Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Brak komunikacji lekarzy z pacjentami źródłem skarg

Brak komentarzy | Publikacja:
Brak komunikacji lekarzy z pacjentami źródłem skarg

Brak komunikacji lekarzy z pacjentami źródłem skarg

Głównym powodem skarg składanych przez pacjentów do rzecznika odpowiedzialności zawodowej na lekarzy i lekarzy dentystów jest brak komunikacji na linii pacjent – lekarz. Rzecznicy Praw Pacjenta oraz sądy rozpatrują sprawy, w których najczęściej pośrednio lub bezpośrednio powodem złożenia skargi jest niewłaściwe porozumienie się lekarza z pacjentem – podkreśla profesor Jan Doroszewski Przewodniczący Zespołu Języka Medycznego Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN.

Najczęściej w komunikacji na linii pacjent – lekarz pacjent czuje się zignorowany bądź niedostatecznie wysłuchany, pacjenci skarżą się także, że lekarze nie dość jasno mówią o powodach wyboru takiego, a nie innego leczenia. Najczęściej dzieje się tak dlatego, że medycy nie mają dostatecznie dużo czasu w codziennej praktyce na rozmowę z pacjentem. Bardziej skupiają się na sprawnym przeprowadzeniu leczenia niż na wyjaśnieniach. Później niewystarczająco poinformowany pacjent, jeśli jego zdaniem leczenie nie odniosło pożądanych skutków, składa skargę na lekarza.

Doroszewski przyznaje także, że istnieje przepaść między sposobem odnoszenia się do pacjentów w prywatnych praktykach, a publicznej służbie zdrowia. Ta przepaść sprawia, że pacjenci najczęściej skarżą się na lekarzy publicznej opieki zdrowia.

„Lubię to uczucie, gdy wiem, że znalazłam się w dobrych rękach. To mnie uspokaja. Źle czuję się w miejscu, gdzie w powietrzu wisi napięcie, gdy stomatolog i jego współpracownicy nie dogadują się. Mam wtedy ochotę wstać i wyjść, bo obawiam się, że odbije się to na moich zębach oraz portfelu. Odczuwam także niepokój, gdy lekarz nie potrafi dla mnie zrozumiałym językiem wyjaśnić jakie procedury medyczne zastosuje i dlaczego” napisała respondentka w jednej z anonimowych ankiet przeprowadzonych przez CMC Group.

Komunikacja lekarz – pacjent jest tak samo ważna jak sprawne przeprowadzenie procedur medycznych. Wielu lekarzy ma jednak z nią problem.

„Problemy, które zgłaszają lekarze są nierzadko podstawowe. Potrzebują podstawowych umiejętności i narzędzi, takich jak: podanie dłoni, kontakt wzrokowy, co i jak mówić, w jaki sposób zadawać pytania, by uzyskać cenne dla postawienia diagnozy informacje, co zrobić, by pacjent czuł się wysłuchany i zaopiekowani”.– wyjaśnia Tomasz Sobierajski doktor nauk humanistycznych socjolog.

Coraz większą popularnością cieszą się także szkolenia z komunikacji na linii pacjent – lekarz. Coraz więcej ekspertów zawraca uwagę jednak na to, że to uczelnie medyczne powinny wprowadzić do programu nauczania zajęcia z zakresu komunikacji z pacjentem.

 

KL

 

 

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

caroline lm QA9fRIi6sFw unsplash
Doraźna opieka dentystyczna nad pacjentami podczas pandemii Lekarz

Ryzyko zakażenia wirusem SARS-CoV-19 sprawiło, że w wielu państwach zaprzestano rutynowych wizyt, ograniczając przyjęcia pacjentów do przypadków, które wymagają pilnej interwencji lekarza stomatologa. Temat ten na łamach prestiżowego czasopisma „The ...

profilaktyka onkologiczna - Dentonet.pl
Opieka stomatologiczna nad pacjentami onkologicznymi Lekarz

Jakie są wskazania do usuwania ognisk infekcji z jamy ustnej w czasie przygotowania do leczenia onkologicznego? Czy i jakie zabiegi stomatologiczne można przeprowadzać w trakcie chemioterapii? Kiedy po zakończeniu terapii onkologicznej można rozpoczą...

innowacja gabinet
Innowacyjne relacje i sposoby komunikacji lekarza z pacjentem Lekarz

Nowinki technologiczne i innowacyjne rozwiązania zmienią sposób komunikowania się placówek medycznych z pacjentami? Chodzi nie tylko o promocję usług. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla komp...

ROZWIŃ WIĘCEJ
gabinety szkolne
"Brak dialogu pomiędzy władzą a przedstawicielami lekarzy dentystów" Lekarz

- Ustawa (dotycząca stomatologicznej opieki nad uczniami - przyp. red.) nie rozwiąże problemów opieki stomatologicznej nad dziećmi i młodzieżą. Na uwagę zasługuje przede wszystkim rażąca dysproporcja pomiędzy liczbą świadczeniodawców, którzy mogą zaw...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Więcej zajęć z komunikacji z pacjentem na studiach medycznych? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta i prezes Naczelnej Izby Lekarskiej wystąpili do rektorów wyższych uczelni medycznych z propozycją zwiększenia liczby godzin nauczania praktycznego w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentem.Współcześnie pacjenci są coraz bar...

Rzecznik Praw Pacjenta - Dentonet.pl
Utrzymywać kontakt z pacjentami w czasie epidemii czy nie? Lekarz

Większość polskich stomatologów od przeszło tygodnia, ze znanych wszystkim powodów, zaprzestała przyjmowania pacjentów. Może jednak niektórzy zastanawiają się, czy poddać się temu ogólnonarodowemu „zamrożeniu” relacji, czy też, na ile to możliwe, poz...

Arjen Robben
Ropień zębów źródłem problemów zdrowotnych Arjena Robbena Lekarz

Wygląda na to, że kłopoty zdrowotne zawodnika Bayernu Monachium Arjena Robbena wreszcie się skończyły. Lekarzom udało się znaleźć przyczynę osłabienia organizmu piłkarza oraz problemów z nerwem kulszowym. Był to… ropień pod dwoma zębami.Skrzydłowy Ba...

NFZ - Dentonet.pl
NFZ obiecuje "prosty język" w komunikacji z pacjentem Pacjent

Bez urzędniczej nowomowy, za to w przyjaznej atmosferze w zrozumiałej formie. Taką komunikację z pacjentami deklaruje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jego przedstawiciele podpisali właśnie - tu cytat - deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pa...

szczoteczka - Dentonet.pl
COVID-19: szczoteczki źródłem zakażenia wśród domowników? Asysta

Według naukowców z Oral Health Foundation, do rozprzestrzeniania się koronawirusa może dochodzić poprzez... przechowywanie przez osobę zakażoną szczoteczki do zębów w tym samym pojemniku, co pozostali zdrowi domownicy. Nie ma na to co prawda twardych...

jonathan borba v 2FRXEba94 unsplash
Rzecznik Praw Pacjenta: niewiele skarg na pracę dentystów Lekarz

Zespół ekspertów opracował i zaprezentował raport, będący podsumowaniem ostatnich czterech lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Jedynie 4% skarg zgłaszanych przez infolinię dotyczyło leczenia stomatologicznego. Od dziesięciu lat u R...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji