilnej interwencji lekarza stomatologa. Temat ten na łamach prestiżowego czasopisma „The ...
Jakie są wskazania do usuwania ognisk infekcji z jamy ustnej w czasie przygotowania do leczenia onkologicznego? Czy i jakie zabiegi stomatologiczne można przeprowadzać w trakcie chemioterapii? Kiedy po zakończeniu terapii onkologicznej można rozpoczą...
Nowinki technologiczne i innowacyjne rozwiązania zmienią sposób komunikowania się placówek medycznych z pacjentami? Chodzi nie tylko o promocję usług. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla komp...
- Dotyczy to każdego etapu leczenia - tak na pytanie o najczęściej występujące błędy w leczeniu endodontycznym odpowiada endodonta dr Piotr Puchała. ...
- Ustawa (dotycząca stomatologicznej opieki nad uczniami - przyp. red.) nie rozwiąże problemów opieki stomatologicznej nad dziećmi i młodzieżą. Na uwagę zasługuje przede wszystkim rażąca dysproporcja pomiędzy liczbą świadczeniodawców, którzy mogą zaw...
Rzecznik Praw Pacjenta i prezes Naczelnej Izby Lekarskiej wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem.Współcześnie pacjenci są coraz bar...
Większość polskich stomatologów od przeszło tygodnia, ze znanych wszystkim powodów, zaprzestała przyjmowania pacjentów. Może jednak niektórzy zastanawiają się, czy poddać się temu ogólnonarodowemu „zamrożeniu” relacji, czy też, na ile to możliwe, poz...
Wygląda na to, że kłopoty zdrowotne zawodnika Bayernu Monachium Arjena Robbena wreszcie się skończyły. Lekarzom udało się znaleźć przyczynę osłabienia organizmu piłkarza oraz problemów z nerwem kulszowym. Był to… ropień pod dwoma zębami.Skrzydłowy Ba...
Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie - tu cytat - deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pa...
Według naukowców z Oral Health Foundation, do rozprzestrzeniania się koronawirusa może dochodzić poprzez... przechowywanie przez osobę zakażoną szczoteczki do zębów w tym samym pojemniku, co pozostali zdrowi domownicy. Nie ma na to co prawda twardych...
Zespół ekspertów opracował i zaprezentował raport, będący podsumowaniem ostatnich czterech lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Jedynie 4% skarg zgłaszanych przez infolinię dotyczyło leczenia stomatologicznego. Od dziesięciu lat u R...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji