Bez słów mówimy czasem więcej niż słowami
Bez słów mówimy czasem więcej niż słowami
Być może nie wszyscy mają tego świadomość, ale każde nasze zachowanie (już sam fakt naszej obecności) jest przekazywaniem otoczeniu jakiegoś komunikatu. Tak się dzieje nie tylko w kontakcie z bliskimi osobami, ale i z pacjentami. A jeśli chcemy ich zjednać i zatrzymać – powinniśmy uważniej przyjrzeć się temu, co im przekazujemy naszą postawą (często nieświadomie).
Pacjent, który do nas przychodzi poprzez swoje zmysły odczytuje zastaną rzeczywistość:
– wzrokiem zauważa sposób, w jaki się poruszamy, w jaki gestykulujemy, naszą postawę ciała, mimikę, wyraz twarzy, marszczenie czoła, kontakt wzrokowy (intensywność), nasze ubranie, uczesanie, ozdoby, pozycję ciała czy poziom zachowywanego przez nas dystansu;
– słuchem pacjent odbiera ton i tembr naszego głosu, tempo, w jakim mówimy, nasz akcent, ale i np. chrząknięcia czy inne artykułowane przez nas dźwięki;
– poprzez tzw. kanał kinetyczny (zawiera on w sobie zmysł smaku, węchu i dotyku) pacjent doświadcza m.in. intensywności naszego uścisku ręki przy powitaniu, naszego zapachu, delikatności lub jej braku podczas zabiegu.
Przeprowadzone badania wykazały, że aż 55% bodźców nasze otoczenie odbiera poprzez mowę naszego ciała, a jedynie 7% z przekazywanych treści.
Gdy lekarz kontaktuje się z pacjentem drogą werbalną czyli wypowiadając słowa – przede wszystkim przekazuje w ten sposób informacje. Jednak to poprzez komunikację niewerbalną pacjent odczytuje, jakie jest nastawienie lekarza do niego, jakie w danym momencie kierują nim emocje i intencje. I to właśnie ma ogromny wpływ na kształtowanie osobistej relacji. A zatem – jeśli chcemy być wiarygodni – potrzeba spójności między treścią, jaką przekazujemy a jej formą – ton naszego głosu, tempo, w jakim wypowiadamy słowa, kontakt wzrokowy i nasza postawa powinny być spójne z wypowiadanymi słowami. Tylko wtedy wzbudzimy zaufanie pacjenta. Jeśli np. przedstawiamy mu plan leczenia niepewnym tonem – trudno mu będzie zaufać, że jest dobry. Stąd – wiele planów leczenia nie zostało wdrożonych w życie z powodu błędów w komunikacji niewerbalnej – lekarzowi nie udało się przebić przez obiekcje pacjenta.
Pacjent, który do nas przychodzi po raz pierwszy, nie jest w stanie ocenić naszych umiejętności, ale próbuje wyczuć, jakimi jesteśmy ludźmi, czy warto nam zaufać – kieruje się przy tym swoimi zmysłami. I bardzo często na tej podstawie podejmuje decyzje. A zatem – warto temat zgłębić, gdyż może się okazać, że będziemy świetnymi stomatologami, ale będzie nam brakowało pacjentów.
BZ
Na podst. Mariusz Oboda "Psychologia komunikacji w gabinecie stomatologicznym"
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Na Dolnym Śląsku błędnie wskazano zapotrzebowanie na miejsca rezydenckie dla dentystów chcących specjalizować się w ortodoncji. Ministerstwo zdrowia dodało więc na Dolnym Śląsku jedno miejsce rezydenckie na specjalizacji ortodontycznej. Dolnośląski ...
Rektor Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu prof. dr hab. Andrzej Tykarski i prorektor ds. dydaktyki prof. dr hab. Małgorzata Kotwicka poinformowali, że obecna sytuacja epidemiologiczna umożliwia uczelni – przy zachowaniu restrykcyjnych wytycznych sani...
Jak wykazało badanie opublikowane na stronie internetowej „British Dental Journal”, podczas pierwszej blokady, pomiędzy marcem a czerwcem bieżącego roku, angielscy lekarze stomatolodzy przepisali o 1/4 więcej antybiotyków niż w analogicznym okresie 2...
Wybielanie, licówki, a może wystarczy ... procedura kompleksowej higienizacji jamy ustnej? Pacjenci, którzy liczą na poprawę estetyki swojego uśmiechu, bywają zaskoczeni efektami tego podstawowego przecież zabiegu.- Efekty są szczególnie widoczne u p...
Do około 30 wzrosła liczba studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, zakażonych koronawirusem – poinformował w czwartek rzecznik uczelni Marcin Tomkiel. Uczelnia czeka na wyniki kolejnych testów. Przypomnijmy – wczoraj pisaliśmy, że u kilkuna...
Gdy nacieszysz już oczy przyrodą i zaznasz spokoju po kontemplacji nad krajobrazami, szybko wyrusz w teren, gdzie monumentalne budynki sięgają chmur! Czasem też wystarczy mały domek, w którego oknach odbijasz się razem z aparatem zawieszonym na szyi....
– Estetyka, poza pięknem, musi też mieć w sobie zdrowie i funkcję – mówi o implantologicznych odbudowach protetycznych dr n.med. Krzysztof Gronkiewicz, implantolog....
To prawda, że w pewnych przypadkach za powikłania w leczeniu implantologicznym odpowiada pacjent. - Lekarz dentysta musi zadać sobie jednak pytanie, czy odpowiednio go wyedukował. Jeśli chodzi o powikłania czysto lekarskie, one są z kolei często ... ...
Po wielu tygodniach sukcesów w ograniczaniu zakażań SARS-CoV-2 ostatnie wydarzenia w Australii i Nowej Zelandii skutkowały ponownym nałożeniem ograniczeń. Choć ich celem jest ochrona zdrowia mieszkańców, restrykcje w funkcjonowaniu praktyk dentystycz...
W odpowiedzi na interpelację posłanki Marty Kubiak wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski poinformował, że ministerstwo podjęło kroki w celu rozszerzenia listy świadczeń stomatologicznych finansowanych przez NFZ.Przypomnijmy – pod koniec kwietnia br. ...
NFZ poinformował, że wszystkie oddziały wojewódzkie Funduszu ogłosiły nabory na dodatkowe mobilne zespoły szczepiące. Zespoły mobilne zajmują się szczepieniami pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na przyjęcie szczepionki w punkcie stacjonarny...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji